De drijfstang hierboven op de foto doet bij Autoblog exclusief zijn verhaal.
Tuning. De één spendeert er gerust hele jaarsalarissen aan en steekt elke avond een paar kaarsjes aan bij een foto van Paul Walker, de ander haalt z’n neus ervoor op en vindt een paar dierenstickers op de achterste zijruiten al gek genoeg. Dat mag, smaken verschillen.
Forumgebruiker SWC is er één uit eerstgenoemde categorie. Zijn 997 Turbo heeft de volgende modificaties achter de kiezen:
Cobb custom tune by Undercover, Kline catless, 997.2 ICs, Forge BRVs, BMC filter, IPD plenum, EVOMS Lightweight Pulley, MAcarbon steering wheel/interior trims, GT2RS fender flares, Aero kit front lip, GT2 add on spoiler, 20″ Strasse Forged SM8s(Street), 19″ BBS CH-Rs(Track), H&R springs, full LEDs in/out, Alpine INE-W928HD with backup camera, Focal, JL Audio, Blinder jammer.
De eigenaar kocht z’n auto in standaardspecificatie en met ongeveer 100.000 km op de teller. Na een Softronic tune was de Porker goed voor een fijne 500 pk, aan de wielen gemeten. Onlangs gaf SWC de turbo’s van z’n Elfer een flinke upgrade vanwege een probleempje met olieverbruik en rook uit de uitlaat. Die paar extra pony’s waren mooi meegenomen, maar dat was niet per se het doel van de modificatie.
Kort geleden werd de auto uitgelaten op een 1/2 mijl dragrace-evenement en aanvankelijk liep ‘ie als een zonnetje. Dat was echter van korte duur, want bij een rollende start werd het gaspedaal gevloerd en ging het blok de lucht in. Het resultaat van deze boem checkt u op de foto’s. Wat de oorzaak was? Het kan aan heel veel dingen liggen, dus één duidelijke reden voor de schade is er niet.
Overigens hoeven we niet al te veel medelijden te hebben met SWC, er is alweer een nieuw blok onderweg. Want een high roller verslijt zescilinder boxers alsof het tandenstokers zijn.
rolov zegt
Zo die is stuk. Moet wel vreselijk hard gegaan zijn. Helaas geen beelden van?
Dutchdriftking zegt
Die is stuk. Mooie reden om er een nog dikker blok in te hangen.
Rick-dos zegt
Die boxer is knocked out…
raym zegt
Zie alleen de link niet met paul walker. Maar kan aan mij liggen
norge zegt
@raym: slecht presteren?
raym zegt
@norge: zou dat het zijn
ds3thp zegt
@norge: of de combinatie van Paul en Porsches?! Schijnt ook niet goed te gaan!!
rolov zegt
@raym: de tuningsgod voor velen. Lijkt mij toch vrij duidelijk.
johanhummer9 zegt
@rolov: en toch blijf ik het idee hebben dat ie nog geen bougie kan vervangen
rolov zegt
@johanhummer9: nee dat kon hij wel. Alleen het Was een acteur met voorliefde voor snelle auto’s. En acteurs worden tegenwoordig tot God verheven.
SimonMc zegt
@rolov: Hij kon alleen geen banden vervangen.
rolov zegt
@SimonMc: makkelijk.
xiran zegt
@johanhummer9: ik denk dat hij zelf een heel eind komt. Niet alles natuurlijk maar veel kon hij wel.
raym zegt
@rolov: tuningsgod laat me niet lachen.
rolov zegt
@raym: tja zo zien de meeste chappies met felgekleurde autos hem. Ik verzin het ook niet.
xiran zegt
@raym: dat zal je nog tegen vallen.
raym zegt
@xiran: denk het niet.
parker zegt
@raym: wie is Paul Walker?
philipf zegt
Behoorlijk naar de klote!
carmasterr zegt
Paul Walker. Fast and Furious. Tuning. Dood. Kaarsjes.
carmasterr zegt
@carmasterr:
@raym.
gtwillem zegt
@carmasterr: Paul Walker als acteur was natuurlijk geen De Niro, Pacino of Brando. Maar hij speelde in films die appelleerde aan het autominnende publiek.
