De tussentijdse update van de Ferrari 458 Italia, die we volgend jaar maart in Genève hopen te zien, wordt de lakmoesproef voor de nieuwe CEO van Ferrari.
Na 23 jaar Luca de Montezemolo is er geen makkelijke taak weggelegd voor Sergio Marchionne. De baas van het Fiat-concern zwaait nu ook de scepter bij Ferrari, en velen vrezen een te grote invloed van het moederconcern bij het tot nu toe altijd zo onafhankelijke Ferrari. Marchionne is echter ook niet van gisteren, hij zal als geen ander doorhebben wat de kracht van het merk is, en wat je juist niet moet doen met het sterke imago van het steigerende paard.
Aan de andere kant lijkt de man geen grote fan van het beperken van de productie tot 7.000 stuks, en hier valt iets voor te zeggen. Vroeger kochten alleen Amerikanen en Europeanen Ferrari’s, tegenwoordig is hier een heel contingent aan Chinezen, Indiërs en andere welvarende Aziaten bijgekomen. Stel dat je klantenbasis met een factor 3 tot 4 stijgt, dan worden de wachtlijsten op een gegeven moment onhoudbaar.
Tegenover Amerikaanse media heeft Marchionne dan ook plechtig beloofd ‘niet met het Ferrari-DNA te zullen knoeien’. Zijn favoriet is overigens de Enzo, een model dat dan ook in zijn garage staat.
458 Update
Dan de facelift van de 458. Hoewel Ferrari zich er over op de vlakte houdt, staat het nagenoeg vast dat dit na de California het tweede moderne turbomodel wordt, zeker als je eerdere uitspraken over V8-modellen er op nakijkt.
De ingenieurs van Ferrari hebben druk getest met hetzelfde V8-blok dat in de California T ligt, maar de inhoud ervan ligt niet vast. Het streefgetal qua vermogen zal in de buurt van de 650 pk (McLarens opbengst) liggen, de vraag is hoeveel cilinderinhoud hiervoor nodig is. Dit zal rond de 3,8 liter van het donorblok liggen, maar de exacte afmetingen horen we pas bij de introductie. Britse media gokken op een korte-slagmotor (veel toeren) met een hoge compressieverhouding en net zo veel maximumkoppel als de DCT 7-bak aankan.
Voor de hand ligt dat de naam (intern 142M) zal afwijken van 458, omdat er immers geen 4,5 liter meer in ligt. Wellicht wordt het de 388 T (3,8 liter, met 8 cilinders en de T van Turbo), wellicht wordt het iets compleet anders. We praten per slot van rekening over Ferrari, en bedrijf dat bekend staat om de onvoorspelbaarheid van zijn naamgeving.
desjonnies zegt
Uit betrouwbare bron vernomen, dat er een nieuwe Ferrari met trui komt…
marussia zegt
@desjonnies: ik weet. Ik heb ook iets over petjes en sleutelhangers gehoord….
utr1984 zegt
Tot zover het speculatienieuws :)
Tonnie zegt
388 T klinkt wel cool!
bisazza zegt
Marchionne en beloften… Hmmm r
maseratiferrari zegt
De tijd zal het ons leren, we kunnen gaan speculeren alleen zijn we al vaak op het verkeerde been gebracht.
Verder is het ook gewoon raar vooral nu het zo goed ging met Ferrari onder Luca de Montezemolo.
Zolang Ferrari niet met een SUV of een 4-deurs komt ben ik tevreden.
turboturbo zegt
Het feit dat ‘ie überhaupt al moet verkondigen dat hij niet met het Ferrari-DNA gaat zitten knoeien zegt voor mij al meer dan genoeg..
osmo zegt
Zolang het maar geen Ferrari 164 JTD wordt …
jopi3 zegt
Of misschien wel 475T van de 475cc per cilinder. Gebruikt Ferrari ook wel vaker.. En 475 klinkt net iets hoger dan 458
carmasterr zegt
@jopi3:
Dat deden ze vroeger ja.
250, 275, 330.
Sinds de Dino 308 is dat echter niet weer voorgekomen.
notsobig zegt
Ik denk dat de naam UnaFerrari gaat worden (EenFerrari)…
jagmaseratiferrari zegt
Zolang het goed gaat met Ferrari zal ik niet klagen.