De Manhart Giulia QV600 lijkt een Alfa te zijn met 600 pk. Maar dat is dus niet zo.
In de categorie: “wist jij dat deze er was?” Hebben we vandaag deze Manhart Alfa Giulia QV 600 voor je. Nooit van gehoord? Nee, wij ook niet! Gelukkig hebben we een groot aantal tipgevers die het internet afstruinen en de mooiste pareltjes vinden.
De Manhart Giulia QV600 is natuurlijk een flink gemodificeerde Alfa Romeo Giulia. Nu is dat op zich niet een auto waar je aan veel wil tunen. Standaard is het namelijk best een heftig apparaat. Maar hey, Duitsers zijn Duitsers en doen wat ze het beste doen. Namelijk goede auto’s beter maken.
De motor is standaard goed voor 510 pk. Gezien de naam van de Manhart Giulia QV600 kun je een gokje wagen hoeveel power dit apparaat heeft. Fout! Want het is meer! Het totaalvermogen bedraagt namelijk precies 653 pk en het koppel is een bizarre 790 Nm.
Modificaties Manhart Giulia QV600
Dat is uiteraard niet simpel gedaan door een chipje te monteren. Er zijn downpipes doorm Manhart gemonteerd met 200-cel sportkats. De sportuitlaat komt bij de firma Remus vandaan en vervolgens is er een Stage III turbo-upgrade gemonteerd. Nu zegt Stage III precies evenveel als ‘verbeterde receptuur’ (helemaal niets dus), maar we gaan ervan uit dat er hybride-turbo’s zijn gemonteerd.
Wat de prestaties van de snelle Alfa nu zijn, is niet bekend. Standaard gaat de Giulia Quadrifoglio al in 4 seconden naar de 100 km/u en is de topsnelheid 307 km/u. Reken maar op een kleine verbetering van de sprinttijd en een hogere v-max. We schatten deze op zo’n 325 km/u. Waarschijnlijk dat het grootste verschil tussen 100 km/u en 250 km/u waarneembaar is.
Classic Line
Naast de motortuning is er niets gedaan aan het differentieel, remmen of onderstel door de tuners. Wel zijn er nieuwe wielen gemonteerd op de Manhart Giulia QV600. Het zijn zogenaamde ‘Classic Line’-velgen en komen bij Manhart zelf vandaan. Voor zijn ze 8,5 inch breed en meten ze 20 inch in diameter. De bandenmaat vóór is 255/30 ZR20. Achter zijn ze ook 20”, maar dan 10 inch breed.
De banden eromheen zijn 295/25 ZR20. Om het af te maken is er ten slotte de kenmerkende Manhart-livery. De totaalprijs van de Manhart Giulia QV600 is 119.500 euro. Precies wat de auto standaard in Nederland kost. Hier moet nog wel even BPM overheen. In totaal worden er 10 gebouwd.
Met dank aan Cees voor de tip!
baserati zegt
Launchcontrol had geen slechte toevoeging geweest
Eddie zegt
Heeft geen zin, standaard kom ik al moeilijk weg. Kan zn vermogen niet goed kwijt
jmeverts zegt
@baserati: heb nog geen filmpje gezien online waar een Q onder de 5 sec op de 100 zit…
Paul58 zegt
@jmeverts: je kunt ook overdrijven zeg of heb je nooit gehoord van een zoekfunctie op YouTube? Eerste filmpje wat ik tegenkom is begin 4 sec
Paul58 zegt
@jmeverts: of deze nog sneller https://youtu.be/CEZ_g1Biigk
petroldrinker zegt
Gister nog op mobile.de naar gekeken, beetje jammer dat ze hem kwa exterieur zo stock gelaten hebben, mag best wat aggresiever en meer “in yo face” zijn
rwdftw zegt
Het blijft een heerlijk rij-ijzer, heel jammer dat men blijft kiezen voor de 3 serie. De Giulia verdient echt meer dan het handjevol wat er nu rijdt.
Aan de andere kant heeft AR de bal ontzettend laten vallen door niet een hybride aandrijflijn te introduceren.
Ik heb er in ieder geval 3 jaar met plezier in gereden!
willeme zegt
@rwdftw:
Alfa Romeo heeft het een klein beetje aan zichzelf te danken natuurlijk. Er zijn geen instap-benzinemotoren, geen hybrides of plug-in hybrides, geen stationwagon of vijfdeurs uitvoeringen. Voor de liefhebbers maakt dat niet uit, maar voor de reguliere klant (waar je het met name van moet hebben) is dat simpelweg te weinig. Echt zonde, want het Giorgio platform is zeer goed.
petroldrinker zegt
@willeme: geen instap benzine motoren? Wat? Die zijn er voldoende
willeme zegt
@petroldrinker: Nee, er is alleen een 2.0T benzine of een 2.2 diesel. Er is geen 1.4/1.6 T-Jet ofzo. Als ze nu een 140 en 170 pk 1.4 T-Jet hadden en dan de 2.0T, heb je in elk geval een voordeliger alternatief, zowel in aanschaf als gebruikskosten. Die is er niet.
petroldrinker zegt
Een 2.0 is gewoon een instapper hoor….
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor!
Eddie zegt
Geweldige auto maar had wel qua exterieur meer gemogen….