Zo is het talent op twee wielen er toch een beetje bij deze zondag.
Toen ik op het idee kwam om de schijnwerpers op Márquez te zetten stond er na zijn pijnlijke crash toch een race op de planning. De dokters hadden hem capabel genoeg bevonden om de 25 rondjes op Jerez uit te rijden. Tijdens de kwalificatie twijfelde de coureur hier zelf aan en besloot hij dit weekend toch te staken. Nog meer reden om het licht eens wat extra op de Spanjaard te laten schijnen. Want je kan -net als ik- van alles van hem vinden, een bijzonder talent is hij zeker.
Dit weekend: de tweede race op Jerez
Vorige week zondag crashte Márquez tijdens de GP van Spanje met een breuk in zijn bovenarm als gevolg. Dinsdag werd hij geopereerd aan zijn rechterarm. Als je als doorsnee burger in het ziekenhuis belandt met een soortgelijke blessure staat er ongeveer zes weken voor het herstel. Maar als je Marc Márquez heet gaat dat iets sneller, dat bleek uit de fit-check donderdag -vier dagen na de crash-. De artsen beoordeelden dat hij fit genoeg was om veilig de RC213V te besturen, zoals het MotoGP reglement dat voorschrijft. In tegenstelling tot de verwachtingen had de Spanjaard geen zenuwschade.
Twee weekenden achter elkaar wordt er geracet op Jerez. Het circuit en de motor zijn Marc dus niet vreemd. Daarom besloot MM93 om de eerste vrije trainingen vrijdag over te slaan. Zijn team werd teruggehaald want zelfs die hadden dit herstel niet zien aankomen en waren al huiswaarts gegaan. Zaterdag kwam hij pas in actie tijdens de derde vrije training. En dat ging helemaal niet zo slecht. Zaterdagochtend reed hij 18 rondjes en in de middag plakte hij er daar nog tien bij. Toch bleek de kracht in zijn elleboog niet genoeg te zijn voor de 25 rondes durende race van zondag. Het zal vandaag de eerste keer zijn dat het talent Marc Márquez een race mist vanwege een blessure.
Marc Márquez heeft talent
De rijstijl van Marc is agressief te noemen. Hij weet andere rijders in te halen op momenten dat dat niet altijd even verwacht zou zijn. Het is pas tien jaar geleden dat Marc Márquez zijn eerste elleboog aan de grond zette en het talent rijdt inmiddels met titanium elleboogsliders. Kunststof sliders redden het einde van de race niet. Iedereen die MotoGP volgt zal het met mij eens zijn: Marc Márquez gebruikt zijn knie en elleboog als een soort zijwieltjes. Die kerel weet crashes te voorkomen met indrukwekkende saves. Zelfs afgelopen zondag had hij nog een save waarbij hij zijn voorwiel verloor. Op zijn knie en elleboog wist hij rijdend in plaats van glijdend de grindbak in te gaan. Helaas voor hem ging het hem even later minder goed af.
Dit is Marc Márquez
We gaan jullie niet vervelen met de hele geschiedenis van de oudere broer van Alex maar een korte terugblik wil ik jullie niet onthouden. Op 17 februari 1993 werd Marc geboren -drie jaar voor Alex-. Zijn geboortejaar verklaard ook meteen zijn rijdersnummer. Met een vader en oom die allebei vrijwilliger waren bij de plaatselijke motorclub waar zijn moeder de broodjes smeerde kan het niet anders dan dat hij ook in deze wereld rolde. Vier jaar was talent Marc Márquez toen hij voor het eerst op een motorfiets met zijwielen stapte. Later gebruikte hij zoals eerder gezegd zijn knieën en ellebogen om overeind te blijven in plaats van de zijwieltjes. Al vanaf zijn vijfde jaar crosste hij om later over te stappen op wegracen. Van 2008 tot 2010 reed hij in de 125cc klasse waar hij in 2010 kampioen werd. Vervolgens stapte hij over naar de Moto2. In Maleisië crashte hij met een oogoperatie tot gevolg. Even leek het erop dat dit zijn carrière in gevaar zou brengen. Niks wist het talent te stoppen want Marc Márquez won in 2013 meteen zijn eerste MotoGP-race in Amerika. Inmiddels rijdt hij alweer zeven jaar in de MotoGP-klasse waarvan hij er zes met een wereldtitel wist af te sluiten.
