Ai, ai, ai. Is dit heiligschennis of wel? De Duitsers pakken de Delta Integrale aan met deze Manhart 400.
De Lancia Delta Integrale is een van de meest legendarische auto’s ooit gebouwd. Het was eigenlijk een voorbode op de hyperhatch zoals wij die tegenwoordig kennen: een rallyauto voor de straat. En wat voor rallyauto was de Delta HF. De Integrale heeft het WRC namelijk 6 keer gewonnen, van 1986 tot 1992. Om dit even in context te plaatsen: Audi heeft dat slechts 2 keer gedaan (1982 en 1984). Toch hebben de Duitsers dat beter om weten te zetten in gunstige verkoopcijfers.
De Delta Integrale was niet alleen een succesvolle rallyauto, maar ook een zeer potente straatauto. Standaard was dat eigenlijk al een sensationele wagen. Naar huidige maatstaven is het niet de snelste auto meer, maar dan mis je het punt. Je hebt namelijk wel het vierwielaandrijvingssysteem en de motor van de rallyauto.
Hij klinkt geweldig, de wegligging is uitdagend en de besturing is zo puur en direct dat je je afvraagt waarom we het milieu willen sparen met elektrische stuurbekrachtiging. Ook is het een van de weinige auto’s waarbij turbolag leuk is, je hoort de turbo’s echt fluiten en sissen.
Probleem
Maar wat is nu het probleem? De Duitsers van Manhart (uit Wuppertal) hebben een Integrale onder handen genomen. Ze noemen het de Manhart Integrale 400. Je zou vermoeden dat ‘ie 400 pk heeft, maar dat is dus niet het geval. Want het vermogen blijft steken op ‘slechts’ 375 pk, alhoewel dat alsnog bijna een verdubbeling is ten opzichte van de standaardversie. Die had namelijk 200 pk.
Dat bereiken ze door onder meer de installatie van een nieuwe turbo-kit, ‘wildere’ nokkenassen, gesmede zuigers, aangepaste zuigerstangen, sterkere Bosch brandstofpomp, nieuwe radiator plus ventilator en een compleet nieuw sportuitlaatsysteem.
Het resultaat is zoals gezegd dus 375 pk, terwijl het koppel 550 Nm bedraagt. De transmissie is aangepast (competitie-spec) met een versterkte Sachs-koppeling.
Chassis Manhart Integrale 400
Het chassis is nu ‘lager’ en ‘stijver’, mede dankzij de KW Variant 3-schroefset. Ook vermelden ze hoe de remmerij is aangepast: er is een Brembo-remsysteem met 380 mm grote schijven aan de voorkant en 284 mm aan de achterkant.
Qua uiterlijke wijzigingen moet het je smaak zijn: een matgroene wrap met de kenmerkende Manhart-striping, ditmaal in grijs en rood (in plaats van goud). Achterop prijkt een EVO-achterspoiler.
Dan de wielen, het zijn OZ Rally Racing-wielen, 17 inch groot. Niet helemaal period-correct, maar het misstaat niet. Rallywielen zien er al jarenlang min of meer hetzelfde uit. Tenslotte het interieur. Er is een Recaro-interieur met alcantara-bekleding, Evo klokkenwinkel, vloermatten en sportstuurwiel.
Prijzen zijn inmiddels bekend: voor 130 mille is ‘ie van jou, maar je kan je wenden tot de Classic-afdeling van Manhart voor alle bijzondere verzoeken.
KEV9 zegt
Pure heiligschennis. Laten ze hun eigen auto’s maar verkrachten, blijf met je tengels van de Delta Integrale af.
Hubert zegt
Precies.
Je voegt werkelijk helemaal niets toe met deze operatie.
Het enige wat is bereikt is dat je een legende om zeep geholpen hebt.
Jammer dat ik er het geld niet voor heb, want dan zou ik hem NIET kopen.
hotze zegt
😂😂 beetje rare opmerking die laatste.
De complete carrosserie zou wmb door carbon vervangen mogen worden – de heiligschennis zal er nog groter door worden vrees ‘k.
ggj1987 zegt
Als je deze kunt bestellen dan heb je vast genoeg geld voor die 25pk extra
Computer Freak zegt
Samen met dat Nederlandse clubje zorgen ze ervoor dat er straks een enkele Delta meer over is.
escort77 zegt
Daar ben ik niet zo bang voor, ik vermoed namelijk niet dat veel eigenaren van een originele Integrale hun auto hiervoor naar Manhart zullen brengen.
rollingstoned zegt
Ik niet i.i.g. 🙃
Richmond zegt
Niet anders dan wat singer doet met de 911
Hubert zegt
Alleen zijn er iets minder Integrales dan dat er 911’s zijn.
rollingstoned zegt
Maturo is wel van een iets ander niveau dan Manhart. Die bouwen Integrales om naar WRC/WORKS spec en laten het origineel verder gewoon in tact.
suheyl zegt
Vindt het wel gaaf! Als die ook maar wat betrouwbaarder is geworden….
En de prijs is wel bekend, 129.900
https://manhart-performance.de/produkt/lancia-delta-integrale-16v-manhart-400-limited-01-01/
Aon zegt
Hij heeft iets ´exorcistisch´ over zich heen wat hem gelijk gevaarlijk eng maakt.
kniesoor zegt
Ruitfolie en bestickering er af en hij krijgt een groen vinkje.
Overigens : 550 Nm uit een 2-liter is best fors, een BMW F8x – toch ook geen kinderachtig spul – heeft daar anderhalf keer zoveel slagvolume voor nodig.
MarcoM zegt
Prachtig met een kanttekening, de stoelen zijn niet netjes afgewerkt in de kromming onderin, als je toch zoveel geld en energie erin steekt, let dan daar ook op.
aerohead zegt
En die panel gap bij voorbumper.
Mijn OCD kan dit niet aan.
MarcoM zegt
De mijne ook niet.
Who_carez zegt
Ik snap de drama niet echt. Ten eerste weten we niet in welke staat de Delta was toen ze er aan begonnen. En ten tweede hebben ze de auto niet verzaagd of wat dan ook. Dus alles is terug om te bouwen naar origineel. Met een beetje geluk zit zelf de originele lak nog onder de wrap. Ik zie enkel dat ze er een hoop liefde hebben in gestoken en de slijtage onderdelen hebben aangepast naar iets betere onderdelen. Uiteindelijk dient een auto om met te rijden. En dat zal deze nu weer net iets beter doen dan standaard.
Verder kan ik mij niet inbeelden dat er veel mensen dit gaan doen met hun Integrale.