Supercarmerk Spyker, dat sinds het hele Saab-avontuur behoorlijk stil heeft gelegen, is nog steeds niet voorzien van een andere eigenaar. Ondanks het feit dat hier wel intenties voor waren. Er is echter meer slecht nieuws voor het beursgenoteerde Swedish Automobile, dat alleen Spyker nog in de portfolio heeft zitten.
Het noodlijdende Spyker is alles wat er nog over is van beursonderneming SWAN (Swedish Automobile NV). Nu Saab door het faillissement in handen is van curatoren, is Swedish Automobile een behoorlijk lege huls met één merk dat al jaren verlies draait en al enige tijd op de schopstoel zit. Het was dus afwachten wat hiermee zou gaan gebeuren. Eerst zou de boel aan CPP (Vladimir Antonov) worden verkocht: ging niet door. Later was er een intentieverklaring om de boel van de hand te doen aan North Street Capital, een private equityboer: ook dat ging uiteindelijk niet door.
Sinds het faillissement zijn er blijkbaar de nodige meningsverschillen opgetreden binnen het management van Spyker/SWAN. Binnen de raad van commissarissen stappen zowel president-commissaris Hans Hugenholtz, Maurizio La Noce als Alex Roepers op (Google ze voor de gein eens), aldus Spyker zojuist in een persbericht. Binnen het management is het Rob Schuijt die de benen neemt. De reden voor het vaarwel zeggen van de toko: ze verschillen in mening met CEO Victor Muller over de toekomst Spyker en de manieren om geld bij elkaar te sprokkelen om SWAN in leven te houden.
Dit laat VM zojuist weten:
“I would like to thank messrs Hugenholtz, Roepers, La Noce and Schuijt for their years of commitment to the company for which we are very grateful. With the loss of Saab Automobile AB, the company has seen a drastic change in its perspectives and it will have to adjust accordingly. We are currently assessing the options available to Swan and discussions on a possible sale of the Spyker business are ongoing. However, retaining the Spyker business under Swan and expanding that business through acquisitions is an alternative we are considering.”
Wacht, er staat dus een mogelijke doorstart voor Spyker in de planning? Door eventuele overnames? Gaaf! Iemand nog suggesties voor een kwakkelend merk dat gered moet worden?
UPDATE: Het water staat Spyker aan de lippen. Zojuist meldt SWAN dat er 2.5 miljoen extra aandelen worden uitgegeven. Wat deze actie oplevert is nog niet helemaal duidelijk, maar het zal ergens rond de 500.000 euro liggen. Kunnen ze de rekeningen in Zeewolde weer even betalen. En opnieuw geeft Victor Muller “het management” aan dat ze de verschillende toekomstopties voor Spyker onderzoeken. Mocht de verkoop van Spyker niet lukken, dan wordt er zelfs gedacht aan een ‘wind-down’. Wat neerkomt op een langzame ontmanteling van het bedrijf.
Mocht u zich afvragen waar Victor Muller dit weekeinde vertoefde: hij was aanwezig op het voormalige vliegkamp in Valkenburg. Daar sprak hij de échte Saab-troepen toe. In 41 landen (!) waren namelijk Saab-meetings onder het motto We are many, we are Saab en in Nederland kwamen er zo’n 1.500 auto’s bijeen. Indrukwekkende foto’s bij SaabsUnited. Om af te sluiten met de woorden van Victor: “It ain’t over until the fat lady sings, en ik heb haar nog niet gehoord.”
964rs zegt
En daar gaat er weer een weg met zn staat tussen zn benen.
gerard1710 zegt
Wat zou het jammer zijn als Spyker op de fles gaat, dat is nou nog een onderscheidend merk met prachtige auto’s…
kliko zegt
de soap krijgt een seizoen twee… *zucht*
meneersander zegt
@kliko: ja, de winterstop is afgelopen.
toeter11 zegt
Inderdaad jammer als spyker verdwijnt, het laatst hollandse automerk(of wat er nog van over is).
Iets voor Muller: breng nieuw leven in de DAF personenwagens! heeft die nog iets te doen straks
Griffin zegt
@toeter11: het laatste “Hollandse” automerk? Donkervoort vergeten?
toeter11 zegt
@Griffin: zie je wel dat ik een automerk vergeten was, je trouwens ook nog carver alleen die schijnt ook te worden opgedoekt.
midasracer zegt
@toeter11: is allang opgedoekt, http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/carver-vraagt-faillissement-aan.
Mogen we Burton ook als Nederlands merk meetellen?
toeter11 zegt
@midasracer: als gij daar vrede mee hebt en je daar prettig bij voelt dan mag dat
toeter11 zegt
@Griffin: hebt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hm, toch nog enigszins goedgemaakt met een ietsiepietsie aandacht voor de meeting afgelopen zondag…
cheetacars zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Hoe kijkt de ”gemiddelde” echte Saab-liefhebber nou tegen Muller aan? Held voor het proberen of slecht door het zover te laten komen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
OT Economisch gezien kunnen ze met het heropstarten beter een paar jaar wachten. Spykers zijn de luxeproducten onder de luxegoederen, het lijkt me niet echt de tijd voor zo’n merk.
