Ferrari is toe aan een SUV en dat weten we allemaal. Opperhoofd Marchionne is alleen nog niet helemaal overtuigd.
Lamborghini heeft de wereld een poos geleden kennis laten maken met de uber dikke Urus. Ferrari zou haar verkopen een flinke boost kunnen geven met de komst van een SUV, alleen Sergio Marchionne moet er niets van weten en wordt als het zover is, liever eerst neergeschoten. Dat maakte Sergio een paar analisten duidelijk in een conference call, aldus Bloomberg.
Als autoliefhebber is het wellicht de juiste instelling, maar met een afnemende groei van de verkoopaantallen is het misschien handig om die Ferrari SUV toch in overweging te nemen. Verkopen zijn in 2015 nog met zes procent gestegen. In 2016 verwacht men ten opzichte van 2015 een groeiafname van drie procent. In China zakte de verkopen dan ook met een behoorlijke 22%.
Sergio houdt de moed er in en meldt positief dat het doel van 9000 verkopen in 2019 (7900 in 2016) gemakkelijk gehaald kan worden. Zolang het bedrijf maar vast blijft houden aan de 70 jaar oude visie heeft hij er alle vertrouwen in. Die stelt dat wanneer je simpelweg minder voertuigen produceert dan de klanten willen, je altijd hot blijft. Easy. Echter denken de beleggers daar anders over, vanwege de matige verkoopprognose leverde het aandeel namelijk vandaag maar liefst 12,4 procent aan waarde in.
Foto: Creatie van Rain Prisk, hier het bijhorende artikel.
FeRaRi zegt
Mooi toch dat die nee zegt.
audirijder zegt
@ferari: wie is “die”?
pinut187 zegt
@audirijder: Die Marchionne
raym zegt
@ferari: heb je bewust een f vergeten in je naam.
zweed zegt
@raym: nee een p
FeRaRi zegt
@raym: Die vraag heb ik al vaker ontvangen en ja.
super zegt
Ferrari suv met diesel motor, lijkt me wel wat
willempjuh zegt
@super: uhm…..
JamesBond007 zegt
@super: V12 diesel wellicht, anders niet a.u.b..
spoolie96 zegt
@jamesbond007: nee, als basismodel een geblazen 2 liter inline 4
deboes zegt
@spoolie96: er zijn straks wel wat motor opties over van een giulia die er niet komt.
mrcy335d zegt
Agg als ut moet dan ook eentje met een 12 cill
fmgarcia zegt
Laten we eerst beginnen met een shooting break dan!
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Daar zijn ze al een jaar of 6 terug mee begonnen. De FF he, godallemachtig wat een mooi ding is dat!
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ja echt een droombak!! Erg benieuwd naar het resultaat van die teasers. Hoop dat het net zo positief uitpakt als bij de Cali T!
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Zeker een droombak. Wat ik alleen niet begrijp aan je eerste reactie is waarom ze moeten beginnen met een shooting brake. In de vorm van FF is er namelijk al een shooting brake.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: In de titel staat: Marchionne zegt, you have to shoot me first. vandaar.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Damn! Had ik eigenlijk gewoon moeten weten haha. Het is al laat..
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Had je vriendin ook geen idee;)?
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: Die heeft wel vaker geen idee if you know what i mean :-)
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Leuk naamplaatje naast de voordeur. Viezefreddy en Haas W!
raym zegt
@fmgarcia: uhhhh wel eens van de FF gehoord.
fmgarcia zegt
@raym: Uh moet ik m nog een keer uitleggen?? Titel zegt dat de grote Ferrari man eerst moet worden neergeschoten voordat er een SUV komt. Lijkt mij niet onbelangrijk om even vrij voor te nemen in zijn positie. Oftewel een shooting break.
viezefreddyw zegt
Tsjah, puur commercieel gezien zou het goed kunnen zijn. Kijk naar Porsche en sinds kort Bentley en Jaguar. Maar ik zie het Ferrari liever niet doen. Op een of andere manier past het gewoon niet bij het merk. Laat ze zich maar richten op wat ze altijd doen en altijd al goed kunnen.
9000cse zegt
@viezefreddyw:
Was dat niet ook zo toen Porsche liet doorschemeren dat ze een SUV wilden gaan bouwen? Toen waren er immers ook veel mensen die het “schoenmaker-blijf-bij-je-leest-gedachtengoed” bezigden.
In tegenstelling tot die mensen, die van mening zijn dat marketing niet meer is dan propaganda, reclame- en verkooppraatjes, houdt dit begrip toch echt wel iets meer in. Marketing heeft voornamelijk te maken met het scheppen van behoeften. Anders gezegd binnen de automobielwereld: Het creëren van modellen waarvan de kopers nog niet eens weten dat ze het überhaupt zouden willen kopen. Het koperspubliek vroeg immers niet om een SUV, omdat ze niet eens wisten wat dat voor soort auto’s waren. Pas toen ze werden voorgesteld kon worden vastgesteld dat het koperspubliek ze wilde.
