De elektrische stadsauto kost meer geld dan het oplevert.
Van de guitige Fiat 500 kwam ook een elektrische variant, genaamd de 500e. De compacte Italiaan werd speciaal voor de Amerikaanse markt geleverd. Ook In Nederland rijden enkele exemplaren van de elektrische 500. Via derde partijen is het mogelijk om deze emissievrije variant van de Fiat 500 te importeren.
Een heel succesvol model is het niet. Fiat Chrysler CEO Sergio Marchionne heeft deze week in Italië gezegd dat het concern 20.000 dollar per 500e verliest, meldt Bloomberg. Deze uitspraak deed de baas op een universiteit in Rovereto, in de Noord-Italiaanse provincie Trente.
Marchionne gaf aan dat de elektrificering van FCA-auto’s niet zijn idee is. “Het komt door tijdsdruk vanuit Europa”, aldus de CEO. De FCA-baas zei verder dat traditionele autobouwers moeten versnellen om bij te blijven met een merk als Tesla. “Elon gaat als een raket”, waren de woorden van Marchionne. “De grootste angst die ik voor ogen heb, is dat we achterblijven”.
FCA is dit jaar al meerdere malen in het nieuws geweest. Eerder dit jaar werd er in de wandelgangen gesproken over een mogelijke overname vanuit China. Dit werd door de Chinezen echter tegengesproken. Daarnaast kwam naar buiten dat FCA zou overwegen om Maserati en Alfa Romeo te verkopen.
Foto: een 500e in Amsterdam, via @geertkroon op Autojunk
viezefreddyw zegt
Met de naam 500e verwacht je ook gelijk een gigantische V8 van bijna 5 liter groot en 326 pk. Niet een of andere Fiat 500 met een batterij.
peug206 zegt
@viezefreddyw: als ik tegenwoordig fiat zie staan denk ik sws al niet meer aan 8cilinders… laat staan iets met 300pk…
berlinetta zegt
@peug206: Google eens op Mercedes 500E.
trustmeiamanengineer zegt
@peug206: Het is wel heel lang geleden hoor, dat een Fiat nog met 8 cilinders was uitgerust….
trustmeiamanengineer zegt
Was toch al jaren bekend dat ze flink toeleggen op de 500e. Hij heeft jaren geleden al eens geroepen dat hij hoopte dat niemand er een zou kopen…
Maarja, je moet ergens beginnen en FCA heeft gewoon een gigantische achterstand qua elektrificatie. De trui moet eens stoppen met roepen en zeuren, maar een plan opstellen EN zich daar ook eens aan houden.
ThomasBol zegt
@trustmeiamanengineer: achterstand? Ik ken zat merken die niet eens een betaalbare stads-EV aanbieden. De 500e draait al weer wat jaartjes mee hoor (2013).
trustmeiamanengineer zegt
@thomasbol: Ja, maar is dan ook alles mee gezegd. De trui kan er alleen maar over zeuren in plaats van vaart zetten achter verdere ontwikkelingen…
ThomasBol zegt
@trustmeiamanengineer: op zich snap ik zijn kritiek wel, bedrijf staat er al enige tijd niet zo goed voor. Elke verkoop 20k verliezen maakt dat niet beter.
dawwg zegt
@thomasbol: 5 jaar geleden was het nog slechts 10 000 dollar verlies per stuk … En de trui had gewoon de auto nooit uit moeten brengen of in zeer beperkte oplage; zie ook: https://www.groen7.nl/fiat-baas-we-maken-de-elektrische-500-omdat-het-moet-van-californie/
Het was een ‘moetje’; dat is nog nooit een succes geworden !
ThomasBol zegt
@dawwg: dat geldt voor meer EV’s, neem bijvoorbeeld de B-klasse.
fanboy zegt
De andere kant van het verhaal is dat die Fiat 500e’s echt heel goedkoop uit de aflopende lease contracten kwamen, en je dan voor weinig geld een leuke elektrische auto hebt van een paar jaar oud.
Tuurlijk, het rijbereik kan beter e.d., maar voor onder de 10.000 dollar mag je niet klagen, een leuke elektrische auto van 2 a 3 jaar oud met zeer weinig kilometers.
bluebird zegt
@fanboy: dan pakt er een meneer in Nunspeet aardig wat marge als ie die import fiatjes slijt… https://www.prinsxpert.nl/aanbod/fiat-500-e-100-elektrisch-stoelverw-cruise-etc_5452/
ko4n zegt
@bluebird: zijn meer handelaren die ze hebben. Ecomotec.nl heeft bijvoorbeeld scherper geprijsde exemplaren
mashell zegt
Hoezo is het schuld van Europa dat ze Tesla niet kunnen bijbenen? Euopa zet amper druk op de fabrikanten en Telsa heeft al helemaal geen druk van Europa. Tesla wordt door marktvraag en een visie gedreven. En dat is precies het probleem bij Fiat, er is geen marktvraag voor een klein duur elektrisch gebakje als de 500c en de visie waarop FCA zou moeten electrificeren ontbreekt nog.
