Nu Nederlander Giedo van der Garde en de zijnen de duimschroeven aandraaien bij Sauber F1 zijn er een aantal scenario’s mogelijk. Krijgen we wellicht weer een Nederlandse renstal? En komt de naam Spyker terug? We zetten een aantal scenario’s op een rij.
Laten we eens kijken waar de rechtbankfittie toe zou kunnen leiden. Want of Giedo komend weekend Formule 1 rijdt durven wij (ondanks zijn gelijk bij de rechter) te betwijfelen. Het is niet onmogelijk natuurlijk, maar waarschijnlijk achten wij scenario 1 niet.
1. Giedo van der Garde gaat racen in Melbourne
Als we de uitspraken van de rechtbank volgen zou dit voor de hand liggen. De rechter heeft gezegd dat Giedo recht heeft op een stoeltje, maar er zijn beren op de weg. Hoewel het technisch misschien nog haalbaar is om een stoeltje te maken voor Giedo vóór de training morgen, zijn er een aantal redenen om aan te nemen dat dit niet doorgaat.
Ten eerste omdat Giedo op dit moment niet beschikt over een geldige superlicentie van de FIA, het papiertje dat je toestemming geeft om te rijden. Normaal gesproken duurt de aanvraag en verwerking van dit document zo’n twee weken, dus die komt nooit op tijd, hoewel Giedo het tegen diverse media “een formaliteit” heeft genoemd.
Ten tweede zijn er nog drie rijders die contracten met Sauber hebben. Om te beginnen de twee door Sauber bevestigde rijders voor komend seizoen: Felipe Nasr en Marcus Ericsson. Deze hebben beide al flink wat euro’s aan sponsorgeld ingebracht in het Formule 1 team van Sauber in de aanloop naar dit seizoen. We komen daar bij scenario twee op terug. Als derde rijder is er nog Adrian Sutil, die in een vergelijkbare positie als Van der Garde lijkt te zitten, maar die zover wij weten niet met een rechtszaak bezig is om in de auto te zitten komend weekend. Mocht Sauber beslissen om Van der Garde te laten racen, dan zal een rechtszaak van één van de andere rijders er waarschijnlijk voor zorgen dat ze alsnog failliet gaan.
2. Giedo van der Garde laat zich afkopen
Dit scenario lijkt ons realistischer: Sauber heeft zijn rijders voor komend weekend al moeten aanmelden bij de FIA en het zou ons enorm verbazen als Giedo van der Garde op dit (niet openbaar gemaakte) document te vinden is. Sauber bleef immers tot vannacht volhouden dat Van der Garde niet in de auto mocht. Dat de rechter daar nu gehakt van heeft gemaakt is iets waar Sauber waarschijnlijk geen rekening mee heeft gehouden.
De eis van Van der Garde zal niet mals zijn, hij zal meerdere miljoenen eisen en dat is waarschijnlijk de nekslag voor het financieel noodlijdende Sauber. De renstal heeft rijders Nasr en Ericsson sponsorgelden vooruit laten betalen om überhaupt het hoofd boven water te kunnen houden in de voorbereiding op dit seizoen.
Giedo van der Garde heeft in een nieuwe rechtszaak geëist dat Sauber de boel in orde heeft vóór komende vrijdagochtend 10:30 lokale tijd. Is dit niet het geval dan wil Van der Garde beslag laten leggen op de spullen van Sauber F1. Vraag is dus of Sauber het zover laat komen, of dat ze besluiten te schikken (als ze daar überhaupt het geld voor hebben) met Van der Garde.
3. Sauber zet tandem-F1 auto’s in, rijders wisselen tijdens pitstops.
Zoiets dus. Nee, misschien niet.
4. Sauber houdt voet bij stuk, sponsoren Ericsson en Nasr kopen Van der Garde af
Sauber heeft geen geld om Van der Garde af te kopen, maar de sponsoren van de twee bevestigde rijders hebben dit wel. De manager van Ericsson heeft al een voorzetje in de richting van dit scenario gegeven. Vraag is of Van der Garde daarmee akkoord zou gaan, wij gokken dat hij zoveel zal eisen dat de sponsoren van de andere twee rijders hier vanaf zien.
