Een man heeft 1.500.000 kilometer gereden met een Tesla. Een paar dingetjes moesten op de route wel vervangen worden om zo ver te komen.
Een hete vraag in deze tijden van EV transitie, is ‘hoe lang houden die gebakjes het eigenlijk vol?’. Voor de gemiddelde leasert of privé koper met eens tel zonnepanelen op het dak is het waarschijnlijk niet zo belangrijk. Die halen financieel namelijk voldoende uit zo’n elektrische wagg0l voordat de schroothoop een reële optie wordt onder het mom ‘na mij de zondvloed’. Maar de gemiddelde leeftijd van auto’s in het Nederlandse wagenpark is zo’n elf jaar. Hoe zit het op dat moment nog met de levensvatbaarheid en toekomst van EV’s?
De Tesla Model S is misschien wel de eerste auto die ons daar een goed antwoord op kan geven. Het model kwam immers een kleine tien jaar geleden op de markt. Onlangs zagen we al een Fin die niet zo blij was met zijn oude Model S en die opblies vanwege hoge kosten die hij moest maken voor een nieuwe accu. Maar er zijn ook mensen die het anders aanpakken en die niet beknibbelen op ‘regulier onderhoud’.
Zo is daar taxi-chauffeur Hansjörg von Gemmingen-Hornberg, wiens ouders niet konden beslissen of ze hem nou Hans of Jörg zouden noemen en daarom opteerden voor Hansjörg. Deze beste man heeft met zijn Tesla Model S inmiddels 1.500.000 kilometer afgelegd. Affengeil. Hoeveel stoelen er in die tijd de revue hebben gepasseerd weten we niet. Wel hoeveel accupakketten en elektromoteren er doorheen zijn gejaagd.
De Model S is inmiddels namelijk bezig aan zijn derde accu. De derde is veruit de beste gebleken, want de eerste kwam maar tot 288.000 kilometer en de tweede tot 150.000 kilometer. Dat betekent dat de derde er nu, in zijn eentje, dik een miljoen kilometers op heeft zitten. Best indrukwekkend hoewel het de vraag oproept waarom de eerste twee units dan relatief knaak waren.
Qua motoren is de P85 (met enkele motor dus) bezig aan zijn vierde aggregaat. Drie units hebben in de loop van de jaren het loodje gelegd. Voor een motor met weinig bewegende onderdelen is dat wellicht geen indrukwekkend resultaat. Doch een Porsche 996 heeft ook wel een paar austauschmotoren nodig om 1.500.000 kilometer te halen.
Hansjörg heeft dus flink geïnvesteerd in zijn Tesla om de auto zo ver te brengen. Menigeen had waarschijnlijk gewoon een nieuwe unit gekocht. Maar ja dat is ook weer slecht voor het milieu. Sprekende over bomen enzo: de implicaties van het vervangen van de accu voor het milieu hebben we niet laten bevestigen doorrekenen door het TNO. Laat weten wat jij daarvan denkt, in de comments!
monsieurleloure zegt
Knappe prestatie!
De gemiddelde auto haalt de 288.000km al niets eens, dan is 1,500.000km indrukwekkend ook al is ie wat accupakketten en motoren verder.
BerlingoHdi zegt
@monsieurleloure: Mwa een beetje taxi doet dat in 3 á 4 jaar.
monsieurleloure zegt
Sinds wanneer is een taxi een gemiddelde auto?!
detroitv8 zegt
@monsieurleloure: sinds jij een gemiddelde auto met een taxi uit dit artikel vergelijkt.
tvr1974 zegt
@monsieurleloure: koop is een Toyota of Lexus…of een Volvo of Mercedes.. heb ze regelmatig met km’s standen gezien van meer dan 1 miljoen op taxi’s in Lissabon bijv. Zelf een Lexus gehad en een Toyota (benzine) en die lopen zonder problemen ook zo 400.000km. Zelfs mijn Seat 1.9tdi destijds de deur uitgedaan met 500.000 en dat was eerste blok eerste versnellingsbak..
DeWitteCondor zegt
@tvr1974: precies dit. 288.000 voor een accu en 500k (?) voor een motor vind ik niet indrukwekkend. De meeste ICE’s doen dit beter met goed onderhoud. Die geven niet de geest na 288k kms.
Ben zeker niet anti Tesla (voordat we dat weer krijgen). Die techniek heeft de toekomst. Maar we moeten nu ook weer niet de polonaise gaan lopen omdat ie dergelijk kms haalt. Dat zegt ook wel wat over de verwachtingen die we kennelijk hadden.
flutterby zegt
@dewittecondor: knap hoor dat ICE dat na tientallen jaren uitontwikkelen beter doen. Waarschijnlijk scoort de Model 3 uit 2017 hier ook een stuk beter in. Batterijen ontwikkelen enorm snel, brandstofmotoren niet.
