De grote baas van Fiat Chrysler Automobiles is helaas niet in staat om zijn werk weer te hervatten
Als er een concern de gelederen bezig kan houden, is het FCA wel. Dat heeft voornamelijk te maken met de opmerkelijke keuzes die gemaakt worden door de grote opperbaas Sergio Marchionne. Het is voor ons heel erg makkelijk grappen maken (de beste stuurlui staan immers aan wal), maar het is natuurlijk niet het meest eenvoudige merkenportfolio waar Marchionne een succes van moest maken.
Het ziet er naar uit dat er een einde is gekomen aan de heerschappij van Marchionne. De Italiaan was al een tijdje met ziekteverlof. Bloomberg weet te melden dat Sergio niet meer terug gaat komen om zijn oude positie in te nemen. Wat er mis is met de gezondheid van Marchionne is onduidelijk, dat wordt in het ongewisse gelaten. Op 26 juni werd Sergio voor het laatst publiekelijk gezien. Hij zou een eenvoudige operatie ondergaan en tijdje moeten revalideren. Tot op heden is hij nog niet teruggekeerd. In een statement geeft FCA aan dat er onverwachte complicaties zijn opgetreden na een routine ingreep.
Marchionne mag gerust gezien worden als de redder van de Italiaanse autoindustrie. Het is een van de langst zittende CEO’s in de automobielindustrie. In 2004 was hij de vijfde Fiat-baas in twee jaar tijd. In 2003 maakte Fiat nog verlies, maar in 2005 wist Marchionne Fiat winstgevend te maken. In 2014 was het Marchionne die Fiat aan Chrysler koppelde, waardoor we nu het FCA-concern kennen.
Wie nu verantwoordelijk is voor het uitstellen van nieuwe modellen bij het FCA concern is vooralsnog onduidelijk.
UPDATE 1: gezondheidstoestand van Sergio Marchionne verder toegelicht: volgens een statement van FCA zijn er onverwachte complicaties opgetreden na een routine operatie. Opvolger als FCA chair is Mike Manley. De nieuwe Ferrari CEO wordt Louis Carey Camilleri, die een lange carrière in de tabaksindustrie heeft.
UPDATE 2: inmiddels is het nieuws naar buiten gekomen dat Marchionne helaas is overleden. Meer informatie lees je hier.
Tractie2000 zegt
Dan kan gezien het vertrek van de Italiaan, een Amerikaan aan het roer van FCA komen.
Een dikke FIAT 500 met V8 in SRT8 uitvoering zal een heus bommetje worden.
neleev zegt
@sven_dijkstra: Zal een Abarthe verschijning worden inderdaad
momo zegt
“De coltrui”
Even Google aangeslingerd;
Marchionne ingetikt;
Eerste 40 afbeeldingen bekeken…
Niet eens een keer een Marchionne met coltrui gezien.
Conclusie?
duckmefaddy zegt
@momo: verkeerde zoek criteria ingetikt. Zet er eens “coltrui” achter, kijk eens wat je dan krijgt
vonklausenburg zegt
@duckmefaddy: Joh! Wat een revelatie!
momo zegt
@duckmefaddy: Dat bevestigt het alleen maar nog meer. Alle foto’s worden doorgelinkt naar AB.
I
MaartenD zegt
@duckmefaddy: whahahahahaha
ikleesookoverautos zegt
@momo: zelfs op de header foto geen coltrui.
sudsprint zegt
@momo: Dan heb jij een andere google dan de mijne….
rob5nismo zegt
@momo: de coltrui klinkt meer als een rare ziekte aan je mannenzaak
406_v6 zegt
@rob5nismo: Spaanse kraag noemen ze dat ook wel
porker zegt
@momo: zelfs de autoblog foto van Sergio is coltrui-loos. Net zo irritant als de wenkbrauw Alfonso etc.
