Aan de buitenkant lijkt het een gewone bedrijfswagen. Deze MAN TGE betreft echter een rijk uitgeruste begeleidingsvoertuig.
Je ziet ze regelmatig rijden op de weg, maar je hebt wellicht geen idee hoe het interieur van zo’n busje eruit ziet. We hebben het over een begeleidingsvoertuig en in dit specifieke geval over de Man TGE.
Het Nederlandse bedrijf Westdijk heeft de Man TGE als begeleidingsvoertuig opgenomen in het wagenpark. De bedrijfswagen inrichting is door een firma in Duitsland omgebouwd om het werk als een begeleidende voertuig zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.
Het is niet toevallig dat er voor een Duits bedrijf is gekozen. Deze Man TGE begeleidingsvoertuig zal voornamelijk kilometers door Duitsland gaan maken. Met de ombouw is voldaan aan de strenge Duitse eisen (BF-3) voor begeleiding van exceptionele transporten.
Er kan een elektronisch bord uitgeschoven worden om het overige verkeer te waarschuwen. Achterin is een bedje en sanitair zodat de bestuurder van het begeleidingsvoertuig niet ’s nachts bij de vrachtwagenchauffeur in bed hoeft te kruipen. Bovendien is het met de rijtijdenwet verplicht om rust te nemen. Dan is het wel zo comfortabel om achterin gestrekt te liggen op je eigen bed. Wat misschien nog mist is een TV met een PlayStation voor de eenzame uurtjes. Maar die kan je nog altijd zelf monteren.
florisje zegt
Volgens mij worden die dingen ook wel “campers” genoemd… Maar dat weet ik niet zo zeker
brammetjedeb zegt
@florisje: dat zal me een kleurrijke bende worden op de camping…
skinny058 zegt
Voor de eenzame uurtjes heb je prima sites die je op je mobiel kan bezoeken…
tortuga zegt
@skinny058: sommige hebben het vermogen niet om het enkele uurtjes vol te houden op die sites
Dutchdriftking zegt
@skinny058: Ach, daar ben je na een kwartiertje toch wel weer klaar mee?
potver7 zegt
Sinds wanneer heb je voor het besturen van een bestelbusje last van de rijtijdenwet?
2wheeler zegt
@potver7: de chauffeur die je aan het begeleiden bent natuurlijk wel hé, het heeft niet zo gek veel zin om alleen verder te rijden in je busje terwijl het zware transportje op een Rastplatz staat.
205GTI16 zegt
Sinds al jaren…….
Als je door Duitsland rijd is dit verplicht, sterker nog heb je een aanhanger achter je bestelbus hangen EN ben je onderweg voor werk dan wordt je beoordeeld als vrachtwagen.
Dus rijtijden wet, niet in het weekend rijden of op feestdagen etcetcetc… Niet inhalen bij inhaalverbod voor vrachtwagens en ga zomaar door.
Bestelbussen op mijn werk zijn dis ook uitgevoerd met chauffeurskaart en ga zomaar door. Ik moet erom liegen maar volgens mij is dit sinds 2014
capri288 zegt
@205GTI16: gewoon even benieuwd, jullie rijden met jullie bussen in Duitsland en doen beroepsvervoer? Strikt gezien geldt in Nederland de rijtijdenwet ook voor al het beroepsvervoer dus inclusief busjes en bijvoorbeeld ook taxi’s. Er is echter geen tachograaf plicht en controle en dus handhaving is lastig en wordt nauwelijks tot niet gedaan. Als je aannemelijk kan maken dat je werk niet transport is maar bv monteur is het al goed.
205GTI16 zegt
Zijn gewoon Crafters van ons werk met onze spullen erin, wasrmee wij ons werk uitvoeren.
Voor Duitsland is alles in de bestelbusjes aanwezig. Doordat dit erin zit, geld in Nederland dat als het erin zit je het ook moet gebruiken.
Wij zijn dus geen transportfirma, is ons eigen materiaal ( ik inspecteer olie-en gasleidingen wereldwijd).