Het kan de besten overkomen: je rijdt te hard en je krijgt een bon in je bus. Dit gebeurde ook Dale Lyle uit Bristol, Groot-Brittannië, die met zijn oude Honda Civic 1.3 een prent kreeg voor een snelheid van 98 mph (158 km/h). Gewoon betalen en niet zeuren, zou je zeggen, maar Dale dacht daar anders over. Volgens hem kàn zijn auto namelijk helemaal niet zo hard.
Dale (21 jaar, geen punten op zijn rijbewijs) had de Civic al verkocht aan een vriend toen hij de boete ontving. Om zijn gelijk te bewijzen kocht hij de auto terug en liet hem door een expert testen op een circuit. De topsnelheid van de auto kwam inderdaad een stuk lager uit: 85,4 mph (137 km/h) in de vierde en 81,3 mph (131 km/h) in de vijfde versnelling.
Toen hij het videomateriaal van de overtreding bekeek zag Dale dat er bovendien nog drie andere auto’s in beeld waren. Hij concludeerde dat een van hen te hard gereden moet hebben. De CPS (Crown Prosecution Service) onderzocht het bewijs en liet de zaak tegen Dale uiteindelijk vallen. Er hing hem een boete van maximaal £1.000 en een half jaar rijontzegging boven het hoofd. Dale is dan ook als een kind zo blij:
“I’m really glad I fought the system and won. It’s shocking how hard it has been for me to prove my innocence.”
Normaal gezien top natuurlijk, maar we vinden Dale toch een beetje een jankerd. Hij wist donders goed dat zijn auto niet zo hard ging, dus hij moet ooit zijn topsnelheid uitgeprobeerd hebben. Stuur hem dus alsnog een boete voor 85,4 mph. Trouwens: met een prop in je uitlaat kun je elke auto wel terugtunen voordat je zo’n grafiek laat maken… Ideetje? (bron: dailymail, via jalopnik)
Mathijs zegt
Heeft hij wel slim aangepakt opzich
sander zegt
auto volladen met een hoop gewicht en dan gaan meten, vreemd dat dit geaccepteerd wordt
Frasker zegt
Volgens mij heeft behoorlijke winst gemaakt hierdoor
Joris zegt
Ik vind dat die man gelijk heeft. Als je onterecht bestraft wordt is dat zo. Zo steekt de staat duizenden euro’s oneerlijk in hun zakken iedereen zou dit moeten doen.
Frasker zegt
Maar wrm heb je in godsnaam een 5e versnelling als je topsnelheid in versnelling 4 hoger is…
Yeelen zegt
@sander
gewicht maakt niet uit, ’tis aerodynamica
topless zegt
@Frasker
Dat heet een overdrive en is bedoeld om brandstof te sparen.
f-autogek zegt
Frasker:
Overdrive, is zuiniger he?
audi0holic zegt
Net een amerikaan…
joost zegt
heb je ooit van een overdrive gehoord en dat motoren bij een bepaald toerental het efficienst werken?
jan zegt
heb paar jaar geleden hetzlfde meegemaakt met ford transit.
138 in bebouwde kom.
top van wagen was 125 bergaf.
foto opgevraagd, alles klopte.
is na protest bij rechtbank geseponeerd.
OOk flitskasten maken fouten. schandalig…
japp zegt
wat een onzin.. ik zou dit niet accepteren.. ik zou naar de algemene voertuiggegevens kijken van een civic 1.3 zoals hij had.. en daar een beslissing op maken, niet op een test, die zeer gemakkelijk te manipuleren is..
maarja.. buitenlanders he :p
gr. japp
vla zegt
De topsnelheid van de Honda Civic II 1.3 5sp is volgens Ultimate Carspecs 91 Mph, dus ik denk dat met gunstige omstandigheden (lage luchtdruk, lage vochtigheidsgraad en gunstige wind + warme vloeistoffen en een stukje bergaf) de top van 98 Mph niet alleen te halen, maar ook te kraken is!
Mpower zegt
Getest op een kartcircuit ja, in zijn 5 kon hij niet langer rijden omdat het rechte stuk te kort was. 1 sec in z’n 5 en hop vol in de ankers.
Fout zegt
jah superslim is het niet, eerder logisch. Als je een boete in de bus vindt dat je 190 Km/u gereden zou hebben; op naam van je Chevrolet (!) Matiz dan weet je dat er iets niet klopt. Same story here. Je weet wel een beetje waar je welke snelheden rijdt. Maar op zicht best wel een leuk verhaal
Bassie zegt
Lekkere vriend waaraan ie hem had verkocht, dat ie de auto terug moest kopen om nog een rondje te rijden met een “specialist”
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb dus ooit een boete gehad waarbij ik een 100m voorbij een flitspaal mobiel ben geflitst geweest. Maw, ik zou van 90km/h naar 143 km/h zijn geaccelereerd op een 100 meter.