5. Sauber houdt voet bij stuk en gaat failliet
De geldschieter achter Giedo van der Garde is miljardair Marcel Boekhoorn, die zijn geld verdiende met onder meer Telfort en het modemerk McGregor. Doet die naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen! De man die ooit betrokken was bij Spyker is tevens de schoonvader van Van der Garde. Hij ziet niets liever dan zijn schoonzoon in de F1.
Als Sauber geen stoeltje voor Van der Garde heeft komend weekend en de rechter spreekt zich uit in het voordeel van Van der Garde, dan zal er beslag op de renstal van Sauber worden gelegd. Wij zouden ons niet verbazen als meneer Boekhoorn dan de renstal koopt zodat Van der Garde als eerste rijder kan deelnemen aan de Formule 1. Het is nog even koffiedik kijken hoe de zaken zich dan zullen ontwikkelen, maar Boekhoorn schijnt nog steeds bevriend te zijn met ene Victor Muller. Oh wacht… het zal toch niet? Spyker F1 all over again?
Foto via Quote
sydney zegt
Lees de ‘Broncode’ van oud Quote redacteur Eric Smit en je verbaasd je nergens meer over wat betreft deze man.
rolov zegt
@sydney: ja dat klopt ja. Dat Was boekhoorn. Die heeft bloed aan zijn handen. Ik heb dat boek gelezen. Vele manen geleden ;)
presic zegt
Zie mijn reactie hier:
http://www.autoblog.nl/nieuws/giedo-van-der-garde-wint-ook-in-hoger-beroep-van-sauber-75269#comment-3546564
Met een Beslag van Giedo heeft hij Sauber 100% in Gijzeling. Een inkoppertje.
En het mooie is nog: dit is geen setup van Boekhoorn, maar een misgelopen plannetje van Monischa Kaltenborn. Sauber RIP, Leve het nieuwe Sauber-McGregor team!
En als je dan slim bent dan koop je Ericsson af en neem je Nasr erbij (da’s Banco de Brasil)… Ericsson kun je eventueel bij Marussia stallen..
sydney zegt
@presic: Het is geen vooropgezet plan.Een inkoppertje is het ook niet, het spel is nog niet gespeeld.De bal ligt nu op de middenstip.Boekie moet ‘m alleen nog even mak..Oh wacht, dit is niet VI.
My bad,
jaapiyo zegt
@sydney: En als het VI was, zouden we even fijntjes kunnen opmerken dat Marcel zijn pa ooit beloofd heeft dat hij NEC over zou nemen om er een mooie club van te maken maar dat dat tot op heden ook nog steeds niet gebeurd is.
Maar dan koopt ‘ie nu wel even een F1 team…tuurlijk…
Niet dus.
Lennaert zegt
@presic: niet alleen voor de sponsor zou ik voor Nasr kiezen. Ericsson heeft al een jaar F1 achter de rug en daar heeft hij niet veel boeiends laten zien. Volgens mij in de vorige klasse waar hij reed ook niet.
jaapiyo zegt
@Lennaert: Nasr is daarentegen ook geen megaheld. Heeft een paar degelijke klassementen gereden in GP2 door zijn consistentie maar de echte snelheid zit er meestal niet in. In 3 jaar 4 overwinningen (waarvan 2 sprint races) en maar 1 pole.
Gezien het oude adagium ‘consistentie kan je leren, snelheid niet’ zou ik ‘m zelf niet in mijn team willen tenzij ik Manor was en toch alleen maar kon scoren als iedereen voor je uitvalt.
arii zegt
Beter wordt Monisha Kaltenborn gearesteerd. Een foto daarvan zal wardig wat mensen blij maken. Oke dat is wel beetje gemeen maar Giedo en co hebben al gewaarschuwd on dat als hun laatste redmiddel te gebruiken wat ze wel liever ontwijken.
Ik heb gelezen dat Sutil trouwens al een eigen zaak heeft, maar deze gaat om een vergoeding ipv een stoeltje. Lekkere teeringzooitje bij Sauber dus.
bmwalpina zegt
De Giedogate. Na BMW 2-serie kukident en Aventadorgie hét Autoblog woord van 2015!
