Goedemorgen! De brute Lamborghini’s vliegen je om de oren deze ochtend. Mansory doet zijn duit in het zakje door zijn Carbonado, op basis van de Aventador, op te voeren naar 1.250 pk.
Qua uiterlijk doet de Carbonado zijn rare naam nog steeds eer aan. Je moet er van houden zullen we maar zeggen. De atmosferische motor zonder drukvulling kietelen, dat had Mansory al eens gedaan, met 754 pk en 750 Nm als resultaat, maar dit keer zijn de ijzeren longen uit de kast getrokken.
Mansory was kennelijk bi-curious, want het monteert twee dikke turbo’s op de Aventador, met als resultaat een allesverschroeiende 1.250 paardjes. Het maximumkoppel blijft elektronisch aangelijnd, en komt niet boven de 690 Nm uit. Desalniettemin accelereert dit beest in 2,6 seconden naar de 100, en belooft Mansory een topsnelheid van 380 km/u.
De Carbonado is overigens nóg breder dan de standaard-Lambo: 40 milimeter voor, en aan de achterkant heb je zelfs 50 milimeter extra auto om rekening mee te houden. Bandjes? Pirelli P-ZERO’s in VA 255/30 ZR20 en HA 345/25 ZR21. Smokin’. Afgaand op wat er in de deurlijst staat worden er in totaal zes van deze, excuse my French, rijdende hoerenkasten gebouwd.
borealis zegt
oei wat fout.. Vooral bij dat stuur blegh. Een beetje te als je het mij vraagt..
vincent_995 zegt
Ik vind het wel gek dat het koppel niet veranderd is, waarom hebben ze dat zo gedaan?
ik zou toch naar underground Racing gaan voor mijn turbokit.
nibor zegt
@vincent_995: ik denk om de bak + koppeling te beschermen.
kapiteinaudi zegt
De Aventador vind ik één van de mooiste auto’s die er zijn, maar wanneer de tuners er met hun handjes aankomen……..
jrk68 zegt
@kapiteinaudi:
Toch is dit minder lelijk dan die Venono, die ziet er uit als of die ontworpen is tijdens een LSD trip….
E34M5Touring zegt
Wat een totaal nutteloze performance upgrade. Schroef je er 550pk bij tov het origineel en laat je het koppel ongemoeid. De bak zal wel niet meer aankunnen. Dus onzintuning. Die 0,1-2 sec sneller naar de 100 merk je denk ik niet eens. Doe maar een gewone, snel zat en ik hoef dan niet met zo’n afzichtelijke bodykit rond te rijden.
HDM zegt
Duidelijk is het geven van namen aan hun auto’s geen sterk punt…. carbonado…
guusboum zegt
Turbos op een lambo; hoort nie, en zonde, probeer dan atmosferisch de pk’s te vermeerderen dat merk je ook tenminste!
JamesBond007 zegt
Te heet gebakken carbonado..
ej20g zegt
Klinkt allemaal erg lekker, maar inderdaad jammer dat ze dat niet de moeite nemen de versnellingsbak te versterken voor het monsterlijke koppel dat er ongetwijfeld uitkomt als de begrenzer eraf gaat. Dan doen ze het bij Underground Racing toch beter met een volledig versterkte aandrijflijn. Ook vind ik het uiterlijk van de Aventador van Underground Racing mooier omdat ze alleen de wielen vervangen. Dit is veel te opvallend naar mijn smaak.
rodger zegt
Om het nog maar niet te hebben over die basisschool niveau photoshops…
maurits123 zegt
@rodger: hahaha echt he!
solmatje zegt
Met adv.1 velgen eronder.. Koop ik hem (misschien.. Ooit, waarschijnlijk nooit)
gforce zegt
Mooie Opel Adam velgen eronder!
pieterveer zegt
Ik moet altijd wel lachen om die wansmaak van Mansory. Zij zelf waarschijnlijk ook om die van hun gefortuneerde clientèle.
vottek zegt
Mmmmh Carbonara…wait
laurensvzb zegt
Dat is wel spannend, om die 1250 pk te halen met 690 Nm. Het blok moet dan zo’n 12.750 toeren gaan draaien, lijkt me het nut van de turbo’s een beetje te niet doen… Foutje?
ej20g zegt
@laurensvzb: het koppel is gelimiteerd. Het koppel zal zonder begrenzer wel tegen de 1000 Nm aan kruipen of er overheen gaan.
laurensvzb zegt
@ej20g: Maar dat koppel moet je wel daadwerkelijk ontwikkelen om het vermogen te behalen. Het vermogen volgt uit het koppel en het toerental (en pi), zie http://en.wikipedia.org/wiki/Torque voor een kleine uitleg.
ej20g zegt
@laurensvzb: daar ben ik van op de hoogte. Hoe ze het begrenzen weet ik niet, maar blijkbaar is er wel een manier dat het kan. Dat was alleen mijn punt. Ik had liever gezien dat ze de aandrijflijn hadden versterkt, want nu gaat er een hoop koppel verloren wat de auto nog een stuk sneller had kunnen maken.
E34M5Touring zegt
@laurensvzb: Hij heeft nu zelfs minder koppel dan de gekietelde versie zonder turbo’s. 750Nm tegen 690Nm. Vreemde manier van tunen dan. Uit een NA motor meer koppel halen dan uit een Twin Turbo versie…..
JaxDryke zegt
Ik vind de standaard Aventador érg lelijk, maar deze maakt een hoop goed !!
meneersander zegt
Wat een afschuwelijke autoz,
lupogti1 zegt
ik vind dit wel vet eigenlijk…
mezos zegt
Dit is een soort hypercar.