Na al die jaren is de Toyota Prius nog steeds koning van het zuinig rijden.
Je kan zeggen wat je wil over een Toyota, ze zijn wel de keizers van de hybride aandrijflijn. Met al die jaren doorontwikkelen kun je retezuinig van A naar B kachelen. Om dat nog eens te benadrukken heeft iemand het wereldrecord zuinig rijden gepakt in een Toyota Prius van de laatste generatie.
Je weet wel, die generatie die er best goed uitziet, maar niemand lijkt te kopen. In elk geval in Nederland. We moeten er wel bij zeggen dat dit een record is met een omschrijving. Het gaat hier namelijk om het wereldrecord ‘laagste benzineverbruik in een rit door de Verenigde Staten’. Lekker specifiek. Als jij koffie drinkt terwijl je op de wc zit en tegelijkertijd de toiletruimte stofzuigt heb je denk ik ook een record te pakken. Want wie dat dat nou in vredesnaam.
Zuinig rijden in een Prius
Het is meneer Wayne Gerdes gelukt om het record te claimen. Hij begon in Los Angeles aan de westkust van de Verenigde Staten. Hij vertrok richting het oosten en eindigde in New York. Zijn gemiddelde over dit ritje was 93.1 mpg, of 32,96 kilometer per liter.
Het vorige record stamt uit 2016, toen iemand een gemiddelde van 76.6 mpg (27,12 km/l) wist te vestigen met een Kia Niro. Een Prius is een stuk gestroomlijnder, dus wat dat betreft ook weer geen wonder dat Gerdes dit record wist te behalen. Je moet er ook maar net zin in hebben om meer dan 5.000 kilometer met een fluwelen rechtervoet te rijden. De gemiddelde Autoblog-redacteur zou al na 100 kilometer kramp krijgen. De totale afstand die Gerdes aflegde in zijn Prius was 3.211.7 mijl, oftewel 5.168 kilometer.
Meer dan 5.000 kilometer hypermilen. Potverdrie, wat een baas. Dit record is het tegenovergestelde van de Canonball Run. Ik doe het hem niet na.
ghost zegt
Ik zeg niet dat we allemaal zo ons best moeten gaan doen maar kennelijk valt er dus nog zat winst te behalen in mobiliteit.
fanboy zegt
@ghost: Ja ik gedrag ja. Want aan zo’n Prius valt nog bijzonder weinig te verbeteren
Robert zegt
Eerlijk, ik vind het qua uiterlijk zeker een geslaagde auto, maar ook ik ben deze generatie Prius nog steeds niet in het wild tegenkomen.
Ik ben wel benieuwd wat de man allemaal heeft gedaan om die 1:33 (afgerond) te kunnen halen. Geen airco, verlichting, radio of navigatie aan? Extra smalle banden voor minder rolweerstand? Een Vmax die nergens boven de 50 mph (80 km/u) uitkomt?
JelmerS zegt
Jammer genoeg zie je ze niet, misschien dat dit te maken heeft met een vanaf prijs van 45k en een kofferbak van slecht 284liter? De prijs snap ik echt niet met een co2 uitstoot van op papier 16g/km. Deze hypermiler heeft ondanks al zijn moeite ook meer co2 uitgestoten dan het label ons verteld.
Gulli zegt
Ik heb er begin dit jaar eentje gezien, een gele. Stond bij de dealer op zo’n podium in de voortuin :D
faalhaas zegt
Ik denk dat het wel mee valt.
Mijn Prius+ deed ook bij constant 90km/h rijden zo’n 3L/100km. Dat was dan met vakantiebepakking en airco aan op een vlakke weg op lange afstanden. En de Prius+ is groter en zwaarder met een oudere aandrijflijn.
(Litouwen tot Kazan, Rusland)
De VS is ook plat en de afstanden zijn groot.
Johanneke zegt
In NL is enkel de plug in te koop, dit is denk ik met de normale hybride gedaan.
Ik snap de haat die de Prius altijd heeft gekregen niet zo. Ding is het toppunt van wat een normale auto moet zijn. Snel genoeg voor dagelijks verkeer, erg goed gebouwd, en retezuinig. Ik zie gewoon een betere auto dan elke andere suffe commuter car in het C segment. Zat een keer op dezelfde dag in een taxi 3 serie en een taxi prius van de vorige generatie. Meer ruimte en comfort in die prius.
kennone zegt
De nieuwe Prius is wel vlot maar alle modellen daar voor waren frustrerend traag. En dan vergeet je nog echt iets belangrijks,, het uiterlijk. Denk dat dit veel bijdraagt aan de haat.