DeWitteCondor zegt
Begrijp je reactie niet echt. Heb ik gezegd dat het knapper is van de ICE? Volgens mij heb ik enkel gezegd dat de ICE qua levensduur hier echt nog wel een streepje voor heeft.
Overigens vind ik het wel meevallen met de snelheid van ontwikkelingen van batterijen. De Tesla Roadster ging in 2008 in productie. We hebben 14 jaar later nog steeds geen herbruikbaar accupakket (herbruikbaar in auto’s welteverstaan) en volgens mij is de solid state battery ook nog zeker een decennium weg van commercieel bruikbaar. Allemaal technische foefjes inbouwen en OTA updates is allemaal machtig prachtig, maar het zou prettiger zijn als men (niet alleen Tesla) wat meer progressie zou boeken op dit gebied. De grondstoffen voor accu’s zijn ook niet onuitputtelijk.
De ICE heeft zich daarentegen ook sneller ontwikkeld dan jij denkt. Vergelijk maar eens de bandbreedte van EURO1 emissienormen (1992) met EURO 5(2008). EURO 5 is daar een fractie van. Dus je kan mij niet vertellen dat fabrikanten stil zitten.
flutterby zegt
@DeWitteCondor: zowel de prijs, volume als massa per kWh is de afgelopen tien jaar enorm gedaald. Solid State is nog ver van massaproductie en kan zelfs in het lab nauwelijks concurreren met lithium, echter lithium accu’s stammen inmiddels ook alweer uit de jaren 60. Waar de meeste autofabrikant nu naast lithium ook veel kobalt en nikkel gebruiken zie je dat, met name in China, zeer snelle ontwikkeling volgen met LiFePO4 accu’s (worden vaak al als 12v ingezet bij motoren en caravans).
DeWitteCondor zegt
Laten we hopen dat ze wat meer progressie boeken. Volgens mij is een LiFePO4 accu ook een lithium accu. Ik ken nog geen accu’s zonder lithium die op grote schaal bruikbaar zijn.
flutterby zegt
@DeWitteCondor: tja, zo zijn er ook niet veel brandstofauto’s die onafhankelijk zijn van olie. Wat is er mis met het gebruik lithium? Over wat er mis is met olie gebruiken kan je inmiddels een bibliotheek over vullen en is waarschijnlijk niet eens het probleem van de eeuw maar van dit millennium.
En nee ik zie elektrische auto’s zeker niet als de oplossing, hooguit een baby stapje in de juiste richting.
DeWitteCondor zegt
@flutterby: jouw bericht hierboven suggereerde dat daar geen lithium in zit
flutterby zegt
@dewittecondor: waar denk je dat “Li” in “LiFePO4” voor staat?
DeWitteCondor zegt
@flutterby: bedankt, maar dat hoef je mij niet te vertellen. Volgens mij kwam ik er namelijk zelf mee. Jij schreef dat lithium accus uit de jaren 60 stammen. Vervolgens presenteer je de lifepo4 als een noviteit, maar dat is ook gewoon lithium en dus een grondstof die op een zeker moment op is. Dat was mijn punt namelijk. Maar misschien praten we langs elkaar heen.
flutterby zegt
@dewittecondor: elke grondstof raakt op een moment op. Lithium is echter niet zeldzaam en volledig te recyclen. Mijn punt is dat de ene lithium accu de andere niet is en dat zelfs binnen een bekende samenstelling er enorme veel innovatie mogelijk is.
Als je er meer over wilt weten zou ik deze video aanraden om te beginnen: https://youtu.be/uEvR3kyx_KM
Dat kanaal is een goudmijn op gebied van accu technologie. Van lithium tot solid state.
Pascal zegt
Nou, als een eerste poging tot massaproductie van een nieuwe autofabrikant die gebruikt maakt van erg nieuwe techniek in staat is tot dergelijke kilometerstanden (ondanks dat daarbij inderdaad wel diverse kern-onderdelen zijn vervangen) dan loop ik toch wel een heel klein beetje de polonaise. Als hun eerste poging al zo scoort, belooft dat wel iets voor de toekomst (en alleen al de Model 3).
