Een soort monsterverbond tussen drie grote Europese autofabrikanten, dat schijnt Sergio Marchionne eerder deze maand achter de schermen te hebben willen smeden. Deze ‘coalitie’ zou zijn aartsrivaal Volkswagen naar de kroon steken.
Je kunt zeggen wat je wilt van de truidragende Fiat-topman, aan plannetjes/evil schemes ontbreekt het hem niet. Zijn idee om de drie geplaagde Europese fabrikanten in een groot conglomeraat te bundelen, dat met 25% marktaandeel iets groter zou zijn dan VW (24,8%) liep al snel stuk, onder andere vanwege de staatssteun die PSA ontvangt, en waardoor het de Franse overheid in zijn bedrijfsvoering moet betrekken. Bovendien: een Italiaans, Frans en Duits concern probleemloos met elkaar integreren klinkt als een hele opgave.
Businessweek, dat zich op anonieme bronnen baseert, omschrijft het als volgt:
Marchionne proposed that Peugeot commit to a combination between Fiat, the French carmaker and GM’s German Opel unit in exchange for stock in the new entity, said the people, who asked not to be named as the proposal was private. The CEO also offered to take Opel as part of the deal if he got $5 billion to $7 billion to restructure the unit, two of the people said.
We weten al dat Marchionne begin deze maand al wat aan Opel aan het trekken was, maar dat blijkt nu onderdeel uitgemaakt te hebben van een groter masterplan. Hoe moeten we dit interpreteren? Een kat in het nauw maakt rare sprongen? Het valt niet te ontkennen dat er liever gisteren dan vandaag iets moet gebeuren voor de fabrikanten, met Fiat voorop.
Vandaag presenteerde Fiat zijn kwartaalcijfers over Q3, waaruit maar weer duidelijk wordt dat het Chrysler is dat het bedrijf drijvende houdt. Dankzij een nettowinst van ruim 300 miljoen euro (381 mln USD) van laatstgenoemde schrijft de Fiat-groep zwarte cijfers. Zonder Chrysler zou er een verlies genoteerd zijn. Geen heel groot verlies, maar als je niets uitgeeft/investeert/ontwikkelt, dan kan dat ook niet.
Esprit_de_Flandre zegt
Beetje onwaarschijnlijk. Niet het gerucht op zich, dat Fiat dat misschien wel ziet zitten, maar de realisatie lijkt me niet zo 1-2-3 geregeld. Vooral GM zie ik niet (gedeeltelijk) knielen voor Fiat…
W115 zegt
Zonder nieuwe modellen verkoop je niks. Alleen de panda is nieuw.
Carreza zegt
@W115: ahum, 500L?
awesome zegt
@Carreza: dat is toch een verbouwde panda?
awesome zegt
Dorpsgek, dat is het. Waarom nu VAGnaar de kroon willen steken? Overleef eerst maar, wat dacht je daar van!
Design_Driven zegt
@awesome: Waarom een dorpsgek? Dit zou een hele slimme zet zijn. Zij kunnen dan immers technologie en ontwikkelingskosten delen en zo betere producten met hogere marges verkopen.
Er zitten een heel aantal haken en ogen dus ik begrijp dat het niet doorgegaan is maar zo gek is het idee niet als je de auto-industrie goed zou kennen.
Hulde voor deze man die buiten de box kan denken.
autoblogger zegt
@sketcher: buiten de box KAN denken? het is eerder een laatste strohalm;)
heyaudi zegt
Zeker een tweede British Leyland, maar dan van het vasteland :’) Rare figuren die italianen. VAG lynchen is altijd leuk, maarja ze doodslaan met een kussen schiet ook niet op.
JvT zegt
Wat is er mis met een trui?
autoblogger zegt
@JvT: als je die altijd aan hebt dan gaat het een beetje ruiken.
heidekonijn zegt
De man evolueert van grommend gek naar blaffend gek. Zou erg grappig zijn moest hij niet Alfa in zijn klauwen hebben. Kan iemand daar aub iets aan doen? Maakt niet uit wie eigenlijk.
tweede_woning zegt
@heidekonijn: VW toch niet hoop ik , we willen geen onderstuur , de saaiheid van de gemiddelde mens verwoord in blik en de technische maleur van VW .
