Want het trucje met die 3-serie Touring, dat kunnen ze natuurlijk ook met een Z4. En dan heb je opeens 550 pk onder je motorkap waarmee je na 3,9 seconden op de 100 km/h zit!
Sinds de komst van de nieuwe BMW Z4 val je natuurlijk een stuk minder op als je het oude model rijdt. Gelukkig hebben de technici van Manhart daar een passende oplossing voor. Ze lepelen er gewoon ‘even’ een V10 in, afkomstig van een BMW M5. Blijkbaar hebben ze die motoren ooit een keer groot ingekocht. En het blijft niet bij een engine-swap alleen. Nee, de 10-cilinder is ook nog eens van 507 naar 550 pk gekieteld dankzij het RVS sportuitlaat-systeem.
Het Manhart-monster weegt na de operatie 1450 kg en zit een stuk sneller op de 100km/h. En niet alleen de originele zes-cilinder is uit de roadster verdwenen, van een snelheidsbegrenzer is ook geen spoor meer te bekennen. Dat betekent een topsnelheid van dik over de 300 km/h. Achter de V10 hangt een handgeschakelde 6-bak, enkel leverbaar op Amerikaanse M5’s.
Tuning betekent vaak dat een auto verziekt wordt door spoiler- en bumperopsmuk. In het geval van deze Z4 valt het -gelukkig- reuze mee. Qua bumpers is het zeer subtiel gebleven en de 19″ lichtmetalio’s staan de nieuwbakken 10-cilinder niet slecht. De Bilstein PSS10 schokdempers moeten ervoor zorgen dat het boeltje op de weg blijft. Wat Manhart voor deze modificaties rekent is nog niet bekend.
Henk zegt
nu nog met de nieuwe z4 en bmw het bewijs leveren dat je een bmw z4 m met een v10 kunt bouwen
RJ zegt
Heftig een V10 in zo’n klein dingetje dat wil ik ook wel eens proberen!
nu nog een ander paar velgen erop (schnitzer ofzo) en het is compleet!!
Gieltje zegt
Dit is toch al hartstikke oud nieuws, of niet dan?
CrazyHenkie zegt
Vet, ook omdat ze ´m gewoon de M-bodykit hebben gegeven! En ook die handgeschakelde 6-bak erin, dat maakt het af ;) ik vraag me alleen af of deze de koplampen van de pre-facelift Z4 heeft, of lijkt dat enkel zo?
Headhunterz zegt
yoo waar kan ik um kopen?! moet die hebben (als ik het geld had) :(
Bmw coupe zegt
Vette wagen, en ivm die manuele bak =>> bmw heeft speciaal voor de amerikaanse markt een manuele bak ontwikkeld (is een opgewaardeerde versie van de m5 e39 bak)
Ralph zegt
3,9 seconden naar de 100 vind ik nog best “tegenvallen”. Beetje stom om te zeggen natuurlijk, maar ik had het nóg sneller verwacht. Wel enorm bruut.
BmwMPower zegt
Dit is geen kapperswagen meer, dit is een lekkere sportwagen!
Een Z4 M was trouwens ook al geen lieverdje, standaard.
Nijntje_ zegt
Jawadde dadde…
die V10 lepelen ze overal wel in precies…
wel enorm dik!
CSL zegt
Wil wil nou een Gallardo of een R8 V10 als je zoiets kan halen? Wat een Beest.
CSL zegt
eerste wil moet zijn wie :)
Wheels zegt
Gewoonweg….
Briljant!!!
Donstil zegt
Had een andere tunert dit niet al een tijdje geleden gedaan ?
mb zegt
Ongelooflijk dat dit past!
Vinny_93 zegt
Hm, inloggen kan niet? Kan deze gekoppeld worden? Plz?
Anyway, wat Wheels zei.
Deze met herstelde hagelschade aub…
Is ie een beetje minder onbetaalbaar (voor mij).
Jochempie zegt
Ik wil ‘m hebben hebben hebben!!
snel zegt
Mooi spul hoor!
Remco zegt
Heel gaaf die Z4 en dan een wedstrijdje bij het stoplicht met een Corvette ZR1 :D
Alleen tja ik blijf zilveren velgen toch mooier vinden!!
M5Power zegt
wie durft er nu nog zeggen dat de Z4 een vrouwenauto is?
Kyanite zegt
Best leuke ombouw, motorisch gezien in ieder geval. Ben ik de enige die het dashboard slaapverwekkend vind?
INF3RN040 zegt
Wat schnitzer ? er zitten BBS CH Black Edition velgen onder van 3000 Euro
Femme zegt
De Z4 biedt een zee van ruimte voor dit soort motortransplantaties vanwege de lange motorkap. Ik denk dat het lepelwerk nog wel is meegevallen. De gewichsverdeling is relatief gunstig omdat de motor ten opzichte van de vooras vrij ver naar achteren geplaatst kan worden.
Wat betreft de acceleratie zijn denk ik vooral de achterbanden een bottleneck. Je krijgt er gewoon geen breder rubber dan ca. 275mm onder zonder de wielkasten te moeten uitbouwen. Ik rij mede om die reden nu op Michelin PSC sportbanden (met 445pk in een Z4 die ca. 150kg lichter is dan het apparaat van Manhart).
robbie zegt
Hij is eindelijk verkocht?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/29/te-koop-bmw-z4-v10-met-550-pk
SLR zegt
de motor is geweldig maar aan het uiterlijk is niks aan gewerkt alleen een paar andere velgen en zwarte lak
Clocker zegt
Nu in de Mini! :D
Aniator zegt
Het interessantste van deze post vind ik nog wel dat de M5 met handbak leverbaar is in de VS. Waarom niet hier!? Dan geen duizend settings meer, gewoon lekker rijden!
RickB zegt
Die gasten hebben ook nog en blauwe M3 V10 staan, ze bieden momenteel alle auto’s te koop aan :D
Neal zegt
handbak?
kuyl zegt
@Aniator,
Als het goed is klopt het bericht ook niet. M5 is alleen met SMG te leveren. Volgens mij bedoelen ze de 545i/550i.
Die waren/zijn namelijk als sport leverbaar met 6 handbak.
Anders moet je ff snel op de configurator kijken van bmwusa.com
OT: lekker bakkie, alleen had de V8 van de M3 mischien niet iets betere gewichtsverdeling en dergelijke gehad?
Ach ja, zo is ie gewoon lekker bruut.
Timmie zegt
Tuning betekent vaak dat een auto TOTAAL verziekt wordt!
J zegt
@ Kuyl. Je informatie is incorrect. In de USA wordt de M5 ook met handgeschakelde 6-bak geleverd.
kuyl zegt
@J
Klopt net de configurator gedaan, heb nog nooit een gezien waar dan ook. Grappig trouwens dat het een optie zonder extra kosten is. Je zou toch denken dat je minder hoeft te betalen voor die handbak.
kuyl zegt
Nog even verder op het net zoeken leverd op dat BMW alle garantie in trekt als je een manuele M5/M6 (idd ook M6) amerika uit haalt. Zelfs wanneer je eentje naar Canada haalt.
phantom zegt
@ remco, dan wordt hij alsnog vermorzeld want de zr1 is gewoon een beest ondanks de enorme potentie van deze z4
Cantago zegt
Ziet er niet alleen gaaf uit, maar er zit ook nog eens een V10 in? Monstercombinatie dus!!