Dat zou de Fiat Chrysler Automobiles namelijk miljarden per jaar kunnen schelen.
Ondanks dat Fiat baas Segio Marchionne een samenwerking met GM al jaren bovenaan zijn verlanglijstje heeft staan, houdt General Motors de boot steevast af. Vandaag was hij in Amsterdam voor een aandeelhoudersvergadering. Daar liet hij journalisten (en aandeelhouders) weten dat hij zijn zoekveld heeft verbreed naar de andere zware jongens van de autoindustrie; Ford, Toyota en Volkswagen.
Een fusie met Volkswagen zou zeker geen verkeerd idee zijn. VAG aast namelijk al een tijdje op het brede dealernetwerk van de FCA aan de andere kant van de oceaan, want het lukt de Duitsers maar niet om daar vaste grond onder de voeten te krijgen. Ook zou Alfa Romeo met een breder budget uit de brand zijn geholpen en zou het eindelijk weer eens nieuwe modellen kunnen gaan produceren.
Verder heeft Marchionne een fusie met de Koreaanse automerken ook overwogen. Echter laat hij doodleuk weten dat “The Koreans don’t get married.”. Iets waaruit wij opmaken dat Hyundai Motors en Kia niet op interesse hoeven te rekenen. (via bloomberg.com)
trustmeiamanengineer zegt
Ik denk dat het zo langzamerhand eens tijd wordt voor een nieuwe baas bij FCA.
awesome zegt
@trustmeiamanengineer: dat kan maar zo gebeuren. Las laatst ergens dat ze hem koning Ferrari willen maken.
Edge zegt
@awesome: Waan je geen illusies, hij zal echt niet zomaar opstappen bij FCA. Ook niet voor een baan bij Ferrari. Daar maakt hij gewoon een dubbelfunctie van.
clarkson zegt
@Edge: hij stopt in 2017 volgens mij.
gregorius zegt
Ik zie geen link naar de officiele uitspraak; maar de naam van de samenwerking daar ligt nogal wat nuance.
Een echte fusie gaat VAG nooit mee akkoord.
Dus dan is het FCA die in VAG opgaat, of een samenwerkingverband. Behalve dat dealernetwerk in de US, is mischien her en der wat technologie omtrend kleine diesel motortjes nog interesant; maar verder weet ik eigenlijk niet wat VAG van FCA zou willen hebbben.
Interessant om te zien of er hier een relatie gaat ontstaan.
gregorius zegt
@gregorius: .. en als ik mocht kiezen: Alfa’s gaat modellen maken op bases van de huidge lijn van Audi.
rufctr01 zegt
@gregorius: dat hoop ik toch echt niet.
heidekonijn zegt
@rufctr01: Al vanaf de eerste dagen zou het plan geweest zijn om voor Audi en Alfa een nieuw rwd onderstel te ontwikkelen. Audi zou Mercedes aanpakken, Alfa zou BMW neerhalen. Ze hadden daSilva, Giugiaro, verschillende ex-Alfa mensen al in dienst, wn waren in gesprek om de Alfa gronden in Arese op te kopen. Het had iets kunnen zijn dat VAG oversteeg. Maar nop dus.
mashell zegt
@gregorius: “Een echte fusie gaat VAG nooit mee akkoord”
VAG is een beursgenoteerd bedrijf, in dit geval gaat het om de wens van de aandeelhouders. Maar zelfs als de VAG aandeelhouders denken dat dit een goed idee is ben ik bang dat de toezichthouders tegen een volledige fusie of overname zullen zijn. VAG wordt dan veel te dominant op de Europese markt.
sturmer zegt
@mashell: ik weet niet of de mededinging hier een issue gaat zijn. Er zijn genoeg andere merken, =keuze. Daarnaast is er ook een hele sterke lobby in Brussel namens de firma Volkswagen AG.
