Want een geldverslindende hobby is precies wat Alfa Romeo op dit moment kan gebruiken.
Gezien het feit dat Marchionne op de plek zit waar hij nu zit, zou hij toch echt iets moeten kunnen, maar dankzij veelvuldige stupide uitlatingen in de pers weet hij dat aardig te verbergen. Niemand die ome Sergio nog serieus neemt. Gelukkig maar, want er rolde zo juist weer een onzinnig verhaaltje uit de mond van Marchionne.
De CEO van FCA wil namelijk met Alfa Romeo terugkeren in de Formule 1 en Ferrari gaan beconcurreren. Tenminste, als Ferrari dan nog actief is in de Formule 1, want volgens Marchionne is de toekomst van het merk in de sport onzeker als de F1 nog meer op Nascar(?) gaat lijken. Ja, Serg lijkt ze niet helemaal meer op een rijtje te hebben. Een andere gerucht dat de ronde doet is dat Alfa Romeo al heel dicht bij een return in de Formule 1 was. Er zouden gesprekken zijn geweest met Red Bull om in 2016 met Ferrari-motoren -gerebadged als Alfa Romeo-blokken- te gaan rijden. Een deal die op niets uitliep zo weten we nu, mede omdat Ferrari bang was een te sterke tegenstander te creëren. Dan lijkt me een tweede Formule 1-team uit de FCA-stallen een uitstekend idee.
Met dank aan @dimitricalitri voor de tip
henkhupelschoten zegt
Wat een man ome seegio! Lekker terug naar de goeie ouwe tijd. Geef hem eens ongelijk! Hulde!
coffeecup zegt
@henkhupelschoten: hij krijgt van mij meer hulde als hij eens wat aandacht zou geven aan het productgamma van Alfa…
henkhupelschoten zegt
Ik zit nu serieus na te denken, maar is het geen goede als soort van “opleidingsteam voor Ferrari”? Netzoals torro rosso voor de red bulls zijn en Williams voor de silberpfeilen?
gregorius zegt
@henkhupelschoten: Er is nog zo’n team dat op 4 uur rijden van de auto-steden ligt en wat zo’n beetje virtueel failliet is. Het heet Sauber. En we hebben al gezien dat ze best een F1 team willen zijn zonder hun eigen naam er aan willen te verbinden.
stationcar zegt
Als Ferrari zicht terugtrekt kan Alfa de toko overnemen, simpel zat, blijft het team dezelfde handen, alleen een logo veranderd dan.
Maar dat gaat dus niet gebeuren. Simpel zat. Nooit. Ever.
Turbo S zegt
@stationcar: het Alfa Romeo logo stond dit jaar toch al op de Ferrari te prijken.
roppp zegt
@mercedesbenze350cdi: en als we helemaal terug de geschiedenisboekjes ingaan, komen we ene Enzo Ferrari tegen als teammanager van Alfa Romeo. En het cirkeltje Is weer rond.
ettie zegt
Hoe wilt u de lucht gebakken? medium of well done?
remcott zegt
@ettie: medium met wat kruidenboter aub ?
csx3000 zegt
Het lijkt me een goede timing, juist nu!
Tonnie zegt
@csx3000: er gaan geruchten dat ome sergio op de schopstoel zit.
danielj zegt
Op dit moment lijkt me dat geen goed idee. Mocht Alfa in de toekomst alles weer op een rijtje krijgen, zie ik dit graag gebeuren!
csx3000 zegt
@danielj: Nee joh, ze hebben juist nu de belangstelling nodig om Alfa Romeo weer op het goede spoor te krijgen.
norge zegt
Waar gaan ze dan reclame voor maken?
ukbob zegt
De beste man is denk ik op z’n hoofd gevallen.. Jammer.
Sergio, maak nou eerst eens een paar toffe Auto’s!