Wouter zegt
@bmwalpina: mag ik de 2-serie Gran Divorce ook nomineren voor deze lijst?
w0o0dy zegt
@Wouter: hilarisch stukje tekst was dat!
Lennaert zegt
@Wouter: carcrapper lijkt me ook een mooie toevoeging.
bmwalpina zegt
@Wouter: Uiteraard! Die ontbrak nog de lijst. Nog complimenten over het filmpje in Genéve over ‘dit hok’, en de argumenten waarom je hem absoluut niet moet kopen. Erg om gelachen!
norge zegt
@Wouter: Ik de Granny Tourer dan…
str8six zegt
Ik vind deze kop wel erg speculatief maar het zou wel erg mooi zijn!
w0o0dy zegt
Perridon, Boekhoorn, van Eerd… Die drie samen moeten dat wel kunnen trekken…
rotaxmax zegt
@w0o0dy: perridon heeft niet veel met F1 denk ik..
w0o0dy zegt
@rotaxmax: heeft meer dan af en toe coureurs gesponsord. Ik doe dit even uit het hoofd: Verstappen, Albers, Doornbos en Renger van der Zande..
rotaxmax zegt
@w0o0dy: ja dat is dan ook weer zo
Edge zegt
@w0o0dy: Denk niet dat Van Eerd daar veel zin in heeft. Die steekt z’n geld liever in Dakar en (straks) Le Mans. Daar is het een stuk goedkoper (zijn woorden, niet de mijne) om op topniveau mee te doen.
w0o0dy zegt
@Edge: wie heeft er ongeveer een maand geleden een nieuw contract afgesloten als persoonlijke sponsor van Max Verstappen?
Edge zegt
@w0o0dy: Diezelfde Van Eerd. Maar een paar duizend euro overmaken in ruil voor je logo op Max’ petje en helm is wel even van een totaal andere orde dan miljoenen betalen voor een compleet team.
w0o0dy zegt
Misschien kan John de Mol ook nog wel helpen..
rolov zegt
@w0o0dy: John is niet zo’n auto liefhebber. Hij had wel aandelen Spyker natuurlijk maar verder doet hij er echt niks mee.
KEV9 zegt
Ik krijg via het zeer oude medium IRC, f1 kanaal te horen dat nu ook Suttul samen met zijn sponsoren een stoeltje gaan opeisen bij sauber, ook hij blijkt dus een geldig contract te hebben. Wat er waar van is weet ik niet maar de geruchten worden vrij hardnekkig
Edge zegt
@Soulmaster: Sutil heeft al een zaak aangespannen tegen Sauber, maar hij eist gewoon een schadevergoeding in plaats van een stoeltje.
VeniVidiVici zegt
Optie 5 zou super vet zijn! :-D En dan van de Garde en Frijns als rijders…
MaartenD zegt
los van het feit dat Van der Garde eigenlijk gewoon in zijn recht staat is dit wel einde F1 carriere voor meneer, of schoonpappa moet een complete renstal kopen maar die kans acht ik bijzonder klein, want Boekhoorn is niet rijk geworden door te investeren in een dood paard.
baasbas zegt
@maarten020: Have you ever regretting letting a deal go?
‘Let me think…. Yes, I know a good one. A few years ago I had the opportunity to buy the Honda Formula 1 team, but almost everyone around me said: ‘Mars, don’t do it. That’s a bad scene. You’ll come up dry.’ So I didn’t do it – against my own will and that of my daughter Denise (ed.: who is now married to F1 driver Giedo van der Garde). That was in 2009. And what happened? That team became world champion with Jenson Button! And it was sold that year to Mercedes for 350 million Euros. I could have bought it for nothing. I had that deal in my hands. I can show you the letter of intent.’
bron: http://www.ramphastosinvestments.com/marcel-boekhoorn-interview-quote-magazine-2014
Als hij een failliet Sauber voor een prikkie kan kopen….. Misschien ziet hij hier een nieuwe kans. Hij had er eerder spijt van dat hij níet toegeslagen heeft, nu kan hij niet wachten om toe te slaan misschien?