henkhupelschoten zegt
@mashell: Bij een fusie zal VAG en FCA een aantal merken moeten verkopen. Anders komt de kartelwaakbond door de papieren snuffelen. Kijk maar naar Inbev (’s werelds grootste bierbrouwer) die nummero 2 sabmiller koopy
bier merken zoals peroni grolsch en meantime zijn in de verkoop gegaan. Dit zelfde zal er dus ook gaan gebeuren met VAG eN FCA
Rick-dos zegt
Pfffff krijg je dadelijk kwalitatief uitermate teleurstellende auto’s die teveel olie verbruiken…
Edge zegt
Ik zeg ja, enkel en alleen omdat Walter de’Silva dan weer Alfa’s kan gaan tekenen!
mashell zegt
@Edge: waar staat dat Walter weer uit zijn pensioen terug komt?
Edge zegt
@mashell: Nergens. Ik was even helemaal vergeten dat hij sinds november met pensioen is.
henkhupelschoten zegt
@Edge: Tekenbloed kruipt waar het niet gaan kan!
roppp zegt
@Edge: en Guigiaro kan weer Uno’s, Panda’s en Golfjes tekenen. Oh nee, hij is ook al weg
willeme zegt
Samenwerking met Kia en Hyundai klinkt eigenlijk erg goed. De merkportfolio’s sluiten best goed op elkaar aan. De Koreanen zijn ijzersterk in het middenklassesegment, waar FCA het minder doet. FCA heeft wel een paar goede specialisaties die mooi aansluiten (merken met ahum, ‘emotie’, 4×4 modellen, steengoede kleine auto’s).
En als je kijkt hoe snel de Koreanen hebben geleerd zou nú een heel goed moment zijn om in te stappen.
lincoln zegt
@willeme:
Kia en Hyundai ??
Denk niet dat FCA iets te bieden heeft ..
Zelfs zuid Amerika doen ze al op eigen houtje ..
Misschien als ooit een blok aan hun been nodig hebben ..
noreplacementfordisplacement zegt
Neeee niet meer VAG! Het houd niet op, niet vanzelf….
E34M5Touring zegt
Ik zeg, belletje naar India. Een 166 op basis van de nwe XF lijkt me wel wat.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: interessant idee! En dan ook de volgende F-pace en Levante ook op hetzelfde platform zetten!
ikbenmnzus zegt
En het VAGe imperium breidt uit en uit…
thefmanl zegt
@ikbenmnzus: denk dat je eerder krimpt als je FCA onder je hoede neemt
turboboy zegt
Lamme griebes Italiaan, stroop die mouwen van je trui eens op en laat wat zien…. Uitspraak dit, uitspraak dat, fusie, samenwerking. Al die tijd kost alleen maar geld en er gebeurd niks.
desjonnies zegt
Ik begrijp de man simpelweg niet.
Hij heeft zelf goede kaarten in handen.
En zou door het delen van platforms zelf een lijn Amerikanen en Europeanen kunnen neerzetten, iets wat de basis is van VAG en eerlijk gezegd de meeste concerns.
laten we eerlijk zijn en eerlijk wezen, het grootste verschil tussen VAG producten is eigenlijk alleen de prijs.
Want veruit de meeste VAG producten die als Taxi door het leven gaan zijn Skoda’s
En FCA beschikt over een mooie doos met juwelen, ook de Amerikaanse namen als Dodge Plymouth en Chrysler zijn van de gevestigde orde en de FIAT Ducato’s en Doblo’s die als Dodge trucks worden verkocht !
http://cache.automotive.stringcontent.com/media/library/auto/USC50RMV062A022006.jpg
Ik zelf krijg steeds meer de indruk dat de Agnelli familie er geen heil meer in ziet in de hele autoproductie en ze zelf niemand hebben binnen de gelederen om het concern te leiden.
Of dat er achter de schermen nog steeds een Fiat – Alfa – Lancia oorlog cq cultuur heerst.
