Kijk vrind, als je nou eens een politiecordon negeert, zul je zien dat je nog eens een WRC Rally wint.
De rallywereld en het racen op het circuit kennen veel overlap, maar er zijn ook verschillen. Met name in de hogere klasses, worden de coureurs en teams tegenwoordig gruwelijk verwend. Vroeger stond je nog wel eens kou te kleumen in een aftandse pitbox. Tegenwoordig kan je chillen in een ruimte met moderwetse tools of je terugtrekken in een gigantisch motorhome. In de rallysport is het nog net een beetje anders. In het bivak moet je uitwijken voor rondslingerende hamers, waarmee monteurs gebogen plaatdelen weer een beetje in vorm proberen te tikken.
WRC is een beetje guur
Ook een beetje guur aan het rallyen: tussen proeven door rijd je met je kanon gewoon over de openbare weg naar de volgende klassementsproef. Heel vroeger reden de circuitracers ook wel eens met hun racebolides naar Le Mans en dergelijke, maar dan hebben we het echt over decennia geleden. Meervoudig WRC-kampioen Sébastien Ogier, zeg maar de nieuwe Sébastien Loeb, ondervond in Kroatië wat daar een van de redenen voor is.
Ogier gaat in WRC biem met plaatselijke BMW
Je kan namelijk zomaar kablabber gaan met een plaatselijke totaalmalloot. In dit geval kwam er een BMW op de busbaan rechts voorbij zeilen, net op het moment dat Ogier om een of andere reden afremt en van baan wil wisselen. Ogier gaat vervolgens biem met de BMW en dat betekende een deukje voor zijn kansen op de winst in het WRC. De klapper zie je hieronder.
Focus
Volledig gefocust op zijn taak, maakte de Fransman zich snel uit de voeten. De politie was daar echter niet zo van gediend en trachtte de leider in het kampioenschap even verderop tot stilstand te brengen. Ogier had echter geen tijd voor deze onzin en negeerde de poging van de plaatselijke popo echter op boevige wijze.
Overall zege
Dat laatste leverde hem geen windeieren op. Hoewel de Fransman in de twee proeven direct na het incident enkele secondes verloor op teammaat Elfyn Evans, hield hij de schade -har har- beperkt. Een klein foutje van Evans in het vervolg van de rally was voldoende voor Ogier om toch nog de overall zege te pakken. Moraal van het verhaal: heb je een crash op de openbare weg, ga er dan als een speer vandoor. Zo win je nog eens wat in het leven.
Dank Flyer Bunch voor de tip!
geen1234 zegt
Als hij nu een arts is of zo, kan ik me voorstellen dat ze je laten doorrijden na een aanrijding. Maar een niets zeggend baantje als coureur. Ik vind het trouwens best suf dat die gast niet eens door had dat er een bmw achter hem zat. Je mag toch wel verwachten dat hij meer ervaring heeft dan een omaatje.
dvaerden zegt
Of je nu bij die aanrijding in fout bent of niet, als de politie je wilt tegenhouden rij je toch niet zomaar door. Helemaal “in the zone zijn” is daar echt geen excuus voor. Die agenten weten ook heus wel dat je deelnemer bent van die rally, dus als je ze gewoon kort even aanspreekt en je excuseert kan je het waarschijnlijk ook wel gewoon achteraf verder afhandelen. Nee, wat extra gas terwijl er een agent vlak voor je auto staat met z’n handen op je motorkap als duidelijk signaal dat je moet stoppen.
Dat je überhaupt nog aan je stage mag beginnen en officieel kan winnen na zo’n stunt snap ik toch echt niet.
chrisvis zegt
@dvaerden: volledig mee eens!!! Een karttalent dat een bumper naar een concurrent gooit en in de pits verhaal gaat halen wordt voor 15 jaar geschorst en Ogier komt hier doodleuk mee weg???
knapzuur zegt
Tsja “kart talent”.. hij heeft meer talent in het compleet doordraaien en zich volkomen onsportief te gedragen, dat ie dan wel eens een vlot rondje kan karten lijkt me bijzaak, weg met zo’n gast.
Van Epschoten zegt
Gas is alles, remmen is angst. Het ultieme bewijs.
mrporter zegt
Wat een idioot die BMW rijder. Kon het zeker weer niet hebben dat iemand sneller optrok dan hijzelf.
Henkie zegt
De bmw rijder maakt 1 fout en dat is rechts willen inhalen. Ogier rijd op de compleet verkeerde baan. En ja je kan niet zomaar een weg/inrit in rijden als er iemand naast je zit. Op de verbinding stukken tussen de stages gelden gewoon de verkeersregels ook de reden waarom elke rally auto een kenteken heeft(op de stages wordt die eraf gehaald.)
mrporter zegt
@Henkie: de BMW wilde gewoon ff stoer doen door een rallyauto in te halen. En dat nog via de rechterbaan ook waar je het niet verwacht. Ja, hij slaat zomaar af, maar je verwacht niet dat iemand op die manier inhaalt. Helemaal als de busbaan daar begint.
Henkie zegt
De busbaan begint helemaal niet op het wegvak van de bmw. Kijk het filmpje nog eens goed. De busbaan begin op een nieuw wegvak naast de baan waar de bmw rijd.