DeWitteCondor zegt
We zijn 14 jaar verder sinds de Tesla Roadster. Ik vind dat persoonlijk allemaal wel meevallen hoeveel progressie er is geboekt, maar kan aan mij liggen. Ik ontken overigens niet dat Tesla een pionier is. Ik ben blij dat ze dit in een stroomversnelling hebben gebracht, maar om nou te zeggen dat dit indrukwekkend is vind ik te ver gaan. Een accu die het 150k kms volhoudt en dan vervolgens niet hergebruikt kan worden in een auto vind ik een beetje mwah.
Hopelijk trekken ze deze lijn door ja, maar leg dan vooral de focus op levensduur en herbruikbaarheid van de accu’s (zie ook mijn bericht hierboven). Daar valt nog veel te winnen.
Pascal zegt
Ik focus me nu op de Model S uit dit artikel, die zal rond 2012 zijn afgeleverd. De eerste accu hield het niet zolang vol, maar de 3e natuurlijk wel. Ik zie dat als veelbelovend.
Als je kijkt naar algemene ontwikkelingen rond EV’s: Tsja misschien hoort dat sneller te gaan maar volgens mij proberen ze ’t heus wel en blijkbaar is dat lastig. Dat er nog genoeg te winnen lijkt me helder, maar ‘Rome wasn’t built in a day’.
Laurens zegt
De accu’s worden 100% herbruikt. Zelf een vervanging gekregen voor m’n model S, dat betreft zo goed als altijd een refurbished pakket. Hierin krijg je als klant geen keuze. Ze houden het oude pakket en vervangen het deel (vaak is dit 1 van de 16 modules van een pakket.) waardoor deze weer als refurbished pakket aangeboden kan worden. Als dit niet meer mogelijk is gebruiken ze hem als accupakket voor in woningen (Powerwalls).
monsieurleloure zegt
Ik heb Mercedes Lexus en Volvo gereden.
Is=eens
rrk147 zegt
@tvr1974: gemiddelde Volvo? Die nu fabriek uit rijdt? Ik vraag mij af hoeveel van deze Volvo nog net zo eenvoudig een hall miljoen halen als de Volvo’s van 25 jaar geleden, met een 5 cilinder, als je daar naar refereert.
Pascal zegt
Als je hoort hoeveel (elektrische)problemen gloednieuwe Volvo’s tegenwoordig hebben, dan word je daar bepaald niet vrolijk van. Het degelijke imago wat Volvo bij mij had opgebouwd vanwege de onverwoestbare tanks die ze vroeger bouwden, heeft vanwege de verhalen die ik alleen al in m’n eigen omgeving heb gehoord bij mij inmiddels wel een klein deukje opgelopen.
frederikvc zegt
gelijk heb je! ik kocht de eerste D4 Volvo (4cil diesel) in 2014 met chineese motor. na 4jaar en 80000 km . motor te vervangen door overmatig olieverbruik. Waar ik vroeger wegbleef van VAG voor olieverbruik ben ik maar terug gegaan naar Audi. NEP PREMIUM CHINA VOLVO
Khalid zegt
D4 4 cilinder is geen chineze motor. Deze motor zijn ontwikkeld door ford en peugeut(psa). Ze werden in 3 verschillende fabrieken gebouwd, 2 fabrieken in UK en 1 fabriek in Frankrijk.
Khalid zegt
Je moet weten dat vw en audi zelfde motoren hebben, maar die van audi zijn wat aangepast om langer me te gaan. Bij vw gat zo een diesel gemiddeld 4 ton meeen bij audi tond de 5 ton tenzij je die motor echt uitplankt
Khalid zegt
Als je tegenwoordig een mercedes taxi ziet met 1 miljoen km op de teller, garantie dat de motor minstens 1 a 2 keer is vervangen. Mercedes diesel van de laatste 20 jaar zijn niet meer wat ze waren. Ze halen de 500.000km niet eens meer. Dat kan ik je gerust vertellen aangezien ik vaak mercedes taxi’s van een 2de motor heb voorzien.
406_v6 zegt
Hoeveel uren zou die hebben doorgebracht aan de laadpaal??
Als ie er gemiddeld 400 km per laadbeurt uit weet te peuren, komt ie al aan 3750 x opladen…
nore zegt
Ik zet mijn autootje ’s avonds aan de stroom en de volgende dag vol weg.
Na meer dan een jaar heb ik 4 keer stroom elders gekocht (altijd bij een winkelcentrum, geen ‘wacht tijd’ want gewinkeld). Uren aan het laden? Ja. Mijzelf tijd gekost? Nihil.
Met mijn vorige auto (Mazda6 diesel) heb ik meer tijd met tanken gebruikt.
406_v6 zegt
@nore: als je 150.000 per jaar rijdt is dat -als je alle dagen op de weg zit- zo’n 411km per dag, dus alleen met thuis laden red je dat niet…
mashell zegt
Zou een taxi niet laden op de taxi standplaats?
