Vergeet met alcohol op achter het stuur klimmen of een uiltje knappen terwijl je naar huis wordt gereden door Jeeves de robot-butler. Een man uit Canada weet waar autonome auto’s daadwerkelijk voor gebruikt gaan worden.
Barrie Krik Kirk is een van de oprichters van het ‘Canadian Automated Vehicles Center of Excellence’. Als zodanig consulteert hij makers van autonome auto’s voor de mogelijke gevaren en negatieve kanten van deze nieuwe technologie. Een van die gevaren: ongelukken doordat mensen massaal seks gaan hebben in zelfrijdende auto’s.
Kirk stelt namelijk dat de autonome bakken in de beginfase nog niet feilloos zullen zijn, waardoor de bestuurder alsnog alert moet zijn om in te grijpen wanneer het fout gaat. Dat zou volgens Kirk lastiger zijn op het moment dat mensen seks hebben.
Nu al zetten mensen die in auto’s rijden met ‘Autopilot’ en soortgelijke systemen video’s op het internet waarin ze al rijdend road head krijgen hun tanden poetsen. Of ze gaan achterin zitten terwijl er niemand achter het stuur zit.
Laat ons weten wat jouw bespiegelingen zijn over dit onderwerp in de comments. (via de Toronto Sun)
Image-credit: @kalax3 via autojunk
ontploffer zegt
Viel te verwachten haha
mercedesclk350 zegt
Ik vind het hele idee van een zelfrijdende auto al verneukt….
stfu zegt
@mercedesclk350: nooit ervaren dus. Het is heerlijk en veiliger. Maar dat mensen het niet serieus nemen is hun eigen domme fout.
Janalleman zegt
@stfu: laat mij maar zelf rijden, is veel leuker
robert110 zegt
@stfu: Ik heb het een keer als passagier mogen ervaren, de eerste minuut is het echt fantastisch, maar daarna.
Ik laat al niet graag een ander rijden maar om dan ook nog een computer te laten rijden daar word ik helemaal zenuwachtig van.
Het idee dat de auto met 130km/h over de snelweg word gestuurd door een bult electronica ligt mij gewoon niet lekker.
Ik rijd zelf niet voor niets met een auto waar de radio de meeste electronica van de hele auto bevat.
kapitein zegt
@stfu: Domme fout? Rustig aan chef.
In de file lijkt het me heerlijk en het zal vast veiliger zijn. Maar daarbuiten geniet ik gewoon van het zelf rijden. Elke keer als ik achter het stuur kruip dan doe ik dat met plezier. Als dat zou verdwijnen dan zou ik het erg gaan missen en ik denk dat de meeste autoliefhebbers dit zo voelen.
stfu zegt
@kapitein: Ik gebruik het dan ook alleen waar je het moet gebruiken: op de snelweg of saaie lange 80-wegen. Mensen die denken dat je nooit meer zelf mag sturen snappen het niet helemaal denk ik. Zelf rijden vind ik heerlijk, maar als je – net als ik – veel onderweg ben dan ben je die files en saaie snelwegen best wel beu. Dan is het heerlijk als de auto het voor je doet. Veel minder stress.
mercedesclk350 zegt
@stfu: Ik begrijp het idee gewoon logistiek niet zo. Het zal fantastisch werken, mits de auto’s kunnen communiceren. Oftewel, elke auto moet zelf kunnen rijden. Kijk naar hoeveel auto’s er op aarde rondrijden, kijk dan hoeveel liefhebbers je moet vertellen dat ze hun auto moeten inleveren, ik zie dat gewoon niet werken.
Technisch lijkt het me wel een gaaf idee. Heb het nog niet mogen meemaken.
scaglietti612 zegt
@mercedesclk350: Autonome wagens worden juist geprogrammeerd om te kunnen omgaan met niet-autonome wagens. Het kan ook niet anders. Tegen de tijd dat elk merk zijn volledige showroom heeft gevuld met autonome wagens, rijden er al 10 jaar autonome wagens rond. Nissan/Renault plant vanaf 2020, Tesla iets eerder, Ford 2019, Mercedes vanaf 2025 al vinden ze 2030 realistischer, Kia 2030, etc…. Niet iedereen zal direct op die trein springen ook en dan nog duurt het nog vlot 15-20 jaar eer iedereen zo eentje heeft. Je ziet toch nog zat veel auto’s van voor 2000. Oudere wagens zullen eerst worden opgereden vooraleer ze uit het straatbeeld verdwijnen.
Maar zelf de automerken willen niet dat hun klanten niet meer zelf kunnen rijden. Zij vinden rij-plezier nog altijd belangrijk en willen die mogelijkheid behouden ook.
mercedesclk350 zegt
@scaglietti612: “kunnen”
Ik “kan” al bijna 26 jaar autorijden en in die tijd is de enige schade door iemand anders gereden.
Autonome auto’s “kunnen” omgaan met normale auto’s. Maar de enige onvoorspelbare factor in dit hele “omgaan met normale auto’s” is de mens, en de reden waarom we autonome auto’s willen is zodat de mens weg van het stuur is en de ongelukken alleen maar kunnen liggen aan de auto.
Als de onvoorspelbare factor, de mens, in het bestuur blijft, gebeuren er ongelukken, dat kun je niet voorkomen.
