Kijk, dat is nog eens een manier om Amerika weer groots te maken.
In Europa wordt de autokeuze van burgers in sterke mate beïnvloed door de overheid, middels belastingmaatregelen. In sommige landen gaat die beïnvloeding iets verder dan in andere landen. In Nederland is de beïnvloeding bijvoorbeeld zo extreem dat het bijna ‘bepalen’ wordt. Tuurlijk, je mag iets anders leasen dan een Tesla Model 3 of Hyundai Kona en het staat je in theorie vrij om een Ford Mustang GT (rijtest) te kopen, maar financieel wordt dit zo bizar onaantrekkelijk gemaakt dat een rationeel denkend mens die keuzes eigenlijk niet kan verantwoorden. We hebben op het gebied van autokeuze zo meer te maken met de illusie van vrijheid dan daadwerkelijke vrijheid.
In ‘Murica ligt dit alles een beetje anders. We moeten niet net doen alsof het aan de andere kant van de plas een en al wetteloosheid en ongebreideld libertarisme is, want ook daar is er echt wel wat bureaucratie en overheidsinmenging. Zo heb je de bekende Tesla-subsidie (tax credit vor EV’s) en mogen de gloednieuwe laserlights van de Duitse premiumfabrikanten niet op volle polle shinen, waardoor ze feitelijk niet meer nut hebben dan de modernste LED-verlichting. Ook moet Audi haar hippe richtingaanwijzers achter steevast aanpassen voor de Amerikaanse markt door toevoeging van een conventioneel knipperend licht, omdat er een regel bestaat over de minimale oppervlakte van het eerste licht dat knippert of iets dergelijks. Bij Audi’s zou dat dan maar een heel klein lampje zijn. Yep, de ambtelijke molen is een internationaal succes.
Toch staan ze in Amerika doorgaans wel iets sceptischer tegenover heftige belastingmaatregelen dan hier in Nederland. Zodoende kan je er zonder al teveel gedoe gewoon een lekkere V8 kopen voor weinig. Vervolgens kan je die ook zonder angst voorzien van extra peut, want de benzine is vriendelijk geprijsd. Pas als consumenten er zelf om vragen, gaan Amerikaanse fabrikanten nadenken over zuinigere auto’s. Gewoon zoals het heurt dus. Vroeger gebeurde zoiets alleen als de olieprijs echt uit de klauwen liep, zoals medio jaren ’70 en een jaar of tien geleden. Tegenwoordig heb je ook -ja echt- Amerikanen die er zelf van overtuigd zijn dat het allemaal wel wat zuiniger en minder kan. Zoiets kan zomaar letterlijk en figuurlijk ‘organisch groeien’, kennelijk.
Zo kon het gebeuren dat paradepaardjes van Ford, zoals de GT en de Raptor (rijtest), voorzien werden van een geblazen V6 in plaats van een stampende V8. De Chevrolet Silverado, een fullsize pickup en al decennialang een vaste waarde in het Amerikaanse straatbeeld, is tegenwoordig zelfs leverbaar met een heus vierpittertje. Leuk en aardig, maar de kenners weten natuurlijk dat dit eigenlijk niet past. Of nou ja, in letterlijke zin past het heel goed natuurlijk, maar zo’n truck moet gewoon voorzien zijn van een big ol’ vee-eight.
Het mooie is dat in een vrij land deze dingen gewoon naast elkaar kunnen bestaan. Dus is Dodge momenteel bezig de hellcat-motor in de RAM Rebel te hangen. Ford kan natuurlijk niet achterblijven, dus is de Blue Oval naar verluidt bezig om de supercharged 5.2 liter V8 uit de Mustang GT500 in de Raptor te lepelen. Zo maak je de Velociraptor van Hennessey in een klap overbodig. Beide pickups zullen, als de motoren niet teruggetuned worden, beschikken over 700+ pk. Yeeeeee hawwww.
Het mooie is; er zit (in Amerika) dus niet een ton aan extra belasting op. Car and Driver meent dat de Raptor met V8 15.000 Dollar meer zal kosten dan de standaard Raptor met V6. Je betaalt dus gewoon extra voor de dikkere hardware en that’s it. Zou dat hier ook zo moeten zijn, of vind je een pickup met V8 en 700 pk rijden gelijkstaan aan zeehondjes knuppelen? Laat het weten, in de comments!
knapzuur zegt
Een goeie V8 maakt nog geen lijn-6, V6 of V10..
knapzuur zegt
@knapzuur: zet daar lijn-5 nog maar bij
mikje90 zegt
@knapzuur: deze wordt inderdaad te vaak vergeten.
marinepower zegt
Ik zeg doen!
moveyourmind zegt
Maar 5,2 liter…
Voor de Amerikanen zal dat wel even wennen zijn, zo’n gedownsized blok.
f31bmw320d zegt
@moveyourmind: de standaard v8 bij Ford was in de 90’s toch 4.6 en later 5.0?
moveyourmind zegt
@f31bmw320d: De F-series kon je vanaf eind jaren ’60 tot kort na de eeuwwisseling met V8 motoren van ergens tussen de ca. 4,5 en 7,5 liter krijgen.
BaRa zegt
Tot zover de vrijheid van de markt in de States: https://www.roadandtrack.com/car-culture/buying-maintenance/a26858844/us-auctioning-jdm-cars-r34-skyline-gt-r/
ghost zegt
@BaRa: Hebben wij het toch maar goed hier!
spidermann zegt
In veel landen van Europa bestaat ook geen BPM of equivalent. Alleen BTW. Eenvoudigste voorbeeld in Duitsland. NeDDRland is een van de uitzonderingen,naast oa Denemarken.
kennone zegt
Ik vimd dat de EV gelijk staat aan zeehondjes knuppelen,, of beter gezegd de kobalt en lithium winners knuppelen. Die worden door voor onze zuinige EV’s vaak niet ouder dan 30.
basv zegt
@kennone: Leuk dat jij dat vindt. Uit onderzoek blijkt echter dat de winst van olie en andere fossiele brandstoffen dodelijker is.
kennone zegt
@basv: Zal dat niet gebaseerd zijn op het aantal wat nu verbruikt word?
basv zegt
@kennone: Nee, is gebaseerd op aantal doden per x werknemers oid.
kennone zegt
@basv: ben wel benieuwd waar van je het hebt. Kan er niet veel over vinder op het web.
rufctr01 zegt
Laat maar komen! 700+ benzine peekaatjes in zo’n Ford is prima. Ik zou de 15k extra er lachend voor neerleggen!
Jantje_555 zegt
laat maar komen, een V8 met 700pk en veel opties voor de prijs van een Europese koekblik met 1.0 en 140pk
toyotafortuner zegt
Partijtje asociaal dik! Ik zeg zeker, doen!
Gulli zegt
Afgezien van de zeehondjes vind ik het gewoon een kinderachtige vertoning en wedstrijdjes verplassen in het kwadraat.