Ome Serge wil Alfa nog steeds de F1 in loodsen.
Het blijft een aparte man die Sergio Marchionne. Met enige regelmaat speelt de Canadese Italiaan met de cuore sportivo’s van smachtende liefhebbers. Zo zinspeelt hij al lange tijd op het investeren van miljarden om een volledig menu aan smakelijke nieuwe Alfa’s te creëren en om en passant ook nog maar even de Formule 1 te heroveren.
Tot nu toe lijkt hij zich echter meer bezig te houden met ‘quick fixes’ zoals cynische rebadges (denk Lancia Voyager) en financiële huzarenstukjes dan met de ‘business of making cars’. Zo kocht hij voor een appel en een ei Chrysler van de Amerikaanse ‘gubment’ en maakte dat, met hulp van lagere benzineprijzen en een klein beetje Italiaanse technologie, zo winstgevend dat heel FCA er nu op drijft. Ook flirtte hij tevergeefs openlijk met GM topvrouw Mary Barra teneinde zijn FCA met GM te laten samensmelten. Zeker, het heeft FCA waarschijnlijk voorlopig behoed voor de ondergang, maar zelfs de meest gewiekste zakenman weet, als je niet met een goed product komt hou je het op de langere termijn niet vol. Of wel, Victor?
Het wordt dus hoog tijd voor ’the Serge’ om eens wat van zijn beloftes in te gaan lossen. En nu die nieuwe Alfa’s alweer zijn uitgesteld, waarom niet beginnen met die Formule 1-droom. Misschien denkt Sergio er ook wel zo over, want in een nieuw interview geeft hij wederom aan dat hij met Alfa Romeo naar de F1 wil. En dan niet alleen als badge op een Ferrari-klantenmotor met wat PR eromheen zoals de geruchten rondom RedBull vorig jaar suggereerden, maar als een heus eigen team met een eigen chassis. Aldus Serge:
“Alfa Romeo are capable of making their own chassis, just like they are capable of making their own engine.”
Vooral het tweede statement lijkt overigens een tikje ongeloofwaardig, gezien de kosten die het ontwikkelen van een nieuwe motor met zich mee zou brengen enorm zijn, terwijl Ferrari al een krachtbron heeft. Aan de andere kant is Ferrari technisch gezien sinds de recente aandelenverkoop niet meer per se FCA’s marionet, dus wie weet hoe die verhoudingen precies liggen. Met dat tweede punt in gedachten is het misschien niet eens zo vreemd om te denken aan Alfa dat Ferrari bevecht op de racebaan, net als in de goede oude tijd.
Tenslotte voegde Marchionne er nog aan toe dat Le Mans wat hem betreft geen optie is. Mocht Alfa een serieuze aanval doen op de concurrentie in de hoogste regionen van de autosport, dan is Formule 1 wat hem betreft de eerste keus. Voorlopig kunnen we helaas dus in ieder geval op korte termijn geen nieuwe machtig mooie Alfa Romeo prototypes verwachten. Maar ja, houd zo’n Alfa ook maar eens 24 uur heel.
gtwillem zegt
Rest van de wereld: Alfa moet het D en E segment in met eigen chassis…
Prioriteiten…
Ome Sergio heeft nu ook het einde aangekondigd van de enige niet-bejaarde modellen in de US lineup: de Dart en 200 moeten het veld ruimen voor, ehh, niets. Schiet mij maar lek.
T16 zegt
@gtwillem: Dart en 200 verkopen te slecht en met verlies. Ook nemen ze productie-capaciteit in voor Jeeps die wel met winst geproduceerd kunnen worden. Erg logische beslissing dus.
kilum zegt
@T16: Dat is nog wel afhankelijk van een paar andere factoren. Verkopen ze met verlies omdat ze slecht verkopen en de ontwikkelingskosten er nog niet uit hebben? Of omdat de productie kosten per auto hoger zijn dan de verkoop prijs. Als dat laatste het geval is is het een logische keuze. In het geval van optie 1 niet.
pinut187 zegt
Eerst zien en dan geloven. Zou liever zien dat Alfa weer eens wat straatauto’s op de weg zet ipv een F1 bolide.
Dutchdriftking zegt
Volgens mij weet deze man zelf niet wat hij wil. Wispelturig figuur….
ericd zegt
@dutchdriftking:
Toepasselijk dit: https://ak-hdl.buzzfed.com/static/enhanced/webdr02/2013/2/11/13/enhanced-buzz-12189-1360607075-2.jpg
harrie zegt
Om kosten te besparen zal Sergio een Dodge Nascar tot Alfa F1 rebadgen
porsche928 zegt
Ik zie steeds minder Alfas op de openbare weg, laat hem daar eerst eens iets aan doen!
Carreza zegt
Ik ben het meestal eens met Ome Sergio, maar een F1 avontuur voor Alfa Romeo zie ik echt niet zitten.
Veel geloof hecht ik ook niet aan deze uitspraak. In 2018 gaat de man waarschijnlijk met pensioen dus over de plannen met Alfa in het volgende decennium kan hij zeggen wat hij wil…
nord zegt
Alfa moet helemaal niks.