Robert zegt
Even een snelle rekensom: anderhalf miljoen km in 10 jaar is 150.000 km per jaar. Dat betekent dus dat het eerste accupakket al binnen twee jaar is vervangen en het tweede pakket al na een jaar en voordat de auto drie jaar oud was. Ik vermoed dat de (hoge) kosten dezes tenminste deels onder de garantieperiode hebben gevallen. Dat de elektromotor ook al drie keer is vervangen is geen schande; er worden geen km-standen genoemd, maar met gemiddeld van 300-400.000 km levensduur per motor is dat helemaal niet slecht. En zal er waarschijnlijk ook minimaal één onder garantie zijn vervangen.
madmarky zegt
Een levenduur van 300-400.000km per motor niet slecht? Mij valt dat best tegen eigenlijk. De meeste brandstofmotoren halen dat ook prima en die zijn heel wat complexer dan een electromotor.
thefizzlee zegt
Complexiteit heeft het niks mee te maken, motoren zijn dan gewoon aan een revisie of vervanging toe. Laten we daarnaast niet doen alsof ice daar makkelijk aan komt, alleen als ze goed bijgehouden en onderhouden worden en dan nog zal je gemiddelde 1.4 turbo met 200pk daar niet aan gaan komen. Nemen we de kosten van al het onderhoud mee en je hebt waarschijnlijk een nieuwe elektromotor
rogers zegt
Nou de 1.8 TSI die ik in mijn Skoda heb gehad bij lange na niet. Na 130.000 km was ik toch de sjaak ivm slechte zuigerveren…..
Pascal zegt
Niet zeuren @rogers, dat is gewoon een ‘producteigenschap’.
Bastiaan Williams zegt
Misschien heeft hij de eerste jaren veel meer gereden of juist veel minder dus even snel een rekensom zegt niets over de reële waardes en dus ook niet over hoe intens het gebruikt is per jaar. Je kunt ook verdrinken in een meer van gemiddeld 10cm diep.
Laurens zegt
Bij de oudere Model S zat 8 jaar garantie op zowel het batterypack als de motor ongeacht de kilometer stand. Dit is vrijwel zeker allemaal onder garantie vervangen.
mx5wijf zegt
Die accu pakketten zouden gerecycleerd kunnen worden. In theorie dan, in de praktijk praat men er alleen maar over wordt er helaas nog noppes herbruikt.
Robert zegt
@mx5wijf: oh? Waar haal je die wijsheid vandaan?
Ik heb begrepen dat Tesla de accu’s voornamelijk hergebruikt in de Powerwall thuisaccu’s, die je kunt aanschaffen om je met zonnepanelen opgewekte stroom te kunnen opslaan.
DeWitteCondor zegt
@RRRobert: true. Maar dat betekent helaas dus ook dat voor de auto WEL een nieuwe accu nodig is. Dat is best zorgelijk als dit op grote schaal de mobiliteit moet zijn.
Robert zegt
@dewittecondor: bekijk het van de positieve kant: mensen die een Teslawall aanschaffen, doen dat meestal om de opgewekte energie van hun zonnepanelen op te slaan, zodat ze hun elektrische auto kunnen opladen zonder de stroom te hoeven inkopen via de meterkast of laadstation. En da’s 100x beter dan al die gasten die enkel een EV rijden vanwege de lage bijtelling, zonder zich te bekommeren om waar de elektriciteit vandaan komt en hoe deze wordt opgewekt.
Bastiaan Williams zegt
Klopt. Nu is de prijs van een powerwall wel erg stevig en vraag me dan ook af of het echt zinvol is. Bij rekensommen waarbij men je voorschotelt dat je het na 10 jaar terug verdiend hebt haak ik al af…wellicht gaat het snellerin de praktijk.
DeWitteCondor zegt
@RRRobert: daar ben ik het geheel mee eens. Maar het ging hier even om de auto zelf. Niet hergebruik in een andere toepassing. De meest donkere scenarios (maar niemand lijkt dit zeker te weten) voorspellen een einde aan economische en technische winbaarheid van lithium in 2040. Nou zal dat vast meevallen maar het geeft de relatieve zeldzaamheid wel aan.
flutterby zegt
@dewittecondor: tegen die tijd is de verwachting dat het winnen van lithium niet nodig is en productie volledig afhankelijk kan worden van recycling. Tesla founder (één van de echte) is daar druk mee bezig met Redwood Materials.
shalomleon zegt
@mx5wijf: klopt ook, als je hem noeuw zou kopen kost ie iets van 40 k. Je koopt echter een gereviseerde accu zo rond de 10 a 12k. Deze accu’s zijn zo ontworpen dat je losse bricks kan vervangen mocht er 1 sneuvelen
mx5wijf zegt
Ja, maar waar blijven de kapotte cellen of de afgedankte powerwalls?
