
Sommige dingen moet je niet doen.
LS swap everything! Het is een bekend gezegde op het internet, want de LS-motoren van GM worden naast reguliere productieauto’s, ook vaak voor projecten gebruikt. Dit is zo’n project, waarvan Porsche-fans zullen spreken over absolute heiligschennis.
Waar we naar kijken is een bij elkaar geraapte Porsche. Op het eerste oog lijkt dit bijvoorbeeld een 997, maar het is een 996 uit 2001. De spiegelei-koplampen werden vervangen voor ronde varianten, er kwamen Rennen Forged wielen en de Porsche kreeg een bodykit van Prior Design aangemeten. De grootste verandering heeft onder de kap plaatsgevonden. De boxer zescilinder moest plaatsmaken voor een LS3 V8. Het blok is 6.2 liter groot en levert 436 pk en 575 Nm koppel. Oorspronkelijk werd deze motor geïntroduceerd op de Corvette in 2008.
Onderstaande video legt vast hoe de Porsche 911 komt opdagen bij een Cars & Coffee in Californië. De 911 rolt voorbij met op de achtergrond de soundtrack van een gorgelende V8. Het flink aanpassen van auto’s is in de U S of A de normaalste zaak van de wereld. Hier in Nederland fronsen we onze wenkbrauwen bij het horen van een V8 in een 911..
Hij kan ook lekker parkeren zeg
@petermb: volgens mij stond ie de eerste keer goed, totdat het mannetje er zich mee bemoeit.. (waarschijnlijk laat ie hem extra rijden vanwege het mooie geroffel :)
Op zich een slim idee. De LS3 is een briljant blok. Licht, zeer compact, uiterst betrouwbaar, geweldige soundtrack, veel koppel, veel vermogen, goede gasrespons, eventueel erg zuinig en voordelig bovendien. Eigenlijk zou ELKE auto een LS V8 onder de kap moeten hebben. Het is misschien wel de beste motor ooit gebouwd.
@willeme: in ieder geval is het de meest geswapte motor ooit, en idd met reden.
@willeme: ELKE auto???
@skinnybmw: Yes ;-). Ik kan even geen auto bedenken die niet beter wordt van een LS V8.
@willeme: Auto’s met een V10 of V12 mogen van mij toch lekker hun blok houden hoor ;)
@willeme: Hangt er vanaf wat je onder de definitie ‘beter’ verstaat…misschien het beste en sterkste blok ooit maar ik kan me voorstellen dat er auto’s zijn die hun snelheid kwijt raken door dit blok in te bouwen en daardoor niet beter worden. Ik noem een Porsche 918, P1 of LaFerrari. Maar ik zou m’n Supra 2JZ blok er ook niet voor inruilen…
@willeme: …mijn peugeot 205.
@willeme: Ik kan wel wat bedenken hoor. Eigenlijk alles met een 6 of 12 cylinder.
Maar wat dacht je van een RX-7?
Die gaat er echt niet op vooruit met een V8.
@lightisride: *cilinder
@lightisride: qua betrouwbaarheid zeker wel
@kennone: verbruik ook ;-)
@willeme: De LS is vrij compact, maar ik denk dat een Aygo toch wat krap wordt met een LS in de neus. Aan de andere kant – een twee-zits Aygo met een LS voor de achteras lijkt me dan wel weer helemaal fantastisch.
@dondeboer: Een een kleinere Toyota Iq past een grotere v8 dus ook dat moet kunnen…
@willeme: ik had mijn hatsoehatsoe charade graag met dit blok gehad idd!
@willeme: ik wil wel eens een hete Dacia bouwen, gewoon omdat…
Lijkt me wel wat met zo’n LS blok en dan Ferrari’s pesten ??
@willeme: “v8” “erg zuinig” lol wat.
@willeme: Zeer eens met uw stelling.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Heb er geen probleem mee, zolang het veilig is … En blijft …
Stukken betrouwbaarder dan het brakke originele blok.
@hansiepie: wordt ginds doorgaans erin gezet nadat de originele platte zes de geest gaf.
Poor Porvette
Aan de ene kant is het een beetje zonde, aan de andere kant klinkt het toch wel erg lekker en vind ik het jammer dat dat soort creativiteit niet mogelijk is in Belgie.
@fejjie: idd doodzonde!
