In Maranello is iedereen nerveus, want hosselaar Marchionne komt de zaken eens goed door elkaar hosselen.
Ferrari doet dit jaar wederom niet echt mee voor de echte knikkers in de Formule 1. Na een bemoedigend begin waarbij het er naar uitzag dat Ferrari in ieder geval in de races Mercedes kon bedreigen, zijn ze inmiddels teruggezakt. De afgelopen race in Silverstone eindigden coureurs Kimi en Seb op de plaatsen vijf en negen. Hoewel beiden een keer spinden in de race en Vettel daarnaast wederom te maken kreeg met een straf voor een falende versnellingsbak in zijn raspaard, was de snelheid het hele weekend ver te zoeken. Ook in de kwalificatie stonden de scharlaken rode bolides namelijk niet alleen achter de twee Mercedes, maar ook achter de twee Red Bull’s van Max en Ricciardo. Nadat Red Bull in Oostenrijk ook al een tikje sneller was in de race lijkt het alsof het stijgerende paard bang moet zijn de tweede plaats in het kampioenschap te verliezen aan de rode stier.
Tijd dus voor Alfa-fan Marchionne om zich tegen de zaak aan te bemoeien. Of de coltrui veel kennis heeft over de Formule 1 is onduidelijk. Wel is bekend dat hij er een groot voorstander van was om Kimi Raikkonen een extra jaar te contracteren. Criticasters van de (ooit) snelle Fin zouden dan al voorzichtig kunnen concluderen dat die kennis niet overhoudt. Kimi wordt namelijk al twee-en-een-half jaar compleet zoekgereden door zijn teamgenoten en maakt er af en toe echt een potje van, zoals in de races vorig jaar in Canada en Oostenrijk toen hij zonder toedoen van anderen spinde. Dit jaar staat hij in punten weliswaar zelfs vóór Vettel, maar dat heeft meer te maken met het feit dat Vettel ook de nodige pech en blunders heeft meegemaakt dit jaar. Tevens kunnen we niet vergeten dat de onaantastbaarheid van Vettel in 2014 flink is aangetast door Ricciardo, die momenteel een flinke kluif heeft aan onze Max. Je kan dus redetwisten over hoe goed dat Ferrari-duo nu eigenlijk is. Marchionne legt de schuld van het gebrek aan prestaties echter niet bij hen neer.
Uit het verleden weten we dat hij harder is ten opzichte van ander personeel. De voormalige topman van Ferrari Luca Di Montezemelo moest zo’n twee jaar geleden zijn biezen pakken na een fittie met eindbaas Marchionne. Gedurende deze week heeft de Canadese Italiaan volgens Motorsport.com gesprekken gevoerd met arbeiders van de afdelingen die het chassis en de aerodynamica verzorgen. Hij was er naar verluidt vooral op uit om uit te vinden of de mensen ‘op de werkvloer’ wel geloven in het potentieel van de bolide waarmee dit jaar gestreden wordt in het kampioenschap, de SF16-H. Dit zou je kunnen uitleggen als een halve motie van wantrouwen richting de leiders van deze afdelingen die Marchionne hebben verteld/wijsgemaakt dat er nog veel meer uit de auto te halen valt.
Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene, zelf de opvolger van de na acht maanden ontslagen Marco Mattiacci, liet eerder al doorschemeren dat er na de race in Hongarije antwoorden moeten zijn over wat Ferrari nog denkt te kunnen bereiken dit jaar. Als de antwoorden niet positief genoeg zijn, gaan er mogelijk koppen rollen. Maurizio’s eigen karakteristieke kop is daarbij officieel voorlopig veilig, maar nu het Ferrari-team weer in haar traditionele chaos-staat lijkt te verkeren is niks zeker. Het liefst zou Marchionne waarschijnlijk zelf de touwtjes volledig in handen nemen, maar hij moet af en toe nog fusie’s voorstellen aan General Motors en bovendien is het de vraag of PUMA een rood/witte coltrui met Santander-logo voor hem wil maken.
lincoln zegt
Sergio : binnen 2 jaar zijn er 17 nieuwe coureurs en 28 nieuwe F1 auto’s ..
martinus zegt
@lincoln: Te veel Marchionne zorgt ervoor dat de Auto voor 2017 waarschijnlijk bloedmooi is, en supergoed rijdt.. maar niet eerder klaar is dan juni 2019. #Alfa.
lekkaah zegt
@lincoln: over 2 jaar zijn we dat toch weer vergeten :’)
lincoln zegt
@jaapiyo ..
