Als Ferrari met een nieuw modelletje of een cabriovariant op de proppen komt geven ze in eerste instantie maar een miezerig stapeltje foto’s vrij. De 458 Spider was hierop geen uitzondering, want veel verder dan vier afbeeldingen en een filmpje zijn we nog niet gekomen. Gelukkig maar dat er gisteren een officiële onthulling plaatsvond in Maranello waar de voiture met vernuftig klapdak werd gepresenteerd.
Op dit exclusieve Ferrari-feestje liepen niet alleen potentiële klanten met armcandy rond, er was ook een afgevaardigde van het heersende Teamspeed aanwezig. En dus hebben we nu alvast een sloot met livefoto’s en een filmpje van de 458 Italia Spider in werking, terwijl de onthulling op de IAA in Frankfurt nog moet plaatsvinden.
Resumerend: deze roadster is de eerste met middenmotor én hardtop. De overheerlijke en hoogtoerige 4,5 liter V8 (redline @ 9.000 RPM) is dan wel niet meer zichtbaar, je zit in deze Italiaan wel in 14,5 tellen van een zonnetje te genieten. Het gewicht neemt toe met 50 kg, waarmee het totaal uitkomt op 1.430 kg. (bron en fotocredit: Teamspeed)
pininfarina zegt
Staat ‘em goed. Vind de lijn met dak erop zelfs mooier als de Coupé.
jackass266 zegt
Lekker kontje! (de 485)
Northwestern zegt
“de voiture met vernuftig klapdak werd gepresenteerd.”
Volgens mij hebben we dat systeem wel vaker gezien :P
vincenzo zegt
@Northwestern: ja vandaar dat ze een patent hebben.
racert zegt
@Northwestern: Toch niet hoor, het systeem is net iets anders dan bijv. de Renault Wind of de Ferrari Superamerica. Het tweede kanteldeel (zie http://www.autojunk.nl/2011/08/ferrari-458-spider) maakt een korter klapdeel mogelijk.
On topic: Supermooie auto! Niet mooier dan de coupé maar nog steeds mooier dan al zijn voorgangers. Gesloten krijgt de achterzijde iets van de F355’s en Testarossa’s enzo. Love it.
Cantago zegt
@racert: Ja klopt! Ik zie ook zo’n soort oldschool lijn die ik echt prachtig vind! Doet me inderdaad aan de oudere Ferrari’s denken zonder dat het er oud uit ziet. Kijk, dat is nou het échte toonbeeld van een goed ontwerp! Mijn grootste complimenten!
racert zegt
@Northwestern: maar het lijkt er idd erg veel op :)
Johan-SV zegt
jammer dat de glazen motorkap weg is
StijnB zegt
De moderne uitstraling van de 458 is plotsklaps verdwenen met dit geknutseld dakje… jammer…
ericc zegt
De zwarte 458 aub! Direkt meenemen graag, daar de wachtlijst veel te lang is!!!
Kvgorp zegt
Super! Deze is tenminste te overwegen in cabrioversie normaal zou ik daar nooit voor kiezen.
gedwongenleaser zegt
Aan zijn houding te zien is de de heer in het blauwe pak niet de auto aan het bewonderen (laatste foto). Ik geef hem overigens groot gelijk…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wow! Schitterende auto! De eerste ‘CC’ die dicht ook mooi is. Verhoudingen zijn helemaal goed! Geen te dikke kont (ja, ik heb het nog over de auto, stelletje viezeriken…) ;)
Panther zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ja deze dakconstructie is veel beter dan een tent
baasbas zegt
Geniaal! Waarom zou je nog een gewone 458 kopen? Pas bij hardcore raggen ga je een klein performanceverschil merken denk ik. 99.9% merk je het niet? Maar heb je wel het voordeel van de toegenomen poser-credits als je langs terrasjes rolt :)
Dimglor zegt
Ik weet het toch niet meteen… Op het eerste moment dacht ik: De F430 spider is mooier… Ik vind deze niet lelijk, maar ik vond de F430 iets mooier…. Misschien komt het nog wel… Wat ik wel jammer vind is dat die glazen plaat boven de motor weg is…
Megakix zegt
@Dimglor: yup, de 430 is gewoon mooier in cabrioversie…
MLTB zegt
Spider variant is erg geslaagd van de 458!! Volgens mij de eerste dakloze sportwagen die dicht misschien wel mooier is dan het origineel, of minstens daaraan gelijk is qua looks. Wel vind ik die erg diepe luchtinlaten achter wat minder, zeker als het dak dicht is valt het meer op.