Wat mij betreft zijn gewoon bezig met waar ze bezig mee zijn. Als je niet kan wachten op een nieuw model dan koop je toch gewoon iets anders, ego cares. HET feit dat er merken zijn die eigengereid hun eigen dingen BLIJVEN doen en zich niets laten opleggen in de ons zo deerlijk en duitsgeschreven marketingwetten is een godspe en een zegen.
Een coupe hier, een sedan daar, misschien niet sneller maar wel mooier en door het eeuwige geloof van de eigenaar uiteindelijk wel sneller. Dat is een alfa. En daarom zijn ze succesvol.
Okkii zegt
@nord: wat is er zo succesvol aan Alfa Romeo..
nord zegt
@nord: en ook +1 @jaapiyo
Fijne aanwinst in het blog team, goed stuk tekst!
poes zegt
@nord:
Alfa succesvol? Sinds wanneer?
Die weg die Alfa momenteel bewandelt is een doodlopende. Zo simpel ligt het. Dan kunnen ze wel fijn autootjes lanceren wanneer het hun uitkomt, maar er gaat (heel snel) een moment komen dat er geen centjes meer zijn.
Het merk zit enkel nog in het hoofd bij een paar liefhebbers. Die over het algemeen niet het besteedbaar inkomen hebben om een nieuwe te kopen. De rest denkt er niet eens meer aan bij het bepalen van een nieuwe auto. Zó slecht gaat het met Alfa.
motoragent zegt
@nord: Zeker waar. Maar om auto’s te ontwikkelen heb je geld nodig, héél véél geld. Dat geld komt niet zo maar uit de lucht vallen, daarvoor moet je auto’s verkopen.
En daar zit hem juist het probleem, de Mito en Giulietta zijn dusdanig op leeftijd dat het nu niet bepaald storm meer loopt in de showroom, en met modellen als de 4c en 4c spider kan een autofabrikant als Alfa simpelweg niet overleven.
nord zegt
@motoragent: Alfa overleeft net zoals Goudse kaas overleeft of Luis Vuillton tassen overleven. Het is intussen een zo sterk imago dat het altijd de juiste mensen blijft aantrekken, is het niet om voor het merk te werken dan wel om het investeren of als laatst de koper die zich wil identificeren.
Alfa Romeo is net als Ferrari het paradepaardje van de Italiaanse cultuur, met hun eigen tifosi. Vergelijkbaar met wat hier voelen zodra nederland gaat voetballen.
Het merkimago is nog altijd even sterk en daardoor gunnen de kopers en investeerders het merk dat beetje extra tijd.
Rob zegt
@nord:
Ook ijzersterke merken sneuvelen een keer als ze er een potje van blijven maken….
bmwtouring zegt
@nord: jij gelooft in sprookjes, dat is duidelijk.
Als je geen gamma hebt, dan verkoop je niks.
Als je niks verkoopt, dan blijft het niet duren.
Al gezien wat er met het Alfa museum gebeurd is?
Triest hoor, als daar al geen geld meer voor is dan gaat het merk dood…
vorsprungdurchbetrug zegt
@motoragent:
Als je zelf als een wat meer rondkijkt op www had je kunnen zien dat een gefacelifte Guiletta in Geneve te zien zal zijn.
motoragent zegt
@vorsprungdurchbetrug: Top, en ook de MiTo wordt weer opgewarmd. Ik juich het van harte toe, maar ook daarmee gaat zo’n merk het niet overleven.
Met de introductie van de MiTo (2008) en Giulietta (2010) zag je een piepklein piekje in de verkoop, maar sindsdien is het hard bergaf gegaan met de verkoopcijfers, kijk maar naar de cijfers die gtwillem geplaatst heeft. Een facelift gaat die verkoop er echt niet bovenop krijgen, hoe grondig die facelift ook mag zijn.
Edge zegt
@nord: Dat klopt, maar als merk moet je wel een duidelijke visie volgen. Als je een vreemde eend in de bijt wilt zijn kan dat, maar dan moet je niet pretenderen een volumemerk te zijn en telkens nieuwe modellen aankondigen en uitstellen en de bedrijfsvoering daarop aanpassen.
gtwillem zegt
@nord: No offence, maar het is natuurlijk de reinste kolder, naar mijn mening. Met die redenering is Saab nóg succesvoller dan Alfa Romeo.
Ik begrijp dat Marchionne een strategie heeft waarbij er beslissingen gemaakt móeten worden, en zijn doel is om FCA succesvoller te maken, Alfa is daar maar een klein onderdeel van. Natuurlijk zullen we altijd terugkijken naar de originele Giulia, Typo 33, 75, Montreal en Spider, maar dat hoeft niet eens. In de tijd dat ik Alfa’s verkocht had Alfa Romeo een goed aanbod in elke klasse. Niet de snelste, niet de mooist afgewerkte, niet de goedkoopste, niet de ruimste en dus niet de beste. Maar de 147, 156, 166, GTV en Spider waren prima aanbiedingen in hun klasse. En door het design en rijgedrag waren het auto’s waar je verliefd op kon worden, in tegenstelling tot een Audi A4 of Mercedes C-klasse.
