Een Nederlander was niet te spreken over de zeer tegenvallende actieradius van zijn Jaguar I-Pace en nam de zaak mee naar de rechter, die oordeelt dat de dealer hem inderdaad voor heeft gelogen.
Dit is een eerder artikel geüpdatet met actuele informatie.
De timing voor de Jaguar I-Pace kon eigenlijk niet beter. Jaguar, een merk dat toch vaak een beetje achter de feiten aan liep, had ineens een elektrische SUV met redelijke actieradius. Deze verscheen nog net in 2018 op de markt, waardoor je hem kon leasen met gunstige bijtelling. Momenteel is de auto wat ingekakt, maar er zijn genoeg exemplaren van de I-Pace verkocht in Nederland. Eentje is echter verkocht aan een klant die er niet zo blij mee was.
I-Pace actieradius valt tegen
De origine van dit verhaal, origineel geschreven door de Telegraaf, stamt namelijk al sinds de eigenaar van de in 2018 gekochte I-Pace klaar was met de auto na een paar duizend kilometer, we verwachten dus tegen de winter van 2018. De eigenaar vond dat de actieradius namelijk vies tegenviel. Jaguar adverteerde met een WLTP-actieradius van 480 kilometer. Nou is dit sowieso onder ideale omstandigheden gemeten en dan nog wellicht een beetje optimistisch neergezet, maar in de winter ondervond de I-Pace-rijder dat deze actieradius zo rond de 280 km kon komen. Hij eiste aan zijn dealer dat de auto teruggekocht werd, maar de dealer weigerde dat.
Rechter
Dus pakte de man het anders aan: de auto, gekocht voor 89.000 euro, werd doorverkocht voor 65.000 euro. De rest van het geld eiste de man terug via de rechter. Raar maar waar: dat lukte de koper. Er werd namelijk een document gevonden waarin stond dat de actieradius bij slechte weersomstandigheden kan dalen naar 270 tot 390 kilometer en dat klanten hierover geïnformeerd dienen te worden. De Jaguar voldeed dus volgens het gerechtshof niet aan de verwachting en er werd een schadevergoeding van 19.000 euro toegekend aan de man. Daarmee heeft hij nog steeds 5.000 euro verlies gedraaid op de Jag, daar er werd bepaald dat de marktwaarde zo’n 70.000 euro was en de auto voor 65.000 euro verkocht is.
Cassatie
De autodealer vond dit echter niet akkoord. Deze ging dan ook in cassatie bij de Hoge Raad. De procureur-generaal geeft de dealer gelijk en vindt dat het vonnis van de eerdere zaak ongeldig verklaard moet worden. Volgens hem heeft de dealer gehandeld volgens de verwachtingen. Een lage actieradius is namelijk een ongemak, maar niet iets dat de veiligheid van de bestuurder aantast. Ook had de koper zelf zijn verwachtingen kunnen bijstellen. Zo stelt de procureur-generaal dat als de man had gezegd dat 280 kilometer actieradius voor zijn rijgedrag niet genoeg was, de dealer hem beter had kunnen informeren.
Afwijking
De procureur-generaal vindt eveneens dat je niet zomaar kan stellen dat een afwijking ’te groot’ is. Het is een bekend gegeven dat de actieradius van een auto afwijkt bij slechtere (weers)omstandigheden, dat geldt zelfs voor auto’s met een verbrandingsmotor. Toch geeft hij wel toe dat er een grens moet zijn. Voorbeeld: je mag niet een auto met 400 kilometer actieradius in de markt zetten en dan blij zijn als je in slechte omstandigheden een keer 150 kilometer haalt. Volgens de procureur-generaal zou er dus een maximale afwijking vastgesteld moeten worden, zodat auto’s niet zo gigantisch afwijken bij slechte omstandigheden.
Ten slotte zegt de procureur-generaal dat het gelijk geven van de man een precedent stelt voor elke EV-eigenaar die niet blij is met de te behalen actieradius. Om dus te voorkomen dat volgende week half Nederland in de rechtszaal zit, is het advies om de schadevergoeding in te trekken.
