De BMW M3 (E46) was een overheerlijke auto. Maar het kan dus nog heerlijker.
Van sommige generaties weet je gewoon dat het klassiekers gaat worden. Toen de BMW M3 van de E46-generatie in 2000 uitkwam, wist iedereen het al eigenlijk. Het was namelijk een op-en-top BMW met een hoogtoerige zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een handbak. Het chassis bood een uitstekende combinatie tussen sportiviteit en voldoende comfort om er elke dag mee te rijden. Dat was het mooie. Je kon gewoon ermee forenzen naar je werk, maar op de terugweg compleet de hooligan uithangen.
De BMW M3 E46 is nog altijd een gewilde occasion c.q. aanstaande klassieker en dat zie je ook aan de prijzen van gebruikte exemplaren. De E46-scene is nog heel erg actief!
Er zijn namelijk nog veel mensen die (zeer veel) geld uitgeven om hun 3 Serie E46 helemaal perfect te maken. Vorsteiner is niet de moeilijkste en komt met een arsenaal aan upgrades voor de M3 Coupé (E46/2S) en de M3 Cabrio (E46/2CS).
Spulletjes voor de BMW M3 (E46)
Goed nieuws voor de fans, want de Vorsteiner-producten schijnen erg populair te zijn. Dat komt omdat de tuner zich heeft laten inspirerereren op de BMW M3 CSL en M3 GTR, eveneens van de E46-generatie. Zo is er een V-CSL Aero-bumper met de kenmerkende luchtinlaat. Mocht je liever symmetrie in je leven hebben, is er goed nieuws. Vorsteiner maakt de bumper ook met twee gaten.
Ook heel erg tof is de ‘V-CSL Aero bootlid’, een geïntegreerde spoiler, inderdaad precies zoals de CSL dat óók had. Verder zijn er carbon flaps aan de voorzijde in de vorm van twee kleine splitters, eentje links en eentje rechts. Een splitter over de gehele breedte is overigens ook mogelijk.
Niet goedkoop
De achterkant kun je verder verfraaien met de Aero Diffusor, al dan niet van carbon. Kies je voor die laatste, is het design ietsje drukker. Wij zouden gaan voor de reguliere versie. Dan is er iets wonderlijks aan de hand. Aan de zijkant is er namelijk een nieuw inlegstuk voor de luchtuitlaat. Die is gek genoeg strakker en minder kitsch dan het origineel van BMW zelf.
De GTR-vibe komt van de motorkap, de zogenaamde ‘Aero Hood’. Deze is voorzien van functionerende luchtuitlaten, zodat de hitte sneller uit de auto kan.
Je kunt het geheel afmaken met Vorsteiner-velgen. De wielen die je ziet zijn Vorsteiner GTE-352 wielen. Dit zijn meervoudige gesmede patta’s en dat betekent dat ze duur zijn: de vanafprijs is dik 12 mille voor een setje.
Over prijzen gesproken, de gehele kit (minus de velgen) is ook 12 mille. Wees er snel bij, want Vorsteiner gaat maar 103 setjes bouwen. De tuner uit Californië komt af en toe met bijzondere onderdelen voor oudere BMW’s en in veel gevallen zijn de setjes in no time uitverkocht. Op zich niet zo vreemd, het is niet zozeer een extreme aanpassing. De kit onderstreept voornamelijk wat er zo dik is aan een M3.
Meer lezen? Dit zijn 13 briljante analoge straatracers!
isleofman zegt
Very nice. En het mooie aan de e46; het interieur is niet zo vreselijk als z’n tijdgenoten. Hele mooie auto.
Oopelkadet zegt
Prachtige auto en ik begrijp de appeal maar dit is een 20 jaar oude auto met ditto tech. Ik zou echt niet meer zonder acc of tal van andere nog hoogstaandere gadgets kunnen. Gaat dus niet meer een daily worden.
Dan zou ik dit als weekend truuk kopen, oppimpen en zoals zoveel weekend spul, uiteindelijk na een jaar of 2-3 in de hoek gooien om niet meer aan te raken.