Paul Walker als autoliefhebber heb ik wel hoog zitten. Hij had een collectie mooie auto’s waar ik wel blij van werd. Supra’s, Skyline’s, M3 Lightwheight, Saleen Mustangs, een geïmporteerde RS6 Avant (alleen de limousine werd geleverd in de VS), RS Porsches en nog een heleboel leuke auto’s.
gash zegt
Toch zonde van zo’n motor. Hij had naast de XL-turbo’s ook direct het blok moeten aanpassen. Scheelt uiteindelijk een hoop gedoe en $$$.
gtwillem zegt
Best opmerkelijk. 911 Turbo’s zijn normaal gesproken behoorlijk sterk en het is ook niet een 1200pk conversie. Gewoon wat aanpassingen ter optimalisatie. De turbo’s zijn nog gewoon origineel.
Dit is trouwens wel de reden dat engine swaps een goede optie zijn. Je hebt het extra vermogen dat je wilt, maar het is wel betrouwbaarder. Alhoewel een GT2 RS blok behoorlijk duur zal zijn.
ghost zegt
@gtwillem: eens maar iemand als de persoon in kwestie koopt een Porsche met 100K erop, niemand weet of die eerste eigenaar of misschien wel eigenaren, er ook mee hebben lopen raggen. Misschien stonden bepaalde waarden van het blok niet goed, de squish te strak, wie zal het zeggen.
Maar goed ook standaard gelaten zaken kunnen kapot dus het zegt allemaal nog niks.
gtwillem zegt
@ghost: wat je zegt is volkomen waar. Je weet nooit hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Ik ben er zelf een enorme nerd in. Ik rijd de Soeb eerst altijd rustig warm (halfuurtje) en laat hem ook afkoelen: laatste halfuurtje ook rustig rijden om de turbo af te laten koelen. Onderhoud alleen bij de dealer en als er iets aan zit te komen, vervang het direct.
Maar een 911 Turbo met een paar tweaks moet het makkelijk aan kunnen. Bij de Porsche Club (ik heb nauwelijks normale vrienden ;-)) zijn er een paar 997 Turbo bezitters die met gemak 600pk halen. Betrouwbaar. Alleen het verbruik is desastreus en ze moeten het olieverbruik in de gaten houden. That’s it.
Dit lijkt een beetje een gevalletje slecht ingereden maandagmorgen auto.
ghost zegt
@gtwillem: mee eens. Helaas komen dat soort dingen voor, de ene auto is de andere niet, daar heb ik zelf ook zat voorbeelden van.
Zelf doe ik dat ook, gezien ik een turboblok rijdt altijd even paar minuten na laten draaien en altijd pas enigszins harder rijden als de olie op 85-90C is.
xiran zegt
@ghost: dat gedeelte van de olie doet bijna niemand. De meest gehoorde reactie is: als het water warm is dan kan ik toch los gaan.
ghost zegt
@xiran: hahaha ja grappig, zeker ook omdat er zo’n thermostaat in veel auto’s zit die ervoor zorgt dat je water pas gaat stromen bij 35-40 graden, daarna gaat dat tellertje altijd direct naar 90C dus er valt niks mee te zeggen. Ik ben oprecht blij met die olietemperatuurmeter, onder de 85c trap ik er niet mee. De auto in kwestie was mij iets te duur om mee te gaan raggen. Maar als die eenmaal warm en het kan even, dan zijn de tussensprintjes vooral helemaal top.
xiran zegt
@ghost: ik heb ook een olietemperatuur meter in me dashboard zitten. Ik was nogal verbaasd dat het 25 km duurde totdat de olie een beetje temperatuur begon te krijgen. (ik had altijd de regel 20 km en warm).
turbobrick zegt
@gtwillem: Je hebt tuning en je hebt tuning.
Voor de meesten is een chip aanpassen en een luchfiltertje al vette tuning en voor de ander is het een compleet ander blok opbouwen.