Zou je eens een Sergio belofte topic willen maken ??
lekkaah zegt
@lincoln: dan moeten ze een serverruimte huren in London, zoveel data trekken ze niet
jaapiyo zegt
@lekkaah: @lincoln: ha, ik ben er ook bang voor inderdaad..
Dat wordt een epistel dat zelfs met more tag stiekem toch de hele frontpage gaat bestrijken..
martinus zegt
Hij is niet de enige die denk dat ze achter de schermen hun MoJo en scherpte zijn verloren. Ik verwacht ook weinig van ze dit, en volgend seizoen.
Ze lopen wel mooi rond met strakke Italiaanse laarsjes, baardjes, gel in het haal, en rijden in mooie rode bolides, maar ze lopen wel de hele tijd achter de feiten aan.
Wolff en Horner lijken hun team meer te kunnen inspireren, uit te dagen en boven zichzelf uit te dagen dan Arrivabene.
sracert zegt
Sergio: Wat een vent! heerlijk
Edge zegt
Weet je? Dat het chassis van deze auto niet zo denderend is vind ik niet eens zo heel erg vreemd. De hoofdontwerper is James Allison. Dat die man goede auto’s kan maken weten we wel. Hij was onder meer (mede-)verantwoordelijk voor de Ferrari’s waarmee Schumacher zijn titels pakte, de Renaults waarmee Alonso wereldkampioen werd en de Lotus waarmee Kimi Raikkonen bij zijn terugkeer in de F1 in Abu Dhabi wist te winnen. Er is echter één probleempje. Meneer Allison is de laatste paar maanden niet 100% op Ferrari gefocust geweest. Na de GP van Australië, is zijn vrouw plots overleden aan een acute hersenvliesontsteking. Dan heb je wel even andere zaken aan je hoofd als iets triviaals als een auto snel rondjes laten rijden. De ontwikkeling van de auto heeft dan ook een tijdje stilgestaan, of is op z’n minst doorontwikkeld zonder de absolute leider van het designteam.
Ik hoop dan ook dat Marchionne hier begrip voor heeft en dat Allison niet het slachtoffer wordt van de prestatiedrang van de Coltrui. Er lopen een paar geweldige andere designers rond in de F1 (Adrian Newey, Aldo Costa en James Key), maar of een van die drie haalbaar is betwijfel ik. Mochten ze voor een van die drie gaan, dan geef ik ze nog de meeste kans bij James Key. Die man levert al jaren geweldig werk bij Toro Rosso, en zijn potentieel wordt toch wel enigszins belemmerd door het mindere budget en de minder ervaren rijders van Toro Rosso. Adrian Newey kunnen ze sowieso vergeten, want die ligt nog vast bij Red Bull. Niet dat contracten niet afgekocht kunnen worden, maar gezien het feit dat Newey steeds minder trek heeft in de F1 en Red Bull hem de vrijheid geeft om projectjes ‘on the side’ te doen (AM RB 001, bijvoorbeeld) lijkt een overstap naar Ferrari onwaarschijnlijk. Aldo Costa is natuurlijk een Italiaan en heeft al eerder bij Ferrari gewerkt, maar of hij het winnende Mercedes zomaar wil verlaten?