Weekend truuk zou ik meer sportwagen kiezen. Gezien mijn inkomen mogelijk een oudere Wouter 11 ofzo. Als ik de E46 fora lees ben je eigenlijk pas klaar na een complete rebuild en blijft ook de motor tech aandacht vragen. Inderdaad heel, heel veel geld. Kan nog beter een E90 M3 kopen, waar geld storten bij de V8 blijft. Nee, als het dan 20 jaar oude fun car moet worden, dan een 911, een motor, of als ik meer geld had, een Ferrari of een Lambo.
spollie zegt
Hier precies andersom, ik ben serieus aan het overwegen om back to basics te gaan. Ik rijd nu een BMW G31 LCI met alle toeters en bellen, maar ik word gek van alle piepjes, waaarschuwingen, trillend stuur en dergelijke als je van rijbaan wisselt op een moment dat de auto denkt dat dit niet veilig is. Dat bepaal ik altijd zelf nog wel. Acc en driving assistant professional is rommel, werkt te traag en is enorm frustrerend als je een beetje vlot wilt doorrijden. Ook de bouwkwaliteit van BMW is niet meer wat het geweest is. Enige voordelen zijn het lage verbruik en Android Auto wat goed werkt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik liever in een oudere auto met wat minder toeters en bellen rijd. Ik denk dat mijn volgende auto een Alpina B3S van de F30 generatie gaat worden ofzo. Start/stop uitcoderen en gaan met die banaan.
Jurgen zegt
Je weet toch dat je al die toeters en bellen ook gewoon uit kunt zetten hè
Oopelkadet zegt
Eens dat de toeters en bellen en vooral de bliepjes enorm kunnen storen. Maar ga eens een Toyota Yaris rijden – een auto die gemaakt is voor mensen die autorijden haten – en je bent op slag weer verliefd o je BMW. En je kan het inderdaad ook uitzetten.
Maar voor mij werkt acc en driving assistant perfect en ik rij veel rustiger, zeker in NL. Op lange afstanden is driving assistant zo relaxed. Voor mij is de daily 80% tokkelen en 20% beetje hooligannen. Het is voor iedereen anders.
Wel vind ik de e46 supermooi. En ook het gewicht is jaloersmakend. De ideale restomod is E46 koets, e46 gewicht met wat 2024 tech en betrouwbaarheid.
ouwedibbes83 zegt
Een M3 als daily lijkt mij zelf zonde van alle kilometers aan snelweg en file die je er dan op zet. Geniet je er in mijn ogen te weinig van, want zoals je aangeeft is een E9x M3 een “voordeligere” keuze.
Zou als ik jou was, nog iets verder terug gaan dan die 911 van de 996 generatie. Als je echt analoog wil en terug in de tijd, is de 911 daarvoor een stuk authentieker qua interieur. Lekker naar 90’s wagens kijken, vóórdat infotainment een begrip werd ;)
Oopelkadet zegt
Yup. Ik heb een 911 993 gehad maar nu zou ik het model ervoor nemen. De recht opstaande koplampen. Het is gewoon zon sexy klein gebakje. Met de 996 is de voorruit ook minder steil geworden. Beter voor minder bugs op je raam maar silhouette is wel beetje minder geworden.
tommycooker zegt
Niks ten nadele van Vorsteiner en andere modificateurs, maar als je kijkt naar welke uitvoeringen van (toekomstige) klassieker serieus geld gaan opleveren c.q. niet afschrijven dan zijn dat vrijwel wel altijd originele exemplaren met alle gedocumenteerde historie en onderhoud. Dus blijf weg van alle vormen van tjoening en modificaties die niet weer ongedaan kunnen worden gemaakt zonder zichtbare restanten en/of beschadigingen. En houd de originele onderdelen bij de hand.
Robert zegt
Ik ben zelf ook van Kamp Originaliteit, maar zoals ik in dit topic ook al schreef, mits niet over de top, kan ik een subtiele aanpassing wel waarderen. En Vorsteiner heeft met veel gevoel en respect voor de BMW heritage, een bodykit ontwikkeld die stijlvolle verwijzingen heeft naar de roemruchte M3 CSL en M3 GTR uitvoeringen van weleer. Uitermate knap gedaan.
Wow, nooit gedacht dat ik 'bodykit' en 'stijlvol' in één zin en als een positieve associatie zou kunnen samenvatten, maar bij dezen is dat nu gebeurd. Waarvan akte (© @jaapiyo).
ouwedibbes83 zegt
Die velgen staan m goed, de rest zou ik achterwege laten. Dan wil je te graag op een CSL of GTR versie lijken, terwijl de M3 dat niet nodig heeft om sportief te ogen. Je gaat zulk duur spul wss niet op een gare Sjonnie M3 schroeven, of je dure, originele M3 van dit soort opsmuk voorzien. Lijkt me in beide gevallen niet de doelgroep.