Eindelijk die Giulia, daarvan dan liefst ook nog een mooie Sportwagon, vervolgens een schitterende opvolger van de Giulietta aub eveneens mét achterwielaandrijving en dan vind ik t niet eens erg als je ‘ons’ mooie merk-plaatje ook nog op een (of twee!) SUV’s plakt.
csx3000 zegt
@ukbob: De 4c en de 8c zijn toch tof.
csx3000 zegt
@ukbob: Jij denkt als Audi/BMW/Mercedes.
Sergio wil wat anders.
dracae zegt
@csx3000: Ja… lol.. wat anders..” laten we zeggen dat we auto’s verkopen, maar het stiekem niet doen!”
Zeker anders!
Dutchdriftking zegt
Nee wat een super idee, en de opvolger van de 159 stellen we nog maar even uit? Stelletje idioten…
carmasterr zegt
@dutchdriftking:
De opvolger van de 159 is tovh de Giulia?
Al schiet het daar ook niet mee op nee…
eelco74 zegt
@carmasterr: productie februari na de introductie in geneve
g40freak zegt
Sorry hoor, maar flikker die achterlijke windzak de deur uit. Investeer gvd geld in de ontwikkeling van de zeeeer nodige uitbreiding van je modellenlijn, zodat alfa romeo niet over 5 jaar dood is.
Achterlijke gek.
heidekonijn zegt
@g40freak: Niet normaal dat die nog los rond loopt. Zou zijn naam beter veranderen naar baron von Munchhausen.
trustmeiamanengineer zegt
Nou nou nou, spreek voor jezelf dizono.
Je kan zeggen wat je wilt van truimans , maar hij heeft mooi wel Fiat en Chrysler van de ondergang gered. En het belangrijkste, Alfa Romeo weer tot leven gebracht. Het gaat allemaal wat moeizaam inderdaad. Maar vergeet niet dat Ome Enzo Ferrari begon met racen in een Alfa. Als er dus een merk terug moet keren in de F1 is het wel Alfa Romeo. Dat dat nu financieel niet heel verstandig is, daar ben ik het mee eens.
Dizono zegt
@trustmeiamanengineer: Ik spreek altijd voor mezelf =)
rhellema zegt
@dizono: Wat dan wel jammer is, dat je het als feiten brengt!?
dracae zegt
@trustmeiamanengineer: Hij heeft inderdaad de merken gered door slimme financiële trucs, dat is absoluut heel veel waard..
Maar.. kom op zeg, probeer eens een beetje objectief te denken : wat heeft Marchionne verder nog voor positiefs gedaan? Leuke auto’s zijn zeldzaam geworden bij FCA, als er eens eentje is.. dan wordt die pas over 3 jaar of zo echt geleverd .. als het ding ooit op de markt komt.. of het is een of ander niche teasertje.
Het is volstrekt duidelijk: de beste man kan heel goed aan de geld-touwtjes trekken, maar van auto’s heeft hij geen kaas gegeten.
roppp zegt
@dracae: wat kost nou toch een jaartje F1? Als we uitgaan van €300.000.000 is dat een schijntje t.o.v. de totale omzet van FCA. Bovendien wordt een groot deel van deze kosten gedekt door sponsoren.
gregorius zegt
@roppp: Wat kost het extra om een Ferrari klantenteam met de naam Alfa Romeo te laten rijden?
Niks (op wat logo’s na).
En je kan t weer marketen ook
csx3000 zegt
Een echte Alfa man wil geen normale nieuwe auto.
Maar wel een exclusieve nieuwe, maar het liefst een oldtimer.
Laat de rest het maar uitzoeken met hun auto’s van 12 in een dozijn.
remcott zegt
@csx3000: lastige is dat de schoorsteen niet kan roken van liefhebbers van oude Alfa’s of de kleinere exclusieve doelgroep. Dan zouden ze meer opschuiven naar Maserati gebied.
heidekonijn zegt
@remcott: Snap echt niet waar jullie het over hebben.