En die onvoorspelbare factor er uit halen zie ik de komende 50 jaar niet gebeuren.
aquila2003 zegt
@stfu: heilige zoete Jezus wat ben jij een nurt :’>
meneermandjegtav zegt
Wooow
shalomleon zegt
Die man zelf mag een +1 whahhaha held
crs86 zegt
Eindelijk een goede reden voor een autonome auto!
terminator zegt
Nu wil ik er ook wel een!
spykerboy zegt
En nog zie ik geen enkele reden om autonome autos de weg op te laten… Hopen dat het nog lang genoeg duurt, helaas zal ik het toch mee gaan maken ?
dwersbongel zegt
Ja hoor, zie je het voor je? Lekker bezig terwijl je andere auto’s voorbij rijdt? Of in de file? Als het donker is zou het minder opvallen maar ik geloof dat de meeste mensen toch iets van privacy willen. Parkeer hem op een mooi plekje en ga lekker los, best aan te raden ;)
lekkerlinksrijden zegt
@dwersbongel: privacy glass
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb er 1 bestelt met ingebouwde BBQ.
wajodwaas zegt
Ik moet zeggen: ik had er zelf nog niet aan gedacht. Maar goed punt, zeker een argument zo’n zelfrijdende auto aan te schaffen +1
racerx zegt
Hahaha Barrie Krik, ouwe schuinsmarcheerder. Hoeft hij in ieder geval niet meer te stoppen op een parkeerplaats langs de snelweg.
tukker123 zegt
Ik kan niet wachten
humpyourdog zegt
Ein-de-lijk kan de fake taxi ook rijden terwijl er geneukt wordt!
Dutchdriftking zegt
Tja, zo krijgt de term ‘veilige seks’ een heel andere lading…..
cadrez zegt
Benieuwd hoe “fake taxi” mee zal gaan met die evolutie…
hehe zegt
Na de mile high club nu ook de mile long club?
mrrallycross zegt
Zijn ze daar nu al mee bezig?
reistje zegt
De fase waarin het zo goed als automatisch gaat maar je toch alert moet zijn om in te grijpen is vragen om ongelukken. Ik zie het nu al af en toe, iemand die half ligt te slapen want hij heeft toch adaptive cruise controle en lane assist.
Het feit dat je in principe niks hoeft te doen maar wel alert moet zijn is niet echt goed voor het reactievermogen.
banaan7 zegt
Heeft hij dat zelf getest?
pinut187 zegt
Dan wel in een bang bus anders is het niet zo comfy
scaglietti612 zegt
Autonoom rijden zou beter beperkt blijven tot het assisteren van de bestuurder terwijl ie zelf rijdt, gewoon om ongevallen en foute stuurbewegingen zoveel mogelijk te beperken.
Wat willen ze nu eigenlijk? Dat iedereen in een stuurloze wagen kan stappen zonder dat er een rijbewijs nodig zou zijn? Jaag dan de hele bevolking achter het stuur.
1: goedkope uber/google autotjes zullen het werk afpakken van de meesten taxi-chauffeurs en chauffeurs van het openbaar vervoer. Doordat de auto juist toegankelijker is en veel handiger/ goedkoper zal zijn dan een trein/tram/bus/taxi/….
2: Openbaar vervoer zal inkomsten verliezen. Waarom zou je dan nog beperkt moeten blijven aan hun reistijden en trajecten? Huur gewoon een robot-autotje, betaal een paar cent/km en ga en sta waar en wanneer je wilt.
3: Zulke wagens zorgen voor juist meer vervuiling en nog meer verkeer op de baan, doordat er veel meer zullen rijden en vaker worden gebruikt. Een tram heeft ongeveer een max. capaciteit van ongeveer 275 man en meet ongeveer 32m. lang en ongeveer 4m breed. Pakt eens zo’n Google eitje die schat ik 2m lang is, met een tussenruimte van 1m wat al zeer weinig is. Max. 2 personen voor 1 google paasei. Er kunnen ongeveer 20 google autotjes (2 naast elkaar en 10 achter elkaar) rijden voor dezelfde ruimte als een tram. Dus voor dezelfde ruimte zal een autonome wagen slechts 40 personen vervoerd worden in plaats van 275. En dat als er alleen maar van die kleine google autotjes zouden rijden.
4: De automerken zullen in moeilijkheden komen. Is er wel plaats genoeg voor al die verschillende merken wanneer rijgedrag en karakter niet meer aan de orde is? Waarom meer geld uitgeven voor een duurder merk, als ze toch hetzelfde aanvoelen als het goedkopere merk.
5: Zet de deur voor terrorisme nog verder open. Ooit zullen er geen zelfmoord-terroristen meer nodig zijn om hun bom-auto naar de plaatselijke markt te zenden. Dus ze zullen dan wel veel vaker zulke smeerlapperij in onze richting zenden. Dan heb ik het nog niet over hacken, overheidscontrole, emp, etc…
Naar mijn mening is het voldoende om autonome technologie te gebruiken als een 2de bestuurder. Iets dat tijdig kan ingrijpen om een ongeluk te voorkomen (zoals je nu al met autonoom noodremmen hebt). De bestuurder zou volgens mij beter ten allen tijde achter het stuur blijven met de autonome hulpmiddelen. Want 10% van de ongevallen komt nog altijd voor door defecten aan de wagen. Willen ze het almaar drukkere verkeer aanpakken? Wel dat ze dan stevig meer investeren in het openbaar vervoer, die uitbreiden, etc… Meer mogelijkheden zoeken voor mensen om thuis te kunnen werken en/of maar een paar keer op de week naar het kantoor te laten gaan. Kijk naar de grootsteden, daar heb je eigenlijk vrijwel geen auto nodig. Het openbaar vervoer is er zo handig en vlot.
pindakoning zegt
Dus gewoon rijden onderweg
flik2punt0 zegt
Oh oh oh wat moet he hier nou weer op reageren… Zonnesteekje?
naamloos3 zegt
als je met zo een tekst op je auto rondrijdt ben je de zelfspot wel helemaal voorbij
bigfun zegt
Zoals al eerder gezegd door mij, op die manier komt het nooit!
Automobilist blijft eeuwig verantwoordelijk net zoals een piloot in een vliegtuig!