Marchionne hoeft geen angst te hebben dat ze achter gaan lopen, zijn angst moet zijn dat hij de achterstand niet meer kan inlopen. Dat hij nog niet door lijkt te hebben dat hij al op achterstand staat maakt het extra moeilijk.
berlinetta zegt
@mashell: De enige Europese merken die daadwerkelijk actie ondernemen zijn Renault en BMW. Zij hebben al EV’s op de markt gebracht. Bij de rest van de merken blijft het bij conceptcars of mislukte omgebouwde auto’s.
zwannes zegt
@berlinetta: de meeste merken geloven ook niet dat elektriciteit de toekomst is maar eerder waterstof… time will tell…
mashell zegt
@zwannes: wie geloven er nou eigenlijk echt in waterstof? Honda, ja. Toyota, eeh beetje. BMW heeft het jaren terug al afgedankt. Bij Mercedes is het hobby projektje. VAG doet er niks mee. Waterstof is een van de belangrijkste atomen in het heelal maar de toekomstige energiedragen voor voertuigen lijkt het niet te gaan worden.
turboboy zegt
@berlinetta: Vergeet Mercedes niet, B electric drive en die zijn er ook wel mee bezig, buiten SLS E-Cell om.
berlinetta zegt
@turboboy: Maar dat zijn 2 auto’s die later naar EV zijn omgebouwd en die dus ook echt niet succesvol waren. Verder heeft Mercedes nog niks op de markt gebracht. Ze zijn er heus wel mee bezig, maar vooralsnog zijn andere merken er verder mee.
janmetdelangeachternaam zegt
Ach ze hebben in ieder geval kennis opgedaan met betrekking tot het maken van elektrische voertuigen
lithiumion zegt
Deze 500e, is in eerste instantie en zover ik weet nog steeds gemaakt voor de Californische markt. Deze heeft namelijk als regel voor verkopende autofabrikanten dat ze ook auto’s moeten aanbieden zonder emissie, willen ze uberhaupt auto’s mogen verkopen. Als je dan vervolgens deze karretjes daar weg zet en je maakt een verlies van 20.000 dollar per stuk(volgens mij was dat ‘maar’ 10.000 dollar, maar ‘dramatiseren’ is de italianen niet vreemd), dan kan ik concluderen dat ze akelig wat reguliere 500’s hebben verkocht/verkopen omdat verlies te dekken…
pomoek zegt
@lithiumion: vette Avatar!
berlinetta zegt
@pomoek: Wat stelt jouw avatar eigenlijk voor? Een dude die aan een roze speeltje likt?
pomoek zegt
@berlinetta: dat zou de dude je nooit in dank afnemen! Het is natuurlijk Jésus Quintana! De aardsvijand van de dude!
berlinetta zegt
@pomoek: Ah The Big Lebowski.
vetnek zegt
@berlinetta: show me the money Lebowski
lithiumion zegt
@pomoek: Net te weinig regels om er tussen door te lezen of je het nou sarcastisch bedoelt… maar een roze bal likkende transgender vind ik sprekend…
pomoek zegt
@lithiumion: geen sarcasme hier! Enkel waardering.
lithiumion zegt
@pomoek: okay!
oxymoron zegt
@lithiumion: Honda heeft om dezelfde reden in 2012 een elektrische Jazz gemaakt voor Californië. Kon alleen geleased worden, voor 399 dollar per maand. Is inmiddels stilletjes verdwenen. Te vroeg. De Jazz is nu leverbaar als hybride, en die verkoopt wel goed. Niet absurd veel duurder dan de benzineversie en tankstations genoeg.
galverink zegt
@lithiumion: dat EV Mandate geldt voor de hele groep. Er staan dus Ram trucks en Demons tegenover.
1lunatic zegt
Ik zag toevallig net letterlijk 7 stuks op een industrieterrein staan.
lithiumion zegt
@1lunatic: kortom over de linie wordt het financieel wel weer recht getrokken
Dutchdriftking zegt
Schrale troost, Tesla heeft winst op geen enkel model….
stfu zegt
@dutchdriftking: echt wel. Alleen geen winst verder vanwege alle investeringen voor de toekomst.
clarkson zegt
Dit is wel HEEEEEL oud nieuws…