Vind ‘m in dichte stand misschien wel mooier als het origineel. Wel graag in het zwart.
Kaje zegt
@MLTB: Audi R8 vind ik de cabrio (zowel open als gesloten) ook mooier dan de coupe. Maar het blijft zeer zeker een klein rijtje waar cabrio’s mooier zijn dan de coupe.
fep739 zegt
Knappe bak maar ‘k heb een probleemke met dat trappelende paard in de bumper onderaan. Onbewust kijk ik altijd eerst naar dat beest … ’t Stoort me.
veloce zegt
Gesloten doet hij me zelfs aan een 246 Dino denken, erg cool!
integralechubasco zegt
@veloce: ja correct, samen met het de roostertjes links en rechts op de achterklep…
midasracer zegt
@veloce: Dat had ik nou ook! Wat een mooie auto, de verhoudingen zijn perfect.
mercedescl65amg zegt
Ik zag Ferrari echt graag, met name de F50 en de 599 GTO, maar wat ze met de 458 proberen uit te stralen vind ik belachelijk. Het lijkt wel speelgoed. Design wordt overgewaardeerd en de wagens zelf maken in mijn ogen geen statement meer. Ze trekken wel de aandacht, maar het -waauw-effect is bij mij verdwenen.
De Audi R8 en Maseratie Grancoupé zeggen gewoon alles. Supperlekker design, ze vallen op, maar het is precies een speelgoed, niet meer dat kollossale waar je de hele dag aan denkt.
Op dat gebied doet Lamborghini het nog steeds veel beter.
baasbas zegt
@mercedescl65amg: Ik begrijp je punt niet denk ik. Je zegt dat design overgewaardeerd wordt? En daarna zeg je dat juist een R8 en Grancoupé een super design hebben? Hoe bedoel je het?
adyton zegt
Nog steeds geen grote fan van de 458, maar was wat een fantastisch daksysteem. Daar heb je nu echt niet het idee van dat je naar een cabrio kijkt. Gesloten zijn cabrio’s altijd wat minder, geef ik toe. Dit is fantastisch. Mooier dan de coupe. Zonder twijfel.
dennisr zegt
hmm, 1 uitlaatje te veel, beetje te hoekig bovenop, verder best wel een gave auto.. geel is toch wel erg mooi op ferrari’s
agera zegt
Ben meer benieuwd naar de nieuwe Porsche 911 cabrio(991)
pininfarina zegt
@agera: Gewoon vanuit je ooghoeken naar de 997 kijken en je weet hoe die eruit ziet. Het leven is soms zo makkelijk.
Megakix zegt
Nou…het dak is eraf ! :lol: …. toch is een Prius dan schokkender nieuws dan een auto waarvan het dak ineens kan bewegen…
Hirondelle zegt
Ik vind dit echt een heel mooie wagen. Misschien wel mooier dan de coupé.
Toch mooi dat Ferrari telkens weer nieuwe techniek weet te patenteren. De laatste jaren zijn ze zo sterk bezig in Maranello ! Ik hoop dat de opvolger van de Enzo ook weer voor aangename verrassingen zal zorgen.
norge zegt
Gewoon Ferrari mooi, zou zelf toch voor de Coupe kiezen maar mooi is tie.
Cantago zegt
Wat een prachtig nieuw systeem. Ik hou hoe dan ook al van de techniek achter zulke constructies maar dit maakt het extra geweldig omdat de auto er zowel met dak als zonder gewoon ronduit geweldig uitziet! En als er iets ongelooflijk is, is het wel een cabrio die er dicht én open mooi uit ziet! Ik ben altijd fan van een stoffen dakje. Harde dakjes verraden altijd dat ze een cabrio zijn doordat ze er dicht gewoon niet uit ziet. Deze is dicht enorm stijlvol! En dan de nieuwe lijnvoering aan de achterkant… Man man man wat prachtig gedaan! Zoals je een soort link ziet naar de oudere Ferrari’s zoals de Testarossa. Dit is voor mij echt het absolute toppunt qua design. Misschien vind niet iedereen het geweldig, en misschien ben ik helemaaaaal geen Ferrari fan, maar dit vind ik prachtig!