Het huidige aanbod in de showroom van Alfa Romeo is niet omdat ze ‘zo lekker in eigen weg volgen’ maar simpelweg omdat er geen geld is en geen geld binnenkomt. De Mito loopt op zijn laatste benen en krijgt geen opvolger. De Giulietta is een prima auto, maar loopt technisch achter op het niveau van de Duitser, Japanners en zelfs Koreanen. De 4C is een schitterende auto, maar erg duur voor een auto waarvan het lijkt dat er nog wat uurtjes ontwikkeling in gestoken mag worden.
Ik heb altijd een zwak voor Alfa gehad, heb veel plezier probleemloos een GT gereden en raad graag 159’s aan ;-). Maar het huidige aanbod lijkt het resultaat te zijn van ellende, niet zozeer om dit is wat ze zo graag doen.
Hier de productiecijfers van de afgelopen 26 jaar:
1990 203.787 1,51%
1991 180.035 1,34%
1992 156.184 1,16% (nieuwe D-segmenter: 155)
1993 114.292 1,02%
1994 101.548 0,85%
1995 130.358 1,08%
1996 117.543 0,92%
1997 128.107 0,95%
1998 172.675 1,19% (nieuwe D-segmenter: 156)
1999 180.154 1,18%
2000 176.389 1,17%
2001 205.431 1,36%
2002 169.820 1,16%
2003 159.611 1,11%
2004 158.195 0,98%
2005 130.922 0,81%
2006 145.171 0,93% (nieuwe D-segmenter: 159)
2007 144.404 0,92%
2008 102.183 0,71%
2009 110.827 0,76%
2010 110.654 0,79%
2011 131.385 0,95%
2012 90.145 0,72%
2013 64.285 0,52%
2014 58.976 0,46%
2015 56.688 0,40%
Je kan zien dat een nieuwe D-segmenter voor Alfa Romeo altijd een behoorlijk impact heeft. Ik kan zo’n daling onmogelijk ‘succesvol’ noemen, persoonlijk.
nord zegt
@gtwillem: tja.. Lees mijn stukje nog eens goed zou ik zeggen..
poes zegt
@nord:
Je verhaal gaat nat op verschillende punten:
– Alfa is helemaal niet succesvol. Zowel niet wat betreft productie als resultaat.
– Het imago van Alfa is zeer discutabel. Er zijn hordes mensen die juist geen Alfa kopen om dat imago.
– De vergelijking met Ferrari gaat mank. Zij weten namelijk juist wel veel auto’s te verkopen (binnen hun schaal) en daar een zeer gezond resultaat op de behalen. Alfa doet juist het tegenovergestelde. Structureel.
– Je vergelijking met de kaas en tasjes is ook een rare. De auto-industrie is vele malen complexer en veel kapitaalintensiever.
Maar belangrijker, De wereld verandert. En dat zou Alfa ook moeten doen.
nord zegt
@poes: nee
poes zegt
@nord:
Je weet hoe het met Lancia af is gelopen? En wat daar aan vooraf ging?
Edge zegt
@nord: Goed onderbouwd ook! @gtwillem en @poes geven goed onderbouwd aan waarom je verhaal kant noch wal raakt, en je reageert met “lees mijn stukje nog eens” en “nee”. Zet die roze bril nou eens af en kijk eens objectief naar de verhalen van de voorgenoemde heren. En dat geldt ook voor al die kuddedieren die zo’n harde plasser krijgen van alles dat Alfa en of ome Sergio doet dat ze blindelings op het duimpje drukken.
Okkii zegt
@Edge: echt de reactie die je hier plaats verdient al die Duimpjes die naar hierboven zijn gegaan…
gtwillem zegt
@nord: kan er geen kaas van maken. Dat ‘imago’ van Alfa is niet meer wat het was. Ik hoop dat het goed gaat komen, maar die roze bril van jouw past mij niet ;-).
nord zegt
@gtwillem: of het imago wel of niet was dat bepaal jij niet. Feit is, er staan rijen investeerders, er staan auto’s in de pijplijn en er zijn orders gemaakt met de laatste model die ze hebben gepresenteerd, de giulia.
motoragent zegt
@nord: Porsche had met hun 911 wellicht een van de sterkste namen van de hele automobielindustrie, en iedereen weet wat voor lompe bakbeesten zij nodig hadden om te kunnen overleven.
nord zegt
@motoragent: Yes, denk ook niet dat alfa van plan is om met 1 slecht verkopend produkt te overleven. Want dat was het devies van Porsche in jaren ’80.
Maar Porsche is wel een goed voorbeeld van een aureool als merk. Op het moment dat ze bij Porsche besloten de 928 te ditchen en voor de huidige modellen kozen begon het merk op te leven. Er vond een evolutie plaats waarin ze niet bleven zitten op 911 derivaten (want dat waren de 924/928 modellen).
bmwtouring zegt
@nord: De 924/944 zijn 911-derivaten? 4-cilinder FR transaxle vs. 6-cilinder boxer RR ???
gtwillem zegt
@bmwtouring: @nord klapt de ook even 928 mee :-D Als er een auto ver van de 911 stond destijds, haha.
nord zegt
@gtwillem: in de zin van dat deze modellen de 911 moesten gaan opvolgen. Porsche wilde in die tijd stoppen met de productie van de 911. De 928 was daarvoor als de opvolger bedoeld.
