Sergio Marchionne had eens een droom. Een American Dream.
Sergio Marcionne is als CEO van het voormalige Fiat S.p.A. verantwoordelijk voor de succesvolle fusie tussen het Italiaanse merk en Chrysler. Sinds begin vorig jaar gaat dat bedrijf door het leven als FCA: Fiat Chrysler Autmobiles. En ook van deze onderneming is Marchionne de CEO.
Chrysler stond in 2009 aan de rand van de afgrond, maar samen met de Italianen verkochten ze vorig jaar 4.6 miljoen auto’s. Het gaat ze voor de wind, maar qua aantallen doen ze nog flink onder voor concurrenten General Motors en Volkswagen, die beide ongeveer dubbel zoveel auto’s verkopen. Marchionne, overduidelijk gegrepen door de American Dream, had een slim plan om daar verandering in te brengen.
Volgens de New York Times heeft hij namelijk General Motors CEO Mary T. Barra een lange email gestuurd waarin Marchionne uit de doeken doet hoe hun twee bedrijven zouden kunnen fuseren tot de grootste autobouwer ter wereld. Een mail die door Barra logischerwijs niet serieus is genomen. Marchionne, niet gewend zijn zin niet te krijgen, vond het vervolgens nodig te gaan roeptoeteren:
“I think it is absolutely clear that the amount of capital waste that’s going on in this industry is something that certainly requires remedy […] A remedy in our view is through consolidation.”
Kaptiaalvernietiging dus, al die verschillende automerken. Maar Fiat’s bijna wanhopige roep om een fusiepartner deed het alles behalve goed op de beurs, in twee dagen daalden de aandelen tien procent. In de zomer van 2014 gingen trouwens de geruchten dat VAG de Italiaans-Amerikaanse toko wilde overnemen, maar dat ging uiteindelijk niet door.
Update (09-06): GM heeft geen trek in een overname en wil in plaats daarvan bezuinigen en proberen de omzet op te krikken. Jammer dus voor ome Sergio.
TimoBac zegt
Wilde? Hij zal het nog steeds willen neem ik aan. Zolang synergy achter de schermen zorgt voor betere wagens, zonder dat merk identiteit compleet verloren snap ik dit voorstel zeker!
roppp zegt
@TimoBac: ja inderdaad. Neem VAAG en je hebt een loep nodig om de onderlinge verschillen te vinden tussen de vergelijkbare modellen van Seat, Skoda, VW en Audi. Alleen merkengeile typjes zijn bereid om duizenden euri’s teveel te betalen voor 4 van die ringetjes. Niet dat FC het veel beter doet in Europa door gewoon een Lancia logo op een paar Chryslers te drukken. Wat een behoud van identiteiten zeg.
We kunnen nog wel even doorgaan met Dacia’s die als Renaults worden verkocht, Renault busjes met een ster op de neus, etc.
audirijder zegt
@roppp: Misschien moet jij even naar de opticien gaan als je het verschil niet kan zien tussen een Audi en een Seat afgezien van de merklogo’s.
roppp zegt
@audirijder: misschien moet jij even wakker worden…… Ik zeg alleen maar even Exeo. Nog een paar? Up, Citigo, Mi….. Moet ik nog verder gaan of heb jij inmiddels de slaap uit je ogen gewreven?
TimoBac zegt
@roppp: Helemaal mee eens. Het is een schande hoe sommige merken compleet hun ‘waarde’ hebben verloren door een overlord die het een goed idee vond om het logo op iets compleet ongerelateerds te plakken. VAG vindt ik nog meevallen, in mijn opinie is een Seat echt nog ‘anders’ dan een Skoda. Lancia is een doodzonde. Toch kan het erg goed gaan. Kijk naar Mini!
moveyourmind zegt
@TimoBac: Ik durf te betwijfelen of schaalvergroting betere auto’s oplevert. Autofabrikanten worden zo groot en machtig dat ze in een positie zijn toeleveranciers helemaal uit te knijpen. Die zullen hun produkt nét aan de eisen die de afnemer stelt laten voldoen, maar ook niet meer dan dat. Gewoon omdat er niet meer kwaliteit geleverd kan worden voor die prijs.
utregcity zegt
Het vorige huwelijk tussen GM
kapiteinaudi zegt
Toen deze man het roer van Fiat overnam, had ik er wel vertrouwen in. Nu iets minder. Verkoop dan liever gewoon aan VAG.
Okkii zegt
@kapiteinaudi: juist.. Laat de merken ook wat geld verdienen. Vag bedenkt wel een manier. Ze hebben geld en mankracht zat
heidekonijn zegt
@Okkii: No kidding, de hele voormalige Alfa top zit er, inclusief ontwerpers plus di Montezemolo. Ze hebben het geld, ze hebben de traditie, Marchionne heeft enkel gebakken lucht.
desjonnies zegt
Volgens mij had GM al een hele lange tijd een stuk van F.G.A. in bezit, hebben ze verkocht, behalve de Dieseltak geloof ik.
Dus is dit zoiets als mosterd na de maaltijd.
Dutchdriftking zegt
Hmm ik ben benieuwd….
lincoln zegt
Heb een vermoeden dat hij het louter over de zuid Amerikaanse markt heeft ..
mrrallycross zegt
Dit moet gewoon Italiaans blijven anders is de ziel daar helemaal weg
heidekonijn zegt
De vorige deal tussen fga en gm is zwaar in het nadeel van gm gelopen. Dus die mail dazr hebben ze eens goed mee gelachen.
Marchionne is een tafelschuimer, rondjes van de zaak beloven zonder een cent op zak.