Alfisten weten dat Alfa niet meer bestaat sinds eind jaren 80. Pech.
Next best thing dan maar : samen met een deel van het publiek is er vraag naar een mooie, vlotte en goedsturende auto met wat gevoel. Zo worden namelijk nogal wat auto’s geadverteerd. Dus die doelgroep is er.
Momenteel is de keuze tussen een Corsa-kloon, een Astra-kloon en de 4C moest je er een Alfa badge op willen.
Dus als je een mpv, suv, break, berline, zakenwagen, cabrio, … wil, dan heb je bij BMW de keuze uit meer dan 40 modellen en bij Alfa, of Lancia, nul.
Eens kijken, hoeveel zouden ze er daarvan kunnen verkopen, nul modelllen?
vespasupersprint zegt
Hahaha, laat me niet lachen Marchionne! Zorg er eerst maar eens voor dat je gamma’s met (productieklare) modellen worden aangevuld.
Edge zegt
Sorry, maar dat is helemaal niet wat Marchionne gezegd heeft. Marchionne heeft aangegeven dat hij het prachtig vind om te zien te hoe Alfa Romeo nog in de harten van de mensen zit, en dat ze daarom overwegen in de Formule 1 terug te keren. Zo definitief als het artikel het laat lijken is het dus helemaal niet. Het wordt enkel als optie gezien.
dimitricalitri zegt
@Edge: overweegt is inderdaad het toverwoord, in deze.
dracae zegt
@dimitricalitri: Is het?
Voor mij is iets anders bepalend : Hij verteld ons dat F1 niet meer goed is voor Ferrari, als het zich nog meer richting Nascar ontwikkeld.. dat is op zich al heel vreemd, maar is het wel een goede zet voor AR?
En hij ziet de ingebakken tegenstelling in zijn eigen gelul niet?
Daar komt nog bij: Ferrari verdient juist mede door F1 heeeeel veel geld met andere dingen dan auto’s verkopen.. dat zet je toch niet op het spel?
Of is de nieuwste truc om Ferrari nog verder te verkopen en dan te proberen die rol bij AR neer te leggen?
Uiteindelijk is het allemaal gelul en blijft er van die eens zo geweldige merken niets over..
dimitricalitri zegt
@dracae: ik heb niet de illusie dat Ferrari de F1 ooit gaat verlaten. al was het alleen al voor de publiciteit/marketing.
Alfa Romeo is misschien interessant als sateliet team (constructie zoals bij Red Bull), maar persoonlijk denk ik dat Alfa beter in DTM past. Zeker met de nieuwe Giulia opkomst.
Op de historie blijven teren houdt een keer op, dus beetje nieuwe historie maken kan geen kwaad! Al is de kans groot dat je nog meer kapot maakt ;-) (al zullen sommigen zeggen dat er niks meer kapot te maken valt)
w0o0dy zegt
Team van Haas rebadgen naar Alfa Romeo als blijkt dat ze een beetje mee kunnen? Kost niet de wereld, dikke vinger in de pap en big airtime in de VS. Win-win-win.
bluebird zegt
@w0o0dy: ik dacht meer aan Scuderia Toro Rosso- Alfa Romeo om mee te beginnen in 2016….. Waarom niet?
w0o0dy zegt
@bluebird: omdat Haas groot is in de VS en daar wil Alfa Romeo een flink deel van haar producten slijten. Toro Rosso betekent daar (bijna) niets…
bluebird zegt
@w0o0dy: goed punt, VS is inderdaad erg belangrijk voor Alfa. Dan is Haas natuurlijk een betere optie.
aquila2003 zegt
Zou wel vet zijn. Punt.
scottishcarspotter2000 zegt
Nieuws van morgen: ‘Marchionne: Alfa gaat een maanmissie uitvoeren’
stfu zegt
@scottishcarspotter2000: Marchionne is niet zo slim als Elon Musk he ;)
schreute01 zegt
Ik zie veel overeenkomsten met Victor Muller. Lukte het ene plan niet, dan met een nóg idioter plan komen. T wordt steeds meer een lachertje, die Alfa Romeo-soap. Jammer.
desjonnies zegt
En ik, ik word vanaf morgen de PRESIDENT VAN DE WERELD
Zo !