Ik heb hier een oude LiFePo accu liggen die ik graag verantwoord wil afvoeren. Ik heb nog geen accuverwerker gevonden waar die terecht kan. In de milieustraat wel, maar daar hebben ze geen aparte lithium accu verzamelpunt, dus die komt gewoon bij chemisch restafval.
florisje zegt
@mx5wijf: de meeste fabrikanten houden in hun accupakket ontwerp nu rekening met recycling. Er is op dit moment echter simpelweg te weinig aanbod van accu’s die gerecycled moeten worden. Geeft het een keer 5-10 jaar denk ik.
Curacars.com zegt
Maak je maar geen zorgen over die accu’s, die kunnen binnenkort voor 95% of meer worden gerecycled. Ook de LFPs van je home storage. Waarschijnlijk krijg je er zelfs geld voor.
flutterby zegt
@mx5wijf: het vervangen van een Tesla accu betekent altijd de oude inleveren. Dikke kans dat die gewoon gereviseerd wordt voor de volgende garantieclaim. Zeker het in het begin bij de S hield de pack het niet zo lang vol. Early adopter kenmerk..
Laurens zegt
Dat is simpelweg niet waar. De accu’s worden 100% herbruikt. Zelf een vervanging gekregen voor m’n model S, dat betreft zo goed als altijd een refurbished pakket. Hierin krijg je als klant geen keuze. Ze houden het oude pakket en vervangen het deel (vaak is dit 1 van de 16 modules van een pakket.) waardoor deze weer als refurbished pakket aangeboden kan worden. Als dit niet meer mogelijk is gebruiken ze hem als accupakket voor in woningen (Powerwalls).
Laurens zegt
Dat is niet waar. De accu’s worden 100% herbruikt. Zelf een vervanging gekregen voor m’n model S, dat betreft zo goed als altijd een refurbished pakket. Hierin krijg je als klant geen keuze. Ze houden het oude pakket en vervangen het deel (vaak is dit 1 van de 16 modules van een pakket.) waardoor deze weer als refurbished pakket aangeboden kan worden. Als dit niet meer mogelijk is gebruiken ze hem als accupakket voor in woningen (Powerwalls).
sprankel zegt
4 elektrische motors gebruikt, die bovendien heel snel in en uit te bouwen zijn tov een ICE omdat er een lager defect was. 3 batterij packs inclusief BMS, koeling, spanningregelaars en wat weet ik nog vervangen omdat er een paar cellen defect waren.
Ik snap best dat het nieuwe techniek is & een doorsnee garage nog niet weet hoe je een elektrische motor openhaalt of een batterijpack maar dit begint toch echt wel het equivalent te worden van we steken een nieuwe ICE motor omdat we niet weten hoe we een bougie of een distributieriem moeten vervangen.
“Menigeen had waarschijnlijk gewoon een nieuwe unit gekocht”, dat is inderdaad waar we naar toe gaan, brand er een storingslampje of hoort u een geluid? Koop gewoon een nieuwe….
dalmore zegt
Normaal gesproken wordt bij een ‘nieuwe accu’ enkel de cel vervangen die zwak is. Waar je vandaan haalt dat de complete koeling en spanningsregelaar vervangen moet worden ben ik wel benieuwd naar.
sprankel zegt
Tesla herstelt geen battery packs, geen enkele EV fabrikant houd zich daarmee bezig. Dat is gewoon integraal het volledige pack eruit en een nieuw erin. Tesla maakt ook gebruik van 18650 cellen wat belachelijk klein is (zelfde type wat je pakweg in je doorsnee draadloze boormachine kan vinden) en dus veel werk om uit te zoeken welke van de 7000+ cellen nu wel of niet goed is.
Gezien men de moeite niet eens doet om het batterij pack open te doen, daar zit niet enkel wat cellen in, er zit ook een heleboel elektronica in (BMS systeem) maar ook allerhande elektrische componenten zoals spanningregelaars om de spanning te regelen in het pack. Maar ook de koeling en verwarming is geïntegreerd, je sluit enkel nog een koelslang in en koelslang uit aan op het pack.
Het volledig pack vervangen omdat er wat cellen kapot zijn is economisch gezien duur, idioot en tevens alles behalve goed voor het milieu.