pomoek zegt
@Edge: wat jij zegt klopt. Kleine schande is dat het SF clubje ook nog eens het grootste budget in de f1 hebben…
john4545 zegt
@Edge: Het probleem is niet alleen de ontwerper. Het probleem is dat een auto na de launch eind februari nog een maand ontwikkeling krijgt en daarna is er een in season ban. Na pre-season testing weten de meeste coureurs wel hoe de verhoudingen voor de rest van het jaar liggen. Zelfs het vrijgeven van engine tokens gaat niet helpen: er is immers een maximaal aantal motorblokken wat ze mogen gebruiken. De volgende update van renault is bv pas begin oktober als er nog 4 of 5 races te gaan zijn. Mercedes heeft ook dit jaar een piece of cake. Hamilton of Rosberg: het zal weer een dodelijk saaie herinnering worden.
desjonnies zegt
@Edge:
bedankt, structurele info en interessant leesvoer, als me AB was, riep ik uw kennis en hulp in ovef de topic Ferrari F1!
jaapiyo zegt
@Edge: Ik denk ook dat ze Allison beter kunnen houden, die man weet absoluut wat hij doet. Dat gezegd hebbende was het chassis natuurlijk al af voor de tragedie die hem heeft getroffen, hooguit hebben ze het niet ideaal door kunnen ontwikkelen deze afgelopen maanden.
Aldo is volgens mij niet lekker weggegaan bij Ferrari en Newey heeft al een keer een megadeal geweigerd. Die zit het naar verluidt totaal niet zitten om in dat Italiaanse wespennest verzeild te raken. Volgens mij een gemiste kans want met alle resources van dat team zou hij zich compleet onsterfelijk maken daar IMO, maar goed.
Het grootste probleem ligt IMHO bij het gebrek aan power en die belachelijke engine-freeze. Ik vind het zelf al knap hoe ver ze gekomen zijn vanaf 2014. Gelukkig wordt die freeze nu al en vooral volgend jaar flink ontdooit, dan heeft de rest weer een kans om de competitie aan te gaan met Merc.
hape zegt
@jaapiyo:
Ben het in grote lijnen met je eens, echter vergis je niet hoeveel een auto tijdens een seizoen doorontwikkeld wordt. Het lijkt bv alsof Ferrari sinds een aantal maanden stil staat qua ontwikkeling, RB en Merc F1 echter wel sneller worden. Ferrari valt tov mn die teams erg terug.
Newey zie ik ook niet vertrekken naar Ferrari. Ten eerste heeft hij een aantal jaren geleden al een MEGA aanbieding van Ferrari afgewezen. Daarnaast zijn de regels voor 2017 zoals Newey ze graag ziet en heeft hij waarschijnlijk bij RB voldoende mogelijkheden om zijn brein op los te kunnen laten.
Je laatste alinea : de Ferrari motor is momenteel WEL goed en op dat vlak hebben ze bewonderenswaardige voortgang geboekt.
Op aërodynamisch vlak en mechanische grip zijn ze echter hopeloos achter en komen alleen bepaalde circuits nog in aanmerking voor een close finish met Mercedes
Dutchdriftking zegt
Tja, je moet wat als Max bij RB blijft.
john4545 zegt
“Het probleem is vooral op zaterdag, wanneer Mercedes 30 tot 40 pk extra ineens kunnen gebruiken tijdens kwalificatie” volgens Vettel.
Het is wat mij betreft niet alleen de auto, het is ook de motor. Mercedes hefet het eerste half jaar enorm zitten zandzakken, en nooit laten zien wat ze werkelijk los kunnen laten. Ze hebben tijdens het hele voorseizoen geen 1 keer met een zachtere band dan de medium gereden, zo overtuigd waren ze over hun voorsprong. Tijdens de afgelopen Britse GP hebben ze nog eens wat aero-updates gekregen om de dreiging van Red Bull beetje te temperen en dat blijkt: tijdens de race in het droog waren de Mercedes boys ongeveer een seconde per rondje sneller dan Ricc, en anderhalve seconde dan de Ferraris.
Ferrari is al een puinhoop sinds 2009 toen in season testing voorgoed verbannen werd. Sindsdien horen we elk jaar over reorganisaties en over het ‘probleem’ om de banden in de juiste temperatuur te krijgen, te tackelen. Velen denken dat dit de grootste oorzaak is. Alonso gaf nog een sneer afgelopen week door te zeggen blij te zijn in een team te zitten waar updates wel werken.