Gulli zegt
@porker: Honingdas grrrr
doublechevron65 zegt
@momo: idd… geen coltrui te zien
rollingstoned zegt
@momo: ze zijn abuis met Steve Jobs.
ikleesookoverautos zegt
De opvolger moet Duits of Japans zijn. Dan wordt het miss nog ietsZ
pjotr zegt
@ikleesookoverautos: ja, want bv bij VW loopt het zo lekker. Toevallig van de week de Netflix docu Dirty Money bekeken.
dirkv zegt
Ben benieuwt of hij wel ceo blijft van Ferrari.
jaapiyo zegt
@dirkv: wss wel. Hoef je sowieso niks voor te doen.
alfablog zegt
@jaapiyo: nou ik meen dat er een miningsveschilletje wS met Luca de Montezemolo over de aantallen te produceren exemplaren. Luca wilde ik meen max 3000 voor exclusiviteit en SM dacht zo veel mogelijk.
dirkv zegt
@jaapiyo: Iets zegt me dat dat niet klopt maar anders is het wel echt een baantje voor mij.
parasite888 zegt
@dirkv: Volgens Reuters niet https://www.reuters.com/article/us-fiatchrysler-ceo/marchionne-exits-fiat-chrysler-ferrari-amid-health-crisis-sources-idUSKBN1KB08W
dirkv zegt
@parasite888: Bedankt!
Dan zal er echt wel wat serieus mis zijn met de gezondheid van Marchionne of er zit ergens stront aan de knikker.
alfablog zegt
Knappe prestatie geleverd door dit winstgevend te krijgen.
Jammer van Lancia, maar ondanks een compete line-up van Ypsilon tot Thesis werd het niet gekocht en dan wordt het moeilijk voor een merk.
Na even wachten zijn er dan bij Alfa goede modellen en bij Maserati is er ook gerealiseerd wat niemand voor mogelijk had gehouden. In een tijd van een paar-duizend auto’s gewoon een doelstelling van 50.000 neerzetten. Is geloof ik uiteindelijk niet gehaald maar wel een eind in de richting en met winstgevende modellen.
transaxleman zegt
Hij is verantwoordelijk voor erg veel controversiele beslissingen. Lancia is dood, Chrysler bouwt maar 2 auto’s en niks fatsoenlijks, FIAT bouwt praktisch alleen meer varianten van de 500. En niet te vergeten de ontelbare vreemde uitspraken over hoe Alfa drie miljard auto’s per maand ging bouwen enzovoorts.
Maar hij heeft het wel voor elkaar gekregen dat de meeste merken nog overeind staan en FCA de toekomst aankan met een gezond huishoudboekje.
seicilindri zegt
Wat bedoeld de schrijver met “de redder van de Italiaanse auto industrie” ? Alhoewel het concern er ogenschijnlijk beter voor lijkt te staan is Lancia om zeep, Alfa veroordeeld tot 2 modellen die bovendien veel te laat kwamen waardoor oud Alfa riiders inmiddels overgestapt zijn en Fiat nog ongeveer 1 model maakt en dat vooral in Polen en er voor de rest volstrekt onvoldoende geinvesteerd is in nieuwe technieken. Met Ferrari gaat het idd wel goed maar om dat nou de Italiaanse auto industrie te noemen….
Specht zegt
Zou tijd worden. Hij is 100% verantwoordelijk voor de achterlijke modelstrategie van alle merken.
Modellen uit productie halen die geen opvolger hebben is iets wat ze bij de Japanse of Duitse merken nooit zullen doen…
FCA is nu welliswaar uit de rode cijfers, maar alsnog qua modelaanbod en investeringsbudget een zinkend schip die nooit meer opkunnen tegen de (duitse) concurenten.
Uiteindelijk zal Hyundai of een chinees merk de boel wel een keer opkopen… en dan is het helemaal gedaan met de Italiaanse autoindustrie, over 10 jaar komen er geen “betaalbare” auto’s meer uit Italie.