Wat een vervelende getutoyeer is dat in ene.
nord zegt
@bmwtouring: derivaten in de zin van opvolgers.
Rob zegt
@nord:
Alfa heeft altijd wel pijplijnen inderdaad. Probleem is dat het of hele lange pijplijnen zijn (de Giulia zouden we ondertussen al 5 jaar moeten kennen. Idem voor een SUV), of dat de pijplijnen in één keer verdwijnen (zei iemand daar ‘169’?), of dat de pijplijnen toch niet blijken te kloppen (de 147 opvolger zou achterwielaandrijving krijgen).
Maar goed, ze modderen momenteel maar wat aan. Prima hoor, maar met prietpraat en pijplijnen verkopen mogen nu wel een keertje stoppen. Ik geloof ondertussen geen woord meer van ze. Van welk plan dan ook. Zou ik daar de enige in zijn..?
Ik geloof ze pas weer als er daadwerkelijk iets in de showroom staat. En dan zou ik eerst checken of het niet toevallig een hele knappe 3D-projectie is, om zeker te zijn……
nord zegt
@Rob: ok, ik zal het doorgeven.
gtwillem zegt
@nord: Feit is dat de Giulia nog niet leverbaar is. Of dat er bekend is hoe de gewone uitvoeringen er uit zien. Fijn dat jij het heel rooskleurig in ziet. Laten we het hopen!
nord zegt
Goed voor het merk dat M. daar interesse in heeft.
Er zal vast nagedacht zijn over waar de verschillende merken te plaatsen. Alfa zou goed kunnen doen in de F1 vanwege de directe link met turbomotoren. Iets wat in mijn ogen niet aristocratisch genoeg is voor Ferrari. Ferrari past bij atmosferische V12 en gentlemens racing, dat is ook een bloedlijn zoals de F1. Maar als de F1 verder gaat downsizen zie ik voor Alfa een betere toekomst in de F1.
Om nog even terug te komen op wat hier en aantal mensen aan wensen hebben voor waar het naar toe moet met Alfa en hoe Marchionne het beste omgebracht kan worden…
Ga er eens vooraan staan waar Alfa de laatste jaren door heen heeft gemoeten. Begin jaren ’50 waren moeilijke tijden want de enige manier voor alfa om te overleven, was om over te gaan tot het bouwen van volume modellen. Binnen 10 jaar tijd van 500 modellen per jaar naar 50000. Dat werd toendertijd echt ingezet met de giulietta serie maar de 1900 serie was daar al een voorbode van.
Die tijd kende Alfa een groei omdat er aan een vraag werd voldaan van sportieve volume modellen waaraan de Giulia serie voldeed en waarmee het ook nog eens sportieve successen op het circuit aanwakkerde. Dat was begin jaren ’60, Alfa was toen op zijn hoogtepunt wat betreft imago. Verkoopaantallen stegen tot aan begin jaren ’70. Daar daalden de successen wat vooral te maken had met steeds veeleisender overheidsmaatregelen, problemen intern met vakbonden maar wat ook niet vergeten moet worden, sterke concurrentie. Helaas kon Alfa het niet alleen meer bijbenen. Op het moment dat begin jaren ’80 met de komst van de alfa 33 de overname van FIAT een feit was beleefde Alfa een kleine opleving. De kwaliteit werd iets beter maar daarvoor in de plaats eiste FIAT homogeniteit. Dat was het begin van de doodsteek voor Alfa. Eerst moest de boxermotor plaats maken, daarna werden de Nord en de Busso V6 niet doorontwikkeld. Ook moest achterwielaandrijving plaats maken voor platform ontwikkeling met Saab ofwel typo quattro platform. Daar heeft Alfa de baby met het badwater weggegooid. Ook de jaren ’90 kende een opleving, De modellen verkochten goed maar omdat moederbedrijf laat in die jaren moeilijkheden had en samenwerking zocht met GM was er weinig geld voor de ontwikkeling van opvolgers. De 159/Brera is daar weer het resultaat van. Eigenlijk alleen nog maar een schim (of uiterlijk) van de sportieve inbreed wat Alfa ooit was.
Dat nu zoveel tijd wordt genomen om niet verder in die val te trappen is wat mij betreft een zegen. Ik persoonlijk denk Dat Marchionne de enige aangewezen persoon is die dit in goede banen kan leiden. Hij is wars van sentiment maar weet heel goed waar het DNA ligt. Daar zijn wat mij betreft de 8c, de 4c en de nieuwe Giulia voorbeelden van. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die van TWEE! automobiel concerns die al op sterven na dood waren 1 heel goed lopend bedrijf heeft weten te maken. Daarvoor alle Egards naar hem en laat hem verdomme zijn werk afmaken.