Gulli zegt
Hear hear, de velgen zijn dikke prima. Gaten en spoilers maak je maar op je Golf 7.5. Een E46 is nou juist van die generatie dat ze zo mooi understated zijn, geen lijntje teveel, perfect in balans.
Ok een klein spoilertje op de kofferklep mag wel, zo’n klein ducktailtje.
eelco106gti zegt
Ik kan prima zonder al die schermen en moderne snufjes en piepjes: in mn Audi RS6 C5 2003 doe ik juist altijd de 3 telefoon/navi/info schermen uit. Tijdens de reis is het rechterpedaal en BiTurboV8 en het stuur zonder knoppen voldoende voor mij. Gebruik hem als daily en nu 70.000 km gereden in 2.5 jaar tijd: voor mij is dat niet zonde maar juist een luxe dat ik elke dag in zo’n auto kan rijden en genieten. Je kan er rustig en comfortabel mee rijden maar ook stevig en sportief. Vorige maand de 10.000ste liter ron98 getanked: dat lust hij wel.
Robert zegt
10.000 liter Ron98 in 2,5 jaar tijd. Da’s 4000 liter per jaar of 330 liter per maand 🤔
Of te wel: zo’n 750 euro per maand aan brandstofkosten 😱
ttr6 zegt
en elk jaar met kerst een bedankkaartje van het ministerie van financiën voor de gestorte accijnzen 😁
Robert zegt
…en een royaal kerstpakket van de lokale pomphouder!
petroldrinker zegt
Ik snap jou volledig, ik zou exact hetzelfde doen als ik de kosten zou kunnen dragen, al die moderne zooi gaat alleen maar kapot, en is lang zo leuk niet om te rijden. Geef dat ook liever uit aan brandstof en banden op oudere autos dan reparaties aan nieuw spul.
sabrerator zegt
Ik rij ook al jaren als daily zo’n 35000 per jaar met een Jaguar S-Type 2.7d. In 5,5 jaar van 96000km naar nu 310.000 gereden. Hoop er nog een hoop bij te zetten voor ik de milieuzones niet meer in mag (euro4).
Heb die moderne bemoeitroep nooit in een auto gehad en mis het ook niet.
petroldrinker zegt
Ik denk nog altijd met weemoed terug aan al mijn E46 M3’s maar al helemaal naar mijn 1e toen ik 18 was, mijn E46 M3 CS in Estoril Blauw, 1na mooiste en leukste auto die ik ooit gehad heb tot nu toe thats for damn sure
vondick zegt
Een M3 op je 18e is niet een mogelijkheid. Dan hoor je blij te zijn met een Ford Escort.
petroldrinker zegt
@cvondick want? omdat jou het niet lukte mag een ander het ook niet doen? denk 2 weken na halen van mn rijbewijs stond hij op de oprit (1 maand na het 18 worden ongeveer dus), kleine 2 jaar met veel plezier in gereden, enige auto die ik mis van wat ik gehad heb, om de auto ipv de waarde die ze nu hebben (denkt terug aan mn supra en de waardes van nu)
vondick zegt
De E46 was een fantastische auto, begrijp me niet verkeerd (heb er zelf ook 1 gehad). Echter, even los van hoe ik zelf een M3 had kunnen regelen op mijn 18e (gaat niet bestaat niet), ben ik blij dat ik die toen niet had. Wat ik zo mooi vind als ik terugkijk naar mijn eigen ‘autocarriere’ is het de opbouw. Als je meteen het summum bezit, kun je niet meer dromen van iets beters (en zal je het dus ook blijven missen). Op wat uitzonderingen na heb ik steeds een stapje omhoog gezet. Dus elke keer is er weer dat blije gevoel. Zo heb ik elke auto weten te waarderen voor wat die waard was. Inmiddels heb ik het geluk dat ik in de hogere regionen van autoland mag shoppen; maar nogsteeds vind ik het belangrijk dat ik niet verwend raak en altijd dat pure plezier vanaf die eerste auto kan hoog houden.
mark997gt3 zegt
Dat doe je goed!!! Zelf verdiend op je 18e?
Cabrioot zegt
Gewoon origineel laten alleen wel ff een CSL airbox onder de motorkap voor de betere earporn en misschien een andere einddemper maar thats it
e38ossie zegt
Verkrachting…..
Hawkeye72 zegt
Gehad, het origineel in grijs met zwart interieur. Fantastisch ding, maar onhandig