Maar er zit volgens mij zat potentieel in het hele concern, smijt een stel jonge Amerikaanse en Europese honden bij elkaar en laat ze creatief zijn.
Die 500 serie heeft niet het eeuwige leven en is al net zo uitgemolken als de New Mini
KOM OP NOU !
heidekonijn zegt
@desjonnies: Geen centen. Enige verklaring voor al die gekke toestanden,
9000cse zegt
@desjonnies:
Beste! Niet, dat ik het niet met je eens zou willen zijn, maar ik kijk er toch even anders tegenaan.
Ik ben van mening, dat Marchionne helemaal niet zo’n goede kaarten in handen heeft. Wat is er nog over van het Agnelli-imperium van weleer en het trio Fiat-Alfa-Lancia? Lancia op sterven na dood, Alfa met een (helaas) niet eens compleet modellengamma, (waarvan het nog maar de vraag is of het überhaupt nog wel iets zal worden met dat merk) en Fiat, dat nou ook niet kan roemen op een marktaandeel van enig belang buiten de eigen landsgrenzen.
En Chrysler? Ook dat merk en de afgeleide daarvan zijn nou niet bepaald de succesnummers van de Noord-Amerikaanse automarkt te noemen.
En dan mogen er wel hogere idealen gesteld worden zoals gemakkelijkere toegang tot de wederzijdse markten en kostenbesparingen door het wederzijdse gebruik van platvormen, ze zijn nog nooit gelukt.
Ook een goede samenwerking tussen Europeanen en Amerikanen is nog nooit gelukt! Welke voorbeelden wil je? GM en Opel? GM en Saab? Ford en Volvo? Ford en Jaguar/Range-Rover? Daimler en Chrysler? Chrysler en PSA?
Voor mijn gevoel zijn de CEO’s van deze giganten er alleen maar op uit om via een fusie hun eigenbelang te dienen en wel: Ik wil de grootste hebben (sorry!) zijn! De allergrootste van de héééle wereld! Maar dat zal alleen gaan met enorme offers voor de samenleving als geheel, omdat dergelijke strategieën alleen maar mogelijk zijn door opoffering van vele arbeidsplaatsen en ellende voor “den werkenden mensch”.
Kijk naar wat Prof. Dr. Dr. Dr. Dipl. Ing. Jürgen Erich Schrempp, voormalig CEO van Daimler-Chrysler, heeft bekend over de fusie van die twee bedrijven: De culturen passen gewoon niet bij elkaar. En dan heeft hij het alleen nog maar over Duits-Amerikaanse verschillen. Hoe zou dat dan moeten uitpakken tussen Italianen en Amerikanen?
hans12670 zegt
Zo vreemd is dit niet. Hier was in 2014 ook al sprake van ‘Volkswagen aast op Alfa Romeo’
http://nu.nl/economie/2317929/volkswagen-aast-alfa-romeo.html
norge zegt
Dodged that one…
Dutchdriftking zegt
Tja, is hij toevallig een bastaardzoon van Bernie? Idioot…
reistje zegt
Liever geen fusies in de autowereld. Er zijn al niet zoveel individuele merken meer over, bij iedere fusie gaat er eigenheid verloren omdat het gewoon efficienter is om te re-branden al dan niet het zelfde te verkopen in een ander jasje.
Bovendien lijkt het mij nogal onzinnig voor VAG om nog meer merken te hebben. Ze hebben nu al zoveel modellen dat ze met zichzelf moeten concurreren. Een merk om door te breken in Amerika is misschien nog niet zo gek. Maar goed dan moeten ze wel auto’s gaan maken die verkopen in Amerika, en niet een of andere Chrysler die eigenlijk een VW Passat is.