Gelukkig zijn er wel bedrijven op de markt aan het komen die wel de optie aanbieden om het pack te herstellen.
shalomleon zegt
@sprankel: die accu die onder de auto uitkomt gaat linea recta naar remanufacturing. Daar wordt ie wel degelijk onderzocht en inderdaad doorgemeten en hersteld waar nodig. Je krijgt altijd een vergelijkbare waarde (of beter) van degradatie accu terug. Die cellen die je omschrijft klopt, maar die zitten in grote handzame pakketten verwerkt. 1 cel defect betekend hele brick (module) vervangen, de rest blijft zitten
Laurens zegt
Dat is niet waar. De accu’s worden 100% herbruikt. Zelf een vervanging gekregen voor m’n model S, dat betreft zo goed als altijd een refurbished pakket. Hierin krijg je als klant geen keuze. Ze houden het oude pakket en vervangen het deel (vaak is dit 1 van de 16 modules van een pakket.) waardoor deze weer als refurbished pakket aangeboden kan worden. Als dit niet meer mogelijk is gebruiken ze hem als accupakket voor in woningen (Powerwalls). Een accupakket is veel te kostbaar om niks meer mee te doen, zowel voor de klant als voor Tesla zelf.
sprankel zegt
Dat is enkel als het onder garantie is, buiten garantie vraagt Tesla voor een model S $32 000 om het pack te vervangen. Als ze voor die prijs een refurbished pack geven zou ik pas helemaal pisnijdig worden.
De Tesla in het artikel was nu niet bepaald een garantie dingetje dus ik ga ervan uit dat ze telkens een nieuw pack gestoken hebben voor die prijs.
Je zou ook het pack kunnen laten herstellen door 3th party maar Tesla gedraagd zich zoals Apple, als de herstelling niet via hun is gebeurd schakelt men op afstand functies uit. Bij Apple is het face id die stopt met werken, bij Tesla is het fast charging wat stopt met werken. (Google voor de verhalen)
Uiteraard worden die packs niet gewoon op de vuilnisbelt gegooid, in dat afval zit nog teveel waarde. Net zoals in het metaal wat je naar het containerpark brengt, daar zit ook nog teveel waarde in. Dat is niets nieuws onder de zon.
flutterby zegt
@sprankel: heb je ook een bron van je claim? Het uitzoeken van de rotte cel of module is namelijk zeker de moeite waard en niet iets waar je de klant op wil laten wachten. Dus geef je die ondertussen vast een ander.
koeberg zegt
De implicaties van het vervangen van de accu voor het milieu zullen niet geweldig zijn, maar met gemiddeld 500.00 km per accu zullen er weinig auto’s zijn die hun kilometers milieuvriendelijker rijden.
pramm zegt
Bovendien bestaat het pakket van de model s uit (ik dacht) 16 kleinere pakketjes. Als er dus 1 pakketje defect is, worden de andere 15 gewoon 1 op 1 hergebruikt. En van het defecte pakketje, worden de individuele cellen doorgemeten. Iedere cel die goed is kan gewoon weer opnieuw worden gebruikt. Uiteindelijk worden de defecte cellen gerecycled voor ca 95%.
Bastiaan Williams zegt
Mooie presentatie. Mooi merk.👍👍
lexis zegt
Eens benieuwd waarom de motoren het loodje leggen? Doorgebrande wikkelingen of lagers die gaar zijn. Voor de rest zit er niet veel in een elektro motor.
shalomleon zegt
@lexis: of lagers, of koeling problemen (inwendig of uitwendig) in een enkel geval echt electrische fouten
pindakoning zegt
Knappe prestatie! 1.5mln echt veel, bij autoweek klokje rond zie ik dit soort km standen (of net over een miljoen) eigenlijk zo goed als nooit -meer- langskomen
BerlingoHdi zegt
@pindakoning: Omdat al die oude diesels in Afrika rijden. Ook in Azië genoeg Toyota crown taxi’s met zulke kilometerstanden.
Loek zegt
@BerlingoHdi: dit doet me denken aan een reisje naar Dubai met m’n pa in 2017. Daar zijn taxi’s verrassend goed geprijsd dus hebben we een paar kleine ritjes met de taxi gedaan. Voornamelijk Camry’s van bouwjaar 2013+, maar die hadden al flinke cijfers in het dashboard staan. We zaten in eentje die er nog vrij nieuw uitzag met 450k erop en eentje die al wat meer van de VAE had gezien met 600k erop.
Laatste ritje terug naar het vliegveld gedaan in een Toyota Kijang Innova, een soort busje. Die zag er wel wat meer uitgeleefd uit, ik schat ‘m rond bouwjaar 2005. Spieken op het dashboard stond de teller op 93.000 km. Daar geloofden wij natuurlijk niks van, dus mijn vader vraagt de bestuurder waarom de kilometerstand zo ‘laag’ is vergeleken met die Camry’s.