Basta!
nord zegt
@gtwillem kijk hier eens naar, it is alive and kicking
https://www.facebook.com/AlfaRomeoGiulia/videos/818702411592122/
2 QV’s en een dieseluitvoering
gtwillem zegt
@nord: Nee, niet Alive an kicking. Meer aan het infuus. Die auto’s hadden al láng in de showroom moeten staan.
nord zegt
@gtwillem: wat een onzin weer.
gtwillem zegt
@nord: Zou je dit voor mij kunnen weerleggen? Want de 159 is sinds 2011 uit de showroom ;-)
gtwillem zegt
@nord: het is geen conceptueel album van Pink Floyd, maar een merk. Wat je stelt klopt allemaal wel, maar is nog geen reden om waanzinnig wanbeleid te voeren. Niet zozeer omdat Sergio niet handig bezig is,aar omdat Alfa auto’s bouwt waar de consument nauwelijks op zit te wachten. Dit wordt keihard weergegeven door de dramatisch verkoopcijfers.
Ik heb er bewondering voor hoe je het allemaal blijft verdedigen, maar een goed argument heb heb je nog niet gegeven, mijn inziens. Het is absoluut vermakelijk, dat wel.
nord zegt
@gtwillem: niet om het een of ander maar de ervaring die ik heb delen wel meer mensen. Kijk eens naar de plusjes of is je dit niet opgevallen. Bewonderenswaardig kun je het noemen maar van mijn kant zie ik gewoon iemand die net als ik denkt de waarheid in pacht te hebben. Leer maar eens om te gaan met mensen die het net zo goed als jij weten maar die het totaal anders zien.
-edit: die plusjes komen allemaal van één persoon met tijd teveel. Zoveel fans heb je nou ook weer niet-
gtwillem zegt
@nord: Dat is voor mij een heel moeilijk proces. Ik ben inderdaad erg eigenwijs, dit is voor mijn omgeving ook niet altijd makkelijk. Echter, als iemand het totaal anders ziet en iemand met goede argumenten komt, kan ik van mening veranderen of het in elk geval begrijpen. Jij hebt je met mijn mening nog niet kunnen overtuigen.
Voor de plusjes mag je de redactie bedanken ;-).
-edit: hou ons er alsjeblieft buiten ;)-
nord zegt
@gtwillem: hoe bedoel je met redactie?
nord zegt
@gtwillem: prima, fijn dat je toegeeft dat het een moeilijk proces is. Mensen geven hun tekortkomingen niet graag prijs.
Terugkomend op het feit dat ik je niet heb kunnen overtuigen.
Ik vermoed dat 9onze tweespalt over hetzelfde gaat, namelijk. Ik geloof wel in een kans van slagen en jij gelooft niet in een kans van slagen. Mijn argumenten zijn dat M. het goed doet. Jij het tegenovergestelde.
Mijn argumenten trek ik vooral uit de historie, waarin alfa vaker uit een lastige positie heeft moeten terugvechten.
Maar ook omdat ik vind dat Marchionne de juiste beslissingen neemt. Uitstellen in plaats van halfbakken voor de dag komen.
FGA heeft het geen ruime marge, maar nog is dit juist, want precies de auto’s uitbrengen voordat ze uitgerijpt zijn maakte dat de pers in het verleden de alfa’s negatief becommentarieerden.
Dat er al een tijd geen vervanger is voor de 159 is desastreus voor de vaste klanten en voor publiek dat snel wisselt. Dat geef ik je mee. Maar aangezien het de laatste jaren toch al een bar en boos was voor de Europese markt heeft M. besloten om op een strategisch betere moment de giulia uit te brengen. Het laatste uitstel heeft niet te maken gehad met een probleem met botsproeven. Dat is onzin, ik ben daar zelf op gebriefd. Het heeft te maken met het feit dat in Genève alle types van Giulia tegelijk gepresenteerd worden. Zoals M. dat wilde omdat de Europese markt nu toch belangrijker is geworden mede doordat de Aziatische markt kwakkelt en de thuismarkt een opleving kent.
gtwillem zegt
@nord: Kijk, dít vind ik een goed onderbouwd weerwoord, eerlijk waar. Ik begrijp wat je bedoeld. Het is wachten totdat het helemaal perfect is in plaats van een afgeraffelde auto op de markt brengen (Alfa 4C). Laten we het hopen!
Ikzelf heb ook voor Alfa gewerkt en het is een wonderlijke organisatie, dus ik ben al wat gewend van ze, maar dit lijkt mij érg lastig te verkopen aan je klanten, als je al het hoofd boven water weet te houden (veel Alfa dealers zijn Abarths erbij gaan doen, sportwagens of youngtimers ed).
Ik begrijp dat Marchionne eerst de VS op orde wilt hebben (gezien de veel grotere aantallen), maar ik ben zo bang dat Alfa en Lancia hierdoor ten onder gaan. Rover en Saab zijn helaas al niet meer bij ons. Lancia is op sterven na dood en de tekenen voor Alfa Romeo zijn gewoon niet al te best. Zelfs als de Giulia aanslaat, dan nog staat er een hels karwei te wachten.
