De zwarte trui aan het hoofd van de Fiat-groep windt er geen doekjes om.
Ome Sergio benadrukte in Genève nog maar eens het belang van succes in de Formule 1. Eerder waren de tegenvallende prestaties van de Scuderia al voor een deel aanleiding om Luca di Montezemolo buiten de deur te kieperen, maar nu gaat grootverdiener Marchionne nog verder door te stellen dat Ferrari enkel en alleen beoordeeld kan worden op basis van de prestaties in de Formule 1.
Wat hem betreft zijn de straatauto’s slechts een logisch bijgevolg van Ferrari’s race-activiteiten en mag het belang van succes in de autosport nooit worden onderschat. Kan wel wezen, maar onder Di Montezemolo’s leiding is het Italiaanse merk uitgegroeid tot een zeer winstgevend bedrijf dat zo’n beetje elk jaar nieuwe recordomzetten haalt, ook in de succesjaren na Schumacher.
Marchionne’s kijk op de zaak lijkt eerder wat geromantiseerd en vooral: ouderwets. Het aloude adagium “win on sunday, sell on monday” is niet meer van deze tijd. We kunnen ons in elk geval niet voorstellen dat er werkelijk kopers van een P1 of 650S zijn geweest, die door McLaren’s matige F1-prestaties aan het twijfelen zijn gebracht.
Aan de andere kant is de Formule 1 wel dé proeftuin voor nieuwe technieken die later hun weg vinden naar straatauto’s. Zo was Ferrari bijvoorbeeld de eerste in de koningsklasse -in 1989 om precies te zijn- met de nu welbekende flipperbak en was het er in 1997 als één van de eerste grote merken bij om het systeem op een straatauto te implementeren (op de 355 F1).
Het valt in elk geval te hopen dat Marchionne de merkwaarden van Ferrari niet verwaarloost door zich primair op F1 te focussen. Gelukkig belooft de verse 488 GTB een hoop goeds én lijkt het erop dat Ferrari dit weekend als een van de weinige teams de aansluiting met Mercedes weet te vinden.
Ferry_76 zegt
Enzo ging ooit straatauto’s bouwen om zijn racehobby te bekostigen, dus op zich heeft Marchionne wel een punt.
gtwillem zegt
Altijd goed voor boude uitlatingen van onze Italiaanse Maarten van Rossum. Maar laten we eerlijk zijn: Ferrari heeft een paar matige jaren gehad in de F1, maar de straatauto’s waren briljant. Op de California na dan, dat was een hok. Maar de California T is een enorme vooruitgang. De 599 en F12 zijn fantastische GT’s, de 612 en FF zijn ultieme hoge snelheidscruisers en de 458 is Hemel op banden. De uitlatingen slaan natuurlijk nergens op. Toen de F40 en F50 uitkwamen, speelde het F1 team geen hoofdrol. Dus als het aan omr Sergio ligt, zijn de 575M, 360 Spider, F430 en Enzo de allerbeste. Vreemde snuiter blijft het toch. Wel kleurrijk. Wellicht is het iets voor hem om een vacature op te vullen bij de BBC? Ik bedoel: aparte uitlatingen, excentriek en verstand van auto’s. Alleen het woord ‘humor’ vertalen naar het Italiaans en we kunnen zondag weer kijken!
Henk_he zegt
@gtwillem: hey Sheldon. Hoe lang heb je gewacht op deze kans om je gehele Ferrari-repertoire te kunnen tentoonspreiden? Je hebt ze zeker stuk voor stuk allemaal zelf uitgebreid aan de tand gevoeld, want Wikipedia en Top Gear Magazine napraten is natuurlijk niet stoer. (Ja, roep het maar: #hatersgonnahate) ;-)
ter zegt
@Henk_he: They hate us, cause they ain’t us.
Henk_he zegt
@terrorizer: ‘cause they anus?’ :-P
gtwillem zegt
@Henk_he: mijn gehele Ferrari repertoire? Dit was slechts een gedeelte. Het is geen hogere wiskunde van bovenstaand gebrabbel, Sheldon zou zich kapot schamen als dit hetgeen is wat hij enkel weet te vermelden als het de raspaarden van Maranello betreft.
arii zegt
Tis wel mooi gezegd van hem, maar helaas boeit veel autoliefhebbers de f1 niet meer en helaas zijn de regels tegenwoordig zo beperkt dat je niet echt out of the box kan denken bij het ontwerp ervan. Het gaat echt om details. Marussia’s en Caterham’s reden vorig seizoen misschien wel achteraan maar het zijn alsnog peperdure hoogstandjes van techniek en een van de snelste auto’s op een circuit.
mrrallycross zegt
Ik mag die man opzich wel. Hoewel ik eigenlijk niks heb met ferrari in de F1. Hoop dat Kimi het wel veel beter gaat doen!
bromvlieg zegt
Had Clarkson niet eens gezegd dat Ferrari slechte auto’s maakt als ze het goed doen in de F1 en goede auto’s als ze het slecht doen in de F1?
gtwillem zegt
@bromvlieg: klopt. Gold niet voor hrt gehele gamma, maar op het moment dat ze het in de F1 goed deden waren de straatauto’s minder en vice versa.
mashell zegt
Hebben ze vandaag toch nog iets om vrolijk over te zijn bij McLaren, zij zijn de enige concurrent van Ferrari. Of zou Marchionne niet eens door hebben dat de naam Ferrari nog veel sterker is dan Lamborghini of Porsche?
Ik lust ook graag Macaroni en zeg: Ferrari overleeft ook zonder F1 team prima. Marketingtechnisch kan het zelfs verstandig zijn het team in Alfa Romeo om te dopen.
bofkont zegt
Hele F1 circus is een aanfluiting tegenwoordig, dus in die hoedanigheid heeft ome Sergio het naar mijn inziens helemaal fout. Lijkt me eerder een gevalletje van jaloezie richting Luca di Montezemolo, een man die wel de juiste visie had en er een succes van wist te maken.
Kunnen we van ome Sergio nog niet echt zeggen.
alfamail zegt
Marchionnes kijk op de wereld begint op een behoorlijk destructieve te lijken, Lamcia gesneuveld, een hoop commentaar op Ferrari, bij Fiat alleen 500 clonen en berder niets, en Alfa toch een van de mooiste merken uit de autogeschiedenis word langzamerhand ook de strot dicht geknepen.
De man heeft zijn milljoenen gepakt, nu dus maar zijn koffers! Weg ermee!