Je kan van een drol geen moorkop maken. Je kan er wel op doen, je blijft het toch proeven. De Manhart RQ900 lijkt zonde van geld, middelen en de moeite.
Auto’s zijn bijna letterlijk als dinoasuriërs. Op het einde van het bestaan van deze gigantische reptielen, zo’n 65 miljoen jaar geleden (de Fiat 500 was toen net geïntroduceerd), had je de vreemdste dinosauriërs. Tijdens het Krijt-tijdperk (het laatste tijdperk van de dino’s) waren ze groter dan ooit. Juist die soorten hadden de grootst mogelijk moeite om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden waardoor ze (op een paar kleine soorten na), allemaal uitroeiden.
Waarschijnlijk is er een paleontoloog in de zaal die bovenstaand stukje proza kan aanvullen, maar het lijkt erop dat we met auto’s een zelfde richting op gaan. Het verschil met 65 miljoen jaar geleden is dat we het nu allemaal weten dat we afstevenen op een ‘nieuwe wereld’. Dan is het vreemd dat men de focus juist legt op dit soort gekke krappe crossovers, zoals deze Manhart RQ900.
Basis
De auto is precies wat je verwacht dat het is. In basis is de Manhart RQ900 een Audi RS-Q8. Je weet wel, de sportieve en dure crossover coupé van VW die me 600 pk niet zo sportief mag zijn als de Porsche Cayenne GT Coupé (630 pk) en Lamborghini Urus (650 pk). Het verschil tussen die auto’s is voornamelijk software en marketing. Met diverse modificaties kun je er prima 900 pk uit halen.
In het geval van de Manhart RQ900 ligt het aantal nog ietsje hoger: 918 pk. Qua koppel heb je ook wat voorhanden: 1.180 Nm. De wijzigingen van de Duitsers zijn: aangepaste turboschoepen, Eventuri lucht inlaat systeem, grotere intercooler en sportuitlaat met 200 cel-sportkats.
Prestaties Manhart RQ900
Uiteraard zorgt een nieuwe ECU ervoor dat alles lekker samenwerkt. De prestaties zijn niet verkeerd. In 3,8 seconden sprint je naar de 100 km/u en de top bedraagt 305 km/u. Op het niveau van een gewone ruimere RS6 dus.
Om het nog stommer te maken, is de Manhart RQ900 verlaagd met 40 millimeter. Als je een lage RS Q8 wilt, kun je dan niet beter een RS6 kopen? Of een RS7? Als kers in de appelmoes zijn er ook 24 inch grote wielen en wat spoilers plus gouden details om aan te tonen dat jij een zinloze auto hebt gekocht en ‘m nog wat zinlozer hebt gemaakt. Zoals mij ex-zwager altijd zei over mijn zus: het mormel is bijzonder indrukwekkend, maar niet vanwege de goede redenen.
Alle onderdelen voor de Manhart RQ900 zijn per direct te bestellen. Maar het hoeft natuurlijk niet.
Johanneke zegt
Hahaha prachtige one-liner van je ex zwager. Die ga ik onthouden.
mout zegt
Ah, heerlijk!
(de toon en strekking van het artikel, niet die auto).
Verhoogde auto’s verlagen, en overbodig zware auto’s voorzien van carbon. Dat moeten toch de lolligste trends van het moment zijn.
Al is zo’n ‘marketingtrapje’ met 650, 630 en 600 ook wel erg. Wat zou die motor mogen afgeven als ie in een Skoda Kodiaq zou zitten?
tinnemans zegt
@mout; de VW versie zou 570pk hebben en de Skoda 540.
fendercd60 zegt
Wat zijn die Manhart livery’s lelijk zeg.
Richmond zegt
Ligt aan de auto. Op de Mini GP 3 die ze gedaan hebben past het wel.
iannuzi zegt
Binnenkort te zien bij uw grotere voetbalclub.
nout zegt
Ik vind 3,8 nog tegenvallen voor 918pk en 4wd… Geeft maar weer aan wat voor mastodont het is.