Misschien dat een nieuw management Muller wat meer ruimte gaat geven. Nu alleen eerst SWAN weer een Nederlandse naam geven, Swedish is ook niet echt toepasselijk meer.
Trionic zegt
@cheetacars: GM heeft het zover laten komen.
Victor Muller heeft het in ieder geval nog geprobeerd.
Achteraf gezien hadden beiden het anders aan moeten pakken, maar achteraf is het makkelijk lullen. Het avontuur van VM is mislukt. Als je aan de zijlijn blijft staan en niets anders doet dan commentaar leveren zal je nooit mislukken, maar ook niets bereiken.
VM heeft zijn nek uitgestoken en heeft geprobeerd om SAAB te redden. Daarvoor verdient hij respect.
The360box zegt
@Trionic: Lol, Het domste wat je kon doen is saab nog redden, het was al dood en dat wist gm en dan nog opkopen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@cheetacars: laat ik het zo zeggen, hij werd met applaus ontvangen afgelopen zondag… Mijn eigen gevoel is dubbel, en denk dat veel dat hebben. Kom er eigenlijk niet uit!
cheetacars zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Sociale mensen dus die Saab-liefhebbers. Ik ben nu benieuwd hoe er over vele jaren teruggekeken wordt. In elk geval bedankt voor je antwoord.
kaasboerin zegt
Valse Moed... Wel gave meetings.
fluvioglacialeafzetting zegt
Dat zou ik wel echt heel jammer vinden, als Spyker verdwijnt
desjonnies zegt
Het lijkt wel alsof ik de Prins der Nederlanden de meute zie toespreken.
Waar is Maxima?
En als de “deal” (waar hij het over heeft tijdens deze speech) door anderen wel kan worden voortgezet waar was deze Prins dan?
Wilde Prins Victor dan koste wat koste zelf de boel regeren?
amgpowerrr zegt
Supercar merk? Nou sorry maar de laatste modellen waren zwaar overpriced met een leuk audi blok erin wat super.
Misschien in het verleden voor mijn tijd misschien..
mout zegt
@amgpowerrr: Ben met je eens dat het geen supercars zijn.
Gek genoeg vind ik ze toch niet overpriced. Niet dat ik er een kan betalen – maar dat kan ik een nieuwe E-klasse ook niet. Wat Spijker biedt is een uniek niveau van mechanisch handwerk. In het interieur, maar ook verder dan dat. Die uitlaat bovenaan de Autojunk banner bijvoorbeeld. Of de scharnieren, of het onderstel. In dat opzicht staat Spijker dichter bij van die gekke engelse merken als Bristol of Morgan.
robbie zegt
Ok, Muller is nu dus de enige persoon in het bestuur en de raad van commissarissen van SWAN. Hetzelfde zagen we bij Saab vlak voordat ze failliet gingen.
Muller krijgt zijn zin niet en flikkert iedereen op straat.
midasracer zegt
Spyker is een waardeloos kitscherig merk dat alleen maar interessant is voor sjeiks en Hollywood. Het is verminkt door Viktor Muller. Maarten de Bruijn had er iets moois van kunnen maken, maar werd tegengewerkt door de geldschieters. Hetzelfde volk dat geilt op overdreven grote zware en extreem dure Zwitserse horloges. Dit wordt het laatste jaar voor Spyker, want niemand wil deze overdreven bling bling. Ja misschien nog een rapper.
gerard1710 zegt
@midasracer: Dus omdat jij het niet wilt, willen anderen, behalve sjeiks, rappers en Hollywood, deze auto ook niet. Daar heb jij zeker diepgravend onderzoek naar gedaan..
desjonnies zegt
@gerard1710:
Nee Spijker is gewoon helemaal fout.
Geen race historie, geen tegendraadse echte persoonlijkheid die het merk heeft geleid a la Enzo of Ferrucio, geen eigen motoren, geen ouderwetse chique, alleen maar bluf.
Oh ja, ga nou niet over hun Le Mans avontuur lopen janken.