Die zit !
klungeldwerg zegt
@desjonnies:
http://images.firstcovers.com/covers/flash/p/pinky_and_the_brain-458043.jpg
Sorry, maar ik moest meteen hier aan denken.
clarkson zegt
Deze wereld heeft meer sergio’s nodig. Wat een top vent!
maxidyne zegt
Zie ze liever terug in de DTM!
klungeldwerg zegt
@maxidyne:
Daar sluit ik mij volledig bij aan.
https://s3.amazonaws.com/static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/07/114ef978393574891bbd87c901633e-559a0062d2c93.jpg
roppp zegt
Ooit heeft een hele grote CEO uit de autobranche geroepen dat er in Europa slechts plek is voor vijf autofabrikanten.
Op dit moment hebben we:
– Volvo (is Chinees)
– Opel (is Amerikaans)
– VAG (staat op het punt van omvallen)
– Mercedes Benz
– BMW
– PSA (gaan het niet redden)
– Renault (is één half staatsbedrijf)
– Jaguar/Range/Land Rover (is Indiaas)
– FSA (is half Amerikaans)
Dus feitelijk gezien, zijn er reële overlevingskansen voor Fiat en consorten.
sel777 zegt
Alfahahahahahaha ? Ze kunnen beter eerst hun geld in fatsoenlijke producten steken..
pomoek zegt
Persoonlijk zie ik liever Porsche, BMW of Toyota terug op de Grid. Alfa Romeo mag weer meedoen als ze een minimale line up van 5 auto’s hebben.
robgooi zegt
Zeker een tip van Victor Muller aka Vittorio di Muller.
dinobreezy zegt
Klein detail wat misschien in dit artikel aangestipt had mogen worden is dat het Alfa Romeo logo afgelopen seizoen al op de zijkant van de Ferrari F1 bolide’s prijkte
Hubert zegt
Ga GVD eerst eens auto’s bouwen!!
potjak zegt
Volgens Sergio Marchionne, de CEO van Fiat Chrysler Automobiles, overweegt men om Alfa Romeo een terugkeer in de Formule 1 te laten maken.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is het moederbedrijf boven Alfa Romeo en eveneens de grootste aandeelhouder van Ferrari. Er is dan ook een intense band tussen beide bedrijven, in die mate zelfs dat het logo van Alfa Romeo op de F1-bolide van Ferrari staat.
Momenteel investeert FCA erg veel in het merk Alfa Romeo. Er worden de komende jaren dan ook heel wat nieuwe modellen gelanceerd. Alfa Romeo wil zo de aanval inzetten op premium-merken zoals Mercedes, Audi en BMW.
Volgens Marchionne, die momenteel ook de grote baas bij Ferrari is, overweegt men dan ook om Alfa Romeo een comeback te laten maken in de Formule 1. Dat zou echter meteen ook betekenen dat Alfa Romeo dan een concurrent van Ferrari zou worden.
“Het is ongelooflijk hoe de merknaam Alfa Romeo in het hart van de mensen blijft,” zei Marchionne tegenover Italiaanse media. “Omwille van die reden overwegen we dan ook om Alfa Romeo in de F1 een comeback te laten maken als onze rivaal.”
“Het is belangrijk voor Alfa Romeo om terug te keren. Het zou een nieuwe deelnemer zijn voor de F1.”
De geschiedenis van Alfa Romeo in de autosport gaat terug tot 1911, veel vroeger dan toen de Formule 1 in 1950 werd opgericht. Alfa Romeo nam in 1985 voor de laatste keer met haar eigen team deel aan het F1-wereldkampioenschap. Fans van het Italiaanse automerk mogen nu al opnieuw beginnen dromen van een Alfa Romeo op de startgrid van de Formule 1, al zal dat uiteraard niet voor meteen zijn.