Marchionne is in mijn ogen zeer dom geweest door te denken dat Ferrari dicht bij Mercedes is, en toen handtekening onder huidige motorregels tot 2020 te houden. Bij Mercedes liggen ze rollend van het lachen op de grond. De enige die echt weg moet bij Ferrari, is marchionne zelf. Er moet een nieuwe man komen die de huidige V6 turbo rotmotoren moet wegstemmen, weg met hybride, en terug naar V10 of V12. En als ze dan een V6 turbo zo nodig moeten, dan moeten ze zoiets als de Honda V6 van 1986 maken. Dat ding maakte veel herrie, en gaf 400pk meer dan de huidige stofzuigers.
Sorry voor de rant.
Vingers gekruist dat Newey voor 2017 een auto maakt die wel met Mercedes kan meten.
2wheeler zegt
@john4545: applaus!
hape zegt
@john4545:
Graag even een recente bron waarin Vettel aangeeft dat het verschil met Mercedes gerelateerd is aan de motor in kwalificatietrim. Er zijn nl legio betrouwbare bronnen die het tegendeel beweren.
De recente turbo upgrade van Ferrari heeft geresulteerd in een power unit die ongeveer gelijkwaardig is aan de Mercedes, in race trim zeker.
De 1,5 sec in Silverstone moeten daarin zeker niet gezocht worden.
john4545 zegt
@hape: http://www.crash.net/f1/news/220691/1/vettel-mercedes-engine-turn-up-explains-fake-friday-results.html
“I think in general, we know for Friday to Saturday, Mercedes is able to turn their engines up. If you look at Williams on Friday versus Sunday, it is a massive step…..obviously not long ago they changed their engines, so it was probably one of those differences compared to previous races that they can get ‘more greedy’ on Sunday, which obviously makes it difficult to beat them in the race.”
Astublieft!
hape zegt
@john4545:
Hallo… dat bericht is van 2 July 2015……. niet 2016 !!!
We weten toch dat Ferrari de afgelopen winter de hele motor (en turbo m.n voor het harvesting van energie) weer over de kop heeft gehaald om meer vermogen over een ronde te hebben ?
De beschikbare info laat zien dat Ferrari / Mercedes geen uitgemaakte zaak is qua motorvermogen.
Het zit hem in de mechanische grip en met name aerodynamica.
bassx zegt
In F1 maakt resultaten van twee jaar geleden niets uit, Kimi doet het nu erg goed en dat is wat telt. Maar als je toch oude koeien uit de sloot wil halen betrek dan meteen Kimi’s bijzonder sterke come-back in F1 bij Lotus erbij. Daarnaast kun je Kimi’s geluk verwijten aan Vettel’s pech dit seizoen, moeten we dat ook met de WK punten van Max doen? Nee, in F1 is één onderdeel heel belangrijk van winnen: de finish halen. Oh, en als laatste, Kimi heeft bij Alonso zich opgesteld als tweede rijder, hij had inherent hieraan ook een langzamere auto. Mijn inziens is dit een beetje kortzichtig en onkundig oordeel over Räikkönen
ericc zegt
Over 2jaar is Sergio met pensioen.
87sandyd zegt
Het belangrijkste is het interpreteren van de regels, en dat heeft Mercedes gewoon het beste voor elkaar. Al 3 jaar op rij de beste auto, de beste motor en mijn inziens ook de beste coureur (Lewis). Dat maak het team bijna onverslaanbaar. De enige die Mercedes kan tegenhouden van de winst is Mercedes zelf.
Dat gezegd hebbende geeft eigenlijk aan dat de rest heeft zitten slapen en vooral Ferrari. De Italiaanse trots moeten ze eens opzij zetten. Kijk eens naar de feiten en laat het verleden eens wat het is. Zoals bijvoorbeeld Rossi al eens aangaf bij Ducati: Italianen moeten eens luisteren naar de kritieken en de feedback, en de trots eens opzij zetten