Want ook daar hebben ze geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.
gerard1710 zegt
@desjonnies: En dat maakt een auto mooi en begeerlijk? Dat gezeur altijd over historie, als je in die auto zit heb je er weinig mee te maken ofwel?
cheetacars zegt
@gerard1710: Auto’s van dit kaliber koop je grotendeels op gevoel, al dan niet onbewust. Dat die auto afstamt van grote racers en belangrijke auto’s uit de geschiedenis stimuleren het positieve gevoel. De racerij is ook een goede manier om nieuwe technieken te ontwikkelen en testen, die uiteindelijk in de straatauto’s komen. Dus dat merk je wel.
gerard1710 zegt
@cheetacars: Wat is hetgene dat de doorslag geeft bij het kopen van een supercar (niet dat ik dat ooit gedaan heb), waarschijnlijk niet zijn historie; het zijn óf de looks óf het weggedrag. En merk jij bij een Bentley de successen in de racerij die zij vroeger hadden?
cheetacars zegt
@gerard1710: Onbewust gaat er meer om in een mens dan je denkt. Uiteindelijk is het de historie dat een merk vormt. Bij Bentley is het erg lang geleden dat ze aan de echte racerij deden (muv de Speed 8 natuurlijk). Maar van de echte luxemerken is Bentley wel de sportievere, Rolls Royce is bijvoorbeeld veel statiger. De looks hebben vaak ook invloeden van de racerij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@cheetacars: helemaal mee eens. De heritage van een merk is in die klasse het belangrijkste…
cheetacars zegt
@desjonnies: Houd het dan wel bij Spyker ipv Spijker. Die laatste heeft een zeer rijke historie met een van de eerste vierwielaangedreven auto’s en de Gouden Koets. In 1903 werd de naam veranderd. Daarnaast heeft het huidige Spyker een aardige band met Le Mans waar ze jaren aan meegedaan hebben. Dat ze geen records gezet hebben is een feit, maar ze hebben er wel in geïnvesteerd en dat is wel een deuk in het pakje boter.
desjonnies zegt
@cheetacars:
Ok ’t was wat gechargeerd.
robbie zegt
@desjonnies: ik zou Victor Muller toch redelijk flamboyant willen noemen. De beste man heeft voor genoeg opschudding gezorgd de laatste jaren.
midasracer zegt
@desjonnies: En technisch is het ook niet boeiend, Audi blokje, alu carrosserie. Op het eerste gezicht zou je Pagani in het zelfde rijtje schuiven met ook flink wat bling van binnen. Maar de Pagani is bijv. met zijn koolstof monocoque en techniek een stuk boeiender en weet nog wel auto’s te verkopen. Al zijn ze 4x zo duur als een Spyker. Net als Koenigsegg.
desjonnies zegt
@midasracer:
En zo’n Zonda is helemaal knots-knettergek en zijn prestaties dringen haast door tot een volgende dimensie.
Dat heeft hun ook op de kaart gezet.
Supercars moeten iets toevoegen, is dat de baseline?
midasracer zegt
@desjonnies: Ik denk het, een Pagani maakt van een miljonair weer een kind, een Spyker maakt van een miljonair een patser. Misschien moeten we bij AB ook maar een cool wall beginnen. Dan zal de Spyker waarschijnlijk seriously uncool zijn.
BigBoy zegt
Ik zoek nog werk momenteel, iemand het nummer van Victor voor mij!? Dubbele nationaliteit Nederlands/Brits, dus ik ben lekker nuchter met een echt auto hart en aangeboren gevoel voor stijl. Doe mij maar een commissarissen baantje en één van de eerste agenda punten is VM onder curatele stellen, zijn bankrekening is dik genoeg en het gat in zijn hand wordt alleen maar groter ;-)
cazzo993 zegt
Altijd een flutmerk gevonden dat Spyker.
Kan niet in de schaduw van Donkervoort staan.
Ook altijd raar gevonden dat de productie zomaar naar Engeland verplaatst kon worden.
Hoeveel nederlandse subsidie is er heen gegaan?
kaasboerin zegt
De Spyker mag van mij op m’n opritje staan heurrr..
Jantje_555 zegt
dit is het merk dat dit jaar failliet gaat
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Jantje_555: Huh? Dat was Alfa Romeo toch al??
JaxDryke zegt
Heeft iemand enig idee wat het overnamebedrag van Spyker zou zijn ?
phantom95 zegt
@JaxDryke: iets van 36 miljoen, misschien kan je het symbolische bedrag van 1 euro proberen?
dennisr zegt
maar de hamvraag, begon er ook een dik mokkel te zingen ?
norge zegt
@dennisr: er is altijd wel een dik mokkel die zingt.
kaasboerin zegt
@dennisr: Die heeft allang gezongen, VM moet z’n oordopjes er is uithalen.
xlnc zegt
Ik ben ook wel benieuwd naar de overnamebedrag. Zie het nergens staan. Het is een crisis binnen het bedrijf. De wereldwijde recessie heeft niet bewezen dat er minder auto’s van dit kaliber en hoger zijn verkocht. Integendeel. Er is altijd sprake van een een nichemarket en dit soort auto’s zullen altijd een afzetmarkt hebben zolang de uiteindelijke klant vertrouwen erin heeft.
speedie zegt
Ben van mening dat mini-merken het steeds moeilijker gaan hebben en onmogelijk kunnen overleven zonder een moederbedrijf. Bij de minste tegenval gaan ze overkop.
daantjeds zegt
@toeter11 ben je dit merk vergeten ?? http://www.savagerivale.nl/