Gelukkig zijn Alfa’s altijd voer voor discussies!
nord zegt
@gtwillem: rover en Saab hadden geen Back-up. Waren als merk ook niet zo populair. Niemand wilde ze hebben. Alfa is courant. Dat weet je omdat VAG grote interesse had.
gtwillem zegt
@nord: Overschat het imago van Alfa niet. De successen van het merk liggen al weer lang, lang achter ons. Het modellengamma is incompleet, de Mito krijgt geen opvolger en de Giuletta loopt op zijn laatste benen. Een opvolger staat vooralsnog niet in de planning. Dus ook al slaat de Giulia aan (wat nog maar zeer de vraag is), dan nog heeft Alfa een lánge weg te gaan om de weg naar boven te vinden. We zullen het mee maken. Misschien was het beter als VW de boel zou over nemen.
nord zegt
@gtwillem: sorry Willem maar ik wordt er een beetje moe van. ik zie niet zo goed in waarom je nogmaals over hetzelfde wilt beginnen. Ik zie Dat jezeker kennis van zaken hebt maar niet echt beschikt over inside information, of misschien wel maar vindt je het aardig om de verschillende partijen te bespelen.
Ik denk dat je best goed weet dat FGA enorm veel moeite doet om een goede auto te lanceren, het staat mijlenver van SAAB of ROVER vandaan want FGA heeft wel de financiële armslag, ze zouden zelfs een niet verkopende giulia overleven. Maar dat is iets waar echt niemand op staat te wachtenen en dat was bij die andere merken wel anders. De lancering van de laatste rover was voor BMW alleen een reden om de vis duur te verkopen. Saab had al zero cash, al tijden. Ik begrijp ook heel goed dat jij geen hoge pet op hebt van Italianen en hun functioneren. daar ligt ook vaak de grondslag, maar die mening deel ik met jou niet omdat ik veel dichter bij het vuur sta. Het lamlendig functioneren is een algemeen mineur en ook dat tekent zwaar als een nadeel. Het is eigenlijk onmogelijk dat alfa hier uit komt. Het is al 105 jaar onmogelijk.
vorsprungdurchbetrug zegt
@gtwillem:
De verkoopcijfers uit Italie,
Lancia verkocht in december 4207 auto’s (+17,15%). Op jaarbasis waren het er 56.363 auto’s (+1,57%). De Ypsilon is na de facelift weer sterker terug. De Ypsilon werd in december 4202 maal verkocht en was daarmee tweede van Italië. Over een heel jaar werden er 55.831 stuks verkocht. De nieuweling is overigens gewoon in Nederland in de verkoop.
Alfa Romeo verkocht de vorige maand 2119 auto’s in Italië (+17,5%). Over heel 2015 waren dat er 30.511. De MiTo werd maar 427 keer verkocht in december terwijl de Giulietta 1676 maal is
verkocht.
Dat zou betekenen dat de in rest van de wereld +/- 22000 AR zijn verkocht.
gtwillem zegt
@vorsprungdurchbetrug:
Lancia verkopen van de afgelopen paar jaar:
2009 134.291 0,92%
2010 110.177 0,79%
2011 103.358 0,75%
2012 93.720 0,75%
2013 74.567 0,61%
2014 71.954 0,56%
2015 61.865 0,44%
Ze voorzien de thuismarkt en een beetje export. Maar de verkopen van beide merken stelt op dit moment niet zo veel voor. Net als het modellen gamma.
bmwtouring zegt
@gtwillem: De cijfers zeggen genoeg…
remcott zegt
@nord: fanboy alert!
str8six zegt
Alfa kan zich beter concentreren op het produceren en designen van nieuwe auto’s waarop we geen 10 jaar hoeven te wachten.
Okkii zegt
Alfa zou onder het dak van VAG alles kunnen realiseren. Net zoals Lamborghini zijn eigen smaak kan geven aan hun product zou ook alfa dit kunnen doen. Misschien een ruil met VAG voor Ducati en scania/man tegen alfa ?
motoragent zegt
@Okkii: Niet doen. VW heeft Seat al als het sportieve broertje dat jongere kopers moet aantrekken, en je ziet wat ze daarmee doen. Seat heeft totaal geen eigen gezicht meer.
Okkii zegt
@motoragent: Nou ik vind seat er beter bij zitten dan alfa… Financieel en met de modellen gamma.
Edge zegt
@Okkii: Zo geweldig is dat modellengamma van Seat nou ook weer niet. De Ibiza en Leon hebben nog wel een eigen gezicht, maar de Mii, Toledo, Alhambra en ook de nieuwe Ateca lijken véél te veel op de broertjes die met een VW-badge in de showroom staan. En het is nou ook weer niet zo dat de Volkswagens degelijk rijden en de Seat’s sportief ofzo. Het verschil is helaas verwaarloosbaar.
berlinetta zegt
@Okkii: Lamborghini kan helemaal niet hun eigen smaak geven aan hun auto’s. Sinds Audi haar vette worstvinger daar in de pap heeft, zijn Lamborghini’s allang niet meer zoals vroeger. Ze zien er extreem uit, maar rijden net zo braaf als een Audi.
Okkii zegt
@berlinetta: maar dat is jou mening realiteit is dat het als een malle verkoopt.. Te veel emotie en je gast bankroet, probeer je op winst te gaan dan zul je moeten zorgen dat je levert wat een klant wilt. Dat extreme maar ook dat brave
bmwtouring zegt
@okkii: wat een lulkoek. 1van de hoekstenen van het succes van AR waren net hun motoren. Zie je het al? Een Alfa op het platform van een Golf met een TFSI motor ?
Okkii zegt
@bmwtouring: ja precies het was hun succes formule blijkbaar moeten ze met wat nieuws komen…
poes zegt
Die gast wordt echt het einde van Alfa en Fiat zoals we het kennen.
