Mansory wat is dit nou? Waar hebben jullie de wilde bodykit gelaten?
Mansory heeft inmiddels flink wat naam gemaakt in de tuningswereld, maar dat hebben ze niet voor elkaar gekregen door subtiel te werk te gaan. De creaties van de tuner zijn doorgaans wild besprenkeld met carbon en veelal getooid in schreeuwerige kleuren, hoewel de toko van Kourosh Mansory soms ook de doodzonde begaat om auto’s matzwart of grijs te spuiten. Bekende Mansory-bakken zijn bijvoorbeeld de 4XX Siracusa, deze stijlvolle Porsche Panamera en natuurlijk de Bentley Conti GT van Eljero Elia.
Bij het nieuwste project heeft Mansory zich echter een beetje ingehouden, zo lijkt het. Alleen een splitter onder de voorbumper, kleine side-skirts, een spoilerlip op de kofferklep en een diffusertje uit carbon springen direct in het oog. Zouden de Mansory-mannen hun wilde haren verloren hebben na een rustgevend ritje in de Mulsanne (rijtest)?
Mansory zegt zelf dat ze ‘de sportieve kant’ van de Mulsanne willen activeren met de modificaties. Daarbij horen ook de 22 inch grote ‘M8’ velgen met high performance banden in de maat 285/35. Behoorlijk breed en plat rubber dus voor zo’n luxe slee. Het is trouwens niet alleen maar show en geen go, want de tuner blaast de motor op van 512 naar 585 pk.
Persoonlijk ben ik niet zo kapot van deze nieuwe aanpak van Mansory. Doe mij maar gewoon een standaard Mulsanne of, als het echt moet, een volledig clapped out tuningshok. Wenn schon, denn schon, zoals ze in Mansory’s thuisbasis Brand zouden zeggen. Maar misschien vind jij deze ’tussenweg’ wel prettig? Laat het weten, in de comments!
viezefreddyw zegt
Wat een sloep is het toch ook, man oh man! Decadentie ten top natuurlijk. Mansory kennende hebben ze zich aardig ingehouden maar toch vind ik het maar niets, al die stukjes carbon.
toyotafortuner zegt
Toch aardig subtiel.
Lens, luister je mee?
Dutchdriftking zegt
Op een Mulsanne hoort gietijzer, geen carbon.
BentonZ zegt
@dutchdriftking: Gietijzer kan nog wel, maar carbon…..
sezz zegt
@dutchdriftking: Geen carbon!?!? Besef je wel wat voor een gewichtsbesparing dit oplevert, weegt daardoor nu slechts 3.8 ton.
banaan7 zegt
@sezz: als je iets ergens opplakt wordt het totaalgewicht niet minder.
Helium is daar een uitzondering op.
Maar dan wordt je te high en dat moet ook niet achter het stuur.
trust zegt
@dutchdriftking: ik kan om 1 of andere rede niet like’en dus bij deze: I like! Naakt Carbon was mooi op de f40, daarna, op sommige ‘omdat naakt carbon lichter is dan gespoten’ na, is het onnodig is geworden.
cpp1 zegt
Carbon op dit model vind ik echt heiligschennis.
dondeboer zegt
@cpp1: @trust: In veel gevallen is ‘naakt’ carbon ook niet eens echt naakt. Als ze glimmen, zoals bijvoorbeeld bij de Veyron en de Huayra het geval is, dan zit er een dikke laag clearcoat op om de oneffenheden op te vullen (carbon is niet helemaal glad) en om het carbon tegen de zon te beschermen. En die laag is vaak zo dik dat de boel daardoor niet wezenlijk lichter is dan wanneer ‘ie gewoon is gespoten. De F40 was trouwens zó dun gespoten dat je van dichtbij de carbonstructuur door de lak heen kan zien.
Tonnie zegt
Doe mij de wielen maar in een maatje kleiner en de motorupgrade, dan is ’t prima.
berlinetta zegt
@thijsj: Hoef je de rest van de auto niet? Ik zou namelijk niet weten wat je met een stel wielen en een chip moet.
Tonnie zegt
@berlinetta: ik denk dat ik het over het tuningpakketje heb. Natuurlijk wil ik wel een mulsanne op de oprit.
tvklarenbosch zegt
Hoewel subtiel, als je goed kijkt en de details op je in laat werken is het een idioot hok. Liever standaard.
roberto zegt
Ik heb Mansory vrij hoog staan als tuner, maar een Mulsanne is een koets waar iedereen gewoon vanaf moet blijven.
esprit84 zegt
@roberto: autist alert***
roberto zegt
@esprit84: zelfreflectie?
esprit84 zegt
@roberto: https://i.imgflip.com/1sbccv.jpg
cockbustabob zegt
kan me wel smaken, maar lijkt me ook weer compleet overbodig!
thomcarspotter zegt
Gelukkig zijn die spoilertjes wel van carbon. . .
Edge zegt
Nooit gedacht dat Mansory het zo bescheiden zou kunnen houden. Knap! Die prestatie dan, de Mulsanne wordt er niet mooier op.
berlinetta zegt
Ik zou denk ik niet eens meer een normale Mulsanne willen. Dit ding ademt maar één ding uit en dat is dat je wil laten zien dat je vies stinkend rijk bent.
mrrallycross zegt
Jammer..
In hun stijl hadden iets lelijkste moeten maken..
Kan niet zo..
tievdz zegt
Die spoiler op de kofferklep.. manmanman. Hoe verzin je het?
berlinetta zegt
@tievdz: Door al dat lichtgewicht carbon wil je natuurlijk voorkomen dat de auto bij hoge snelheden het luchtruim kiest. Daarom hebben ze uit voorzorg die spoiler geplaatst voor extra downforce.
mout zegt
Zo’n Mulsanne Sport weeg 2585 (!) kg schoon aan de haak.
Wat een complete onzin is het toch om daar carbon aan toe te voegen.
Over een paar jaar kijken we naar carbon motiefjes in het interieur, op spoilertjes enz. net zo terug als op vinyl daken: eigenlijk is het stom plastic, compleet overbodig, en verstoort het de lijnen.
v8t6t5 zegt
Goed om te weten dat Mansory het “bescheiden” kan houden. Helaas nog steeds mislukt in mijn ogen.
Gulli zegt
Alsof een keurige deftige man de Operazaal binnen komt lopen in zijn perfect gesneden maatpak met zijn Panerai om zijn pols maar per ongeluk zijn knalrode Puma raceschoenen heeft aangetrokken.
zjos zegt
Heerlijk ! Hij is al indrukwekkend en nu helemaal. Velgen misschien een beetje te veel over de top maar hij kan het nog net hebben.