Dealer moet dokken
Toch blijkt het dat de man terecht het gevecht met de dealer aan ging, want de Hoge Raad verwerpt de cassatie van de dealer. In het doornemen van de documenten waarin Jaguar de actieradius van de I-Pace adverteert, blijkt dat Jaguar zegt dat je moet rekenen op bepaalde minimumgetallen die rond de 300 kilometer liggen. Dan ligt 280 kilometer, zoals de man adverteerde, onder de verwachting. Het resultaat? Alle rechtskosten mogen betaald worden door de dealer, wat zou gaan om 2.845 euro aan verschotten en 2.200 euro salaris. Verder lijkt het alsof de originele eis van 19.000 euro schadevergoeding aan de man in stand blijft.
Jozo zegt
Een maximale afwijking, ja ja. Hoe ga je die in vredesnaam vaststellen?
fanboy zegt
@Jozo: Rij gewoon met zo’n auto 130km/u met buitentemperatuur van 5 graden op 1 stuk snelweg heen en terug, en communiceer dat rijbereik er ook bij.
Maar zo’n afwijking is wel te voorspellen voor elektrische SUVs. En wat minder grote afwijking voor gestroomlijnde sedans/coupes.
mattr zegt
Mercedes heeft een prima tooltje op de website waarbij je kan aangeven wat de buitentemperatuur uur en de verwacht mix van snelweg/provinciaal/stad is en dan geven ze aan wat de verwachte werkelijke maximale actieradius is.
fanboy zegt
Tja het lastige is, is dat er kopers zijn die er zelf niet te realistisch bij nadenken. Ik vind die kopers dan weliswaar niet erg slim, maar als je ze niks verteld hebt hebben ze natuurlijk een punt.
Overigens is 280km niet gek als je stevig doorrijdt in de winter met zo’n grote zwarte SUV.
baardmijt zegt
Zou het helpen om ‘m wit te wrappen? Of moet-ie gespoten worden? En hoeveel zou dat dan schelen?
Flutterbear zegt
Het lastige is dat de EU vereist om een enkel de uitkomst van een testmethode te adverteren, in geschrift mag de dealer hier niet van afwijken zodat alle merken op dezelfde manier vergeleken worden.
Flutterbear zegt
Het lastige is dat de EU vereist om een enkel de uitkomst van een testmethode te adverteren, in geschrift mag de dealer hier niet van afwijken zodat alle merken op dezelfde manier vergeleken worden.
Richmond zegt
Als koper zijnde heb je de verplichting om zelf ook een ware onderzoek te doen, zodat je weet wat je koopt en niet alleen afgaat op wat de verkoper/ prijskaartje zegt
Wolflow zegt
Bij elk elektrisch hok weet je immers al vooraf dat het een miskoop zal zijn
THSD zegt
@Richmond
Dus dat hele car of the year verkiezing is een wassen neus want die hebben geen onderzoek gedaan.
jeffrey1808 zegt
En waar zou ik dat onderzoek moeten doen? Het meest logisch lijkt me dat ik dan naar de dealer ga.
petroldrinker zegt
280km niet gek? wut? dat is toch geen bereik joh, dat trekt een willekeurige benzine auto met ruim minder dan 1/3e tank verbruiken…. ik vind het een schandalig laag rijberijk
mashell zegt
Benzineauto’s kunnen tegenwoordig 3 x 280 = 840 km op een volle tank? In mijn beeld is het daar bij 500 km ook wel op.
Joris24 zegt
Ik heb zelden een benzineauto gehad die zo weinig haalde, alleen mijn hobbymeubel met 400+pk rijdt 1:6 / 1:7. Onze daily rijdt ongeveer 700 km op 55 liter en das gewoon een 2.0 met 150 pk.
En ik heb een a3 1.0 3pitter gehad in de lease, daar reed ik maar 450 km op een tank mee maar dat was ook omdat ik met die tankpas gewoon 170 reed in de avond (veel late snelwegritten op vrijdagavond en zondagavond). Bij normaal rijgedrag kwam dat ook flink verder.
Om het over de 1.9 tdi’tjes maar niet te hebben, die deden lachend 800-850 km op een tankje. Dus mijn ervaring met brandstofautos is wel anders.
