Je raceauto voor op de weg kan nog extremer, maar wel tegen een flink prijskaartje.
Van minder is meer hebben ze bij Manthey Racing niet gehoord. De van zichzelf al behoorlijk agressieve Porsche 911 992 GT3 RS moest blijkbaar ng extremer. En weet je wat: het werkt ook nog eens. Vaak krijgen dit soort auto’s met een extra tuninglaag wat te veel van het goede, maar het Manthey-pakket voegt écht iets toe. Daarvoor moeten geïnteresseerden wel diep in de buidel tasten.
Sowieso zul je een grote portemonnee nodig hebben om een 992 GT3 RS te kopen. De prijs van de straatlegale raceauto begint bij € 364.800. Daarvoor krijg je een 4,0-liter boxer zescilinder die 525 pk en 465 Nm produceert. De sprint naar de 100 doet de 992 GT3 RS in 3,2 seconden. Maar deze auto is heel veel meer dan zijn cijfertjes. Ook zonder Manthey-pakket.
Het Manthey-pakket voor de 911 GT3 RS
Mocht je het toch allemaal nog wat te subtiel vinden, dan ga je voor de Manthey-upgrade. Wat dat allemaal inhoudt? Ga er maar eens even goed voor zitten. We noemen: een moddervet aerodynamicapakket voor meer dan 1.000 kilo downforce bij 285 km/u, verbeterde semi-actieve schroefophanging, geoptimaliseerde veerconstantes, een nieuw ontwikkelde ECU, nieuwe onafhankelijke dempers met twee afzonderlijke kleppen, een remleidingset met stalen coating en optionele race-remblokken als je keramische remmen hebt. Het oog wil ook wat en dus zijn er wat Manthey-logootjes in het interieur.
Misschien nog wel het opvallendste aan het Manthey-pakket voor de Porsche 911 GT3 RS: de raceauto voor op de weg, blijft op de weg. Inderdaad, de 911 GT3 RS blijft ook met Manthey-pakket straatlegaal. Ook aan de garantie verandert niets.
De prijs van de Manthey-kit
Goed, je wilde weten wat mensen met een vermogen gelijk aan dat van Dagobert Duck moeten betalen voor dit geintje. Het Manthey-pakket voor de Porsche 911 992 GT3 RS kost in Nederland € 107.127,35 inclusief btw maar exclusief montage. Ter vergelijking: de instapprijs van de Porsche Taycan is € 107.700.
Wat de installatie kost, is afhankelijk van hoeveel tijd de Porsche-werknemers erin steken. Je kunt je voorstellen dat het nogal nauw komt om een pakketje van ruim een ton te monteren. Maatwerk heeft nu eenmaal tijd nodig.
Je moet natuurlijk wel zelf een 911 GT3 RS aanleveren. Samen met de nieuwprijs van zo’n 992 ben je inclusief Manthey-pakket minimaal € 471.927,35 kwijt. Vink een paar opties aan en je gaat dus over het half miljoen voor de extreemste straat-911 aller tijden.
heckblende zegt
mAaR iK viND dE sPOilEr zO gr0ot
dus doe mij maar 10 opel astra’s
kniesoor zegt
Eén Opoe Astra volstaat hoor. Fijne otootjes.
italia007 zegt
Wat ook nog bijzonder is aan de Manthey upgrade is dat dit pakket (omdat het via Porsche officieel verkrijgbaar is) niet voor een verandering van de hoeveelheid drag mag zorgen; alle uitstoot- en verbruik cijfers mogen namelijk niet veranderen.
Dus dit is veel meer dan alleen een spoiler erop kletteren zoals de meeste tuners dat kunnen doen.
Edge zegt
Huh, hoe zit dat dan precies? Merken bieden toch wel vaker sportpakketjes aan met lipjes, canards en achtervleugels die invloed hebben op de drag en verbruikscijfers? Zelfs velgen en banden hebben invloed op verbruikscijfers en dat is nooit een probleem. Waarom zou dat voor Manthey anders zijn?
Robert zegt
Manthey-pakket voor de 911 GT3 RS is belachelijk
duur#FTFY
kniesoor zegt
Als ik ‘t goed begrepen heb is Manthey Racing geheel of gedeeltelijk van Porsche. Dus dan is het op zich niet zo vreemd, dat de Porsche fabrieksgarantie gehandhaafd blijft na montage van Manthey snuisterijen op zo’n 992 GT3 RS.
racerx zegt
Wat doet die andere ECU dan precies?
ghengiskhan zegt
Ik denk de enen en nullen in een andere volgorde versturen.
OT: Op de jij-buis staat een filmpje van ene C. Harris die de vorige GT2RS met Manthey pakket over Portimoa stuurt. Dat ging vrij lekker (understatement). En dat pakket was ook al zo kostbaar. Ander interessant feit: ene N. Hülkenberg had ook zo’n ding. Dus het zal wel doen wat op de verpakking staat.
torsen zegt
Denk dat het een vertaal foutje is. Enige aanpassing is aan de control unit van de dempers
Motor doen ze niets mee.
De remleidingen hebben ook geen stalen coating maar zijn gevlochten staal.
racerx zegt
Thanks!
kennone zegt
In Oisterwijk staat een (volgensmij gewone) GT3 tekoop met al het Manthey spul er op. Oogt wel echt dik maar nondeju daar hangt ook echt een prijskaartje van een mooie woning aan.
HZW zegt
Dat is heel goed dat het duur is, dan worden er misschien minder GT3’s RS verpest, met die lelijke overdreven zooi.
melv zegt
Als je dit denkt te moeten kopen voor de mooi dan snap je er sowieso niet al teveel van.