Dit jaar mist Márquez voor het eerst een race door een blessure. Fabio Quartararo kwalificeerde zich gisteren als eerste voor de tweede race in Jerez. De eerste race mocht Fabio ook al op zijn naam schrijven in dit relatief korte seizoen. Wij kijken uit naar een spannend vervolg van MotoGP-seizoen 2020 en de race vandaag!
Foto: HRC
sanderz28 zegt
Niet de meest favoriete rijder in het veld maar hij is wel 1 van de buitencategorie. Zoekt altijd de grens op en gaat er soms overheen. Als hij wat geduldige was geweest vorige week had hij gewoon 2e geworden. Ik vraag mij af hoe capabel die dokters in motogp zijn als je iemand 4 dagen na een operatie fit gaat verklaren, als hij weer zou vallen zouden de gevolgen niet te overzien zijn geweest…
okdoei zegt
@sanderz28: mwa, als ie weer zou vallen zou hij waarschijnlijk voor de rest van het seizoen niet meer mee kunnen doen. Of wel. Ligt aan zn val. Redelijk overzichtelijk wat mij betreft.
sanderz28 zegt
@okdoei: niks mwah, grote kans dat hij dan wel zenuwschade oploopt, dan word het wel een ander verhaal.
okdoei zegt
@sanderz28: nog steeds redelijk overzichtelijk:
– vallen: ja/nee
– uitgeschakeld: ja/nee
– zenuwschade: ja/nee
Allemaal niet zo moeilijk. Kunt de gevolgen vrij gemakkelijk overzien.
omefrank zegt
Ok’iklulookmaarwat’doei had je naam moeten zijn.
sportevo zegt
@sanderz28: dat is een ander verhaal. Je kunt fit verklaard worden maar of het verstandig is om te gaan rijden, dat is geen issue bij zo’n check.
KEV9 zegt
Vroeger had je in België een echte wonderdokter, de naam is mij even ontschoten, werd op handen gedragen door de motorcrossers.. Zondags je been of arm breken, weekend er weer op volle bak aan de gang.
Ik dacht dat hij Malherbe heette maar ik kan er ook volledig naast zitten
okdoei zegt
@Soulmaster: Gert
KEV9 zegt
Nee fout.. Gert Malherbe was dus een beroemde Belgische motorcrosser :) .
Johan Derweduwen was het :)
https://www.mxvintage.be/johan-derweduwen-wonderdokter-mol/
okdoei zegt
@Soulmaster: had ook 0 idee.
boxergt zegt
@Soulmaster: Dokter Claes!
boxergt zegt
@Soulmaster: André Malherbe is een motorcrosser btw..
KEV9 zegt
ja zei ik al :) het is dus Johan Derweduwen :) uit Moll, Vooral heel erg geliefd bij de Scandinavische motorcrossers, mannen met walvisballen gezien de motoren van die tijd. :)
erazor zegt
Tsja, geen leuke kerel. Wel een talent. Al is t in geen enkel opzicht een Rossi….
mp014 zegt
@erazor: enkel en alleen omdat Rossi hem niet mag, voorbeelden genoeg om dat aan te tonen, mogen de Rossi fans (en dat zijn er terecht heel erg veel) hem ook niet. Ik veronderstel dat jij een Rossi fan bent?
