De naam van de Manhart Golf RS450 verraadt het exacte aantal paarden. Het maakt de auto er niet minder spectaculair om.
Manhart heeft de Golf RS450 gelanceerd. Het is de eerste keer dat de Duitsers een Volkswagen onder handen nemen. Meestal gaat het om de duurdere Duitse automobiel, zoals een BMW, Mercedes-Benz of Porsche.
Tuning voor oudere auto’s
Maar nu dus een ‘Golfje’. Zoals je ziet is het een oudere Golf, namelijk de Golf van de zevende generatie. Tuners doen dit wel vaker: nieuwe spullen ontwikkelen voor een auto die langer op de markt is. Daar zijn twee redenen voor. Er zijn meer exemplaren beschikbaar op de occasionmarkt, en veel kersverse eigenaren van een jong gebruikte auto zijn ook geinteresseerd in upgrades, zeker als de fabrieksgarantie toch al is vervallen.
De tweede reden is van vrij praktische: zo’n tuner kan dan beter rekening mee houden met alle mechanische zwakke punten van een auto. Deze issues kunnen dan meteen aangepakt worden of er kan rekening mee gehouden worden.
Pre-WLTP
Terug naar de Golf RS450. Het mag dan een ouder type zijn, het is wel de Golf R. de sterkste, snelste en dikste Golf. Dus compleet met vierwielaandrijving, DSG-transmissie en 300 pk sterke EA888 motor in het vooronder. Dit specifieke exemplaar van Manhart is een pre-WLTP exemplaar, dus standaard 310 pk. Deze motoren van Volkswagen hebben vrij grote reserves, want tunen lijkt kinderspel te zijn.
450 pk
Middels een grotere turbocompressor, carbon airbox, sportuitlaat, downpipe en nieuwe ECU weet Manhart namelijk 450 pk op te wekken. Inderdaad, net zoveel als een Audi RS4. Het maximale koppel bedraagt 500 Nm. De Manhart Golf RS450 moet dus niet alleen beter accelereren, maar ook beter klinken.
Optische wijzigingen
Naast motorische upgrades, zijn er nog een paar andere wijzigingen. De Golf RS450 staat dichter op de grond dankzij veren van H&R. Daarnaast is er een spoiler lip onder de voorbumper. Verder zijn er vier flinke velgen gemonteerd en wat Manhart Golf RS450-stickers. Als je die iets te opvallende stickers weghaalt is het een decent dikke auto die er minder snel uitziet dan dat ‘ie is. Helemaal goed dus.
okmer zegt
Logo’s en striping en het ziet er gewoon keurig uit, voor het vermogen hoef je je natuurlijk ook niet te schamen ?
okmer zegt
*logo’s en striping eraf
ghost zegt
Ik heb de prijs in Duitsland gezien. Laat maar zitten.
Haatto zegt
Mooi bakje , zonder de striping wel inderdaad.. Vind het een leuke knipoog richting 2 generaties RS4 ! Evenveel vermogen als de nieuwe, en lookalike RS4 b6 velgen. Knap !
hondema80 zegt
Ben benieuwd of ze er een goed accelererend totaalplaatje van hebben kunnen maken. Ding zou onder de 3,6s 0-100 kmh moeten kunnen doen met het vermogen
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Al zou ik zelf toch liever een GTI clubsport als basis nemen. Net even fijner.
poes zegt
Mwah, 450pk op de voorwielen? Lijkt me geen pretje. Ik weet dat ze tegenwoordig ook heel mooi afgewogen per versnelling de kracht kunnen knijpen (waardoor ‘1’ en ‘2’ nog een beetje te doen zijn), maar dan nog, geef mij maar AWD bij dit soort waardes.
brandon2000 zegt
@poes: golf R is gewoon AWD.
poes zegt
Een Golf R wel ja, maar een GTI Clubsport/TCR niet…
brandon2000 zegt
@poes: ik zag niet dat je op driftking reageerde sorry!
momo zegt
@brandon2000: ?
VeniVidiVici zegt
Mooi gedaan, maar het is en blijft maar een Golfje.