Marcel Boekhoorn is een Nederlandse ondernemer en investeerder. Hij verdiende o.a. een fortuin met de aan- en verkoop van Telfort, tevens kennen hem als eigenaar van Ouwehands Dierenpark. De steenrijke investeerder (geschat vermogen van ruim €1 miljard) zou volgens de laatste geruchten betrokken zijn bij het herziene bod van Spyker op het Zweedse Saab.
Boekhoorn is een ex van Tatjana Simić (of andersom) en hij was de eerste Nederlander met een Spyker. Hij schijnt gisteren op Schiphol gesignaleerd te zijn met topman Victor Muller. Volgens ingewijden treedt hij op als adviseur van Muller in het biedingsproces, bovendien zou hij van plan zijn om deel te nemen indien de overname slaagt. De Telegraaf schrijft dat Boekhoorn zijn rol ontkent: “Allemaal niet waar. Het is verzonnen.”
Gisteren schreef het Zweedse Dagbladet (SvD) reeds dat er een Nederlandse miljairdair betrokken was bij de Saab-deal. De huidige grootaandeelhouder Conversbank Financial Group (de Russische bank van vader en zoon Antonov) is geen financier bij het bod op Saab. De Russen zouden niet meer willen meehelpen met de deal, daarnaast zou GM moeite hebben met een Russische koper. Een Nederlander daarentegen…
de sjonnies zegt
Nooit je centjes in een autofabriek inversteren……
Bart_V zegt
“en wat is daar het praktisch nut van”
Ik snap niet dat je als ondernemer zo graag je handen wil branden aan Spyker
begrijp me niet verkeerd maar ik krijg toch mixed feelings about Saab en Spyker
het zijn mooie (beide merken) auto’s en moeten behouden maar financieel denk ik dat het ene merk een gat graaft en de ander mee neemt in zijn graf.
Svenska Aeroplan AB zegt
Kijk, wordt steeds leuker!
Straks hebben we weer een echt automerk volledig in Nederlandse handen…
En wat voor merk!
Let maar op: áls het allemaal lukt zal iedereen verbaasd staan wat Saab kan zonder de teugels van GM
Megakix zegt
Dát zal ze leren ! Wow, Marcel B-b-b-b-oekhoorn !!! WAUWIE….(not)
JohnA zegt
Het merk Saab heeft volgens mij een voldoende onderscheidend vermogen. Niet direct in de huidige modellen maar wel in de modellenreeks van die in het verleden gemaakt is. Wanneer dit merk op eigen benen komt te staan, kan dit mogelijk tot positieve verassingen leiden!
robbie zegt
@JohnA: “In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”
Waar haalt een nieuwe eigenaar 100en miljoenen euro’s vandaan om Spyker weer op te knappen? GM is de afgelopen 20 jaar namelijk hard bezig geweest om Saab uit te hollen en kapot te maken. Dat soort dingen los je niet even in een paar jaar met wat stuivers en knikkers op.
Bedenk alleen al dat het ontwikkelen van een compleet nieuwe auto honderden miljoenen kost en ook nog eens enkele jaren duurt. Heeft Saab het vet op de botten om die magere tijden door te kopen? In mijn ogen niet. De nieuwe 9-5 zal de pijn enigszins verlichten, maar op 1 model kan een merk niet draaien.
robbie zegt
Boekhoorn heeft al eens miljoenen verloren door Spyker te helpen bij de aankoop van het Midland F1 team. Zou Marcel echt zo gek zijn om nog een keer erin te trappen?
rikkon zegt
SvD schrijft over het komisch duo Michiel Mol en John de Mol.
Alles bij elkaar weer loads of cash for mr Muller to burn…
ChryslerFan zegt
Hou tog eens op met zeuren. Dit is tog hartstikke mooi. Stel Saab wordt weer winstgevend dan is dat tog goed voor bijde merken? En net als JohnA en Svenska Aeroplan AB al zeggen, zonder GM kan Saab nog wel eens voor verassende resultaten zorgen.
Piet Babbelsteijn zegt
Eh, Chrysler fan,
Tog?
Bijde?
Verassende?