Johanneke zegt
Die oude modellen waren echt niet frustrerend traag. De oude 1,5 ging in 11 seconden naar de 100, de 1.8 ietsjes sneller. Dat is gewoon prima. Wat doet een Astra/Focus/Golf met stampende 3 cilinder? Vrijwel hetzelfde.
Een polo 1.0 MPI die in 16 seconden naar de 100 gaat, dat is frustrerend traag. En lelijk, tja, dat klopt. Heeft de T-Roc of Q2 ook nooit tegengehouden om goed te verkopen ;-)
THSD zegt
Durf te zeggen en dat doe ik dan ook want ik ben het dit keer helemaal met je eens en dat op vrijdag de 13e 😉
kennone zegt
11sec is nogsteeds gewoon traag hoor (en dat geld ook voor andere merken met deze cijfers.
Komt er ook nog bij dat je de CVT bak er aan hebt hangen die voor een verschrikkelijke monotoon motorgeluid zorgt bij accelereren. Mijn broer had het Prius broertje van Lexus en ik een 1989 Volvo 240 GL. Dat ging zonder grappen gelijk op met stoplicht en tussen sprintjes en dan durfde ik mijn tank nog niet eens door de toeren te jagen ivm de ruim 6ton aan kilometers die er op stonden. Nou dan heb je gewoon echt een beschamend trage auto op de markt gezet 😅
En eerlijk, voor in Nederland dikke prima, rijd nu zelf een Mazda 6 2.0HP en dat is voor in Nederland nog wel ok, maar tijdens de zomervakantie in de bergen was het ook vaak flink terug schakelen om op snelheid te kunnen blijven.
Svda zegt
De haat was eerder gekomen door de soort mens wat erin reedt en eigenlijk alles haatte wat niet groen was. Vaak de Karen’s ( ook de mannelijke versies ) .
heckblende zegt
dat was nog uit de tijd dat mensen vonden dat klimaatverandering een Hoax was.
inmiddels geven ze weer-manipulatie de schuld.
zonder gekheid, de Prius is al de gehele transitie/bewustswordingsperiode bij ons, een supersterke naam dus.
maar heb soms het idee dat er ook wel een negativiteit/dufheid/geitewollensokken-vibe aanhangt, en dat Toyota beter voon een andere naam had kunnen opteren.
zjos zegt
De eerste Priussen waren gewoon lelijke bakken. Een auto kan nog zo goed zijn bij een design-faal verkoopt ie gewoon minder terwijl een auto met een mooi design de nodige minpunten kan hebben die men dan voor lief neemt. Na de tussentijdse facelift zagen ze er trouwens opeens een stuk beter uit.
2e haatpunt was dat je van die bestuurders had die met hun Toyo Pruts op 80 km/h wegen met 50 voorthobbelden om de 1 liter op 1000 km te halen. Dan krijgt zo’n auto een negatieve stempel opgedrukt terwijl die best goed kan zijn.
kniesoor zegt
Als Gerdes voor aanvang van de rit nog effe 25 kilo overtollig lichaamsgewicht was verloren, had-ie een nóg hogere mpg kunnen halen.
Dutchdriftking zegt
En 25 jaar geleden kon dit al makkelijk met de Lupo 3L. Conclusie, diesel is zo gek nog niet.
THSD zegt
Maar hoe groot was die lupo en wat was het gewicht en hoe comfortabel kreeg je dat ding op snelheid?
tjorque zegt
En 3L diesel heeft meer energie-inhoud dan 3L benzine. Dus ik harde kWh’s is de benzine dan zuiniger.
Johanneke zegt
Stel je voor dat we een atkinson turbo hybride diesel hadden gehad!!!
fanboy zegt
Ik vraag me af of dat klopt met deze snelheid, en daarbij is de Lupo een klein ding.
Om maar niet te beginnen over de hoeveelheid fijnstof/NOx dat ding uitstoot terwijl de Prius veel schoner is.
MarcoM zegt
Ooit heb ik een artikel gelezen dat iemand met een Opel Rekord P1 in Amerika 180 km op 1 liter benzine kon rijden. Moet ergens in 1990 zijn geweest.
Flatsix zegt
Suske en Wiske?
Johanneke zegt
Das een lange afdaling geweest dan.
MarcoM zegt
Zie hier het filmpje.
https://youtu.be/II1_Vg8dP64
937no1 zegt
Lupo 3L anyone?
schuimbekje3 zegt
die zijn zo vies dat ze niet eens meer groenlinksland in mogen..
retsok zegt
Citoen ax 1.4d, anyone? In 1989 voltooide deze 1000 miles (dover barcelona) met een verbruik van 87mpg, 2,7 liter op 100km ofwel ca 1:37!