Komt goed . Fiat draait 70.000.000.000 omzet.
heidekonijn zegt
@Tweede Woning: Is dat het ergste wat VW kan doen? Dus niet zoiets ka-ta-stro-faal fout als een derdehandse opel corsa opleuken met de motor van een Blender en doen alsof het een f#cking premium f#cking mito is? In dat geval GRAAG. De saaiste VW is minder erg dan de Alfa moord die al twintig jaar aansleept. Fiat draait al decennia verlies., maar dat weet je best.
tweede_woning zegt
@heidekonijn: als de volwassenheid intreed in uw hoofd zal ik verder met u communiceren. Turbo taal ken ik niet , te oud voor waarschijnlijk.
heidekonijn zegt
@Tweede Woning: Laat me raden, je hebt daar schrik voor door je ervaringen in de tweede wereldoorlog? Zowat de nieuwe trend hiero.
awesome zegt
@Tweede: omzet is iets anders dan winst…
tweede_woning zegt
@awesome: zo is het , dagelijks mee te maken. Was het maar hetzelfde denken veel bedrijven anno 2012 :)
barney zegt
En hoeveel miljard winst schreven de Duitsers ook al weer? Zulke cijfers zullen voor die Italianen en Fransen een eeuwige droom blijven.
tweede_woning zegt
@barney: jij hebt gewonnen.
heidekonijn zegt
@barney: Nee hoor, Ferrari maakt prima winst. Overigens ook het enige merk met vijf echte nieuwe modellen de laatste paar jaren, en dat tegelijkertijd zijn waarden is trouw gebleven. Maar dat zal wel toeval zijn. Not.
norge zegt
Ach ja, iedereen verklaarde hem ook voor gek toen hij chrysler overnam.
T16 zegt
Ontwikkelkosten voor nieuwe modellen en platformen zijn erg hoog, inkopen gaat ook goedkoper per dozijn. Samenwerken is een heel goede optie om kosten te drukken.
Megakix zegt
Grinnik, faalmanneke, steeds weer de bevestiging krijgen hierover blijft :lol: ^^
awesome zegt
@Megakix: Yoda, ben jij het?
moveyourmind zegt
Geen gekke gedachte om met deze concerns samen te gaan werken. Alle drie de concerns staan er niet bepaald goed voor en door de krachten te bundelen kunnen ze de ontwikkelings- en produktiekosten per auto verlagen.
heidekonijn zegt
@moveyourmind: Jah, alleen zijn ze daar niets mee als vervolgens niemand ze wil kopen. Ik loop alleszins niet naar de dealer voor het argument ” wij maken het meest cheap-ass auto’s “
moveyourmind zegt
@heidekonijn: Efficiënter ontwikkelen en produceren is totaal wat anders dan het uitbrengen van budgetauto\’s. Ook is het goed mogelijk op hetzelfde platform meerdere modellen met een eigen merkidentiteit te produceren. Peugeot en Citroen hebben nu al meerdere modellen die verwant aan elkaar zijn en toch onderscheidend zijn. Dus ook dat hoeft geen belemmering te zijn.
heidekonijn zegt
@moveyourmind: Inderdaad, wat crackjunkies als Marchionne willen doen is cheap-ass auto’s maken en die niet als budget-auto’s aanbieden, maar als premium. Zonder eerst naam te maken natuurlijk, want dat betekend investeren en dat kost geld. Want iedereen is gek in de ogen van een gek. Maarreh, die succesformule van peugeot en citroen en zo, succes much?
motoragent zegt
@heidekonijn: Ach man, er zijn toch ook genoeg mensen die een Audi A3 kopen ‘want premiejum’, terwijl het niet veel meer is dan een veredelde golf?
De meeste mensen maakt het geen reet uit op welk platform een auto staat, en als door samen platvormen ontwikkelen een grotere efficientie kunnen behalen en daardoor dus een autofabrikant kan blijven leven dan hebben ze mijn steun.
heidekonijn zegt
@motoragent: Klopt, maar daar hebben ze sinds de Audi 50 heel lang heel veel geld voor moeten neerleggen om vanuit niets tot een premium imago te komen. De meeste mensen willen waar en prestige voor hun geld. Geen corsa met een tweecilinder.
moveyourmind zegt
@heidekonijn: En nog steeds moet ik bij Audi denken aan een fletsgroene Audi 80 met een muf hoedje op de hoedenplank, uiterst behoedzaam bereden door een stokoude man met een Corduroy colbert. Met mijn oma ernaast die opa vermanend toesprak vooral niet t hard te rijden. Tja, imago is een subjectief fenomeen.
kickass zegt
Als ik het goed begrijp, wil Marchionne van drie verliesgevende bedrijven één bedrijf maken?