“Omdat ‘ie net een maand geleden voor de tweede keer helemaal rond is geweest”… Twee miljoen kilometer. Nooit te checken natuurlijk, maar als dat waar is vind ik dat wel echt briljant.
arta zegt
En dan te bedenken dat dit de eerste serieuze EV is.
Nu weten we al veel meer over de levensduur en kritieke punten van de accu’s. Dit zou dus nog langer kunnen als fabrikanten dat zouden willen.
Ben hier vooral benieuwd naar de kosten per kilometer.
Op naar de 1mln Mile!
#millionMileTesla
bmwfe zegt
Even voor de goede orde. De heer Hansjörg Freiherr von Gemmingen-Hornberg is geen taxi chauffeur maar een Freiherr (baron) die als hobby dit doet en dit van zijn vermogen kan doen.
993carrera4s zegt
Knappe prestatie hoor. En los van de EV onderdelen, is een S dus best een goede auto. Zaken als onderstel, elektronica, intrieur gaan bij de meeste auto’s ook niet zo lang mee.
moveyourmind zegt
Lekker weer proberen Tesla te bashen door in de titel de nadruk te leggen dat de eigenaar veel heeft moeten laten vervangen, maar het zou wel zo eerlijk zijn om er ook bij schrijven dat alle, maar dan ook echt alle panelgaps, nog origineel af fabriek zijn en na anderhalf miljoen kilometer nog in exact dezelfde staat verkeren als toen deze S de fabriek uit kwam rollen.
Bastiaan Williams zegt
Natuurlijk probeert men dat. De Autoblog redactie is nogal VM group minded. Mag ook. Ieder zijn ding.
Wanneer gaanwe de de eerste electrische VW group auto zien die de 1.5 miljoen km, zonder sjoemelen, gaat halen? Denk dan dat de hele auto 5 x vervangen moet worden. Maar dan wordt het uitgelegd als een feature :)
Daarnaast is het sowiezo al een hele prestaties om 1.5 miljoen km, bijna 38 x de wereldbol rond, in een auto te rijden even los van of het een electrische is of niet.
Het is gewoon een hele knappe prestatie👍👍
tortuga zegt
Is dit niet de zelfde die hier al eens gepasseerd is op autoblog toen met 1miljoen km?
ty5500 zegt
Der is veel vervangen maar dit is ook vermoedelijk 1 van de eerste lichtingen model s toen Tesla nog een piepjonge fabrikant was. Als je dan ziet hoe lang de laatste onderdelen meegaan is het best wel veelbelovend. Hiernaast gaat Tesla best soepel om met accu’s en motoren vervangen binnen garantie dus zou me niet verbazen dat Tesla de meeste kosten binnen garantie heeft opgelost.
SimonMc zegt
Bingo.
Redrum zegt
Het is wel interessant om zien dat het derde pak wel veeeel beter heeft gepresteerd dan de 2 eerste. Zou interessant zijn om meer info hieromtrent te vinden. (Geluk? Beter techniek,…)
BerlingoHdi zegt
https://www.autoblog.com/2016/05/16/toyota-tundra-million-mile-official/#slide-1405467 1.6 miljoen kilometer en geen versnellingsbak of motor vervanging….. Geen idee wat nou ‘schoner’ is.
flutterby zegt
@berlingohdi: die batterij is tegenwoordig na 30.000 km al gecompenseerd..
roadster1976 zegt
Knappe prestatie! En ja natuurlijk moet er wat vervangen worden! En ja… ook bij de premium merken uit Duitsland moet er dan ook veel vervangen worden. Ik lees reacties hier dat een auto met 400k op de teller normaal is. Ik zie ze niet zo vaak!
nobraininvolved zegt
ik begrijp niet zo goed waarom dit goed nieuws is?
1.5 mil km met 3 hele dure accupacks en een stuk of 3 elektromotoren….naast t reguliere onderhoud natuurlijk (banden, remmen, etc)…
lijkt mij een hele slechte en dure deal, of zie ik dat verkeerd?
vlgns mij zou je een stuk goedkoper uit zijn met een benzine auto (of beter nog: diesel) waar je ook 3 x de hele motor vervangt?
ik heb geen verstand van ev, maar ik vind dit heel slecht nieuws, met name voor de 2e hands markt…een battery pack die maar 150.000 tot 300.000 km meegaat is niet echt een betrouwbaar iets om een 2e hands ev te kopen met rond de 150.000 km op de teller…
HyperTeHK zegt
Misschien even wat meer objectieve reporting Jaapie dan had je kunnen melden dan 1 set motor + accu niet defect was maar als terugroepactie vervangen is.