Johanneke zegt
Je moet niet een BEV kopen en denken dat je die exact kan gebruiken als een ICEV. Er zijn voordelen en er zijn nadelen. Als de dealer daarin niet goed geïnformeerd heeft zitten ze wel enigszins fout ja, maar goed, als koper verwacht ik ook wel dat je wat onderzoek doet als je een flinke som geld uit gaat geven.
banderas zegt
Je wil niet weten hoeveel mensen 0 onderzoek doen naar wat ze kopen. Kort praatje met de verkoper en ze vinden het wel best. En achteraf dan over van alles klagen.
quincy zegt
Toch vind ik dat onterecht dat je het klagen noemt. Er zijn vast ook dingen die je zelf koopt waar mogelijk hetzelfde voor van toepassing is. Zelf kleinere dingen. Het idee is juist dat we uit kunnen gaan van andermans expertise, zodat we zelf niet alles hoeven te weten. Helaas is verkoop verworden tot een vies beroep waarbij de verkoop belangrijker is dan het juist informeren van je potentiële kopers (gevoed door belachelijke bonus structuren die het eerste promoten en het tweede totaal niet).
Wij kunnen als mensen niet alles weten en ook niet “onderzoeken”. Want als je er geen verstand van hebt, waar begin je dan met je onderzoek. Wat reviews lezen van een auto die net op de markt is gaat ook maar beperkt helpen.
Die verantwoordelijkheid van had je moeten weten na wat onderzoek bij de koper leggen is echt een slechte eigenschap in onze maatschappij. Het zou anders moeten zijn, de verkopende partij dient je als expert op zijn vlak te informeren.
Flutterbear zegt
4% of 80k bijtellen is een koopje.
pivavar zegt
Volgens mij is de te communiceren range / verbruik nog altijd om te vergelijken, niet om jouw of het ‘normale’ verbruik aan te duiden. Maar als de koper specifiek gevraagd heeft naar het verbruik onder bepaalde omstandigheden en de verkoper geeft aantoonbaar onjuiste informatie, schijn je wel kans te maken.
lpgbarrel zegt
Maar mijn dinosap auto haalt zijn verbruik ook niet! Mag ik dan ook gratis bier?
banderas zegt
Iemand zei ooit tegen mij: “Als de WLTP 400 km is, moet de auto altijd 400 km moeten kunnen halen. Zelfs in de winter.” Zoveel mensen die er geen reet van snappen. Of die dan wel de allerdikste wielen onder de iPace zetten en dan gaan klagen over het bereik.
buddy991 zegt
Ik heb 2 electrische auto’s gehad. Het werkelijke vebruik was bij beide auto’s 2/3 van het opgegeven WLTP verbruik, bij 10% sneller dan wettelijk toegestaan.
RobTWo zegt
Ik neem aan dat je bedoelt dat de range 2/3 is van de WLTP. Het verbruik is anderhalf keer zo hoog.
p993 zegt
Dat is sterk! Dus signif lager verbruik dan opgegeven?
Welke auto’s??
mashell zegt
Hmm. In de zomer haal ik 350km met mijn E-tron 55, dat is 82% van de WLTP actieradius. In de winter is het inderdaad de genoemde 2/3.
moveyourmind zegt
Als je vroeger een Jag had zou je je in de handen wrijven als je 280 kilometer ver zou kunnem komen. En dat met een tank van 100 liter onder de achterbank, 10 liter benzine uit de jerrycan, met de wind mee en de laatste paar honderd meter zelf de Jag duwend naar de benzinepomp.
baardmijt zegt
Precies.
Om er vervolgens bij de pomp achter te komen dat niet de lege tank de reden was dat de Jag de strijd had gestaakt.
Maar mooi waren ze wel.
Jurgen zegt
Het is toch allemaal wel behelpen zo’n EV, mij voorlopig niet gezien dat ik daar mijn geld aan uitgeef.
driver79 zegt
Als zo weergeven zoals ev-database het doet. Klopt volledig voor mijn auto:
Praktische Actieradius
tussen 340 – 680 km
Stad – Winter 450 km
Snelweg – Winter 340 km
Gecombineerd – Winter 395 km
Stad – Zomer 680 km
Snelweg – Zomer 440 km
Gecombineerd – Zomer 540 km
mashell zegt
Moet de man nou ook een groot deel van de schadevergoeding overmaken aan degene die nu zijn iPace heeft? Immers die persoon heeft nu de “probleemauto”…
eaudi zegt
Het gebeurt regelmatig dat de Hoge Raad de Procureur-Generaal niet volgt. Kan dus twee kanten op.