Kom op hé! Let een beetje op je spelling man…
mike zegt
als spijker saab koopt hoop ik niet dat het wordt als met MG opgeleukte ouden modellen verkopen..
007 zegt
Pfff… ik wordt een beetje Spyker en SAAB-moe! Twee kansloze merken. Er is blijkbaar geen ander interessant nieuws.
autoblogger zegt
@007: jawel hoor, kijk maar op de frontpage…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Basher Robbie: er ligt een winstgevens ondernemersplan op de plank, met een zeer realistisch break even punt. Er staan naast de nieuwe 9-5 en de 9-4X meer producten min of meer klaar. In de vorm van concepts heeft Saab al veel dingen ontwikkeld. Uiteraard is een concept nog geen productiemodel, en staat er dan nog geen productielijn. Maar het is wel zeer positief op gereageerd, bij testpublieken en het algemene publiek zodat blijkt dat het die investering waard is.
Er zijn altijd zeer veel kopers geïnteresserd geweest (en nu nog) in Saab. het is meer het politieke spel van GM en de Zweedse regering waardoor de rest afhaken. Juist Saab is niet uitgehold, en heeft veel relevante kennis in huis. Bovendien is de fabriek net uitgeroepen tot meest efficiënte van Europa, en ga zo maar door.
Veel postitieve dingen, die door hele andere zaken (dollarkoers, schuiven van geld binnen GM, etc.) teniet worden gedaan. Maar de potentie is er!
Ik hoop zo dat alles in orde komt, dan zul je het zien…
Guan zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ik ben geneigd om je te geloven dat Saab het zelfstandig beter kan doen dan onder de bemoeienis van de Yankees. Niet om de VS te bashen, maar ze zijn nu eenmaal niet zulke efficiënte autobouwers gebleken. Dit leert de geschiedenis en is onderzocht en gedocumenteerd.
MAAR; mijn collega blijft er op wijzen dat GM zo’n 5000 euri’s toe moet leggen op iedere Saab die verkocht wordt, en dat Saab al jaren lang met verlies draait.
Kan je op de een of andere manier aannemelijk maken aan de hand van onderzoeken, verslagen of wat dan ook, dat Saab als zelfstandig bedrijf het beter kan doen?
Ik las bv ergens iets over dat ze de modernste, meest efficiënte autofabriek van de EU hebben. Is dit gedocumenteerd? Kan je hier meer over vertellen?
Ik ben zeer benieuwd!
bentley1969 zegt
@007 “ik worDT” moe van mensen die moe worden!
Het zou mooi zijn als iemand Saab kan/wil redden!
ben zegt
Ook het gratis dagblad De Pers wordt sinds de start in januari 2007 gefinancierd door Boekhoorn[3]. In onroerend goed laat Boekhoorn zich ook niet onbetuigd. Boekhoorns recentste aankoop is het monumentale The Grand in Amsterdam, dat hij met zakenpartner Mark van der Pol verwerft.
In december 2009 is Boekhoorn als financier betrokken bij de overname van Saab door Spyker Cars.[4]
LOL op Wikipedia staat zelfs al dat ie betrokken is bij de “OVERNAME” van Saab
ricardo zegt
Marcel Boekhoorn: ‘Ik Saab kopen? Per-ti-nente onzin!’
http://www.quotenet.nl/quoto/marcel-boekhoorn-ik-saab-kopen-pertinente-onzin.php
talpa zegt
Nee het is nu John de Mol:
http://www.swedishwire.com/business/2191-dutch-billionaire-backing-skypers-saab-bid
Saab is gered Met deze automotive goeroe aan boord kan het niet meer mis gaan. En mocht dat toch het geval zijn dan levert het in ieder geval nog goede tv op moet hij gedacht hebben.
Wat een desperado’s zeg.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Guan:
en.wikipedia.org/…/File:SEK-EUR_1999-2009.png
the graph above shows the rate of exchange between the Swedish Krona and the Euro after being stable for most of the present decade at SEK9=€1 went to nearly SEK12=€1 in the last 18 mths or so, i.e a one-third DEVALUATION of the Swedish Krona compared to the euro – very similar to the British pound’s 30% or so fall against the euro from late 2007 to early 2009.
