Wait…what?
Aan het eind van deze week kwam er nog even groot nieuws: Alfa Romeo keert terug in de Formule 1! Het merk gaat in zee met Sauber en zal volgend jaar aan de start verschijnen met Charles Leclerc en Marcus Ericsson achter het stuur. Al enige tijd ging het gerucht dat Sergio Marchionne er voorstander van zou zijn dat het roemruchte merk een comeback zou maken op het hoogste niveau van de autosport. Doch Ome Serge roept weleens vaker wat. In het verleden is enkele keren gebleken dat we zijn woorden soms met een korreltje zout moeten nemen.
Echter, dat Alfa’s deal met Sauber daadwerkelijk tot stand is gekomen geeft ‘de coltrui’ weer wat extra geloofwaardigheid. Des te opmerkelijker is het dat hij in de nasleep van de heugelijke gebeurtenis het nodig vond te herhalen dat een vertrek van Ferrari uit de F1 nog steeds een reële optie. Way to be a buzzkill, Sergio.
The dialogue has started and will continue to evolve. We have time until 2020 to find a solution which benefits Ferrari. The threat of Ferrari leaving Formula One is serious. The agreement with Sauber expires in 2020-2021, right when Ferrari could leave.
Tot zover dus de gedachtegang dat de rentree van Alfa signaleert dat de Italianen vastbesloten zijn zich voor lange tijd te binden aan de F1. Maar goed, wellicht is dit niet meer dan een manier voor Sergio om zich in een goede positie te manoeuvreren om zijn zin te krijgen in toekomstige discussies met Liberty Media, de FIA en de andere teams. Daar hopen we dan maar op, want de F1 zonder Ferrari’s in het veld…
jochempie zegt
Weet je wat, Sergio? Ga maar.
dracae zegt
@jochempie: Wat mij betreft had Sergio al jaren geleden moeten gaan… De man zelf! Niet het Ferrari team.
Hij maakt zo veel moois kapot… niet in de laatste plaats de mooie merken waar hij de baas is. Zelfs Ferrar wordt op een onverantwoordelijke, manier te gelde gemaakt.
Hoeveel te eerder meneer Marchionne weg is.. hoeveel te eerder er gekeken kan worden of er nog iets te redden is aan ‘zijn’ merken.
560pk zegt
@dracae: je vergeet dat Sergio daar als de manager zit die Fiat succesvol van het failliet moest redden en heeft gered. De geschiedenisboeken staan vol met gepassioneerde autoliefhebbers die hun merk (en de banen van hun werknemers) ten onder hebben laten gaan door geen oog voor de financiële kant te hebben.
dracae zegt
@560pk: Ik vergeet helemaal niks. MArchionne’s financieel gegoochel heeft in het begin ook voordelen gehad.. als het daarbij gebleven was… cool. Nu is het ondertussen een soort piramidespel met investeringen en enorme schulden, terwijl Lancia verdwenen en FiAT, AR zijn uitgekleed. Alleen Ferrari, Jeep en Maserati doen het nog goed, maar bij de laatste zal ook de ziel snel verdwijnen als de huidige plannen doorgaan.
gekkenhuis zegt
Daag Sergio! Kunnen die miljoenen die Ferrari ieder jaar “gratis” krijgt eindelijk nuttig besteed worden!
Edge zegt
Toto Wolff heeft ook al aangegeven dat Mercedes, al dan niet samen met Ferrari, de sport de rug toekeert indien Liberty hun belangen compleet negeert. Ik ben er dus vrij zeker van dat men vanuit Liberty wel wat water bij de wijn gaat doen.
poes zegt
@edge: ik hoop juist dat Liberty daardoor inziet dat de fabrieksteams een bedreiging zijn voor de continuïteit van de sport.
De regels bevallen ons niet, dan kappen we ermee (Ferrari en Mercedes). Hmm, we kunnen net niet winnen, doei (BMW en Toyota). Shit, toch een stuk complexer dan wij dachten, we gaan er vandoor (Jaguar).
Heb je Williams en McLaren ooit horen dreigen met stoppen? Die passen zich gewoon aan. Soms met wat morren, maar dat hoort erbij.
Men zou juist meer aandacht moeten besteden aan de ‘privé’ teams. Zij dragen de sport.
geertvn zegt
@poes: ok maar voor Mclaren en Williams is de F1 de enige reden voor hun bestaan!
poes zegt
@geertvn: dat is niet helemaal waar. Williams en zeker McLaren hebben substantiële activiteiten buiten de F1.
shadowbroker zegt
@poes: Welke zijn dat?
donvincenzo zegt
@shadowbroker: Vraag jij – op Autoblog – nou serieus wat McLaren nog meer doet dan F1?
shadowbroker zegt
@donvincenzo: Williams…
dawwg zegt
@shadowbroker: Williams GPE levert o.a. de batterij voor Formule E; maar los daarvan is het een relatief klein automotive bedrijfje: https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_Grand_Prix_Engineering
gregorius zegt
@poes: klopt. Maar ook Williams en McLaren krijgt geld uit de pot die niet gerelateerd is aan prestaties.
spykerboy zegt
tja, en als zowel Ferrari als Mercedes zullen stoppen, welke significante fabrieks teams heb je dan nog? eigenlijk geeneen. Dat is dus wachten totdat de F1 dan doodbloed.. ik zou in ieder geval al niet veel meer kijken zonder Ferrari, door hun ben ik ooit beginnen met kijken ook overigens
jochempie zegt
@spykerboy: ik vraag me eerder af hoeveel andere fabrikant het niet zien zitten om in te springen zolang Mercedes en Ferrari meedoen. Misschien open het wel de sluisdeuren als ze gaan.
stationcar zegt
Oké, doei!