Wel interessant, heb vergelijkbare discussie gehad. Bereik volgens wltp >500km, in praktijk 330-360, bij gem. verbruik volgens wltp. En snelladen ging niet snel, betekende twee keer zo lang stilstaan. Deal gemaakt, e-mobiel verruild voor hybride met (echt) bereik >700km. Zonder gedoe, iedereen blij.
kennone zegt
Mijn buurman had deze ook voor zijn werk maar nam hem om de zelfde reden nooit mee. Maakte te veel kilometers per dag wat de Jag niet aan kon. De zakelijke lease werd dus de boodschappen auto voor de vrouw en hun prive oude Cayenne Turbo gebruikte hij voor de werk kilometers.
petroldrinker zegt
Ik ken er ook 2 idd die zelfde klachten hadden, en dat ze enorm veel werktijd verloren aan het constant moeten laden van die auto’s onderweg (een probleem wat elke EV nog altijd heeft)
mc96 zegt
Dit is nog geen gelopen race. Ten eerste; dit is het advies van de AG. Dat wordt doorgaangs gevolgd door de Hoge Raad. Maar niet altijd. Ten tweede. Als de HR het arrest van het Gerechtshof vernietigt, wordt de zaak weer naar het Gerechtshof terugverwezen. Het Gerechtshof zal dan met het arrest van de HR als leidraad opnieuw moeten beslissen. De AG heeft niet aan gegeven dat een in de praktijk tegenvallende range per definitie geen grond kan zijn tot ontbinding van de koopovereenkomst/vergoeding uit wanprestatie. De AG heeft aangegeven dat het een glijdende schal is. Is de afwijking te groot, dan is er wel grond voor ontbinding. Het Gerechtshof zou dus nog kunnen gaan oordelen dat ontbinding aan de orden is omdat hier verschil te groot is.
DeWitteCondor zegt
Je kunt hier Jaguar/dealer toch moeilijk iets verwijten: elke fabrikant adverteert met een WLPT range en die klopt nooit. Je mag dan ook redelijkerwijs niet verwachten dat je dat altijd haalt. Een maximale afwijking vind ik onzinnig. Hangt volledig af van omstandigheden en bestuurder.
Richmond zegt
De maximale afwijking zou dan bij gemiddelde omstandigheden en normaal rijgedrag
Flutterbear zegt
Nee dat is de gemiddelde en normale afwijking. Als we weten wat gemiddeld en normaal is dan kunnen we dat aantal toch gewoon verplichten in het adverteren?
Persoonlijk denk ik dat de WLTP uitgebreid moet worden met een winter test zodat de modellen met slechte aërodynamica en zonder warmtepomp door de mand vallen. De huidige test is prima als “zomer test” ondanks de NEDC is de WLTP met “het nieuwe rijden” prima haalbaar. De test moet een haalbare indicatie geven, geen gemiddelden. Dat schept enkel meer verwarring.
reactief zegt
De warmtepomp discussie eerder gehad. Maar geen warmtepomp is niet per definitie slechter hoor. Bij vochtig weer werkt die ook niet ideaal en doet de thermo-elektrische verwarming het misschien zelfs wel beter. En laat het nou net heel vaak vochtig zijn in NL. Ook zijn de verschillen niet perse heel groot bij winterse omstandigheden.
Flutterbear zegt
“Het enige bereik wat ik mag communiceren is 400 km WLTP, maar moet ook mededelen dat er een maximale afwijking is van 80% als je op het circuit gaat rijden”
mashell zegt
WLTP klopt prima. Onder dezelfde (gestandaardiseerde) eigenschappen kan een getraind bestuurder onder dezelfde omstandigheden hetzelfde verbruik halen.
Het WLTP verbruik zegt dan ook niets over wat jouw verbruik zal zijn onder jouw omstandigheden maar dient slechts om auto’s onderling te kunnen vergelijken. Een auto met een hoger WLTP verbruik zal ook in jouw omstandigheden meer verbruiken.
