Kloppen je vooroordelen? Je leest het hier.
Iedereen heeft wel bepaalde ideeën over hoe mannen en vrouwen van elkaar verschillen, ook op het vlak van auto’s. Sommige denkbeelden zijn misschien minder gefundeerd dan andere. Een nieuw Nederlands onderzoek geeft wat houvast.
Vergelijkingssite Independer heeft een vrij groot klantenbestand en heeft dus genoeg vergelijkingsmateriaal. Onder 30.000 Nederlanders tussen de 18 en 24 jaar hebben ze gekeken wat de verschillen waren tussen mannen en vrouwen qua auto’s.
De eerste conclusie is niet heel verrassend: mannen hebben eerder een eigen auto. Om precies te zijn hebben 18-jarige jongemannen drie keer vaker een auto dan een leeftijdsgenoot van het andere geslacht. Naarmate ze ouder worden neemt dat verschil uiteraard af. Op 24-jarige leeftijd is hebben mannen nog anderhalf keer vaker een auto dan vrouwen.
Evenmin verrassend: mannen hebben meer pk’s onder de kap. Bijna 60% van de jonge vrouwen tuft rond met minder dan 75 kW, oftewel minder dan 102 pk. Bij de jongemannen is dit percentage 44,1%.
Independer heeft ook uitgezocht wat voor auto’s de jongvolwassen dames en heren nu precies rijden. Bij de vrouwen staat de Polo aan kop, terwijl de mannen toch voor een slagje groter gaan: de Golf. De Polo komt bij de mannen alsnog op de tweede plaats. Ook de Corsa en de 206 doen het bij beide geslachten goed.
Interessanter zijn natuurlijk de verschillen. Bij de mannen staat de BMW 3-serie op de vierde plaats, terwijl die auto nergens te bekennen is in de top 25 van de vrouwen. Hetzelfde geldt voor de 1-serie, de Audi A3 en de Audi A4. Bij de vrouwen wordt de vierde plaats ingevuld door de Ford Ka. Als je denkt dat jongemannen die links laten liggen heb je het mis: die zien we namelijk terug op plek 19. De Aygo is eveneens aanzienlijk populairder bij vrouwen: plaats 3 versus plaats 16.
Een heikel punt als het gaat om mannen versus vrouwen is de schade. Ook dit is meegenomen in het onderzoek, het is tenslotte uitgevoerd door een verzekeraar. En jawel: mannen hebben gemiddeld meer schadevrije jaren. Aangezien er meer factoren een rol spelen moeten we daar echter niet te haastig conclusies aan verbinden. Aangezien mannen eerder een auto hebben dan vrouwen, zitten ze bijvoorbeeld ook eerder aan schadevrije jaren.
Mannen hebben wel vaker negatieve schadevrije jaren dan vrouwen (2,6% vs. 1,7%). Een schadeclaim betekent namelijk vijf jaar terugval. Jongemannen zijn desondanks zelfverzekerder: ze kiezen namelijk vaker alleen een WA-verzekering.
De volledige uitkomsten kun je met eigen ogen zien op de website van Independer.
viezefreddyw zegt
En hoe zit het met de genderneutralen?
v60polestar zegt
@viezefreddyw: die bestaan niet?
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Die gaan lekker met de bus.
mashell zegt
Voor hen is er de Nissan Pulsar, de meest neutrale auto op de markt.
kennone zegt
@mashell: ook wel Nissan Hermafrodiet genoemd
grasvreter zegt
Veel gezinnen die 1 auto hebben hebben die op de naam van de man staan. Dat maakt de getallen wel iets schever, al wordt er hier vooral naar jongvolwassenen gekeken. Daarnaast zie ik in mijn omgeving ook dat de stationwagen op suv geleased is via het werk van de man, en dat de gekochte a of b segment auto op naam staat van de vrouw.
okdoei zegt
@grasvreter: wat boeien deze cijfers überhaupt als je het compleet kapot relativeert?
Niks.
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: klopt., en daarom al die schades op naam van de heren….
rw1994 zegt
@grasvreter: Mijn ouderlijk nest was natuurlijk een uitzondering op dit generieke beeld. Moeders de vrouw had de leasert en mijn vader een privé auto, nog steeds zo trouwens…
bernoulli zegt
Veel gezinnen zullen er nog niet zijn in de onderzochte groep 18-24 jarigen.
knapzuur zegt
Ja 18-24 jarige leasen vaak stations en SUVs en/of hebben een gezinnetje. Degene die een gezinnetje hebben bezitten verrassend vaak een scooter of Corsa B..
IJsblok zegt
Vrouwen hebben sws het ruimtelijk inzicht van een poffertje….
toniominestrone zegt
@IJsblok: Ik hou van poffertjes!
karhengst zegt
Ook aan je stuur?
Henk_he zegt
Er zijn zo veel factoren die een rol spelen dat vergelijken bijna onmogelijk is. Kijk naar schade bijvoorbeeld. Wat speelt dan een rol, los van geslacht: hoe lang heb je een rijbewijs, hoe veel ervaring heb je, hoe veel km rijd je per jaar, wanneer rij je vooral (spits, overdag, weekend), rij je vooral in de stad of op de snelweg of B-weg, waar rijd je vooral (randstad of provincie), hou je netjes aan de regels of ben je een beetje brutaal, heb je aanvullende rijcursussen gedaan, heb je nog andere rijbewijzen, rijd je vaak in andere auto’s of op motoren, etcetera, etcetera, etcetera. Allemaal niet meegenomen en dus is dit onderzoek waardeloos.
mashell zegt
Zou je met 30.000 deelnemers niet iets kunnen bepalen dat relevant is voor de hele populatie en dus al die factoren die opnoemt uit middelt? Uiteraard zegt het niets ten opzichte van jouw specifiek t.o.v. je buurvrouw, maar heel veel over de Nederlander(m/v/d).
knapzuur zegt
De bij mij bekende groep jongeren onder de 24 heeft sowieso bijna geen auto, ken slechts 1 jongen die een eigen waggeltje (niet verkeerd geschreven die auto waggelt) heeft. Een paar met een lease A-segmenter maar de meeste zijn trouwe OVerts.
mashell zegt
Stel je voor dat ik leraar autotechniek zou zijn op een MTS. Dan zouden bijna jongeren jonger dan 24 jaar die mij bekend zijn een auto hebben. Nu ben ik geen leraar autotechniek maar mijn junior collega’s die jonger zijn dan 24 die rijden eigenlijk allemaal een Polo of 208.
hotze zegt
@ Machiel. Het is wellicht gezever maar Independer is een tussenpersoon en geen maatschappij. Een groot verschil is dat de maatschappij de schades moet voldoen. Bij een enorme schadelast, zoals met zware stormen het geval kan zijn, komen de marges voor de maatschappij in de knel, terwijl een tussenpersoon die lasten niet direct draagt.
machielvdd zegt
@Hotze Terecht punt, ik heb het even aangepast.