De Mansory RS-Q8 is stiekem geweldige kitsch.
Newsflash: mensen gaan de RS-Q8 niet mooi vinden. De meest bizarre termen worden gebezigd om het virtuele gal over deze Duitse mastodont te spuwen. Als je het niet gelooft, check de reacties onder dit artikel. De kans dat men heel erg positief is, is nihil.
Mansory RS-Q8
Het is natuurlijk ook de kat op het spek binden. Een zware crossover die ook nog eens zwaar getuned is. Op een vrij opzichte en foute manier. Feit is wel dat Mansory zijn markt heel erg goed kent en dat de combinatie van duur en snel stiekem best gaaf is. Met de Mansory RS-Q8 is dat niet anders.
Opsmuk Mansory RS-Q8
Ten eerste even het uiterlijk. De Mansory RS-Q8 is voorzien van alle mogelijke accessoires en opsmuk. Denk aan vier vijfhoekige uitlaten, een diffuser, een spoiler, nóg een spoiler en flinke sideskirts. Ook zijn er her en der wat ‘vents’ te vinden die de suggustie moeten wekken dat er veel lucht in en uitgaat. Dat geldt ook voor de enorme motorkap, die nu van carbon is. Sowieso wordt er gebruik gemaakt van veel koolstofvezel. Mansory heeft zijn eigen autoclave en kan het goedje zelf vervaardigen.
Technische wijzigingen
Dan de technische wijzigingen. Die zijn iets minder exotisch. Mansory heeft speciaal voor deze auto een sportuitlaat ontwikkeld die lichter is en minder weerstand biedt. Vervolgens is de ECU aangepast en tada: het vermogen stijgt van 600 pk naar 780 pk. Dat is enorm veel voor chiptuing en een andere uitlaat. Nu zijn er meerdere tuners die soortgelijke waarden halen met soortgelijke ingrepen. Het blok heeft gewoon de reserves in huis.
Prestaties Mansory RS-Q8
De prestaties van de Mansory RS-Q8 zijn dan ook niet verkeerd. Het apparaat kan namelijk in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid wordt verhoogd van 250 km/u naar 320 km/u.
Onafgeveerd gewicht
Het mooiste van dit alles zijn de velgen. Of wacht, wat Mansory erover vermelden. Ze benoemen namelijk het onafgeveerd gewicht. Dat is op zich niet vreemd, maar wel het woordje ‘minimaliseren’. De wielen van de Mansory RS-Q8 zijn namelijk 23 inch of 24 inch groot. Beide modellen zijn gesmeed, dus relatief gezien zijn ze vrij licht. Maar op deze wijze is het alsof je een Double Big Tasty eet, maar dan zonder ketchup. Het zet niet echt zoden aan de dijk.
Interieur
Verder kun je natuurlijk de auto aankleden zoals je zelf wenst. Je kunt ook enkele onderdelen bestellen, in plaats van het gehele pakket. Ook in het interieur maken ze precies wat je wilt. Als alle nachtapothekers al een RS-Q8 hebben, is de Mansory RS-Q8 een goede manier om je te onderscheiden. Als dagapotheker of supplementverstrekker kun je je natuurlijk ook aanmelden bij de Duitse tuner.
deVia zegt
*uitlaatsierstukken, aangezien de echte uitlaat rond is en erachter zit, dit zijn weer van die sneue nep sierstukken…
tortuga zegt
@deVia: nep is het nieuwe echt!
B00G1E zegt
alsnog beter dan een sierstuk wat niet eens verbonden is met de uitlaat zoals op de SQ5
mashell zegt
De rode streep vind ik wel mooi.
Dutchdriftking zegt
Tja, dan is een RS6 ineens een muurbloempje….
The Stig NL zegt
Wat ik me dan altijd afvraag na het zien van de foto’s van het compleet met alcantara en leer gebombardeerde interieur: waarom hebben ze niet ook de goedkope plastics aangepakt? Bijvoorbeeld die aan de zijkant van de stoel en aan de binnenkant van het dashboardkastje?
reactief zegt
Omdat dit niet voor mensen met verfijnde smaak is gemaakt, maar voor mensen met een drang om op te vallen. Dan is show belangrijker dan daadwerkelijke kwaliteit.
E550 zegt
@reactief: doe eens even niet zo negatief. Dat het niet jouw smaak is okay, maar er zijn genoeg succesvolle mensen die dit wel mooi vinden.
Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van hun ‘tuning’…
reactief zegt
Prima als je dit mooi vind. Dan heb je inderdaad een andere smaak. En smaken verschillen.
Maar verfijnd is het niet, dat heeft niet veel met smaak te maken, maar met oog voor detail, bijvoorbeeld wat bovengenoemde noemde, het aanpakken van goedkoper plastic. Het lijkt mij vrij duidelijk dat deze kit ontwikkeld is om op te vallen, net als alle andere Mansory producten. Een verfijnd ontwerp heb ik ze nog niet zien maken.
Jochempie zegt
Omdat dat geen laaghangend fruit is, maar daadwerkelijk een uitdaging.
Diederik zegt
Dat zal waarschijnlijk wel kunnen. Voor die prijs zullen ze voor zo’n dingetjes wel een optielijst creëren. Kwestie van je nog wat meer te laten betalen voor die rijdende grille.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Robert zegt
Zo’n Q8 is tóch al geen subtiele auto, met en verfijnd lijnenspel en zo. Een artikel over een getunede uitvoering met zoveel opsmuk rechtvaardigt haast het reageren met Caps Lock AAN.
WAT EEN GEDROCHT!!1!!11!!!.
Zo, dat moest ik ff kwijt.
HZW zegt
Wat een gedrocht.
jippie zegt
Niet echt een auto die je in je man cave zou willen hebben om eens lekker naar te gaan zitten kijken.
ottosk zegt
Sorry man vind er niks moois aan.
Diederik zegt
Dat zal waarschijnlijk wel kunnen. Voor die prijs zullen ze voor zo’n dingetjes wel een optielijst creëren. Kwestie van je nog wat meer te laten betalen voor die rijdende grille.
Diederik zegt
In 3,3 seconden tot 100. Staat zo’n tank dan ook even snel stil? Ik zou echter niet graag zo’n rijdende grille in mijn zijkant krijgen. Binnenkort een elektrische versie en dan weegt ie nog een ton meer. Audi zou in dat geval beter lichte vrachtwagens beginnen bouwen. Banden en wielen hebben ze al. En zie je een juppie van 20 er al mee rondscheuren, jeetjes.