Voor de Hoge Raad kan het heel simpel zijn. Kijk twee filmpjes met Wouter hier op autoblog waar hij de 3/5 regel uitlegt waarin het verbruik van WLTP naar de gemiddelde Nederlandse omstandigheden normaliseert. Lees in de commentaren dat daar geen discussie over is. Pas die regel toe op de iPace. Kijk of de claim dan nog zinnig is. Zo nee, vernietig het vonnis, zo ja geef de man een beperkte schade vergoeding en Jaguar een foei.
petroldrinker zegt
Want we moeten autoblog met zulke vuistregels maar als de waarheid beschouwen??
mashell zegt
Er is geen universele waarheid omdat iedereen een andere praktijk heeft en dus een ander praktijkverbruik. Maar van het WLTP naar het Nederlandse gemiddelde gebruik (relatief koud, relatief veel snelweg) is die stelregel van Wouter helemaal nog niet zo gek.
marcomanta zegt
WLTP, waardeloze lage tegenvallende praktijktest, dat is toch de afkorting? Je moet met een gouden voetje onder ideale omstandigheden rijden en dan zou het kunnen, niet in de kou met 4 man en bagage, dan blijft er amper 60% over.
petroldrinker zegt
Los van het feit dat het weer echt een onzin rechtzaak is gezien je weet dat je nooit je opgegeven verbruik haalt in geen enkele auto…
Het enige wat ik er verder in lees is dat de overheid de bedrijven weer eens in bescherming neemt…
Skynet zegt
Ik denk dat de tegenvallende actieradius ook met de bestuurders te maken hebben. Ik rij nu een jaar elektrisch en laad hem gratis thuis op. (Zonnepanelen) Ik rij nu veel steviger omdat je weet dat het niets kost. Ik haal daardoor nooit de opgegeven actieradius.
Mike zegt
Het kost je waarschijnlijk wel extra slijtage van je banden.
flow82 zegt
Mooi resultaat voor de koper. En ergens ook terecht. Natuurlijk is de WLTP een aardige indicatie, maar meer dan 35% afwijking hiervan is wel erg veel. Hopelijk leidt deze uitspraak ook bij fabrikanten en dealers tot het weergeven van het werkelijke bereik. Dan kunnen consumenten een betere keuze maken in plaats van op hoop van goede zegen. Een kennis van mij heeft een nieuwe RAV4 plugin hybride, nog geen 6 maanden oud. Hij rijdt normaal, nooit hard en trekt ook niet hard op. Zijn range is misschien net 50% van het geadverteerde bereik. Hij zegt ook dat hij iets anders had gekozen als hij dit vooraf had geweten. Voor hem komt het dus op een perfect moment.
Flutterbear zegt
Het is niet toegestaan om af te wijken van het bereik tijdens de gestandaardiseerde WLTP testcycles. Een dealer zal hooguit mondeling een realistischer getal geven maar daar heb je in rechtbank niets aan.
Die vriend van jou had gewoon even moeten informeren voordat die 40k op tafel legt.
PortRo zegt
Hebben ondertussen diverse ev’s
Gereden, allemaal minimaal enkele maanden. De Jaguar wijkt niet veel af van de anderen, die allemaal robd de 500km Wltp zitten. De Polestar LR is het slechtst, zodra je boven de 90km/u gaat, begint ie te ‘zuipen’. De Kia Niro is tweede als het om het niet halen van de range gaat. De Jaguar daarna. De bmw i4 is het best qua range. Maar geen van alleen komen ze ook maar in de buurt van de WLTP.
We hebben twee Jaguars gereden (we hebben er eentje als tweede auto), maar 280km op een volle lading is wel heel weinig. Ik haal meestal 350km en dan rij ik met het verkeer mee (en dat rijdt tegenwoordig gemiddeld 115km/u). Ik doe niet aan hypermilen. Wel kietel ik hem soms even, blijft leuk.
kennone zegt
Dit model viel in de praktijk ook echt vies tegen. Mijn buurman reed er een zakelijk maar nam vaak de privé auto mee als hij naar de zaak moest omdat er anders geladen moest worden wat toen nog niet overal zo makkelijk ging.