Hoovies Garage anyone?
@koekwaus: Je was me net te snel af ;)
Niet zo ongebruikelijk. Check de videoreeks van zelfverklaarde idioot Tyler Hoover maar eens over zijn 996 met LS-swap: https://www.youtube.com/watch?v=pL8qG-51XH8
@throwingstars: Apollo 911 ?
@throwingstars: dit dus
@throwingstars: aye de schrijver had zich misschien iets meer erin moeten verdiepen. Word in de VS toch al een tijdje gedaan, meestal bij Porsches waar iets met de motor aan de hand is.
Waarom is mijn smaak in wielen zo anders. Ik snap dit gewoon weer eens niet. Verder erg leuke swap!
Geluid is gaaf, motor is sterk en past in heel veel auto’s… maar in een 911 hoort dit niet vind ik.
Leuke meeting daar, is bij Hing Wa Lee juweliers van Ferrari verzamelaar David Lee. Daar komen serieus veel mooie auto’s naartoe en op YouTube staan meer filmpjes.
Nee
Nee
Nee
Nee
@9114life: Nein, nein, nein!
Geen idee of dit dezelfde gast is, maar op youtube videos gezien van een man die kocht een mooie maar geen bijzondere 911, maar er bleek veel mee mis. Na veel geld uitgeven om dingen te repareren kwam er een tik in de motor. Reparatie was erg duur, en de auto was het niet waard. Dus een LS swap, voor de uitdaging, plus goedkoper, plus meer vermogen. En qua gewicht maakte het ook niet uit. Op die manier begrijp ik het wel.
@realhustler: hoovies garage! Blok zit ondertussen wel weer in elkaar…
Hoovies garage heeft dat toch 5 jaar geleden al gedaan?
@airc: Richard Rawlings en Alex Kaufman van Gas Monkey Garage ook, een jaar of twee, drie terug. Was een Porsche 911 (996), waarvan de originele motor was vastgelopen. Hebben ze ook gelijk de buitenkant op een soortgelijke wijze aangepast, dus bodykit erop + spiegelei-koplampen vervangen door ovale lampen.
LS swap een SL
LS THE WORLD!!
Dat wanstaltige witte hok duikt snel de parkeergarage in..
Mmm, dat blok klinkt toch niet hoor, zelfs al zou dit blok zo goed zijn als mensen beweren, in een Porsche wil ik een harde pik krijgen door het geluid van een Boxermotor!
@volvo_440_turbo: Koop dan geen nieuwe Porsche, zou ik zeggen. Het geluid valt vies tegen. Of is over-engineered.
@bara: Toch vind ik die nieuwe turbomotor niet heel slecht klinken. Er komen best een goed geluid uit met plofjes en al. En dit zal zeker door de engineers zijn gedaan, maar maakt dat het minder leuk? Zolang het niet via speakers gaat en dus nep is, heb ik er geen problemen mee.
Het geluid van de flat six is eentje dat ik zou verkiezen boven V8 …
Maar met left-overs bouwen moet kunnen.
Niet wat ik zelf met mijn 911 zou doen, maar ik kan het wel waarderen dat iemand zo’n project aanpakt. Ik vind het gezever van puristen niet echt relevant, het is zijn eigen voertuig en moet daarmee vooral doen wat hij zelf wil. Aan de andere kant zorgt onder andere de motor en de plaats ervan in de auto voor een bepaalde rijervaring dus wilde meneer wellicht gewoon een Corvette met de kwaliteit van afwerking zoals Porsche dat heeft?
@lambowambo: Onwaarschijnlijk, de 996 staat nou niet bekend om zn ultra luxueuze interieur of sublieme afwerking. Zal wel een geval zijn dat de originele motor vastgelopen was (veel voorkomend probleem met vroege 996’en) en revisie meer zou kosten dan een swap.
Wat een gemier met dat parkeren, het is pebble beach niet…..
Zo’n LS swap is zó standaard, dat ik me afvraag of er zo zoetjes aan niet meer Porkers in USA rondrijden met LS dan met flat-8
@mout: flat 8?
@mopar70: Ja, ik tik het weg en denk – wacht ff, boxer 6 klinkt beter ;-)
Die idioot kan niet eens parkeren, dit is idd pure heiligschennis. Dit mag geen aandacht krijgen.