Laat 1 ding duidelijk zijn, er bestaat niet zoiets als bullitproof !! Je kan de duurste onderdelen hebben maar als je detonatie hebt dan ontstaan er grote krachten en kunnen zelfs de sterkste onderdelen stuk.
Hier zien we duidelijk een drijfstang die zijn beste tijd gehad heeft en zoiets kan makkelijk door detonatie komen, alle ‘klop sensoren’ ten spijt want soms gaat het te snel.
Zeker als je de ECU software aanpast kan je gevaarlijke situaties krijgen als de mapping niet helemaal top is.
Overigens het bewust uitrijden van een turbo auto is in Nederland een beetje achterhaald. Door alle stoplichten, drempels en andere obstakels is het meestal zo dat je al minutenlang in deellast rond rijd voordat je voor de deur thuis staat. De turbo is allang niet meer op toeren en de temperaturen vallen dan al weer mee en vallen ruim binnen de grenzen.
Natuurlijk is het nooit fout maar tenzij je aan de snelweg woont of na het blazen een pomp aan de snelweg bezoekt is het uitdraaien anno 2015 een beetje achterhaald.
Vergis je ook niet in de turbotechniek tegenwoordig, niet te vergelijken met die uit de jaren 80 toen je de voorpagina van de Telegraaf haalde als je met je 5GT Turbo bijvoorbeeld de 100.000 km haalde.
Nu rijd eigenlijk iedere diesel sowieso met een turbo en die kleine turbo maakt meer toeren dan men ooit gedacht zou hebben in 1980. Nieuwe technieken en materialen maken een hoop goed en geloof me, er is nagenoeg niemand die de lease diesel laat uitdraaien.
gtwillem zegt
@turbobrick: Klopt, je kan een blok nog zpnsterk maken, als de tuning niet goed uitgevoerd word, kun je nog steeds schade ondervinden.
Met de Soeb rijd ik meestal de ‘plezierkilometers’. Dus als ik flink heb doorgereden (Nordschleife, Duitsland) dan rijd ik de laatste 30 minuten rustig. In tegenstelling tot wat velen denken zijn de Impreza blokken (2.5 liter, niet de 2.0’s: die zijn veel sterker) en turbo helemaal niet zo hufterproof.
hplh zegt
@ghost: misschien een domme vraag.
Maar wat is de squish?
ghost zegt
@hplh: afstand tussen je cilinder op de hoogste stand en de cilinderkop.
jochempie zegt
Ik denk al twee keer na voordat ik een matige 200 pk loslaat op gegoten drijfstangen van m’n MX5..
xiran zegt
@jochempie: 200 pk dat is netjes. Zonder turbo?
gtwillem zegt
@jochempie: Welk bouwjaar? Destijds op de IVA liet onze Japgekke elektroleraar een video zijn van de ontwikkeling van de NA MX-5. Daar werd vermeld dat de meeste onderdelen van een MX-5 werden afgestemd op 250-300pk. Eigenaren gaan vaak toch nog een beetje tunen en een auto met de 3 ton met gemak halen. De achteras, bak en diff werden gewoon blootgesteld aan de krachten van een gekieteld RX-7 (FD3S) blok. Om te kijken of het het allemaal hield.
Dus met een MX-5 kun je makkelijk meer vermogen opende aandrijflijn los laten. En normaliter gold dat ook voor Porsches, die hanteren bizarre marges waardoor de boel heel blijft (996/986 uitgezonderd…).
ej20g zegt
@gtwillem: de transmissie en het diff van de 1.6 (van de NA) gaan de power van een FD3S motor niet leuk vinden. Het standaard 1.6 diff is eigenlijk al onderbemeten als je naar een 1.8 motor gaat swappen. 160 pk is de absolute grens voor het 1.6 diff, soms minder. De transmissie gaat vaak vanaf 250 pk (en een Nm of 300-350) moeilijk doen.
