Fiat-Chrysler gaat Ferrari deels afstoten, maar geïnteresseerden zullen een behoorlijke zak geld moeten meebrengen.
Sergio Marchionne, de baas van Fiat-Chrysler en Ferrari, waardeert de Italiaanse fabrikant namelijk op 12 (!) miljard euro. Inderdaad, een bedrag dat de gemiddelde Autoblog-lezer niet zomaar voorhanden zal hebben. Marchionne vindt namelijk dat de waarde van Ferrari berekend moet worden zoals de waarde van andere exclusieve bedrijven berekend wordt.
Volgens Automotive News kom je in dat geval op een bedrag van maximaal 7,8 miljard euro, maar Marchionne zou bij zijn optimistische voorspelling rekening houden met de toekomst. Ferrari verdiende vorig jaar 650 miljoen euro, maar dat kan weleens flink meer worden als de totale productie in Maranello wordt opgeschroefd.
Het is overigens niet zo gek dat Marchionne probeert de waarde van Ferrari omhoog te praten, want dat legt hem in financieel opzicht geen windeieren. Hij verkocht op 31 oktober (rond de speculatie over de verkoop van Ferrari) een flink aantal van zijn aandelen in Fiat-Chrysler, nadat de waarde hiervan flink steeg. De deal leverde de Italiaanse Canadees in totaal 13 miljoen dollar op.
rd1991 zegt
Zou heel zonde zijn… maar het geld kan hij daarintegen goed gebruiken om Alfa Romeo er weer bovenop te helpen.
lincoln zegt
LOLOLOLOL .. 50 jaar na dato hetzelfde geintje flikken ..
die ouwe Enzo drama-queen wilde het toen ook zonodig “verkopen” ..
Henry Ford II wist niet beter dan met een fatsoenlijke zakenman van doen te hebben ..
maar Enzo wou maar 1 ding .. subsidie ..
en hij kreeg het nog ook ..
mout zegt
@lincoln: Leuk sommetje: Waarde Ferrari: 12 miljard
Aantal uitstaande aandelen: 1,2 miljard (http://www.fcagroup.com/en-US/investor_relations/stock_shareholder_corner/Pages/stock_information.aspx)
Totale waarde Fiat Chrysler: €8,75 (dagkoers) * 1,2 miljard = €10,5 miljard
Volgens Marchionne is de waarde van Fiat Chrysler zonder Ferrari dus – €1,5 miljard.
heidekonijn zegt
@mout: Dat zou hij wel willen ja. Volgens analisten is de waarde -13.5 miljard.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Er is niets vreemds aan dat de waarde van de som van de delen vaak meer is dan de waarde van het geheel. Toen Fiat werd gespitst in Fiat Automotive en Fiat Industrial (nu CNH Industrial genaamd) schoot het aandeel van beide delen de hoogte in, hoger dan ze samen waard waren.
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat is niet vreemd, nee.
Dat Fiat Chrysler als geheel minder waard is dan het (best kleine) deel wel.
Verder is het bij een heuse splitsing (zoals die vorige ronde) best begrijpelijk, want er komt meer ruimte voor zelfstandig beleid, zoals overnames of fusies. Maar niet als slechts 10% van 1 merknaam verkocht wordt.
Dit is toch een beetje alsof Unilever 10% van Calvé in de verkoop zet.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Dan nog klopt de rekensom niet. Marchionne wil dat Ferrari 12mia waard is. Dat maakt het nog niet zo. Daarnaast wordt Fiat Chrysler Automobiles volgens mij onderschat. Het gaat even slecht met Fiat, en Chrysler houdt de boel recht. Daarbij wordt nogal snel eens vergeten dat Fiat eerst Chrysler heeft rechtgetrokken. Het negativisme lijkt me ongegrond en meer gebaseerd op Amerikaans ego, dan op deftige cijfers…
mout zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat ben ik helemaal met je eens. Fiat Chrysler heeft potentie te over. O.a. omdat ze samen in veel continenten en in vrijwel alle segmenten zitten. Van truttenschudder tot landbouwwerktuigen.
Mijn sommetje is juist bedoeld om te laten zien dat óf Marchionne kletst met zijn 12 miljard, of dat het hele bedrijf ondergewaardeerd is. Of allebei natuurlijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Landbouwwerktuigen vallen niet meer onder Fiat maar onder CNH Industrial, de vroegere Fiat Industrial. De splitsing was nodig/nuttig om te fuseren met Chrysler…
knipperlichtje zegt
Er zit een heel behoorlijk bedrag goodwill vast aan dat springende paardje op de motorkap, of dat 12 miljard is zou ik niet weten. Wat een gek ervoor geeft zullen we maar zeggen
timowouters zegt
@knipperlichtje: kijk naar de ‘waarde’ van bijvoorbeeld Uber of AirBnB. Gewaardeerd op rond de 10-12 miljard.
