Tabaksreclame op raceauto’s mag niet meer, maar dit is ook geen raceauto. Al ziet ‘ie er wel zo uit.
Roken is al lang niet meer cool natuurlijk, maar reclame voor roken kan nog wél cool zijn. Een Marlboro-livery op de juiste auto bijvoorbeeld. En met de juiste auto bedoelen we dan: een auto waarbij het een beetje historisch verantwoord is.
De BMW M4 is zo’n auto, want er is destijds geracet met BMW 2002’s en M3’s die gehuld waren in de rood-witte livery van Marlboro. De Duitse tuner Manhart grijpt daar nu op terug met de ‘MH4 GTR Marlboro’. Dit is eindelijk een creatie van Manhart die niet zwart met goud is.
Wat je hier ziet is niet zomaar een M4 met een spoiler en een Marlboro-livery. Dit is in de basis namelijk een M4 DTM Champion Edition, waar er maar 200 van gemaakt zijn. Voor alle duidelijkheid: het gaat om de DTM Champion Edition uit 2016, niet te verwarren met de DTM Champion Edition uit 2014. Die was er namelijk ook.
De DTM Champion Edition beschikt standaard over hetzelfde 500 pk sterke blok als de M4 GTS, inclusief waterinjectie. Deze uitvoering onderscheidt zich vooral in uiterlijk opzicht van de GTS, met een andere spoiler en splitter.
De DTM Champion Edition is van zichzelf al bijzonder genoeg (zou je denken), maar Manhart heeft de auto toch onder handen genomen. Met onder meer een upgrade van de turbo en intercooler hebben ze het vermogen naar 708 pk getild. Het koppel bedraagt een monsterlijke 980 Nm.
De tuner heeft het uiterlijk ook nog een tandje extremer gemaakt, met een extra grote spoiler en een extra lipje op de splitter. De velgen zijn vervangen door 20 inch Manhart-velgen. De canards op de voorbumper zijn wel weer origineel, die had de DTM Champion Edition af fabriek.
De eigenaar is kennelijk van plan om alleen op het circuit hard te rijden, want op de achterkant staat de tekst: ‘Te hard rijden kan leiden tot verlies van je rijbewijs.’ Of zou dat zijn om mensen die op de Autobahn willen racen te ontmoedigen?
Robert zegt
Als deze tuner nou z’n eigen naam in de typografie van de tabaksreclame had uitgevoerd, had het er misschien nog wel toffer uitgezien.
martinus.tussengas zegt
Straight pipes?!
kniesoor zegt
De M4 GTS heeft ook waterinjectie. Dat snufje is mede verantwoordelijk voor het halen van de 500 peekaa.
e38ossie zegt
Je was me voor
machielvdd zegt
Je hebt gelijk, heb het aangepast!
mc96 zegt
Volgens mij niet erg historisch verantwoord. Op het moment dat dit model M4 uit kwam, was tabaksreclame al lang en breed verboden. Met dit model M4 is behalve in de GT4 klasse (waar dit soort spoilers niet toegestaan zijn) ook nooi serieus geraced (dan tel ik een sillouette klasse als het DTM dus niet mee). Verder ook zonde om een auto waarvan er maar 200 in deze uitvoering zijn gemaakt zo te vernachelen.
toniominestrone zegt
Is er ooit geracet met 2002 modellen met de Marlboro livery? Los van alle latere varianten met deze retro livery.
MarcoM zegt
Ach ja, tabaksreclame mag niet meer, pfff. Nu zie je oude groep B wagens met Bastqs in plaats van Bastos of Rothmens in plaats van Rothmans.