De cijfers liegen niet, MM is hard op weg de GOAT titel van Rossi over te nemen en tuurlijk heeft MM niet de persoonlijkheid van Rossi maar hoe dan ook is hij de beste rijder van de afgelopen 6-7 jaar en zijn zijn saves geweldig en zijn rijstijl lekker agressief en top om naar te kijken! En daarmee is, wat mij betreft, meteen het verschil met Hamilton gemaakt! Die behaald ook de ene na de andere overwinning maar is geen fun om naar te kijken en doet dat vooral omdat hij superieur materiaal heeft.
Geef mij maar MOTOGP en laten we hopen dat MM weer snel op z’n fiets stapt, albums het maar omdat het dan nog leuker is om naar te kijken.
Richmond zegt
@mp014: Heeft MM ook niet superieur materiaal? We hebben hem nooit op een Yamaha of Ducati gezien.
mp014 zegt
@benja01: pedrosa had jaren lang het zelfde materiaal, die is nooit wereld kampioen geworden, af en toe een podium en dat was het. Ducati en Yamaha doen volgens mij zeker niet onder voor Honda, de enige trouwens die meer 1 tegen 1 battles tegen MM wint dan verliest is Dovizioso, op een Ducati.
bips zegt
Dan noem je idd iemad, de voornaamste reden dat Pedrosa nooit kampioen werd is zijn geringe lwngtw en gewicht. De motoren werden steeds krachtiger en Pesrosa bleef 1.56 m en erg licht.
sanderz28 zegt
@benja01: nee heeft hij niet, ze rijden zelfs met de 2019 motor omdat de 2020 teveel problemen heeft.
michaelras zegt
@erazor inderdaad, Marquez ‘bowlt’ mensen van hun motor. Rossi gebruikt gewoon zijn voet…
Of bedoelde je dat niet ;-)?
87sandyd zegt
@michaelras: Het vervelende van de Rossi fans is dat ze gewoon afgeven op Marquez omdat Rossi wordt gezien als de beste, maar Marquez is hard op weg om hem voorbij te streven. En dat doet pijn.
Rossi heeft het op zo’n beetje elke motor op de grid geprobeerd maar Marquez was telkens te goed.
Het word tijd dat de Rossi fans gaan inzien dat Marquez gewoon een klap beter is, dan Rossi ooit is geweest. Ja Marquez zoekt het randje op en gaat er soms overheen, maar daarom staat hij al jaren aan de top.
mp014 zegt
@87sandyd: net zoals “ze” dat ook deden op Stoner toen die hem (zowel op een Duc als op de Honda) aan alle kanten voorbij reed! Begrijp me niet verkeerd, ik kijk graag naar Rossi, hij is een legende, ben al verschillende keren ook in Tavulia geweest maar een groot deel van de Rossi fans mag ik niet zo. Juichen als een concurrent onderuit gaat bijvoorbeeld….. walgelijk.
87sandyd zegt
@mp014: Ik ben ook fan van Rossi. Geweldige coureur en ook nog (bijna) altijd sympathiek. Maar het zou de Rossi fans sieren als ze nederig worden en de prestaties van Marquez respecteren.
Die man is nog maar 27 jaar en het ziet er naar uit dat hij de aankomende jaren nog steeds kan domineren. Daar moet je respect voor hebben.
Poulusma zegt
@87sandyd
“Rossi heeft het op zo’n beetje elke motor op de grid geprobeerd maar Marquez was telkens te goed.”
Hiermee ben je in de war met Stoner, ik neem het je niet kwalijk ;) (hij heeft zo ongeveer dezelfde spectaculaire rijstijl)! Rossi heeft altijd op de Yamaha gereden sinds MM in de MotoGP rijdt.
Toen Rossi van Yamaha naar Ducati overstapte en Stoner van Ducati naar Honda ging stond de pers voor de deuren van Ducati om Rossi aanbidden laten we het maar even noemen.
Stoner gaf ze het antwoord op het circuit, Rossi was op de Duc nooit een serieuze kandidaat om de titel te winnen. De combinatie kwam gewoon niet tot zijn recht. Alsnog is Rossi kampioen op 2 merken geweest!