Bron: Nieuwsblad
desjonnies zegt
@potjak:
Och autoracen in in Frankrijk uitgevonden, Renault Peugeot hebben wat dat betreft een veel langere geschiedenis en Panhard Levassor heeft de eerste auto race ter wereld gewonnen maar ligt al jaren in een laatje ergens bij PSA te verstoffen.
Laat Alfa Romeo maar eerst eens een echte Alfa Romeo gaan maken, dan zien we wel verder
\
Beeld van Emile Levassor onhet Bois de Bolulogne Parijs :
http://www.parijsmagazine.nl/cms/wp-content/uploads/DSCN3870A.jpg
heidekonijn zegt
@potjak: had moeten zijn :
“Het is ongelooflijk hoe de merknaam Alfa Romeo in het hart van de mensen blijft,” zei Marchionne tegenover Italiaanse media. “ik probeer het nu al jaren naar de kloten te helpen zodat de Duitsers enkel een verkoold lijk van een automerk vinden, maar het is gewoon niet kapot te n**ken.”
gtwillem zegt
Geen idee wat Sergio allemaal in zijn hoge hoed heeft, net als @henkhupelschoten dacht ik aan een junioren team. In de F1 het junior team van Ferrari, en op de weg ook: goed om de marketing machine te laten draaien.
Maar misschien een goed idee om Alfa eerst eens te voorzien van een fatsoenlijk model aanbod: het begint een beetje gênant te worden in de showrooms.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Mij lijkt dat eigenlijk helemaal geen goed plan. Want dat je als B-team van Ferrari door Ferrari verslagen wordt soit…maar er rijden ook nog een Mercedes en Renault rond.
Het zou alleen goed zijn als Ferrari eerste wordt en Alfa tweede, maar het realistischere scenario van een B-team dat niet minimaal 300 miljoen per jaar spendeert is A-team Ferrari ergens in de top 3 en B-team Alfa ergens rond P5-6, achter Mercedes en Renault.
Lekkere marketing joh…
jaapiyo zegt
Ik zie het niet gebeuren maar het is wel een prachtig plaatje…
jan-paul_kramer zegt
Vergeet niet dat FCA Ferrari naar de beurs brengt en dus in de toekomst geen eigenaar meer al zijn. Misschien is dat het moment om met Alfa Romeo toch actief te blijven in de F1.
vos115 zegt
Volgens mij hangt deze Italo iets te veel met zijn neus boven de uitlaat van zijn testmotoren. Als ie voor elke belofte duizend euro moest betalen,mdan keek hij wel uit.
Waar blijven al die modellen die ons in concept zijn voor geschoteld?
Nee, put your money where your mouth is.
HIM zegt
Ik wacht al twee jar op een nieuwe Alfa..dat er actie in de tent komt!!! ben er wel klaar mee zo. Om de F1 in te gaan moet je toch een kruiwagen met geld hebben en dat mag hij eerst verdienen met z’n nieuwe modellen gamma ahum ahum
mashell zegt
Maar keren ze ook terug in het straatbeeld?
riddertevoet zegt
Dus als ik dit hele verhaal goed begrijp speelt Ferrari met de gedachte om te stoppen omdat F1 op Nascar begint te lijken maar speelt FCA tegelijkertijd met de gedachte om met Alfa Romeo in deze zelfde F1 te stappen? Geloof er geen reet van.
poes zegt
Iedereen denkt hier veel te moeilijk.
Alfa kan prima naar de F1. Op dezelfde manier waarop Aston Martin volgend jaar meedoet in de F1. Puur de badge en alle marketing daar omheen, that’s it.
Het is ook duidelijk welk team dit moet gaan dragen. Als Haas een (relatief) succes wordt, dan wordt dat een half Alfa team.