This would of course be a boon to a manufacturer in Sweden paying costs in devaluing Krona and receiving income from sales in the Eurozone of appreciating euros.
As to US sales yes the dollar has fallen but Eurozone based car makers have been far worse affected, with the euro at one point, earlier this year hitting €1=$1.60. Mercedes are shifting some production of the next C-class to the States as a result. that’s what successful companies do – they find a way to manage threats – unlike GM/Saab.
Anyways, it’s plain what will happen – MG Rover mark two. lift and shift of the tooling; vague promises about having a Swedish-end operation, for design, production and so on, and then all quietly forgotten about after the protests die down, just like what has happend to Longbridge with Nanjing Auto/SAIC.
Oftewel: veel automakers zitten hiermee. De valuta-koersen is voor 90% tellend voor het resultaat. Kijk bijv. naar Daihatsu: vorig jaar de grootste stijger, nu is de Yen eraan en berekenen ze dat door aan de klant: over…
Het grote verlies op elke verkochte Saab was inderdaad het geval, in de VS! Zoals je kunt lezen heeft ieder merk daar last van, Mercedes verhuist zelfs productie naar de VS. Bij Saab als klein merk komen dit soort klappen natuurlijk harder aan…
Waarom komt het goed? Inkopen en produceren voor (relatief) goedkope Zweedse Kronen en verkopen voor dure Euro’s!
de sjonnies zegt
Waarom springt Ikea niet in dit gat, een bouwpakket met 1 sleuteltje om em te monteren; dat scheelt pas in de kosten en kun je lekker ruziën met je partner waar je de motor wilt hebben…..
Alleen hoe krijg je ‘em uit de woonkamer?
Robin zegt
@Svenska Aeroplan AB
Sorry maar het verhaal wat je nu zojuist geeft in reactie op GUAN raakt kant noch wal. Je hebt het over Saab en een verbetering indien zij onafhankelijk worden van GM. Saab profiteert onder de huidige strategie van GM en in hun huidige value chain al van een scenario als dit. Je mag weliswaar geen hoge pet op hebben van GM, dat hebben meerdere mensen hier niet, maar je dacht toch niet serieus dat dit valutavoordeel bij GM onder de radar is gebleven, en dat jij dit even haarfijn uitlegt..
Frenkl zegt
@Svenska Aeroplan AB
Sorry maar je dacht toch niet serieus dat in het huidige scenario valuta volledig wordt genegeerd? GM is weliswaar verre van ideaal maar je dacht toch niet zeker dat je de managing directors daar even baffled met een wikipedia artikeltje? Er wordt simpelweg met meerdere factoren rekening gehouden en ga er maar niet vanuit dat een overname de baan ruimt voor een verplaatsing van productielijnen etc.
Dus op de enige vraag die je gesteld wordt, Hoe saab het dan precies beter gaat doen als zelfstandig bedrijf geef je een bijzonder slecht geparafraseerd en basaal antwoord. Daarnaast wordt je gevraagd naar onderbouwing van je beweringen.
Indien jij dus graag praat als zijnde op hoogte van de situatie met een ‘winstgevend ondernemingsplan’ (no shit, sherlock) en wat simpelere beweringen als meest efficiente autofrabriek, en naar precies die onderbouwingen wordt gevraagd kom dan ook met meer op de proppen als een wikipedia artikeltje.
Het spijt me voor de ondertoon maar uitspraken doen is een, maar als je dan naar onderbouwing wordt gevraagd doe dat dan ook goed.
JW zegt
Rustig, jongens. Komt allemaal goed.
DTB zegt
Quote Marcel Boekhoorn: ‘Ik Saab kopen? Per-ti-nente onzin!’
‘Nu niet, vandaag niet, morgen niet, nooit niet’, aldus de miljardair tegen Quote. ‘Waar komt dit onzinverhaal vandaan? Journalisten die dit opschrijven zijn echt gek.’