Helaas kon ik niet bewijzen tegen welke snelheid ik langs de flitspaal reed. Het was een baan die ik elke dag deed dus ik wist dat ik netjes 90km/h moest doen en na de flitspaal accelereerde ik soms wel, maar niet naar 143km/h, wat op teller ruim 150 km/h is.
Geloof me, dit kon niet met mijn dieseltje toendertijd ook al was ie gechipped.
Ik heb dit aangevochten, helaas heb ik geen gehoor bij het gerecht gekregen.
Dit noemt men dus: geldklopperij…
JD zegt
@de vlaeminck
Bedenk wel ff dat die geteste honda civic nieuw is en de civic van deze jongen hoogstwaarschijnlijk zijn beste tijd allang gehad heeft.
SimonMc zegt
@JD: waar kun je uit op maken dat het over een nieuwe civic ging?
vla zegt
@ JD
Hmm… Daar heb je een punt. Maar aan de andere kant: een Jap houdt z’n waarde goed, en je weet nooit wat er met die auto gebeurd is. Theoretisch is er dus een kans. :)
@ SimonMC
JD bedoelt de door Ultimate Carspecs geteste auto (dus gewoon de fabriekspecs). ;)
Kees zegt
Grafiekje laat zien dat ze ook echt in de 4e en 5e versnelling zijn opgetrokken…
Richard zegt
“Normaal gezien top natuurlijk, maar we vinden Dale toch een beetje een jankerd. Hij wist donders goed dat zijn auto niet zo hard ging, dus hij moet ooit zijn topsnelheid uitgeprobeerd hebben.”
Uhh, fabrieksspecificaties??
Bob zegt
Hij heeft het aangevochten en gewonnen .. en typisch Nederlands begint men hier weer te klagen.
Richard zegt
Ik weet ook wel dat mijn auto niet harder gaat dan 192 maar dat wil toch niet zeggen dat ik dat ooit op de snelweg heb uitgetest?
SJ zegt
Wat een onzin, de topsnelheid van een Civic met 1.3 motor ligt rond de 170, en ik heb bijna alle jaartallen gecheckt. Dan moet het de eerste generatie Civic geweest zijn.
Dat ie echter met bewijslast een snelheidsboete terug kan draaien (dat er uberhaupt aandacht aan besteed wordt) is wel goed te noemen.
Bas zegt
…”Hij wist donders goed dat zijn auto niet zo hard ging, dus hij moet ooit zijn topsnelheid uitgeprobeerd hebben.”….
Dat is echt een hele slechte beredenering.
Natuurlijk kan hij dat wel weten. Kwestie van in het instructieboekje kijken.
super zegt
@SJ schrijft
1e gen civic heeft nooit een 1.3l motor gehad, alleen 1.2l en 1.5l motoren. 2e gen is wel met een 1.3 gebouwd.
Een betere ontwerper zegt
Leuk grafiekje, maar dat leren we op de HTS Autotechniek toch echt anders hoor….
Yellomello zegt
mmmmmmmmmmm, heeft hij een 1972 Honda Civic ofzo dat de top slechts zo laag is? 137 km/u is wel bijzonder weinig, ik heb ooit in 2002 in een Hyundai Pony (model 1988) gereden en die ging harder. En dan ga ik ervan uit dat de ‘superieure’ techniek van de Honda onvergelijkbaar is met de Pony.
Reminder to self: hoeveel oude Honda’s en Hyundai’s rijden er nog? Uhhhhhhh….
RenesisHP zegt
Afgaande op dit stukje moet iedereen die de topsnelheid van zijn auto kent een boete krijgen. :?
Beetje vreemde redenering. Een heleboel auto’s behalen uiterst illegale snelheden(voor Nederlandse begrippen).
Dat zijn een boel rijbewijsjes die er dan ingenomen mogen worden.
Een beetje burgerbak loopt 190km/u.
Maar oké, ik snap het al. Ruben heeft een relbui. ;)
Yeownuz zegt
ik zeg: netjes van hem dat hij zijn gelijk krijgt.
en wil er wel even bij vermelden dat ik blij ben om dichtbij duitsland te wonen. heb in ieder geval wel zelf kunnen ervaren of de fabrieksspecificaties van de 300C 3.5 kloppen. :)
en ja hoor ze kloppen
.Memphis. zegt
Vraag mij af wat het grapje uiteindelijk wel gekost heeft om die boete te ontlopen. Auto terugkopen en laten testen door expert zal hem ook wel wat duiten gekost hebben.