En dat latere accus beter zijn is toch geen wonder?
Ik denk gezien hoe lang de laatste accu en motor meegingen wel kunnen concluderen dat het nu tijd is om de benzine en diesels op ruimen voor deze moderne techniek.
Laten we beginnen met het afschaffen van oldtimer voordelen voor oldtimers die meer dan 1000km per jaar rijden.
osmo zegt
Ja want die paar oldtimers zorgen voor de opwarming van de aarde. Maar goed dat al die containerschepen door wind- en zonneenergie voortbewogen worden.
Bert M3 zegt
Beetje misleidende titel. “Veel vervangen”. Duidelijk een relatief begrip, zo als je ook wel in de reacties ziet.
Los daarvan: Dit was 1 van de eerste serieuze EV’s. Tesla kon niet net als veel andere EV’s die nu op de markt komen copycat spelen, ze moesten het zelf uitvinden. En juist daardoor een goede prestatie. Het laat juist zien dat Tesla z’n techniek razendsnel heeft ontwikkeld en verbeterd. Het doosje eromheen is misschien niet de allermooiste, en er zitten soms wat naadjes niet helemaal recht (waar je in de praktijk dus helemaal geen last van hebt), maar de onderliggende techniek is gewoon goed; daar kunnen andere merken na la die jaren nog steeds een puntje aan likken.
dennisdd zegt
Leuk om uit te rekenen of het überhaupt kan… 1,5 miljoen delen door zeg 70km/u gemiddeld? Plus het aantal laaduren…..
Dat moet een fulltime baan zijn geweest….
fordje zegt
Kosten?
misterBo zegt
Herkenbaar, heb 3 jaar een tesla model S75 gehad. Nog geen 130.000 op de teller. Hier het lijstje van problemen:
Linkerdeurmechanisme vervangen (deur ging spontaan open)
Linkerspiegel vervangen
Koplampen vervangen
Grote scherm/boordcomputer vervangen
Motor vervangen
Lak is waardeloos (krast enorm)
Water in de frunk na flinke regenbui
Rubbers ramen waardeloos, water liep zo naar binnen
Range bij lange na niet wat tesla beloofd, zeker niet bij koud weer (zeker 100 km minder dan de zomer)
En dat voor een auto van +/- 80k
Bastiaan Williams zegt
Allemaal onder garantie vervangen? Een aantal punten herken ik wel maar ik ben toch wel erg dik tevreden met onze Model X. Ik ben vooral minder tevreden over de zit positie en de ondersteuning van de stoelen. Mijn GLS, ja een diesel, zit echt 10 x beter.
Alle problemen die er waren met de Model X, waren er ook niet zoveel, vielen onder garantie. Bij de GLS valt niets onder garantie en die heeft ook problemen zoals elke auto.
Pascal zegt
Je was toch hopelijk niet werkelijk verbaasd dat er kinderziektes zitten op het allereerste massaproduct van een nieuwe autofabrikant?
flutterby zegt
@misterBo: lekker genoten van 4% bijtelling over 80k en gratis snelladen? Elk andere auto had je minimaal het dubbele gekost.
misterBo zegt
@flutterby: rijdt fantastisch en inderdaad goedkoop…wilde een A3 en de leasemaatschappij kwam met de model S als optie….wilde het wel eens ervaren
406_v6 zegt
@dewittecondor: de wereldwijd winbare hoeveelheid Lithium is ongeveer zo’n 50 miljoen ton volgens het IEA.
Taxi Feiken zegt
Wij zijn gewend geraakt aan weggooi producten ook de auto mag je daar inmiddels wel onder scharen.
Hoe bedoel je milieu het gaat volgens mij alleen nog maar om de pingels.
Wij zelf rijden een oude volvo van 25 jaar oud en als ik wil gaat die nog wel 25 jaar mee.
En ja hij lust best een slok benzine maar daar moet je je toch niet blind op staren.
De auto gaat gewoon eeuwig mee heeft simpele techniek dus makkelijk te repareren
We zitten straks weer met het volgende probleem hoe gaan we straks al die weggooi auto s weer afvoeren.
Maar daar wordt nu maar zo weinig mogelijk over gesproken.
Net als de zonnepanelen en windmolens wat gaan we er straks mee doen.
Maar ssst niet over praten spul moet natuurlijk wel eerst verkocht worden.
Daarna zien we wel weer das ons probleem dan toch niet meer.