ej20g zegt
@jochempie: welke generatie heb je? De drijfstangen van de 1.6 moeten makkelijk 200 pk kunnen hebben. Ook 240-250 zou lang heel moeten blijven. De 1.8 kan 20-30 pk meer hebben. Om 200 pk zou ik me dus geen zorgen maken.
e1000bmw zegt
Hahaha!
rb26dett zegt
Had ie maar voor een GT-R moeten kiezen, die kunnen het tenminste wel aan.
sebasjuhh zegt
@rb26dett: haha. hahahaha. trusten
rb26dett zegt
@sebasjuhh: Je weet dat er 1400pk R35’s rondrijden zonder enkele problemen
gtwillem zegt
@rb26dett: ‘zonder enkele problemen’
Ja… Als je 1400 paarden haalt uit een 3.8 V6 kom je automatische tegen een HELEBOEL problemen aan. Een GT-R kun je tot zo’n 750pk kietelen. Alles daarboven behoeft toch wel extra zorg en kunde. Zomaar 1400pk is wel een struikelblok hoor. Alles moet versterkt worden. Matt Farrah van ‘Tuned’ sprak uit ervaring: al die getunede auto’s geven nogal snel de geest of problemen. Allemaal.
sebasjuhh zegt
@gtwillem: wat ik hem probeer bij te brengen is dat je een hedendaagse GTR nog geen 10x kan launchen achter elkaar zonder dat je een melding krijg: stop, dit vind ik niet leuk. Oftewel, koppeling moet afkoelen dit dat. Een hedendaagse 911T kan je 50x achter elkaar af vuren zonder gezeik.
rb26dett zegt
@sebasjuhh: Natuurlijk, ik heb zelf met een R35 gereden, en ja dat geeft ie snel aan, maar moet je altijd je launch control gebruiken dan?
w0o0dy zegt
@sebasjuhh: voorgesteld dat je niet te druk bent met het opvangen van de onderdelen die door de lucht vliegen…
Het “probleem” van de GT-R is de ruim 100kg extra en het gewicht meer in de neus dan achter. Daardoor gaat er meer drive naar voren om de absurde acceleratie te halen. Dat kan de auto wel aan maar de koppeling niet herhaaldelijk. En dat Is geen probleem want alleen een totale knuppel of iemand die de boel stuk wil maken probeert het vaker achter elkaar zonder de auto even te laten koelen. Overigens kan een 911 turbo het zeker ook geen 50 keer back tot back zonder even wat koele lucht.
sebasjuhh zegt
@w0o0dy: https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o
rb26dett zegt
@gtwillem: Natuurlijk zijn er dan meerdere dingen aangepast, daar zeg ik ook niks over. Er is iemand in Nederland die al 25,000km met zijn 1400pk (test) blok heeft rondgereden en hij heeft tot nu toe nog niks hoeven te vervangen.
dragspert zegt
@rb26dett: Het oog wil ook wat?
turbobrick zegt
@rb26dett: HEEEEEL wat versnellingsbak problemen geweest met de eerste series enne de schade van zo´n 25 mille werd lang niet altijd vergoed door de garantie.
rb26dett zegt
@turbobrick: Ja klopt “de eerste series” ze hebben dit snel verholpen
ej20g zegt
Ach, dat is het risico van het tunen van motoren. Sommige blokken kunnen jaren lang extreme vermogens leveren zonder problemen, andere begeven het na een paar keer flink doortrekken. Het geheim zit ‘m in je instelling. Het beste kun je gewoon even vloeken, een traantje laten en gewoon weer opnieuw beginnen ondanks dat dat soms even kan duren.
turbobrick zegt
@ej20g: Soms ook domme pech, een defecte sensor kan soms voor vreselijk veel problemen zorgen.
Zonder geluk vaart niemand wel.
gezondverstand zegt
Bij Pon om garantie vragen heeft vast geen zin :)
Hupke zegt
Duur grapje, leer je van bij, volgende keer gaat er wel iets anders mis.
Typisch dat er zoiets gebeurt als je de nest gaat mishandelen, je vergeet telkens wel een onderdeel om mee aan te passen.