Ik ben ervan overtuigd dat ook Ferrari (in navolging van Porsche) zoiets zal gaan brengen. En zodra (markt)onderzoek gaat uitwijzen dat er markt voor is, zal ook ome Sergio ervan overtuigd worden. Het is gewoon een kwestie van tijd.
gtwillem zegt
Allereerst vind ik die FF fotoshop er eigenlijk best gaaf uitzien…
Maar Ferrari bevindt zich op dit moment in een zeer gunstige positie, waardoor een SUV niet eens nodig is. Ja, ze zullen die dingen verkopen bij de vleet, geen probleem. Maar ze kunnen nu een kleine 10.000 exemplaren slijten. Zoals er geen standaard Porsche 911 bestaat, bestaat er sowieso niet eens iets als een standaard Ferrari. Het merk met het stijgerende paard weet namelijk tegen hoge (woeker) prijzen opties te verkopen.
Daarbij zij een aantal speciale modellen altijd erg in trek, denk aan de speciale V8 modellen (Challenge Stradale, Scuderia, Speciale) waarbij het aantal te bouwen exemplaren lager ligt dan de vraag. Ferrari verzoekt met klem om de (dure) opties (carbon onderdelen etc) aan te vinken om in aanmerking te komen. Dat is gewoonweg briljant als je dat kan bereiken, eigenlijk. Hetzelfde geld voor de speciale V12 modellen (GTO, tdf, LF en Enzo) waarbij de extra uitrusting gekozen dient te worden voordat je uberhaupt in aanmerking komt er eentje te mógen kopen. Te gek voor woorden, uiteraard, maar wel een goede businesscase.
Voor Porsche is de Cayenne een zeer waardevolle aanwinst, maar vergeet niet dat Porsche toch een paar segmenten lager opereert. Voor Lotus en Aston Martin geldt hetzelfde, met een SUV als ‘cashcow’ kunnen zij beter hun financiële plaatje op orde krijgen.
Dus Ome Sergio zegt wel iets zinnigs, maar dat komt eigenlijk door het werk wat Di Montezemolo erin heeft gestoken… Zolang Ferrari de winst per verkocht exemplaar hoog kan houden voegt een SUV niet zo veel toe. Dat Lamborghini het wel gaat doen heeft vooral te maken met de goede basis die ze kunnen delen met Audi, Bentley en Porsche. Zelfs voor Maserati is een Jeep Grand Cherokee niet voldoende als basis, laat staan Ferrari…
9000cse zegt
@gtwillem:
Ik ben niet zo overtuigd van dat standpunt. Dat Lamborghini enkel overgaat tot het bouwen van een SUV staat volkomen los van hun verbinding met Audi, Porsche en Bentley. Die Urus zal er komen, omdat er kopers zijn, die die SUV relateren aan de producten die Lamborghini tot nu in de markt heeft gezet. Daarom ben ik van mening dat Ferrari van dezelfde overwegingen uit zal gaan. En financieel kunnen ze dat ook best wel aan.
Ferrari zal daarom uit concurrentieoverwegingen wel met zo’n SUV moeten gaan komen, willen ze hun marktaandeel niet mislopen. De verkoopaantallen in dat segment zijn immers beperkt en daarom mogen ze imo niet veel tijd verliezen.
pinut187 zegt
@9000cse: het zeker mee te maken dat Lamborghini gemakkelijk in de grabbelton van VAG mag graaien want: Veel goedkopere ontwikkelingskosten. Ferrari zou bijna van scratch moeten beginnen. Dus Willem heeft een punt.
87sandyd zegt
@pinut187: maar Lamborghini heeft ook maar 2 modellen waar ze van moeten ‘leven’. Ferrari heeft er stuk meer
berlinetta zegt
@9000cse: Ik denk dat de meeste kopers van een Lamborghini niet eens op de hoogte zijn van het bestaan van de LM002, dus dat is niet de reden waarom ze nu een nieuwe SUV van Lambo willen.
En ik ben ook van mening dat het voor Lambo makkelijker is om een SUV te bouwen, juist omdat ze bij VAG kunnen graaien. Zo ging het bij Porsche en Bentley ook en zo zal het bij Lambo ook gaan. En iit Ferrari heeft Lambo een cashcow nodig. Zonder Audi hadden ze sowieso niet eens meer bestaan.
hehe zegt
Er wordt toch altijd gezegd dat Ferrari meer verdient met merchandise dan met verkoop van auto’s. Branding is voor Ferrari misschien wel belangrijker dan de verkoop van wat SUV’s
ferrariman zegt
Nee niet doen
pomoek zegt
Geloof me, die Ferrari SUV komt er binnen 10 jaar. En de volledig elektrieke Ferrari komt er ook. Dit is allemaal gemekker voor de bühne.