MarcoM zegt
@mrporter: haha
Henkie zegt
Tip kijk het eerste filmpje nog even opnieuw. De bmw zat niet op een busbaan. Die begon pas op het punt dat Ogier af wilde slaan. Ogier zat op de tweede baan naast de bmw. Ja dat de bmw hem rechts in wilt halen is niet erg handig. Dat Ogier op de verkeerde baan zit. Is ook dom. Wegrijden van een ongeval is ook niet erg slim. Als de FIA handig is gaat Ogier even een taakstrafje doen, net als Vettel en Max.
Svensson zegt
@henkie Inderdaad.. die Ogier trekt eerst op, remt dan ineens abrupt af en wisselt naar de rechter rijbaan zonder te kijken en zonder richting aan te geven.
pier zegt
Ik snap Ogier wel, hier heb je m’n kaartje de schade wordt toch wel afgehandeld. Weinig mensen met echte winnaars mentaliteit hier, typisch Nederlands, allemaal brave Hendrikjes.
deeberton zegt
Wanneer verhuis je?
sportevo zegt
@pier: volgens mij stond er ook nog iemand van het team bij de politie toen hij wegreed.
dvaerden zegt
Als hij datzelfde met die agent die vlak voor hem stond en zelfs zijn handen op zijn motorkap had zou hebben gedaan bij een marshall of iemand van de wedstrijdleiding, dan had hem dat ongetwijfeld wel een sanctie gekost. Maar omdat het op de openbare weg bij agenten is, is het plots wel normaal?
Zelfs een gemiddelde voetballer zou van zijn club een (eerder symbolische) sanctie krijgen als hij dit in zijn vrije tijd zou doen.
deeberton zegt
sancties = brave hendrik
harrie zegt
Wat een knullig ongeval, onhandig van Ogier maar die BMW rijder is ook behoorlijk blind.
realhustler zegt
Vind het ook al stom dat het stuk openbare weg op een of andere manier invloed heeft op de rally uitslag. Want je kan verkeerd rijden, file, ongeluk hebben wel of niet door toedoen van een ander.
Je ziet vaak dat ze zich aan de regels moeten houden, maar dat ondanks dat de tijd krap is, en ze dus tijd kunnen verliezen op de verbindingsroute. En dus toch te hard rijden of gekke dingen doen.
Het is toch WRC, niet een regelmatigheid rally, het verschil moet op de proeven gemaakt worden en nergens anders.
En bij onze zuiderburen is het verboden om met een rolkooi op de openbare weg te rijden, rally auto’s moeten een ontheffing hebben. Dus over aan de regels houden gesproken….. toch niet helemaal dus.
flyerbunch zegt
@Jaapiyo Thx! Crazy story en denk dat hij het zich nog lang zal mogen herinneren.. hij riskeert nog een boete van 5000€ en een voorwaardelijke schorsing van één wedstrijd + een boete van 2000€ voor het negeren van een rood licht! Haha.. man, man wat een winnaars mentaliteit en een shit storm!
pvg100 zegt
Aan het jasje van die gast bij de agenten te zien staat er wel iemand van het team die verder alles kan afhandelen, dus vluchtmisdrijf is het moeilijk te noemen. Ondanks dat toch een bold move om bijna een flik op te scheppen.
dbonline zegt
Dit is in alle gevallen vluchtmisdrijf en negeren van bevelen van de wetshandhavers. Er moet nog vastgesteld worden of het ongeval enige lichamelijke letsels heeft berokkend en dan moeten alle partijen zo kort mogelijk na het ongeval getest kunnen worden op alcohol en verdovende middelen in het bloed/lichaam. Nogal moeilijk als één van de partijen gewoon wegrijdt.
geenidee zegt
Ogier is een beroepspiloot en 7 keer wereldkampioen. We hebben het hier niet over een nietszeggend baantje als coureur maar de beste man zijn broodwinning en carrière, die nogal succesvol is.
Een onderdeel van die succesvolle carrière is op tijd bij het volgende checkpoint geraken, en dat is het enige wat hier gebeurd is. Er is een verantwoordelijke van Toyota naar de plaats van het ongeval gegaan om de boel af te handelen terwijl Ogier zijn rally kon afwerken, want als hij te laat komt krijgt hij straftijd en was hij de zege kwijtgeraakt.
Aan de hand van een paar korte filmpjes kan je niet veel zeggen, maar het feit dat de politie al ter plaatse was betekent dat hij niet gewoon doorreed na het ongeval, maar gewacht heeft tot iemand het verzekeringstechnisch kwam regelen.
De politie heeft geen recht om hem daar tegen te houden als zij hun werk hebben gedaan, een situatieschets hebben gemaakt en de aanrijdingsformulieren zijn ingevuld.
Meer kan je als agent niet doen, meer hoef je als bestuurder niet te doen.
avda zegt
Rally organizer: “It turned out a bit awkward that Ogier was running away from the cops and it’s clear to me that this could be interpreted from the video that was posted. No, a Toyota representative, who came immediately, is in coordination with the control of the entire rally organization and police together, made a deal to let Ogier go. I guess this cop didn’t hear that so it turned out like Ogier was running away from him. There was no need for him to be detained, although the police have the right to exclude the vehicle from traffic, and at the same time from the rally if it is determined that it is unsafe to drive. His door was cracked, but he could continue the traffic so they let him go.