baasbas zegt
*Disclaimer: het is een quote (uit Quote HAHAHA…. :-\)
Ik ben het niet eens met de spelling in het artikel…
MaartenD zegt
@baasbas: die spelling is inderdaad een beetje pijnlijk in die quote, met dood paard bedoelde ik overigens niet het F1 team van Sauber, maar Van der Garde…zal nooit verder komen dan paying driver…zonder geld wil niemand hem
baasbas zegt
@maarten020: Oke, in dat geval is het dode paard zijn schoonzoon. Ik doe geen uitlatingen over investeringen in schoonzonen ;-)
De misgelopen deal hint misschien in de richting van het nu opkopen van het failliete team. Misschien laat hij Giedo dan een seizoen of 2 rijden. Als het hem lukt om dan het team op de rit te hebben, who knows… kan hij het weer verkopen na een paar jaar met winst. Ik verwacht ook niet dat hij alleen een team koopt puur om zijn schoonzoon te plezieren :-)
(Trouwens, als dat wel zo was, ook prima natuurlijk)
VeniVidiVici zegt
@maarten020: Nee hoor! Optie 6 is er ook nog… http://www.sportdome.nl/Nieuws/75261-F1–Van-der-Garde-in-beeld-bij-Manor.html
bluebird zegt
@venividivici: dat is toch oud nieuws? Mehri en Stevens gaan rijden voor Manor…
Edge zegt
@maarten020: F1 is dan ook geen investering, maar een marketingtool voor autobedrijven en een hobby voor rijke miljardairs.
maferick74 zegt
@Edge: rijke miljardairs? Hmm mooie uitspraak. Was ik maar een arme miljardair.
jeppie zegt
Ik stem voor optie 3
bartw zegt
Reacties van coureurs, via de BBC
Force India driver Nico Hulkenberg:
“Geido wants what he was promised and what he signed for, and I think also paid for, and it’s his right. I’m not surprised [Sauber is in this position]. They were desperate for money to survive but it’s not a way to do business and to screw people like this.”
Williams driver Felipe Massa: “It shouldn’t be the way people treat drivers. They should respect drivers. It’s not fair when people treat you the way he has been treated. It doesn’t matter if you are a driver or an engineer. If there is a contract then that should be respected. Drivers should stand up for their rights, so I see it as a good thing for all drivers.”
Force India driver Sergio Perez:
“We [the drivers] need this work and this career, so it’s not fair when people are not treating you the way you have to be treated.”
McLaren’s Jenson Button on Sauber’s claim that it would be unsafe for Van der Garde to drive:
“For me it is a shame that they have gone in that direction, because safety is always a concern in motorsport and we shouldn’t be throwing it around lightly. Personally, him driving the car is not a safety issue. I think it is unfair to use that against Giedo.”
autoblogger zegt
@bartw: dank voor de quotes, we hebben ze even hierin verwerkt:
http://www.autoblog.nl/nieuws/ook-formule-1-vedette-niki-lauda-schaart-zich-achter-vdg-75317
bartw zegt
@autoblogger: Graag gedaan :)
Edge zegt
Hoewel failliet laten gaan en dan voor een prikkie opkopen veruit het makkelijkst is, zou het mij niks verbazen als er een schikking wordt getroffen in de vorm van aandelen. Sauber heeft niet genoeg liquide middelen om Giedo’s contract af te kopen, het sponsorgeld terug te betalen én een schadevergoeding te betalen. Wat ze wel hebben zijn aandelen. Het zou mij dus niks verbazen als ze op die manier Giedo willen afkopen.
w0o0dy zegt
@Edge: zou jij aandelen willen van deze lege dop? Die zijn geen fok waard… Dus minimaal HEEL veel exposure en aandelen en een toekomst. Doe anders alleen de spullen maar..
Edge zegt
@w0o0dy: Natuurlijk niet, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Monisha Kaltenborn zich makkelijk uit de problemen denkt te redden.
mrrallycross zegt
Ik hoop op competitieve tandem f1