Dat heeft zelfs Lorenzo niet voor elkaar gekregen :p
Ik ben ook niet bepaald een Rossi fan moet ik eerlijk zeggen, maar je kan niets dan respect hebben voor wat deze kerel bereikt heeft! Maar het is nu wel een keer tijd om jong talent een kans te geven en lekker van de andere dingen van het leven te genieten.
@Britt
Leuk stukje, mooi dat er de laatste weken wat meer aandacht aan deze mooie sport besteed wordt!
Hierbij is de F1 een rijdende optocht…
Gaan jullie ook meer aandacht aan de WSBK besteden als zij weer van start gaan?
degrotemuis zegt
@michaelras Ja, eigenlijk wel. Rossi is zeker niet altijd een lieverdje geweest. Niet op de baan en ook niet ernaast. Maar Marquez doet t voor mijn gevoel nog een paar stapjes lomper. Dat maakt me minder enthousiast over hem. Dat doet trouwens niets af aan zijn prestaties en kunde om een motor die bij zo ongeveer iedereen in de veld verloren zou zijn stiekem toch overeind te houden en dan ook nog snelheid te houden in die bijna-crash staat.
kenner zegt
En daarom is MotoGP 30x spannender en leuker om te kijken. Races duren niet zo lang als F1 en je weet nooit wie er gaat winnen tot de laatste bocht. https://youtu.be/gMCWrTI0Ojo
HIM zegt
@kenner: juist!! 70% coureur input en 30% machine wat het verschil maakt met de F1 waar dat andersom is.
mp014 zegt
@him: precies
karaya zegt
Marquez is veel beter dan Rossi ooit is geweest.
Stoner was dat ook.
sportevo zegt
Altijd mooi, die sport mentaliteit. Na een blessure zo snel mogelijk weer willen racen.
Ooit had Colin McRea een crash gehad met zijn Ford Focus WRC. Hij was toen met zijn pink klem komen te zitten tussen de kooi en de deur. Daardoor was zijn pink gebroken. Het was de vraag of hij de volgende rally zou kunnen rijden maar het ging toen volgens mij ook om het WK. Hij zei toen dat het hem niet uitmaakte of ze zijn pink zouden amputeren of niet, maar rijden zou hij.
KEV9 zegt
Wat deze man op twee wielen kan en durft, daar valt zelfs Rossi bij in het niets.. Zo jammer van afgelopen zondag, wat een mega magistrale inhaalrace, maar je kon er op wachten dat het mis zou gaan.. Heel erg jammer.
Zijn dominantie is nog groter dan die van die jankerd in de Formule 1 die de afgelopen week nog even flink de oren werd gewassen door Bernie..
giel zegt
Ja ik ben Rossi fan en heb helemaal niets met Marquez, maar respect voor z’n prestaties heb ik zeker. Of ie beter of slechter is dan Rossi was is moeilijk te zeggen, al denken sommige anderen hier daar anders over. Rossi z’n topperiode was niet te vergelijken; compleet andere motoren die op een hele andere manier gereden moesten worden. Echter is het duidelijk dat Marquez de laatste jaren beter presteert dan Rossi, wellicht beter materiaal en Rossi z’n beste tijd heeft gehad. Is helemaal niet erg, vrij logisch als je 40 bent denk ik.
En het blijft verrassend hoe de doktoren Marquez fit kunnen verklaren voor een race, 4 dagen na een operatie. Je zou bijna denken dat Honda, of Marquez zelf, hen wat toeschuift :)
michiel_vandelft zegt
Het verbaast me nu nog het meest hoeveel motorsport fans we hier hebben. Autoblog, genoeg om een motoblog te beginnen denken jullie..? Hope so! ;)
bips zegt
Dan noem je idd iemad, de voornaamste reden dat Pedrosa nooit kampioen werd is zijn geringe lwngtw en gewicht. De motoren werden steeds krachtiger en Pesrosa bleef 1.56 m en erg licht.