Een man heeft de Dyson award gewonnen voor een kit die oude auto’s om moet turnen in hybride’s voor een spotprijs.
Overheden werken wereldwijd aan regelgeving die verbrandingsmotoren verbieden vanaf 2025, 2030, 2035, 2040 of andere arbitraire data. Maar de vraag is dan wel wat er met al die auto’s moet gaan gebeuren die al verkocht zijn met verbrandingsmotor. Jan Modaal kan voorlopig in ieder geval namelijk geen splinternieuwe EV kopen. Of dat gaat veranderen, valt te bezien. De klima-wende kost namelijk zo ontzettend veel geld dat de stille financiële apocalypse van werkend West-Europa zich langzaam maar zeker af begint te tekenen.
Is er voor minvermogenden dan nog een manier om auto te rijden? Misschien, als Alexander Burton zijn zin krijgt. Deze student van RMIT heeft namelijk zojuist de James Dyson National Award (van de stofzuigers) gewonnen in Australië voor zijn idee oude bakken om te turnen tot moderne hybrides. Onder de naam REVR (Rapid Electric Vehicle Retrofits) wil hij een kit verkopen die voor uiteindelijk circa 3.000 Euro je oude barrel binnen een dag kan transformeren tot een hybride.
Als prototype is een Toyota Corolla gebruikt. De kit werkt door het reservewiel te verwijderen voor een accu van 15 kWh. Volgens de maker, is zijn op maat gemaakte axiale fluxmotor in pannenkoek-stijl de sleutel. Deze wordt op de wielnaaf geschroefd en heeft een roterende plaat die tussen de remrotor en het wiel zit. Burton zegt dat elke motor 50 kW (67 pk) kan produceren. Maar hij heeft nog geen functioneel prototype.
Het systeem staat niet in connectie met de verbrandingsmotor. Beide zouden tegelijkertijd kunnen werken om de brandstof die door de motor wordt verbrand te verminderen. In de volledige EV-modus, moet het systeem de 12-volt batterij opgeladen houden en de verlichting, ventilator, enzovoorts voorzien van stroom. De volledig elektrische actieradius wordt, als alles goed gaat, zo’n 100 kilometer.
Het klinkt allemaal nog een beetje houtje-touwtje. Maar zijn dit soort dingen “oplossingen” voor de toekomst? Laat het weten, in de comments…
none1234 zegt
Ik vind het wel mooi. Oude smart of een fiat500 kopen, motor er uit, accu er in. Leuk toch. Open hardware van maken, en er rijden meer EV’s in Afrika dan in de EU.
ghost zegt
Zou wel wat zijn als je gemiddelde CO2 dan naar beneden gaat en je daardoor niet torenhoge bpm bedragen hoeft af te tikken👍🏼
Hubert zegt
Zou ideaal zijn. Ik hoef maar 40km / dag woon-werk te doen.
Laat maar komen.
moveyourmind zegt
Het idee is mooi, maar ik moest gelijk denken aan het idee van aftermarket airbags dat ik ergens in de jaren ’90 of de Amsterdamse autovakbeurs zag. Het was nog niet meer dan een folder met Chinese tekst en wat vage plaatjes, maar het idee was briljant. Gewoon een paar airbagmodules op de plaats van de zonnekleppen dat voor iedere auto waar nog geen airbags in zaten geschikt zou zijn.
In theorie heel mooi, maar in de praktijk komt er natuurlijk meer bij kijken. Denk dat het bij deze hybrideaandrijving ook te mooi is om waar te zijn. Zie het maar eens te integreren op een manier dat het ook samenwerkt met de rest van de techniek en het brandstofverbruik vermindert.
maseraudi zegt
Vorig jaar was er aardig wat nieuws rondom het franse bedrijf Transition One. De website werkt niet meer, maar je kan genoeg info vinden.
Zij doen retrofits (eletro motor) in 6 populaire kleine autos. Kosten waren destijds rond de 8000 euro dacht ik. Maar ik denk dat als het zouden scalen de kosten wel omlaag zouden kunnen.
Ik steun dit soort ideen, omdat behalve de motor de rest van de auto ‘door kan’. Dat is toch beter voor het milieu dan een hele nieuwe auto produceren. Als het echt om het milieu moet gaan…
ouwedibbes83 zegt
Bij deze kit mag zelfs de motor ook “door”, want je maakt van de auto een hybride voertuig. Deze electromotor helpt aan de wielen de verbrandingsmotor. Geeft ze nog een extra zwengel, zodat je harder gaat zonder veel extra peut te verbranden. Bijzonder vindingrijk!
Robert zegt
Als deze man een werkend prototype weet te produceren, zie ik wel kansen en heb ik zeker ook wel interesse. Weliswaar is een retrofit-kit van 3 mille geen kattenpis, maar een after-market lpg-g3 installatie laten inbouwen doe je ook niet meer voor minder dan 2 mille.
Van de website:
“Burton plans to use the AU$8,800 winnings from the national award to buy a small CNC machine and the specialist materials that are required to build a working prototype, building on a previous non-working prototype made in RMIT’s workshop.”
Hij is er dus al wel druk mee bezig.
marcomanta zegt
12 jaar geleden had je AGV, All Green Vehicles, een op een Ford Transit Connect gebaseerde EV met 120 km bereik, een grote flop zoals bleek na een faillisement in 2014, want ze bleven regelmatig uitvallen. Als je de hoofdaccu loshaalt, dan is alles met kit aan elkaar geprutst en er zijn gewone anp stekkertjes, dat zoiets destijds goedgekeurd is door de RDW is mij een raadsel. Nieuwprijs was toen iets van 65k.
shicomm zegt
De retrofit initiatieven komen maar lastig van de grond.
Tot nu toe lijkt het voornamelijk het beste te gaan bij leafs voorzien van nieuwere cellen en de enkele creatieveling die ev restomods doet met onbeperkt budget.
Een initiatief tot een retrofit mild hybrid is niet gek maar heeft maar een kleine kans van slagen denk ik.
Er komen nu meer en meer kleinere ev’s met een fatsoenlijk bereik uit waardoor de prijs uiteindelijk wel moet gaan dalen.
Tot die tijd zijn cel refreshes de enige werkbare oplossing denk ik.
flyerbunch zegt
Beetje raar want uniek is het niet. Orbis en Protean zijn hier al vele jaren mee bezig. Mss denk Dyson hier een patent mee binnen te kunnen halen?
Dutchdriftking zegt
Als dit echt werkt en fatsoenlijk en met garantie ingebouwd kan worden, dan wil ik het wel. En dan niet met gekke schakelaars en knopjes zoals een gasinstallatie, maar gewoon contact aan, en op de elektromotor draaien totdat de accu leeg is, en dan automatisch door naar de verbrandingsmotor. Kan ik van mijn oude dieseltje een heel goede toekomst bestendige daily maken.
damrakker zegt
De hamvraag: hoe ga je je hydraulische stuurbekrachtigings pomp en vacuüm rembekrachtiger werkend krijgen?
Niets is onmogelijk maar het lijkt me sterk dat je dat stukje techniek voor 3k er bij krijgt.