MaartenD zegt
Lekker weggaan. Kan het geld geïnvesteerd worden in het design van de Ferraris voor de weg want na de f355 is het bergafwaarts gegaan evenals de successen vh merk…
poes zegt
@maarten020: wat versta je onder successen? De verkopen gaan voor de wind. Inclusief astronomische marges. Ferrari gaat zakelijk super momenteel.
Hupke zegt
@poes:
In de F1 heeft Ferrari nog wel eens van voor gereden sinds de f355 maar in Le Mans, allerhande GT-kampioenschappen,… bakken ze er niets van.
En qua design… er is geen mooie Ferrari meer geweest sinds de f355 en sommigen zoals de enzo, LaFerrari, 360, 458, ff, F12 zijn niet gewoon ‘niet mooi’ maar echt afzichtelijk, de gemiddelde Japanse tuningbak is minder druk en meer stijlvol :/
MaartenD zegt
@Hupke: eens
MaartenD zegt
@poes: suc6 in de F1
gerjan zegt
Ferrari weg Mercedes weg max kampioen. Wat zeurt iedereen? verder zou ik het ook niet erg vinden. Dan kunnen andere merken ook is prijzen winnen en word het denk ik alleen maar leuker.
87sandyd zegt
@gerjan: dan ben je kampioen van de armoe..
mashell zegt
Sergio wordt er veel eerder uitgeknikkerd bij FCA dan dat hij kan regelen dat Ferrari de F1 verlaat.
poes zegt
@mashell: dat dacht ik ook altijd, tot dat ik leerde dat zijn herstructurering erg veel geld in het laadje heeft gebracht.
Je kunt je wel afvragen voor hoe lang nog. Ze staan ‘nogal’ alleen momenteel…
bmwfreak038 zegt
Dan maar geen Ferrari als je zo vaak loopt te roepen dat je weg wil, hak dan ook knopen door en ga dan echt lafaards!
Joost zegt
Ferrari eruit, Lamborghini erin? Of Porsche
kempenaer zegt
Ga dan. Dat gezeur van die Italianen begint pathetisch te worden. Ferrari heeft ook veel aan de F1.
Instappen in de F1 moet goedkoper en laagdrempeliger worden.
Mercedes en Ferrari zijn veel te machtig. Meer concurrentie zal die grote Duitse en Italiaanse monden een beetje matigen.
dracae zegt
De F1 zou zonder Ferrari en iets mindere mate Mercedes een heel stuk minder waard zijn. Misschien niet als sport om te kijken, maar wel in geld. Op veel plaatsen in de wereld zijn Ferrari en de F1 één.
Aan de andere kant maakt een te grote dominantie van 1 of een paar merken de sport minder leuk.
Het is aan de FIA en Liberty om daar een goede middenweg in te vinden.
Als Marchionne het opkomen voor zijn individuele teambelangen nu eens niet in het openbaar zouden doen dan scheelde dat al een slok op een borrel… maar ja, het is wel ome Sergio.. die snapt wel meer dingen niet, of wil ze niet snappen.
MrShifra zegt
https://i.imgflip.com/1g3iv6.jpg
hape zegt
Iedereen die roept dat Ferrari maar moet gaan als het ze niet aanstaat, snapt het blijkbaar niet.
De Ferrari naam staat veruit bovenaan als het om merknaam gaat, boven Apple, Coca-Cola, Disney etc. Zij zullen van een afwezigheid uit de F1 de komende jaren niets merken omdat in hun belangrijkste markten (VS, China) de F1 vrijwel onbekend is.
De niet-Ferrari-fans zullen het merk niet missen in de F1 maar ongeveer de helft van de wereldwijde F1-fans zijn Ferrari fan. De vraag is hoeveel daarvan de F1 de rug zullen toekeren. Dat betekent nog minder populariteit dan nu en helemaal tov de golden years van 2000 – 2010.
Daarnaast heeft het voor een merk als Mercedes of in het verleden BMW, veel meer prestige als ze een kampioenschap winnen van Ferrari i.p.v. bijvoorbeeld Williams.
gregorius zegt
@hape: Daar staat weer tegen dat F1 als merk ook zeer bekend is. Het is voor F1 niet de vraag hoe je mensen kennis laat maken met F1, maar hoe je ze kan binden en enthousiast krijgen. Dan moet je meerdere merken weten te verbinden aan de ‘sport’ en de supporters van die merken moeten ook positieve ervaringen hebben + de kans op het winnen.
Dus als FIA/LM die gestoorde loyaliteits-premies afschaft; krijg je meer kan op gelijkheid, meer kans op meerdere teams die mee kunnen doen + meer spanning.
En dat is waar Ferrari tegen is; maar goed, dat willen ze natuurlijk niet op die manier zeggen.
goodolddays zegt
Of Ferrari nou gaat of niet, Formule 1 is toch maar een kleine schim van wat het ooit was, laat die hele klasse maar doodbloeden.