Zou hij met een wheeliediploma wel sympathie van de rechter krijgen?
Een driftje, een stoplicht sprint of verzin het maar. Met de auto kun je allerlei capriolen op de openbare weg uithalen. Het is beter om dit niet te doen. Voor je het weet heb je een artikel 5 aan je broek hangen. Dag rijbewijs en zo’n verplichte EMG-cursus á 1.000 euro hakt er ook behoorlijk in.
Op de motor kun je nog veel meer toepassingen verzinnen om stunts uit te halen. Een 23-jarige motorrijder uit Sint-Oedenrode kan daarover meepraten. Hij zat gister in de rechtbank in Den Bosch toen de kantonrechter uitspraak deed over een stunt uit 2021. Daarover schrijft het AD.
Namelijk het uitvoeren van een wheelie. Dat deed hij op de Randweg in Den Bosch. Een motoragent was getuige van het spektakel en zag de coureur tien meter op het achterwiel balanceren. Vervolgens werd de man aan de kant gezet. Tegenover de motoragent had hij geen verklaring voor de wheelie. Een gemiste kans om “Gij kunt zeker geen wheelie?” op te laten schrijven door de agent als verklaring. De man mocht in elk geval gisteren bij de rechter haarfijn uitleggen wat hier de bedoeling van was.
Ik ken mijn motor goed. Het was veilig
De 23-jarige motorrijder
Deze uiterst zinnige reactie kon niet op sympathie van de rechter rekenen. Dat de man in het verleden al vaker is beboet voor diverse verkeersovertredingen helpt ook niet mee. De man komt uiteindelijk weg met 300 euro boete en twee maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. Daarmee heeft de man geluk. Hij mocht zijn papiertje houden omdat hij als motorfiets monteur zijn rijbewijs nodig heeft.
Wheeliediploma
Een wheelie doen op de motorfiets kan niet op goedkeuring rekenen van de politie of de rechter. Maar wat als je nu een hele goede reden hebt? We denken natuurlijk graag mee met alle partijen. Na wat googelen kwamen we stuntscholen tegen die je helpen om een veilige wheelie uit te voeren. Kijk, met zo’n wheeliediploma op zak heb je echt een fundering om op te staan. Misschien heb je er wat aan. We raden het nog steeds niet aan. Bewaar de wheelies maar voor op het boerenerf. Of doe het helemaal niet.
Foto: FTR 1200 wheelierecord via MaxxMoto
lekkaah zegt
Ik pleit voor een verplichte G meter die automatisch de politie belt zodra je je stuur lift. /s
drdre1 zegt
Ik pleit voor een dagje meedraaien op de IC of mortuarium wanneer de eerste zonnestralen weer uitnodigen tot motorrijden.
lekkaah zegt
Weer extra omzet voor de zorgsector. Kan de premie ook weer mooi omhoog volgend jaar.
Dutchdriftking zegt
Op een afgelegen stukje industrie of zo wat oefenen met stoppies, wheelies of anderzins kan zeker nuttig zijn. Vergelijk het met spelen in de sneeuw met je auto. Het is niet alleen leuk, je weet ook gewoon hoe je voertuig op de grens reageert en daarmee vergroot je jouw voertuig controle en dus de verkeersveiligheid. Het geleerde in de praktijk brengen op de randweg is natuurlijk een beetje dom.
drdre1 zegt
Als je iets goed will kunnen moet je het, zeker in dit geval, veel blijven doen. Wheelies, stoppies, driften, noodstop, etc. Maar ja… Dat moet je bijhouden. En daarnaast heb je nog het probleem dat er veel mensen zijn die het dénken te kunnen. (zie YouTube) Vandaar dat we hebben afgesproken het gewoon helemaal niet te doen op de openbare weg. Saai. Maar wel veilig voor de massa.
kniesoor zegt
‘We’ hebben niets ‘afgesproken’. Verder ben ik het roerend met je eens.
drdre1 zegt
Jawel, we hebben afgesproken dat er wegenverkeerswetten zijn. En die zijn er omdat de meeste mensen veiligheid belangrijk vinden. Kan ook op een partij stemmen die tegen die wetten is natuurlijk. Kan je ook zeggen dat je die wetten niet erkend, maar ja… Wat wil je dan wel?
Tonnie zegt
‘we’ hebben dat wel ‘afgesproken’. Dat heet volksvertegenwoordiging. Daar hebben ‘we’ democratisch voor gekozen.
kniesoor zegt
Ehhhm, nee. Er is zo goed als niemand, die in het stemhokje op partij X, Y of Z heeft gestemd vanwege het standpunt van die partij over wheelies en stoppies. Of zelfs over art.5 als zodanig. En dat is nog maar een heel klein deel van wetgeving waar dat voor geldt. Niet perse slecht, zoals art.5-wetgeving laat zien. Maar daarom nog niet iets wat ‘we’ hebben ‘afgesproken’, het is in zekere zin bijvangst van redenen waarom we in het stemhokje wél op partij X, Y of Z hebben gestemd.
drdre1 zegt
Dus is er niks over afgesproken? Dan ziet deze man met genoegen de rechtzaak tegemoet. Beboet worden onder de noemer van bijvangst houdt geen stand in de rechtbank denk ik.
kennone zegt
10 meter is dan ook niet echt een wheelie. Dat is gewoon flink optrekken en beseffen dat het voorwiel los komt. Denk dat je dit met bijna alle motoren kan hebben gezien mijn 95pk niet zo sterke stalen ros dit nog in zijn 3 doet op het gas.
gaszitrechts zegt
Een wheelie hier en daar moet kunnen, helemaal als je een goede rijder bent het is juist een uiting van controle over de fiets. Het valt me altijd op dat de mensen die het niet kunnen er een probleem van maken waarschijnlijk door hun eigen incapabiliteit.