Een kostbaar ongeluk op de ‘Ring is de aanleiding voor een emotionele oproep van een Brit.
De Nürburgring is een magische plek voor autoliefhebbers. Het is zonder twijfel hét meest gave circuit ter wereld. We bedoelen natuurlijk de oude Nürburgring, niet het nieuwe circuit dat medio jaren ’80 gebouwd is. In vergelijking is dat een beetje een laf baantje.
Er was echter wel een reden dat de nieuwe baan aangelegd werd. De oude ‘Ring was namelijk domweg gevaarlijk. Het circuit kwam uit een tijd dat er ook nog races als de Targa Florio waren. En dat de Grand Prix van België op Spa nog dwars door de plaatselijke dorpjes heen raasde. De standaarden voor veiligheid van zowel coureur als publiek was destijds onherkenbaar anders.
Dat werd na de jaren ’70 niet meer geaccepteerd. Als het racen een grote publieksport moest worden, kon je niet hebben dat er elk seizoen iemand stierf. Het lijntje tussen spectaculair en barbaars is immers vrij dun. De ‘Ring had daarnaast ook wat andere nadelen als sport voor toeschouwers.
Hoewel het altijd een groot feest was naast de baan in het bos, zag je de auto’s in de Grand Prix van 14 keer langskomen. Met rondes van 20 kilometer per stuk, was de 300 kilometer dan immers al volbracht. En met TV camera’s van 1982, kon je niet de hele race in beeld brengen.
De laatste decennia heeft de ooit ernstig in verval geraakte oude Nürburgring echter een comeback gemaakt. Fabrikanten testen er auto’s. TopGear ging er tot ergernis van James May regelmatig heen of refereerde er naar. En door veel veiligere auto’s, kon er ook weer serieus geracet worden. Onder andere in het VLN, met als hoogtepunt de 24 uur.
De ‘Ring staat echter ook bekend om zijn Touristenfahrten. Amateurs kunnen zich dan gewoon even Max Verstappen voelen. Een auto huren en het circuit op, of gewoon je eigen auto tot de max pushen. Het is een enorm populair tijdverdrijf voor de betere petrolhead. Maar het gaat ook best vaak mis.
Zoals dit weekend. Een BMW raakte een Porsche 918 Spyder. Er was verder geen sprake van ernstig letsel. Maar een Brit doet op Meta uit de doeken dat zoiets je toch flink op kan breken. Hij speculeert dat ‘de rechter’ beslist dat het beider fout is en dan de verzekeraar in theorie de kosten dient te betalen op basis van jurisprudentie. Maar dat diezelfde verzekeraar dan wel achter de verzekerde aan kan gaan in een vervolgprocedure.
In een dergelijke procedure kan de verzekeraar dan alsnog het schadebedrag terugvorderen van de verzekerde en de proceskosten opeisen. In het geval van wat lichte schade aan een Porsche 918, gaat het dan al snel om tienduizenden Ponden. Iets wat niemand zich vooraf realiseert, aldus de poster. De poster spreekt naar eigen zeggen uit ervaring en roept Britten op de ‘Ring links te laten liggen:
When the inevitable court case decides on a 50/50 fault (it always does, trust me), the UK owner of the car will rely on the Vnuk precedent that will force the UK insurance to pay the telephone-number invoice for the 918 front bumper, etc…but the insurance company won’t be happy. They’ll wriggle.
When the do pay, there is NOTHING to stop the UK insurance company taking the policy holder to court for all of that, plus their costs on top. This is NOT a hypothetical; I’ve seen this before.
If you’re still driving your Brexit-plated cars on the Nürburgring Touristenfahrten (as THOUSANDS of you are, every month) you are putting yourself at UNLIMITED financial risk. Settlements for injuries and deaths can and do run in the millions.
Don;t even worry about losing the cost of your car, even if it’s a brand new Ferrari, it’s the smallest risk on the table. Just because nobody stops you driving on to the track (IMO, they should) doesn’t mean that it’s correct to do so.
Peace out.