“maar WE vinden Dale toch een beetje een jankerd”
Uhm spreek voor jezelf zou ik zeggen :p , als hij die snelheid niet kon gereden hebben heeft hij alle recht van de boete aan te vechten.
EnzoR zegt
je moet er maar zin hebben wel slim!
P.eter zegt
Jongens het feit dat de zaak geseponeerd is geworden is vooral door het feit dat er ook andere wagens opstonden, hierdoor kan de overheid hun overtreding niet hard maken.
onzin zegt
hoezo een jankerd??
die jongen is briljant!!
je schrijft zelf max 1000 boete en 6 maanden rij ontzegging.. nou daar zou ik ook wel voor vechten…
Bobel zegt
@ P.eter: hehe, eindelijk iemand die daarover begint. Die tests had hij volgens mij niet eens hoeven doen. Als hij gewoon met de fabrieksopgave was gekomen was het meer dan genoeg aangezien er dus nog andere auto’s opstonden.
de sjonnies zegt
Voor al diegenen die Dale een jankert vinden, succes, jullie zijn dus schapen die zich zonder verzet naar de slachtbank laten leiden.
Mensen als Dale zorgen ervoor dat onze ‘fijne’overheid terecht op de vingers wordt getikt en niemand heeft het erover dat die andere twee wagens op de foto misschien ook wel dezelfde boete thuis hebben gekregen?
Ordinair cashen heet dat !
@ Volvo 440 Turbo – De Belgen zijn veel een veel eerlijker met een dergelijk falen van de apparatuur, ik ben eens in Belgie geflitst en kreeg naast de boete het merk, model en serienummer van de camera op het proces verbaal met de vermelding wanneer dit toestel voor het laatst gecalibreerd was !
Rob zegt
Je bent zelf een jankerd Ruben. Hij moest helemaal niet de topsnelheid van zijn auto uitgeprobeerd hebben. Dit is een assumptie van jou. Hij kan de topsnelheid weten aan de hand van tests.
En je bent een beetje een naaier ook met je “Stuur hem dus alsnog een boete voor 85,4 mph.”. Dit is hetzelfde als het vragen om een gele kaart. Kleine kinderen en watjes doen dit soort dingen.
Rob
RubenBaeten zegt
@jankerds: Hij kan de topsnelheid niet weten aan de hand van tests, want een (nieuw geteste) Honda Civic 1.3 uit 1995 haalt makkelijk 98 mph. Zijn oude barrel misschien niet meer, maar dat heeft ie dus zelf uitgeprobeerd. Als je dan ook hoog en laag beweert dat je een smetteloze chauffeur bent, moet je wat mij betreft niet zeiken als je toch een keer met je neus op de feiten wordt gedrukt.
Wat niet wil zeggen dat ie het niet slim heeft aangepakt. Maar oh oh, “it’s shocking how hard it has been for me to prove my innocence.” Boo-freakin’-hoo.
Rob zegt
Geef hem toch maar een gele kaart scheidsrechter want hij doet dingen die niet mogen! Ze zouden hem eigenlijk moeten opsluiten de schavuit!
Simpson zegt
hmm ook maar eens proberen.
Neehoor edelachtbare, ik reed geen 150 want ik durf niet harder dan 130.
en dan een filmpje van een angstig kijkende simpson bij een tellerstand van 140 :)
Maar, goed gedaan Dale! you earned a pint in my book!
(zelf hoef ik dat engelse volkorenbier niet)
Timmie zegt
Ja, wat voor een janker is dat zeg… Zoveeeel moeite doen om toch maar uw gelijk te halen. Wat heeft ie niet uitgegeven???
Sorcerer zegt
Ik vind hem geen jankerd. Het gaat om 1000 pond man! Bovendien kan hij de topsnelheid getest hebben in Duitsland… Niet bewezen = geen boete, anders kun je de rechtstaat wel gelijk door het toilet spoelen…
Ramshoek zegt
Go wat een discussie over ‘catalogus snelheid’, werkelijke (ouwe bak) snelheid en het feit dat iemand die een boete van maar liefst £ 1000 aanvecht een jankert is ja of nee.
Maar, stelletje gochemerds, zit de reden voor zijn vrijspraak niet gewoon in het zinnetje: ” Toen hij het videomateriaal van de overtreding bekeek zag Dale dat er bovendien nog drie andere auto’s in beeld waren. ”
Da’s in Nederland namelijk niet veel anders…
DennieFR zegt
Hij heeft gelijk ook,al zou ie fout geweest zijn.
Als je op die manier honderden euro’s en rijontzegging kan besparen dan doe je dat toch!