Dan koop ik voor dat held een stuk liever Ferrari!
partimarti zegt
@timowouters: Die bedrijven hebben veel meer potentie om te groeien. Ferrari zal waarschijnlijk niet veel groter gaan worden dan dat het nu is.
timowouters zegt
@partimarti: dat een bedrijf weinig groeipotentie heeft zegt weinig over de waarde.
Ferrari is een vd sterkste merken ter wereld. Uner bestaat alleen in 0 en 1tjes en is een grote bubbel. Ieder bedrijf kan een app als Uber maken. Maar in Ferrari zit jaren research en kennis.
partimarti zegt
@timowouters: Natuurlijk zegt de groeipotentie wel iets over de waarde van dat bedrijf. Ferrari zit in een enorm kleine nichemarkt (200k+ kostende sportwagens zijn dat wel te noemen). Omdat Ferrari geen massaproductie met instapmodellen zal starten, zal waarschijnlijk hun omzet niet heel veel meer gaan groeien. Terwijl Uber de wereldwijde taxi-markt op zijn kop zet. Dat bedrijf heeft al ongelooflijk veel gebruikers, om het af te schrijven als een bubble is daarom een beetje makkelijk. Het bedrijf draait wel degelijk grote omzetten.
timowouters zegt
@partimarti: ja natuurlijk zegt het wel iets over de waarde. Maar voor tech bedrijven wordt het nogal overdreven.
En Ferrari is juist zo’n mooi bedrijf niet alleen om de auto verkopen maar om het enorme merk wat erachter hangt. Merchendise is gigantisch. Er is een Ferarri pretpark, ieder kind heeft een ferarri poster als droomauto. Dat is wat je ook koopt. Uber is een mooi concept. Maar gewoon heel generiek. Iedereen met budget kan exact hetzelfde doen.
tupperware zegt
Ferrari wordt straks dus Arabisch?
Straks is alleen Pagani nog Italiaans, O W8 Horacio is Argentijn..
Het boek der Italiaanse sportwagenmerken kan dus definitief dicht..
Vanquish zegt
@tupperware: En toch… Italiaanser dan Horacio kan bijna niet.
norge zegt
@Vanquish: Elke Roemeen is meer Italiaans…
heidekonijn zegt
@tupperware: Want China is arm?
tupperware zegt
@heidekonijn:
Ook een optie, al is dat gek genoeg niet het eerste waar ik aan dacht.
Wat maakt het uit, het resultaat blijft hetzelfde..
trustmeiamanengineer zegt
Nieuwe eigenaar? Ze gaan maar een paar procent aan aandelen verkopen, rest blijft gewoon in handen van FCA en de families.
faalhaas zegt
Het beste wat ik ervoor kan geven is 6 euro. De doelgroep die dit soort dingen koopt is klein, dus het zal een tijdje hier op de plank blijven liggen.
Keaven zegt
Ik vind het zo gek nog niet. Als de winst elk jaar 2% stijgt en je verlangt 8% rendement zou Ferrari 13 miljard waard zijn…
norge zegt
Mooi, paar Noorse olie kroontjes erin en we hebben een automerk….Klinkt stukken beter dan Volvo..
spidermann zegt
Ik weet niet wat de EBITDA multiple is, maar bijna 20 x de nettowinst lijkt mij onrealistsch hoog. Een EBITDA multiple van 6-7 is automotive is momenteel al hoog…lijkt mij.
monaco zegt
@spidermann: We hebben het hier niet over Volkswagen of Ford.
gtwillem zegt
Nu is het nog zoveel waard, wellicht. Maar als Onze Grote Vriend Sergio te lang gaat wachten met opvolgers voor de FF, California, F12 en 458 gaat dat drastisch naar beneden. Waarschijnlijk komy hij met een retro Testarossa en gaat dat compleet uitmelken…
mashell zegt
Ik schrik ervan dat Macaroni zijn aandelen aan het verkopen is op zo’n moment. Een goed bestuurder handelt helemaal niet in aandelen van het bedrijf waar hij bestuurder is. Maar aandelen verkopen terwijl er geruchten rond gaan is m.i. echt not done. De kans op een beschuldiging van handel met voorkennis is gewoon te groot en dat schaadt de bestuurder en de firma.
w0o0dy zegt
@mashell: Opties op aandelen gekregen op basis van performance… die worden bijna altijd op een gegeven moment te gelden gemaakt.. helemaal niet ongebruikelijk.
heidekonijn zegt
Daar gaan we weer.
En straks weer een persconferentie dat Ferrari niet te koop staat.
Heeft die man niets anders te doen?
Edge zegt
Marchionne moet oppassen. Als Ferrari naar de beurs gaat moet tellen alle Fiatjes 500 niet meer mee als compensatievoertuigen voor de hoge uitstoot. En die crawling modus van de LaFerrari zal ook niet genoeg zijn om aan de steeds strenger wordende EU-regels te voldoen