Ooit van een Tofaş Şahin gehoord? Dat is namelijk het barrel waarmee ‘ie het geflikt heeft.
Deze handige en zeer positief ingestelde Turkse meneer was een gewilde snelheidsduivel voor de politie. Dit alles speelt zich trouwens af in Turkije, lekker lokaal dus, maar niet minder leuk om over te schrijven. Feit blijft dat Tanju (zo heet hij) geflitst is in een pinda met een snelheid van 240 km/u. Respect.
Hij deed dit in een Tofaş Şahin, de Turkse versie van een door Fiat uitgepoepte 131, geproduceerd tot 2010. Zijn dit zulke krachtige bommetjes vraag je je af? Het antwoord is nee, maar daar wist onze Turkse baas wel raad mee. Hij lepelde de 1.9 viercilinder uit een BMW in zijn rammelbak.
Hoe de politie deze stoerdoener uiteindelijk pakken heeft gekregen wordt uit de Turkse bronnen niet duidelijk, maar hij moest zijn auto en zijn rijbewijs inleveren. Toch bleef meneer erg optimistisch:
“Ik ben mijn auto en mijn rijbewijs kwijt, maar toch ben ik gelukkig. Ik heb niets fouts gedaan. Ik hou van mijn auto, net zoals een moeder houdt van haar kinderen.”
Dat is natuurlijk de instelling waar wij op de autoblog-redactie allemaal stuk voor stuk van smelten; hoedtikwaardig.
Overigens zweeft Tanju Akdogan al een tijdje als held met zijn Tofaş Şahin rond op het internet. Check onderstaand filmpje.
mout zegt
Dat je modellen onder licentie lang blijft doorbouwen begrijp ik. Maar hoe je dan op het idee kunt komen dat met een Fiat 131 te doen?!
norge zegt
@mout: Omdat dat hele goede bakkies waren ?
mout zegt
@norge: Hmm. Het zal wel komen doordat de enige VAG-zonde die ik begaan heb er wat teveel op lijkt: Ik heb een poos Seat Malaga gereden. System Porsche, jeweetwel.
postzegel zegt
@mout: Not So Much. Fiat 131 = RWD. Seat Malaga = Gerestylde Ritmo/Ibiza met kont.. en vooral: geen RWD.
(was al bijna DRIFTig op zoek op Marktplaats :-) )
leemster zegt
@mout: t is niks maar t kost ook niks
exotic zegt
@mout: Haha vette shit die Sahin’s.
Heb afgelopen vakantie in Turkije eentje op de proef mogen stellen. Ding stuurt over als een malle. Deed me denken aan een E30!
martinus zegt
Weer een clickbait naar dat auto-junk platform.
De man heeft 240 KM/h gereden, en in het filmpje zien we een petje wat rondjes rijden om een andere petjesmobiel.
Mooi bovenstaande liefdes-verklaring, maar dat filmpje kijken is het niet waard.
allesmetturbo zegt
Best een geinig bakkie, en een blije meneer die zo blij is met zn auto is altijd +1
moveyourmind zegt
Man rijdt 240 in koekblik…
Dacht heel even dat Norge in al zijn fanatisme opzettelijk met zijn Volvo een Volkswagen geramd had…
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: @norge rijd toch Hyundai?
moveyourmind zegt
@dutchdriftking: Klopt, maar hij heeft ook een Volvo 240.
smoothoperator zegt
@moveyourmind: ow wist ik (ook) niet! Mijn leven is compleet nu!
mikkeloentje zegt
@dutchdriftking: rijdt
e21e30 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sportevo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alfablog zegt
Fiat Regatta heette dit dacht ik.
theflowinside zegt
@alfablog: nope. Echt gemoderniseerde 131
Dutchdriftking zegt
Het idee is best gaaf eigenlijk.
clarkson zegt
@dutchdriftking: idereen daar heeft een getunede tofas. Dat is een beetje net als de golf hier. Maar daar gaan ze nog iets verder.
theflowinside zegt
Geen 6 in lijn maar een 318 is blok met standaard 136 pk (waarschijnlijk wel opgekieteld)
Thunderstruck zegt
@theflowinside: jep M44B19 zo te zien
stefan1207 zegt
@theflowinside: Standaard 140pk. Hoeft daarom niet opgekieteld te zijn hoor. De topsnelheid van mijn 318is is daar waar hij in vijfde versnelling de toerentalbegrenzer ingaat. 250 km/u op de teller, maar daar moet allicht nog wel een correctie af. In zo’n licht koekblik gaat hij dus zéker tot aan de begrenzer in de hoogste versnelling.