En nou niet komen zeiken want wij zijn allemaal zo!
Rick dos zegt
“Mr Lyle, 21, who has a clean driving licence, had already sold the car to a friend for £600.
He had to take out a bank overdraft to buy it back.”
Zo zo. Lekkere vrienden heb je dan. De auto even lenen was geen optie?
“He intends to return to court to seek compensation for the £1,200 he spent proving his innocence.”
Of uh…gaan we de belastingbetaler nu ff terugnaaien?
Nep-moralist…
Jaap zegt
Heel goed van deze jongen!
*stopt proppen papier in beide uitlaten van zijn 650i*
Realhustler zegt
Dat van meerdere auto’s heb ik zelf ervaren. In een mij onbekend amersfoort reed ik op een kruising af, en ondanks dat het donker was zag ik een camera staan. Het was groen maar ik ging van het gas af vanwege de camera en werd links ingehaald door een auto die rechtdoor ging en rechts door een die rechtsaf sloeg. Deze gast ging idioot hard de vrij ruime bocht om.
Maar ik kreeg dus een bekeuring, niet heel veel te hard maar toch. Ik bezwaar ingediend, volgens de bon moest dit in district utrecht maar ze reageerden dat ik in het district waar ik woonde het bezwaar moest maken, maar toen was de bezwaar termijn inmiddels verlopen. Erg lullig maar pech dus. Volgende keer dien ik dezelfde dag nog bezwaar in om dit soort gezwets te voorkomen.
Btw, je moet eigenlijk alitjd bezwaar indienen, want het kost maar een postzegel, en je hebt altijd kans dat er iets mis is waardoor je mazzel hebt. (ijkrapport, te koud, agent niet de juiste papieren, kenteken slecht leesbaar, zachte ondergrond waar de apparatuur stond)
Als iedereen het doet strand het systeem.
maus zegt
Ik herinner me hier nog een filmpje met een Fiat Tipo die een vette turbo had en ook boven de 200km/h reed.. Dus de specificatie’s vallen dus in het niets.
Ik zie trouwens ook geen toerental in de grafiek terugkomen, dus wie zegt dat die specialist voluit heeft gereden…
Vindt het wel toppie dat ie het voor elkaar heeft gekregen….
M zegt
“maar we vinden Dale toch een beetje een jankerd. Hij wist donders goed dat zijn auto niet zo hard ging, dus hij moet ooit zijn topsnelheid uitgeprobeerd hebben.”
Zo, dus als je je gelijk wilt bewijzen ben je een jankerd? En je bent schuldig totdat ’t tegendeel is bewezen? Ik dacht (hoopte, dan toch) toch echt ’t tegenovergestelde. En waarom zou hij ’t niet in Duitsland getest kunnen hebben? Daar zijn zulke snelheden de normaalste zaak van de wereld. Als je daar een tijdje 158 rijdt op de linkerstrook, zitten er binnen een halve minuut 3 BMW’s en Mercedesen te wachten totdat je eindelijk eens opzij gaat met die slome bak.
“Trouwens: met een prop in je uitlaat kun je elke auto wel terugtunen voordat je zo’n grafiek laat maken…”
Ja… En? Laat de politie zelf maar bewijzen dat ie zo hard heeft gereden. Kunnen ze niet, althans niet met ’t videomateriaal, anders was ie echt niet vrijgesproken. Wederom: onschuldig totdat ’t tegendeel is bewezen. Mag ik toch hopen.
“Als je dan ook hoog en laag beweert dat je een smetteloze chauffeur bent, moet je wat mij betreft niet zeiken als je toch een keer met je neus op de feiten wordt gedrukt”
Als hij dat beweert, en de rechter heeft bezwaar tegen die bewering, dan moet die rechter dat maar aantonen. Wederom: onschuldig totdat ’t tegendeel is bewezen. Mag ik toch hopen.
Als ie wel een geschiedenis als verkeersdelinquent had, dan had de rechter dat ook vast wel uit de computer kunnen laten vissen. En als dat niet kan dan doet ’t er ook niet toe.
En volgens de ‘feiten’ heeft ie helemaal geen 158 gereden, anders had de rechter de boete wel uitgedeeld hoor. Als die andere auto’s niet op de video stonden, dan zou de rechter lak gehad hebben aan die eigen circuit-test.
Deze zaak toont gewoon duidelijk aan dat vele boetes onterecht worden gegeven omdat de meetmethoden (’t flitsen) technisch gezien helemaal niet betrouwbaar is.
Mijn conclusie is duidelijk: je bent zelf een jankerd!
databekker zegt
Die denkt dat de rechtbank een beursgebouw is. De paynext.