Man op Meta, gebruikt hier en daar ALL CAPS
Misschien een beetje alarmistisch. Maar toch een interessant gegeven. We weten dat je flink het haasje kan zijn als je crasht op de ‘Ring. Ook voor wat betreft het vergoeden van kosten aan de boarding. Maar durf jij het nog aan? Laat het weten, in de comments!
ty5500 zegt
BMW raakte een 918 Spyder? De BMW reed toch echt eerst, er was amper plaats voor de Porsche en hij gaf niet aan dat hij rechts ging houden. Mij lijkt het toch dat de Porsche de BMW heeft geraakt. Vind de gedeelde fout van de rechter dan ook wat flauw.
zjos zegt
De rechter zal een uitspraak moeten doen. Die kijkt puur en alleen naar wat de wet in een dergelijk geval zegt. Hij zal niet eens op de schuldvraag (wie veroorzaakt het ongeluk) ingegaan zijn.
ricksmits zegt
Terrcht natuurlijk om te waarschuwen jezelf te gaan begeven in een situatie waar je tegen kosten kan oplopen die je verzekering niet dekt.
Ik vraag me alleen af, geldt dit dan niet ook voor alle nederlanders? De ring is bijna altijd specifiek uitgezonderd van dekking. Ik dacht altijd het is dar ieder eigen bult dikke schult, waarmee je je eigen bolide en wat muntjes voor de vangrail op het spel zet. Maar zoals ik het lees zal een duitse rechter jou toch 50% van de totale schade van jouzelf en de tegenpartij in je schoenen schuiven.
ponnie zegt
Ik was in de veronderstelling dat touristenfahrten net zoals een trackday op eigen risico was, dus ook met betrekking tot schade veroorzaakt door anderen.
Als het in de praktijk inderdaad door een rechter als 50/50 wordt afgeserveerd ben je wel de sjaak als je met je e36 een gt3rs er af beukt.
hanse1one zegt
de Nürburgring is geclassificeerd als openbare weg. Meer specifiek: een tolweg met eenrichtingsverkeer zonder snelheidsbeperking. Racen is er in principe verboden.
avocado zegt
Alleen tijdens Touristenfahrten!!
rwdftw zegt
Niet alleen dat, op een bepaald punt is er zelfs een snelheidslimiet en de ‘Ring kent een officieel zebrapad.
maarteno zegt
Dat verandert het spelletje wel inderdaad….dat 50/50 niet is ieder betaald z’n eigen schade…maar E36 schade a 10.000 + 918 schade a 60.000 = 70.000 en jij betaald 35.000 + eventuele schade aan het circuit en als je olie lekt nog een milieu boete oid. Daarmee draai je het rijden op de ring denk ik snel de nek om als dat het is. Ik ga er altijd al vanuit dat je alles zelf moet betalen en rij er dan ook niet op met m’n eigen auto. Lijkt mij sowieso verstandig voor iedereen die maar 1 auto heeft.
woudloper zegt
TF is geen trackday maar een openbare tolweg. Daarom dat verkeersregels nog altijd gelden. En jij bijvoorbeeld door een vloeistof verlies aansprakelijk kan gesteld worden voor iemand die uit de bocht gaat met zijn HyperCar.
Robert zegt
Ik was (ben) in de veronderstelling dat als je als Nederlander met een Nederlandse auto en een Nederlandse verzekeringspolis gaat rijden op de Nürburgring (of om het even elk ander circuit), je helemaal niet verzekerd bent en dat dus volledig op eigen risico doet.
Iemand die dit kan toelichten of uitleggen hoe dit nou precies zit?
theghost zegt
Aangezien de nordschleife volgens de duitse wegenverkeerswet een “eenrichtingstolweg zonder snelheidslimiet” is, ben ik in de basis wel verzekerd, echter zijn er veel verzekeringsmaatschappijen waarbij de nurburgring en de nordschleife expliciet zijn uitgesloten (zo ook bij mijn eigen autoverzekering). Het komt wel voor dat als er geen expliciete uitsluiting is en je rijd er schade dat de verzekeraar je NA het dekken van de schade uitgooit.
Dus ja het is zeker een risico.
mashell zegt
Was het in Duitsland niet zo dat als je boven de richt maximumsnelheid van 130 onderweg bent je helemaal niet verzekerd bent?
atrak zegt
Ik hoopte eerlijk gezegd dat het een van die verwende vloggers was.
shibby zegt
Is deze man niet redelijk opportunistisch een slaatje eruit aan het slaan?
Dutchdriftking zegt
Hoe kan je zo slim zijn om een 918 te kunnen veroorloven, en tegelijkertijd zo dom zijn de risico’s aan het rijden van het apparaat op de ring niet te kunnen inschatten…
none1234 zegt
Precies, waarschijnlijk zit hij op only fans. Welke moron gaat onvoorbereid dit doen.
