Het bizarre is: het is hun eigen Nurburging record…
Sommige auto’s hebben enorme grenzen verlegd. De Nissan GT-R is zo’n auto. Toen deze net op de markt kwam, maakte de snelle Japanner gehakt van zo’n beetje alles wat je er maar naast kon zetten. Zelfs exotische supercars hadden de grootst mogelijke moeite met de zware GT-R.
Nissan GT-R
De Nissan GT-R was dan ook snel op alle disciplines. Op B-wegen, dragstrips en zelfs op circuits. Sterker nog, op de Nürburgring van de Nordshleife was het een van de snelste auto’s. Als je de vraagprijs meerekende, was er niets sneller voor het geld. Inmiddels heeft de autoindustrie zich ook ontwikkeld en zijn de concurrenten ook ongeveer even snel op de Nürburgring. Tijd om terug te slaan.
Litchfield
Dat gaat Nissan niet zelf doen, maar Litchfield. Dit is een hele bekende naam in de wereld van GT-R’s. In de jaren ’90 kon je daar al terecht voor een R32 en R33 Skyline, terwijl Nissan ze (nog) niet leverde in Engeland. Ook voor onderhoud en tuning kon je er terecht. De huidige Nissan GT-R is ook uitstekend te tunen en dat is precies wat Litchfield gaat doen: het ronderecord op de Nürburgring voor straatauto’s scherper stellen met een straatlegale doch gemodificeerde Nissan GT-R.
Hulp van buitenstaanders
Ondanks dat het een ‘fun’-project is, zijn er wel serieuze mensen die zich ermee bemoeien. De mensen van Ohlins komen helpen voor de dempers en de afstelling van de auto. Hiroshi Tamura is de man die R35 ontwikkeld heeft op de Nordschleife en komt helpen om de laatste seconden eruit te persen. De tijd zelf wordt gereden door Mortiz Kranz. De meest verrassende hulp komt uit de hoek van Manthey Racing.
Manthey Racing
Dat is verrassend, want dat zijn juist de recordhouders op dit moment. Het record staat op 06:40.33 op naam van de Porsche 911 GT2 RS MR, een auto die is ontwikkeld door, jawel, Manthey Racing. Naar het schijnt vinden beide bedrijven het vooral erg leuk om records scherper te stellen en in de weer te zijn met snelle auto’s.
Niet standaard
Litchfield gaat uiteraard niet een standaard GT-R aan de start brengen om het record te verbreken. Ook niet een licht aangepaste Nissan GT-R. Nee, het gaat om de Litchfield GT-R LM1 RS. Hierbij is de zescilinder gekieteld naar 1.200 pk dankzij nieuwe turbo’s, intercooler en nog veel meer. Het interieur is behoorlijk gestript en er is een rolkooi voor in de plaats gekomen. De Litchfield GT-R LM1 RS weegt zo’n 1.370 kg. De auto zal de tijd neer zetten op Michelin Pilot Cup 2 R banden. Waarschijnlijk Litchfield in september van dit jaar een poging doen.
De illustraties zijn van de Litchfield LM20, een speciale uitgave van de Nissan GT-R. Er waren ten tijden van publicatie nog geen persplaten beschikbaar van de GT-R LM1R.
FB_100001036415374 zegt
Porsche heeft nochtans een meerderheidsaandeel (51%) in Manthey Racing. Dus ik begrijp niet dat ze dit goedkeuren?
isn1981 zegt
@FB_100001036415374: opgedane kennis in dit project kunnen ze vast ook weer zelf gebruiken.
ds3thp zegt
@FB_100001036415374: of ze zorgen ervoor dat het (net) niet lukt wat aantoont dat Porsche oppermachtig is….
stenvhelvoort zegt
Icecold Moritz
Dutchdriftking zegt
Gewoon heel slim van Manthey. If you can’t beat them, join them!