En verder zal de grijze massa altijd de grijze massa blijven, en liever een veilige maar saaie (donkergrijze) VW of Hyundai kopen dan een Alfa of een Fiat…
mashell zegt
@Specht: nou, Honda verkocht erg veel Honda Civic hybrid wagens maar de opvolger werd niet geïmporteerd, sindsdien is het weer rustig in de Honda showroom. Dus soms worden zelfs verkoop toppers niet vervangen. Er schijnen nog steeds mensen op een vervanger voor hun VW Jetta te wachten.
jarnobakker zegt
Het is ook veel te warm om met zo’n trui aan te lopen.
tarquesh zegt
De Jeep Renegade vindt ik best een guitige auto. Ik stond op het punt om eens een proefrit te maken, en mogelijk tot aanschaf over te gaan. Maar het schijnt onderhuids een Fiat te zijn, en dat wil ik niet kopen.
Alleen uit Amerika wil ik, niet uit Italië. Ik maak wel een uitzondering voor Italiaanse hypercars, want die wil ik wel hebben.
frederik zegt
Behalve alle problemen die hierboven genoemd zijn hebben zowel Alfa als Fiat geen enkele poging gedaan zich voor te bereiden op de komst van elektrische auto’s. Dat lijkt me erg kortzichtig.
De Giulia en Stelvio vind ik knappe prestaties. Maar de 500 is verouderd en er is geen vervanger, er zijn geen grotere Fiats meer, er zijn geen vervangers voor de Mito en Giulietta. En ik heb het altijd bizar gevonden om te investeren in de 4C zonder dat je goede volumemodellen hebt.
hollandbest zegt
@frederik: zoek eens de 500e op
thierryvth zegt
Laten we hopen dat de opvolger niet ook denkt dat Lancia niet genoeg history heeft om het opnieuw leven in te blazen en dat we uiteindelijk een nieuwe Delta Integrale krijgen
m54b30 zegt
Schijnt in coma te liggen, complicaties van een vrij simpele operatie.
Hoop dat de beste man er boven op komt, een bijzonder markante man, die idd FCA van de ondergang heeft gered.
dare2think zegt
@m54b30: Beetje jammer wat hem verteld wordt als hij wakker wordt…
elemento zegt
@m54b30: zal wel intestinale operatie zijn geweest
tarquesh zegt
Dus een nieuwe Giulietta komt er niet.
Op zich zegt dat niet veel. Wel zou ik het leuk vinden als Chrysler/Dodge/Jeep in handen zou komen
van een serieuze industriëel die zegt dat ze deze merken weer great again gaan maken,
al is me een Dodge Challenger hellcat demon niet bepaald een muscle die pover aandoet.
off topic: Hoe zit het met GM die bezig is met de reïncarnatie van de Chevrolet chevelle SS?
dutchneon zegt
Blijkbaar is hij afgelopen dagen naar een ziekenhuis gebracht in Zwitserland en word hij in Coma gehouden. In Italiaanse media is te lezen over speculaties over longkanker die ze tegen zijn gekomen tijdens een ingreep die daar niet direct mee te maken had….
dutchneon zegt
@dutchneon: Hij schijnt inderdaad op de rand van leven en dood te verkeren.
F1Tim zegt
Nu is de vraag: is/was Camilleri fan van de e-sigaret?
HZW zegt
Het blijft ook vreemd dat er veel geïnvesteerd is in de ontwikkeling van de Argo en dat die niet in Europa op de markt is gebracht.
Kan me voorstellen dat een Argo met de Nieuwe GSE-Firefly turbo motoren het prima zouden doen in Europa.
Firefly 3T met 120pk, Firefly 4T met 150 en 180 pk.
healey zegt
Mooi, dan is er weer een beetje hoop voor FCA. Ik denk dat deze man de optie van gezondheids problemen met beide handen aanpakt om het zinkende schip te verlaten (in Italië is het de gewoonte dat de Kaptein als eerste de benen neemt).
HZW zegt
FCA zou zomaar ontmanteld kunnen worden.
Alfa Romeo zou samengevoegd worden met Maserati en net als Ferrari losgekoppeld worden.
De Amerikaanse kant zou zomaar weer in Amerikaanse handen kunnen komen.
En de rest zou overgenomen kunnen worden door Hyundai.