Weer eens wat anders. De BMW 2002 tii van Alpina, aangepakt door Manhart.
Vaak pakt Manhart een nieuwe BMW beet. Een M2, een M3 een M5. Noem ze maar op. Dit is iets heel anders. Je kijkt naar een BMW 2002. Een legendarisch model van zichzelf. Wat dit exemplaar extra bijzonder maakt is dat het een door Alpina aangepakte auto betreft.
Het is niet de eerste keer dat Manhart druk is met een klassieker. Onder de benaming Classic Cars divisie pakt de Duitse tuner vaker oudere auto’s aan. Na een Lancia Delta Integrale en BMW M3 (E30) is dit de derde auto die ze doen.
Onder de kap huist een M10 viercilinder met een inhoud van 2000 cc. De mapping van de motor en het verdeelstuk is van Alpina. Manhart is een stapje verder gegaan en heeft een andere luchtfilter, een nieuwe sportuitlaat en een nieuw remsysteem geplaatst. Daarmee gaat de BMW van 130 pk en 178 Nm koppel naar 200 pk en 215 Nm koppel. Waarden die vandaag de dag niet heel veel indruk meer maken, maar het is een mooie vermogenswinst op een klassieker met een atmosferische viercilinder benzinemotor.
Om de rijeigenschappen van de klassieker te verbeteren is een ophanging van KW gemonteerd. De auto staat op een setje 215/40 R16 rubber aan de voorzijde en 225/40 R16 achter. Manhart heeft de belangrijkste zaken ongemoeid gelaten op deze BMW 2002. Bijvoorbeeld de klassieke Alpina-velgen, die zijn gebleven. De tuner kon het dan weer niet laten om spacers te monteren. Het is ze vergeven.
waterisnat zegt
Van 130 naar 200pk op een atmosferische motor met enkel een luchtfilter en een uitlaat veranderen? Best frappant
kniesoor zegt
Er zal inderdaad wel wat meer dan dat zijn gedaan. Vermoedelijk iets vergelijkbaars als wat Carly Motors met de voor de Squadra Bianca geprepareerde Giulia’s deed. Die gingen ook van een peekaa of 130 richting de 200.
Robert zegt
Het koppel stijgt nauwelijks mee. Ik vermoed dat ze vooral de toevoer van brandstof flink hebben opgevoerd, ondanks dat ‘de mapping van Alpina’ ogenschijnlijk ongemoeid is gelaten. Ik ga er van uit dat het een laat exemplaar is, gezien het feit dat de M10 motor dik 25 jaar door BMW is gebouwd en geleverd. Net zoals de 16″ Alpina velgen ook van recentere datum zijn, want de oorspronkelijke 02 stond gewoon op 13″ in de showrooms.
Het is trouwens wel voor het eerst dat ik een Manhart creatie goed kan waarderen.
paulkroon zegt
Effe gezocht, maar de originele 2002 tii leverde 130 pk, de Alpina versie uiteindelijk 165. Ik heb daarnaast het idee dat ze naar een modern inspuitsysteem zijn gegaan i.p.v. de Kugelfischer mechanische injectie. Manhart heeft het over ALPINA Single Throttle System.
lekkerlinksrijden zegt
Foei, afblijven en origineel laten
Grifo65 zegt
Iets dikker gemaakt en toch begeerlijk. Knap werk van Manhart. Kost ie eigenlijk?
kaeser zegt
Mouthwatering…..
MarcoM zegt
Op zich prachtig gedaan, de kleur is niet mijn smaak.
cossiekiller zegt
200pk is optimistisch. Het kan, maar dan zit je met webers en hele hoge toeren… En 20L zuipen…