Roadster1976 zegt
De porsche reed erachter wn raakt hem linksachter… vol 100% fout porsche…. Lijkt mij
avocado zegt
Die Porsche moet daar echt met maniakale snelheid voor een niet bestaand gaatje zijn gegaan en zijn verzekeraar gaat ervoor naar de rechter.. Terwijl die vent er zelf voor kiest met een auto van bijna een miljoen langs het plebs te scheuren. Wat een treurig figuur ben je dan zeg
fedmas zegt
Wat het gros van de lezers hierboven zich niet realiseren is dat je alleen als NL niet verzekerd bent, de Duitsers wel. Daar het voor jou eigen risico / ieder voor zich is, is het voor Duitsers een tolweg die gewoon verzekerd is. Maw als jij (deels) aansprakelijk bent, gaat jouw verzekeraar genoodzaakt moeten zijn volgens Duits recht uit te betalen, maar in (praktisch alle) Nederlandse polissen staat de ring uitgesloten. Dus krijg je uiteindelijk gewoon de rekening op je bord. Trackday is anders, dan is het een gesloten circuit en is het wel (vaak) ieder voor zich muv schade aan de baan. Die moet je wel lappen. Rij jij met je oude Golf een nieuwe Porsche van de baan op een vrijdagavond TF? Ben je gewoon liable.
Stefje zegt
Dat is echt al een hele tijd niet meer zo vanzelfsprekend. Mijn Duitse verzekeringspolis sluit de Nurburgring keihard uit, ook bij Touristenfahrten. Er zijn er niet veel meer. Vaak mort je een apartt polis afsluiten en die zijn heel erg duur en dekken maar een beetje.
Onehp zegt
Heb de indruk dat sommigen denken dat de brit de 918 rijder is.
Niet dus, het is de M3 rijder die bang is dat ie moet opdraaien voor de kosten aan de duitse 918 ondanks dat die 918 volgens mij en anderen hier in de fout was….
Dus een terechte waarschuwing, onverzekerd rijden op de ring is je blootstellen aan een heel groot financieel risico.
TDI-goeroe zegt
een week of 3 heb ik er nog een rondje gereden op een doordeweekse dag. Als vanouds, maar sinds ik er een jaar of 5 geleden bijna vanaf ben gebeukt door een idioot in een GolfGTI is voor mij de lol er ook vanaf. Al kun je nog zo goed rijden, er zijn te veel idioten op die baan, die je leven goed kunnen verzieken.
tortuga zegt
Elke keer als ik verzekering aanvraag voor een nieuwe inschrijving, krijg ik de vraag of ik deze op het circuit ga gebruiken.
Hier is het dus echt enkel een puntje dat aangekruist moet worden (mits je meer betaald uiteraard) om verzekerd te zijn op circuits.
Dan zou alles toch makkelijker moeten zijn? Of ben ik verkeerd?
mashell zegt
En al die arme mensen uit Arnhem en omstreken betalen zich helemaal blauw omdat ze regelmatig het Velperbroekcircuit rijden.
Gulli zegt
Ik ben 3x op de Ring geweest met mijn eigen auto, daarna wel een aantal leaseauto’s gehad waarmee ik het had willen doen maar toch maar niet gedaan. Maar je weet gewoon dat als je daarheen gaat dat je een risico loopt, en als je pech hebt dat je de Flixbus naar huis mag nemen. Dat is ook het spannende van de Ring, dat het fout kan gaan, is toch onderdeel van de ervaring?
Overigens werd ik in mijn Pumaatje ingehaald door een Carrera GT en die huil van die V10 zal voor mijn hele leven in mijn geheugen gegrift staan. Ik raad iedereen aan die een beetje liefde heeft voor motorsport om zelf minimaal 1 rondje te doen. Die hele sfeer die rond het circui… ehh die tolweg hangt is uniek. Afgetrapte Civics racen tegen Ferraro’s 488 en iedereen waant zich even professioneel coureur. Als je twijfelt, gewoon doen! Al weet ik ook dat ik (na het zien van de vele youtube filmpjes) zelf niet meer durf :D
wimof zegt
Laat ons eerlijk zijn, je gaat toch niet op de Ring rijden om je aan de (ongelimiteerde) snelheid te houden.