Alfa mag duidelijk zijn. Er zijn amper modellen meer en als ze iets lanceren dan loopt het direct al jaren achter. Ergo: er zijn zat argumenten om vooral geen Alfa te kopen. Als ze al te koop zijn.
Fiat glijdt net zo zeer af. De nieuwe Tipo is daar een zeer droevig voorbeeld van. Enkel de 500 doet het nog altijd aardig, maar ook dat gaat een keertje stoppen natuurlijk.
Lancia bestaat inmiddels in z’n geheel niet meer. Dat is op zichzelf al droevig genoeg.
Verder slaat de samenwerking met Chrysler nergens op en leidt die tot nul synergie.
Ondertussen worden ze door alle andere fabrikanten aan alle kanten ingehaald. Dermate dat de dealers welke nog over zijn wat water aan de lippen staat. Dus het dealernetwerk zal op den duur ook niet meer toereikend zijn.
Maar, nee, gewoon een eigen F1 team opzetten man, dan gaat het goed komen!
misterdrogba zegt
Zorg maar eerst dat Alfa haar straatmodellen aan de man kan brengen.
Entwicklung88 zegt
Gaat Alfa dan ook 10 jaar met hetzelfde model racen i.p.v. vernieuwen?
carattereitalia zegt
Denk dat de schrijver z’n laatste zin beter kan herzien voordat hij door de alfisti wordt opgepakt en met pek en witte veren wordt besmeurt en wordt rondgedragen op een spoorbalk! -;)
Edge zegt
Ik hoop dat ome Sergio begrijpt dat Formule 1 voor autofabrikanten toch vooral een luxe marketingtool is. En om een marketingtool te gebruiken moet je wel producten hebben om te vermarkten. Die heeft Alfa amper, dus ik zou me eerst focussen op een fatsoenlijk productportfolio voordat je überhaupt aan F1 denkt, zeker als je een eigen team met eigen motor wilt. Dat is echt niet te betalen. Als je dan toch de racerij in wilt, kun je beter het WTCC in met de Guilia. Dat is stukken goedkoper om te realiseren dan een F1 team.
T16 zegt
@Edge: Ome Sergio zegt dan ook dat F1 deelname volledig afhangt van de eerste verkoop successen van de nieuwe Giulia. Dus fase 1 is eerste verkopen bij de hardcore groep Alfa liefhebbers.
Fase 2 is wereld dominantie in de autosport door deelname en diverse overwinningen.
Fase 3 is extra verkopen door naamsbekendheid verstevigd door autosport exposior en successen.
clarkson zegt
Wat is hij toch goed he?! Moeten we dit nou serieus nemen? Of is dit om de pers te manipuleren zodat ze het niet alleen maar over de ‘vertragingen’ hebben ?
martingtv zegt
als alfa romeo meer auto’s in amerika wil verkopen kunnen ze dan beter niet in de indycar stappen?
poes zegt
@martingtv:
Indycar trekt amper publiek tegenwoordig. Dat is geen schim meer van wat het was.
Eigenlijk zouden ze dan NASCAR in moeten gaan :-)
FeRaRi zegt
FeRaRi zegt
Waarom gaan ze niet in het WTTC en DTM rijden?
Rob zegt
Het is nogal treurig dat er continu nieuwe plannen (lees: prietpraat) gepresenteerd worden. Welk doel heeft dat nog?! Wie gelooft dat nog?!
Ik geloof helemaal niks meer wat die man over Alfa verkondigt. Dat gelul in de ruimte doet ondertussen meer kwaads dan goeds. Even ter herinnerring: de Giulia zou er in 2011 zijn…… Oja, en in 2009 een ‘169’ met 400pk……
reistje zegt
Alfa Romeo, is het niet al een zinkend schip? Zoals @gtwillem al zegt: De Mito is al 8 jaar oud en de Giulietta inmiddels ook alweer 6. Voor geen van beide is een opvolger in het vooruitzicht alleen de Giulia staat in het vooruitzicht en zelfs dat schiet niet op. En de 4C maar dat is niet echt een productieknaller.
Ik heb de hele “Alfa Romeo” liefde ook nooit begrepen. Ja als ik een 70’s GTV zie ben ik even verliefd maar van een 159 word ik niet warm. Ik zie vooral een Italiaans patser merk met een imago voor slechte kwaliteit wat dan als karakter word omschreven. Toegegeven ze hebben ook zeker auto’s van prima kwaliteit gemaakt maar ook roestende bagger. Maar ik zal het vast nooit begrijpen net zoals Louis Vuitton tassen overigens.
jaapiyo zegt
@reistje: Die auto op het plaatje hierboven is ook een Alfa 159…
nord zegt
@jaapiyo:
Klopt niet helemaal, dat is de 158.. (voor WOII)
De na WOII 159 is haast identiek maar met zichtbaar grotere benzinetank achterin.
desjonnies zegt
Ik begin me serieus af te vragen wat Marchionne in MIJN stoel doet !
Want JA ik zal het beter doen !
Ik zou, onder andere, mensen als gtwillem aan mijn zijde willen hebben, mensen die verstand en realiteitszin hebben !