Edge zegt
@reistje: Andersom is ook niet bepaald een succes. Herinner je je de Volkswagen Routan nog? Dat was een Chrysler Voyager met Touran koplampjes en een VW bumpertje. In de 5 jaar dat die wagen op de markt was, wist VW er slechts 57,683 stuks van te verkopen.
w0o0dy zegt
Mazda, Mitsubishi, Honda, Ford, Opel (kopen van GM), Suzuki.. Liggen allemaal meer voor de hand. Maar wat te denken van Volvo?
Edge zegt
@w0o0dy: Volvo is niet zelfstandig, dus dat ligt wat lastiger. En merken als Mitsubishi en Honda leven niet alleen van de automobielindustrie dus die zullen ook niet zo snel overstag gaan.
phdg zegt
@w0o0dy: Dat zou pas een goed idee zijn! Kijk maar eens wat er met jaguar en landrover is gebeurt als ze de technologische denktank van de Zweden mee mochten gebruiken.
Edge zegt
@phdg: Dan hebben we het nu toch beter. Zowel Jaguar Land Rover als Volvo zijn in handen van een grote partij die zich niet teveel met de bedrijfsvoering bemoeit en voornamelijk ervoor zorgt dat er budget voor innovatie en vernieuwing is. Het is toch geen toeval dat Jaguar Land Rover behoorlijk ging vernieuwen na de overname door Tata, of dat Volvo’s vernieuwing pas echt kon worden ingezet nadat Geely de toko heeft overgenomen. En zolang die bedrijven zich niet meer met de bedrijfsvoering bemoeien dan af en toe een ietwat verlengde versie te eisen voor de Chinese markt, is dat een prima businessmodel.
phdg zegt
@Edge: ja, maar het is wel volvo die vroeger, toen ze nog via ford een link hadden, heel veel goed heeft gedaan op gebied van technologische evolutie en vooral kwaliteit voor jaguar en landrover.
Dus dat mag ook wel terugkomen naar de fiat groep want daar gaat het momenteel toch niet zo goed op die twee gebieden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die VAG maffia praktijken spreken hem zeker wel aan…
Edge zegt
Trouwens, zou het toeval zijn dat Ome Sergio deze uitspraken uitgerekend doet op de dag dat bekend wordt dat het marktaandeel Volkswagen op het laagste peil sinds 2011 staat?
Calimero zegt
Dat van VW is maar een deel van het verhaal als je dit leest:
Fiat ziet nieuwe fusiepartner in VW, Toyota en Ford
15-04-2016 16:49
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ziet Toyota, Volkswagen en Ford Motor als mogelijke fusiekandidaten. Dat liet ceo Sergio Marchionne weten tijdens een aandeelhoudersvergadering van FCA vandaag in Amsterdam.
Eerdere pogingen van Marchionne om een intensieve samenwerking aan te gaan met General Motors zijn tot nu toe nergens op uitgelopen. “De deur is nooit dicht, de noodzaak om te consolideren blijft”, zou Marchionne zich hebben laten ontvallen in de wandelgangen van de vergadering, meldt Automotive News Europe.
Hyundai
Ook een samenwerking met Koreaanse autobouwer Hyundai zou volgens de Italiaan tot de mogelijkheden behoren.
FCA verwacht jaarlijks 10 miljard dollar aan ontwikkelingskosten te kunnen besparen wanneer het fuseert met een grote autobouwer. Een fusie is volgens het concern ook de enige manier om zijn huidige achterstand bij de ontwikkeling van modellen met een hybride aandrijflijn en autonome auto’s in te halen. Marchionne ontkrachtte eerder deze week het gerucht dat er fusieplannen zijn met PSA.
Bron: automotove-management.nl
Typisch dat in dit stuk staat dat een samenwerking met Hyundai tot de mogelijkheden behoort terwijl hierboven toch iets anders staat.
mrrallycross zegt
Zonde van die merken
heidekonijn zegt
@mrrallycross: Ongelooflijk toch? Lancia alleen al…
utregcity zegt
Het water staat FCA aan den lippen?
eron zegt
Tijd voor Ageneli junior om het roer over te nemen.