Wel grappig hoe Porsche en Ferrari doen alsof het rijden van “hun” auto in een soort alternatief universum plaats vindt. Een waar geen files bestaan, je tot sint juttemis olie uit de grond kan pompen, er geen klimaatprobleem bestaat en aandeelhouders juichend hun geld in jouw bodemloze put plempen.
jorden zegt
@pomoek: voor de meeste Ferrari eigenaren is dat toch zo? Het klimaat gaat niet op z’n gat van die paar Ferrari’s, Ze hoeven niet de files in, want t zijn geen lease bakken of daily drives. Aangezien de vraag naar olie af zal nemen, zal er voor je Ferrari tot Sint juttemis benzine voorhanden zijn.
pomoek zegt
@jorden: Jij bent Ferrari rijder? ;-).
https://pbs.twimg.com/media/B8DRLo2IcAAnQuy.jpg
reactief zegt
Die photoshop ziet er toch FF gaaf uit zeg!
Bijna jammer gewoon dat het niet echt is…
lippie zegt
Het is vergelijkbaar met de situatie bij Mercedes in 1984.
Toen kwamen ze met de baby benz, de 190. De mensheid viel over ze heen. Dat was tenslotte ondenkbaar, een auto voor het gepeupel. Moet je 30 jaar later eens kijken wat dat ding ze gebracht heeft.
lekbak zegt
@lippie: en dan te bedenken dat die 201 toen niet eens een goedkope auto voor het gepeupel was. Het was slechts een minder extreem dure auto!
lippie zegt
Correctie.. W201 was in 1982 al. Ik word echt oud ;-)
klaasjevaak zegt
De muziek en film industrie houd zich ook aan hun prehistorische visie vast. Het is geen geheim wat daar de gevolgen van zijn.
carfreakjim zegt
Een lamborghini suv is nog wel historisch verantwoord, maar een ferrari suv is tegen alle princiepes in van oprichter enzo ferrari, die wilde eigenlijk alleen maar race autos maken en verkocht straat autos om het racen te kunnen betalen. Dus op het moment dat ze een suv maken puur om nog meer winst te maken is voor mij alle magie die ferrari heeft verdwenen en zal Enzo Ferrari zich omdraaien in zijn graf.
maseratizzzzzzzz zegt
Nee, asjeblieft niet. Ze wilde toch exclusief blijven? Blijf hier dan bij uit de buurt. Op dit moment als ik echt moest kiezen werd het een SVR, geen gelul met turbo’s die het geluid dempen gewoon een vette supercharger erin.
mobieler zegt
Oftewel; die komt er gewoon. Aandeelhouders die winst op hun aandelen willen zien bepalen de koers van het bedrijf. Er komt dus een SUV. Want meer omzet, meer winst, meer rendement op aandelen.
Dutchdriftking zegt
Niet doen jongens. Jullie kunnen het prima zonder SUV, dus doe maar lekker niet. Als ze de productie van de gewone modellen opschroeven halen ze de verkoop ook. De vraag is bij Ferrari altijd groter dan het aanbod.
sel777 zegt
Zou suv zijn, maar waarschijnlijk gaat het op termijn toch gebeuren..
205zonderdak zegt
Deze auto vind ik echt vet! Niet omdat het moet, maar omdat het kan! Een auto, een met ballen als ik het mag zeggen. Ja er zit wat Mazda in, en ander SUV’, een vleugje 205 gti. Fantastich. Maak me alleen een beetje zorgen om de wegligging?
spoolie96 zegt
Nooo, please nooooo…
Een exclusieve sportautofabrikant moet zich lekker bezig blijven houden met exclusieve sportwagens.
Luxe SUV hebben we al genoeg (lees: te veel)…
clarkson zegt
Wat een onzin weer. Laat Luca Di Montezemolo het niet horen. Die krijgt spontaan een hartaanval bij het idee.
Maak maar weer een nieuwe sleutelhanger als er geld nodig is.
MaartenD zegt
Respect voor deze man….niet zoals bijvoorbeeld Porsche je afkomst gaan verloochenen door het produceren van die lelijke Cayenne en in mindere mate de Panamera
w0o0dy zegt
Hahaha als ik hem was zou ik niet mensen op ideeën gaan brengen. Ik denk dat er genoeg zijn die dat schieten best een goed plan vinden..
bukitty zegt
Gelukkig……