Om zo een lijn te realiseren van Alfa / FIAT en Chrysler voertuigen een beetje à la VAG receptuur !
En we zouden Alfa mensen in moeten huren, geen verkapte marketing specialisten cq droge kostenbewakers, we zouden moeten gokken op het succes van het delen van platforms.
Zou de 161 als opvolger van de 159 succesvol worden, kunnen we het overwegen om er een GTA van te lanceren om de toerwagen wereld te verrijken.
Maar never nooit de Formule 1, waar we ALTIJD tweede viool zouden moeten spelen tegenover het dominante Ferrari.
Zo simpel is het.
Ik weet zeker dat we een SUV zouden ontwikkelen met Jeep en Alfa en Fiat badges
Maar het meeste werk zal gaan zitten om alle neuzen in het concern één kant op te krijgen en de oude rivaliteit tussen de FIAT, Alfa en Lancia mensen de wereld uit te helpen met doel gewoon leuke betrouwbare en competitieve auto’s te maken.
Alle ingrediënten zijn er (nog) kneiter goeie Dieseltechniek, gevoel voor mooie vormgeving -dat hebben Italianen- en het kan het is mogelijk.
Dat moet je GEEN CEO hebben die de 159 een fout noemt en geen CEO hebben die proefballonnetjes de wereld inblaast en geen CEO hebben die niet bovenop de snel verouderende Giulia zit en zorgt dat het kreng EINDELIJK wordt gelanceerd.
En die CEO moet helemaal zijn bek (excusez-le-mot) houden over Alfa in deF1, als Alfa nog niet eens in staat meer is om een fatsoenlijke middenklasser op tijd te lanceren ………….
hans75 zegt
@desjonnies: helemaal mee eens… ik stem voor!
remcott zegt
@desjonnies: ik zeg stuur je sollicitatie, dan kan het allemaal weer op de rit gebracht worden.
mout zegt
Ik zou het top prioriteit geven.
Tenminste – nadat ik de volgende dingen echt zou regelen
1) Serieus Alfa DNA in al mijn auto’s. Dat is:
– Kleiner en lichter dan de concurrentie.
– Motoren die onder in de toeren niet onderscheidend zijn, maar pas echt losbarsten boven de 5000 toeren.
– Onderscheidend design zonder opzichtig of gezocht te doen.
– En een goeie basis bieden om aan te sleutelen voor wie er competitief mee wil racen.
2) Continuïteit bieden in tenminste 4 bij het merk passende klasses.
– Een spyder / coupe ergens tussen MX5 en Z4 in
– B-segment (want licht en compact)
– C-segment (want domweg groot)
– D/E-segment (want Italiaanse potentaten in regering, kerk en mafia moeten ook wat rijden)
Belangrijkste punt hier: Continuïteit. Spyder, C- en E-segment hebben ze al vaak prachtig gedaan. Maar ze hebben ook vaak genoeg 5 jaar niets verkocht, en dan ben je de klanten die je met moeite binnenhaalde weer kwijt.
Daarnaast mag er best een cashcow (middelgrote SUV, gok ik. Hier niet te moeilijk doen over merk-identiteit. Sjiek jasje, duur leer en een lange optielijst voldoen, net als X3/X5 zeg maar) en een image-builder (op dit moment de 4C) zijn.
Dan netjes weer naam opbouwen in de racerij. Trackdays, een raceklasse met betaalbare hatches, dat werk.
Tot die tijd: vooral veel zwijgen en producten lanceren. En geen proefballonnetjes.
Is dat allemaal gelukt (10 jaar of zo, 2 generaties per klasse), en klotst het geld tegen de plinten, kom dan vooral nog eens met zo’n leuk idee. Tot die tijd niet lullen maar poetsen. En – o ja – geen proefballonnetjes.
poes zegt
@mout:
Je geeft heel mooi aan waarom Mazda stukje bij beetje het de positie van Alfa aan het innemen is. En hoe komt dat; doordat die Jappen wel met een gezonde bedrijfseconomische blik naar hun business kijken en daar naar handelen.
En begrijp mij niet verkeerd; ik vind Alfa een prachtig merk. Maar hoe ze er de laatste 15 jaar mee omgaan, daar lusten de honden geen brood van. Ik kan inmiddels werkelijk geen enkele reden meer verzinnen waarom Alfa een succes gaat worden.
mout zegt
@poes: Dat klopt.
Dat is al een heel eind gebeurd. Stel je de volgende conversatie voor in 1978
‘Ik ga mezelf eens trakteren op een sportief roadstertje – niet om races te winnen, maar voor lekker puur rijden.’
‘Ah – dat wordt Japans. Al proefgereden in die Toyota en die Mazda?’
Toen was het kiezen tussen Alfa Romeo en MG.
(trouwens, als ik nu met zo’n zoekopdracht op pad zou gaan, zou ik alsnog eens proef gaan rijden in een paar auto’s uit die dagen. Zijn nog prima te betalen, en bieden bakken rijplezier)
heidekonijn zegt
Rookgordijntje nummer zoveel.
mrrallycross zegt
Stop eens met speculeren en maak een werk van wat je allemaal uitkraamt man!
norge zegt
Alfa, het enige merk wat zijn traditie trouw blijft…