Net zoals vrijen zonder condoom, op een dag heb je de hoofdprijs geschoten.
volvo-s60-adept zegt
Ja, het is link. En ja, het kan je een enorme berg geld kosten als ’t mis gaat. En eerlijk is eerlijk: ik ben ook altijd blij als we er weer heelhuids vanaf zijn gekomen.
Maar je kunt ook zelf de goden verzoeken door op een steendrukke zaterdag/zondag als een hooligan rond te gaan trappen met een auto die niet helemaal lekker geschikt is voor 21 kilometer volle pot de ander proberen te snel af te zijn.
Kies een doordeweekse dag (is ‘ie over het algemeen alleen einde van de dag open en rijden er alleen lokalo’s die de baan kunnen dromen), ga niet de held uithangen, check vooral goed wat er achter je gebeurd en je hebt betrekkelijk veilig een hoop vertier.
Gulli zegt
Ja dat vooral, hou gewoon je hoofd erbij en denk niet dat je records gaat breken. Er zijn altijd snellere deelnemers achter je dus blijf je spiegels controleren en ga netjes naar rechts als iemand je in wil halen (en zet je knipperlicht aan!).
Op mijn eerste rondje dat ik ooit reed kwam er een motorrijder achter me, en ik zat vlak voor een bocht naar rechts dus ik dacht ik ga links houden, kan hij lekker de apex pakken. Toen hij me eenmaal voorbij was zag ik hem hoofdschuddend naar rechts wijzen. Ik dacht dat ik hem hielp maar ik kende de regels niet goed en heb daarmee zijn rondje verpest (en potentieel gevaar veroorzaakt achter me). Dus zorg ook dat je de regels een beetje kent en doe niet zoals ik :D
marcomanta zegt
Sukkels, je weet als je daar gaat rijden, er ook pedaalridders tussen zitten en lang niet iedereen kent de “spelregels” zoals het hoort.
naturalpower zegt
Ik zal nooit zulk gezeik met de verzekering krijgen. Al die wannabe-Verstappens die wel een snelle auto hebben, maar niet de daarvoor benodigde wagenbeheersing, zijn voor mij nl. genoeg reden om nooit een rondje Nordschleife te doen, al zou ik dat best eens willen.
alino zegt
Ik heb het originele stuk van Dale Lomas gelezen, maar geldt dit niet voor iedereen? En niet uitsluitend voor bestuurders uit de UK? Ik kan me niet inbeelden dat er een verzekering in België of Nederland zal uitbetalen voor een ongeval op de Nurburgring zonder deze kosten achteraf te verhalen op de verzekerde.
Eigenlijk is dit hele verhaal een paradox. Zover ik heb kunnen vinden, is de hele situatie dat de Nurburgring bij TF een openbare tolweg is, vanwege de verzekering. Indien het een afgesloten permanent circuit zou zijn tijdens TF, zou dit een privaat gebeuren zijn (trackday) en dient de organisator (Nurburgring) hiervoor een verzekering af te sluiten. Wat onbetaalbaar zou zijn door het grote aantal verschillende deelnemers elke dag.
Om dit te omzeilen gebruiken ze de loophole om de Nurburgring te klasseren als tolweg bij TF zodat de bestuurders gedekt zijn door hun eigen verzekering. Niet dus, wat te begrijpen is.
Ik ga al jaren naar de ring en heb er absoluut geen problemen mee als ik mijn auto in prak rijd, ik zelf voor de kosten moet opdraaien en niet mijn verzekering. Maar ik was wel in de veronderstelling dat wanneer er een andere auto betrokken is en beide verantwoordelijk wordt geacht voor het ongeval (wat in de meeste gevallen zo zal worden vastgesteld), ieder zijn eigen kosten uit eigen zak moet betalen.
Vandaar dat ik dat steeds in een relatief goedkope 2de auto deed zodat de mogelijke financiële kater beperkt zou blijven.
Maar als inderdaad alle kosten op een hoop worden gegooid en dan iedere partij 50% moet dokken, wordt het wel heel link om een rondje te rijden. Je kiest er namelijk niet voor welke wagen mee in het ongeval zit. Als je dan de pech hebt dat je een exclusieve wagen aantikt (of door een wordt aangetikt), wordt het wel heel zuur en kan het wel schrijnende gevolgen hebben.
Dit is natuurlijk worst case scenario. In al die jaren nog niets meegemaakt, maar nuchter bekeken ben je toch goed gek om een rondje TF te wagen. Dan kan een gewone trackday je toch de nodige zorgen besparen.