Autoblog, jullie zijn KNETTERGEK!
autoblogger zegt
@DTB: tuurlijk, weten we toch ;)
Maar ter informatie, misschien moet je zelf even goed lezen:
1 wij noemen de Telegraaf als bron, net zoals Quote
2 de link naar quote-artikel stond reeds een paar reacties hierboven
JW zegt
Telegraaf als bron. Goeie zet jongens!
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robin en Frenkl: dit artikel was puur ter illustratie wat voor impact valuta hebben op de globale economie, en derhalve ook zeer bij autofabrikanten.
Het nadeel bij autofabrikanten is dat je je hele productiefaciliteit niet even verplaatst als de valutastroom tegen je werkt (zoals je zelf al zegt). Dit is soms in andere branches anders.
Als jullie het goed gelezen hadden, had je kunnen zien dat de wiki-link niet het artikel was, maar dat het artikel n.a.v. de link was…
De verkoop in de VS heeft zelfs enige tijd stilgelegen omdat het gewoon verlies was op elke verkochte Saab. Zoveel invloed heeft dit.
Mooi dat mijn reactie (redactioneel stuk van Autocar) deze discussie eens op gang brengt!
Guan zegt
@Svenska Aeroplan AB: Bedankt voor je reactie, maar helaas moet ik me wel aansluiten bij de reacties van Robin en Frenkl. GM is niet zo dom dat ze een valuta voordeel niet benutten dat een ander wel gaat benutten.
Daarbij; ik neem aan dat veel componenten toch nog altijd buiten Zweden ingekocht moeten worden. Dus het kopen in Kronen en verkopen in Euro’s-voordeel zal slechts voor een klein deel van de materialen, voor een groot deel van de arbeid en voor bijvoorbeeld elektriciteit genoten zal worden.
Ik ben nog op saabsunited op zoek geweest naar het artikel over de zogenaamde top-fabriek, maar helaas zonder resultaat.
Ik kan mn collega (hoewel geen rijkaard) nog niet overtuigen om te investeren…
Svenska Aeroplan AB zegt
PS: net als Guan heb ik op Saabsunited gelezen dat Saab nét een award heeft gewonnen voor meest efficiënte fabriek in Zweden. Het fijne weet ik er (dit keer ;) ) niet van…
JW zegt
@Svenska AB Goed lezen is voor velen hier te hoog gegrepen… Goede journalistiek blijkbaar ook.
Ohja, nog wat non-info erbij: Rijkaard schijnt ook een investeerder te zijn in Spijker
–edit: niks nieuws dus, die link naar dagbladet staat in het artikel–
(en Willem Alexander heeft een huis in Trollhättan gekocht)
Leuke actie van Saabclub.nl trouwens:
opelsintrafreak zegt
@JW: Als ik dat verhaal lees dan bedoelen ze een rijke nederlander ;)
Maar ik kan ook gek zijn hoor :oops:
cees zegt
zou het echt zo zijn
Jean zegt
Boekhoorn zou een prima zakelijk leider zijn. Hij snapt hoe je geld kunt verdienen met een kleine marktpartijen of in niche-markten door breed te denken (samenwerking, private labeling etc.). Telfort is hier een typisch voorbeeld van.
Ik kan me voorstellen dat Spyker-Saab samenwerking zoekt met een kleinere speler met een prima platform (b.v. Peugeot-Citroen) om nieuwe auto’s op te ontwikkelen ipv van deze zelf te gaan ontwikkelen. De kosten die je daarmee uitspaart kun je vervolgens gebruiken om de Saabs weer ouderwets bijzonder te maken en zo helemaal fit te zijn voor de up-market zakelijke rijder.
RP zegt
Filmpje: http://svtplay.se/v/1825000/spykers_vd_om_saab
autoblogger zegt
@RP: lol, wilde em net posten. Interessant interview.
Guan zegt
@RP & autoblogger: Inderdaad interessant! Uit mijn dagelijkse werkpraktijk kan ik me inleven bij wat hij zegt, dat het bedrijf door zelfstandig te zijn winstgevend kan worden. Cultuur kan veel af of toe doen aan het presteren van een bedrijf.
Cantago zegt
Dit wordt toch wel HEEL interessant zeg…