jzaero zegt
@stefan1207: Een 318is loopt met een stock 3.45 diff geen 250 neem ik aan. Zal eerder max 220-225 zijn. Een 325i loopt met 3.15 diff bij 240 zo’n 6700 toeren (begrenzer). Een 328i loopt 250 rond 6100 – 6200 toeren en kan eventueel met veel snelweg 260 halen. Begrenzer kan eventueel bij de 6 cilinders op 7200rpm gezet worden, geen idee hoe het bij de 318is is. 140pk zal meer in richting van 220 liggen, aangezien gewicht dan niet zoveel uitmaakt, maar overbrenging en luchtweerstand wel.
flik2punt0 zegt
Wel een hele mooie wagen! En snel met die motor maar 240 op een openbare weg waar het niet is toegestaan is wel gevaarlijk!
hdla zegt
Wat een negatieve ondertoon weer voor een FIAT product, zoals bijna altijd. De FIAT was in zijn tijd een prima auto. Sportiever dan de meeste conncurentie zeker de supermirafiorie met zijn lampredi dubbelnokker. In Abarth rally uitvoering tot 240 pk, waarvan de straat uitvoering erg leuk was. Ook was dit een van de eerste hybride prototype. Een kleine benzine motor gecombineerd met electromotor en energie regeneratie via de remmen.
sracert zegt
@hdla: Ja zo was het Rynnus zeker pas op de wereld gekomen, ik vergeef het hem/haar
rynnus zegt
@sracert: ‘hem/haar’. Serieus? ?
sracert zegt
@rynnus: je weet maar nooit, ook dames welkom op AB?, ja toch?…
Rick-dos zegt
Die Türk is wel blij het is alleen dat ie een negatieve tütür heeft..
https://www.youtube.com/watch?v=fucMkeeAvtE
mrrallycross zegt
Zonde toch dat je je auto waar je een andere motor in hebt gebouwd moet inkeveren
max666 zegt
In Turkije moet je matching numbers hebben. Zonder toestemming mag je niet eens een ander identiek motorblok erin lepelen als de orig motorblok bijvoorbeeld kapot is gelopen. Daarom zijn ze daar ook in staat om alles te repareren want niet te maken kennen ze er niet?
Edge zegt
@max666: Leuk om te weten! Wil je daarmee ook zeggen dat hij bij die snelheid in een, laten we zeggen, BMW met kloppende nummers wel zijn auto had mogen houden?
max666 zegt
@Edge: Vorig jaar was ik met de auto in Turkije op vakantie. In totaal 4 boetes gekregen wegens snelheid. 1x 170kmh, 1x182kmh, 1x187kmh en als laatste 1x197kmh. Bij alle 4 overtredingen was t te betalen boetebedrag identiek. 487 turkse liras (ca €150). Wel grappig om te vermelden dat je 25% korting krijgt als je t binnen 15 dagen betaalt. Boven de 30% overschrijding zijn alle boetebedragen hetzelfde werd me duidelijk verteld door ome agent die mij de boete uitschreef. (Stond iemand naast me te protesteren waarom hij zelfde boete kreeg als ik, omdat hij net boven de 150kmh zat en ik bijna 200kmh?)
FieRo zegt
@max666: jammer van die 170kmh, daar had je meer uit kunnen halen.
sracert zegt
@max666: nee deze post wordt een inkoppertje over Turkije, ik doe het niet.
lekbak zegt
@max666: hier kan ook alles gerepareerd worden hoor. Als je er voor betaald tenminste. Voer dat soort regels hier in en creatieve bedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond.
Een motorblok kan je bijna onbeperkt gebruiken. Zelfs als het scheurt kan je het met krammen repareren. Krukas kan er nieuw in en je kunt best wel cilinder voeringen draaien. Ik zie het probleem niet zo.
sracert zegt
Koekblik? Miafiori van Fiat was een prachtbak met dito geluid in de jaren ’70
orcun_ersintepe zegt
Die dingen zijn goud waard daar, heb net ff gekeken op de turkse “marktplaats” en heb gezocht naar de goedkoopste uit 2001. 6750 lira mocht ie kosten.. Omgerekend iets meer dan 2000 euro. Hij was geel dus hoogstwaarschijnlijk een taxi geweest..
suheyl zegt
@orcun_ersintepe: Alle auto’s zijn daar goud waard. Slaat nergens op, die autoprijzen in Turkije. Zelfde geldt voor de benzine…
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Blijven toch prachtautootjes die Fiats en derivaten zoals deze en Lada’s. Wat zou ik dit liever bezitten dan een moderne hatchback of iets dergelijks. Helaas hebben meer mensen dat gevoel en zijn de prijzen flink gestegen.