Zou hij in een Peugeot hebben gereden?
De waarschuwingslampjes van een auto zijn er niet voor niets. Als het goed is helpen ze met het melden van een mogelijk mankement. Behalve als je een Franse of Italiaanse auto hebt. Dan dienen ze als sfeerverlichting. Bij dat soort auto’s moet je je juist afvragen wat er mis is als ze niet branden.
De rechtbank in Den Haag heeft gister geoordeeld dat we zeer serieus moeten omgaan met de waarschuwingslampjes van een voertuig. Al is het verhaal hier heel anders. Een 38-jarige man uit Moordrecht reed in de zomer van 2017 met een kapotte band over de A20. De auto gaf door middel van een lampje aan dat er iets mis was, maar de man bleef stug doorrijden. Zelfs zonder de lampjes kon de man weten dat er iets mis was, op gegeven moment was de band zo kapot dat het stuur hevig ging trillen.
Uiteindelijk trilde het stuur van de auto zo hard dat hij stil kwam te staan op de snelweg, nota bene op de linkerbaan. Een achterligger kon niet meer op tijd uitwijken en klapte met 120 km/u op de auto van de man. De achterligger ging over de kop en hield blijvend letsel over aan het ongeluk.
De man uit Moordrecht is door de rechtbank in Den Haag verantwoordelijk gehouden voor het incident. Hij had, wat de rechter betreft, allang moeten stoppen. Ook was de rechter van mening dat de man zijn snelheid niet voldoende had aangepast. De man is een taakstraf van 40 uur opgelegd. Daarnaast kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging. De uitspraak is minder streng dan de eis van het Openbaar Ministerie (OM). Wat het OM betreft zou de man 120 uur taakstraf en een voorwaardelijke rijontzegging van twee jaar moeten krijgen.
Met dank aan Rutgerg voor de tip!
pielemuis zegt
Meneer was niet bepaald een lampje.
karhengst zegt
@pielemuis: een lampje wel, maar niet het helderste licht.
ericd zegt
@pielemuis: Wat een e.kel! Ga dan in elk geval helemaal rechts rijden.
screamer zegt
Huh, die moet toch gewoon een rijontzegging krijgen?
En ik snap dat als men afhankelijk is van vervoer voor werk dat dat dan lastig kan zijn, maar daar had je dan beter over na moeten denken. Weet je wat, 2 jaar rij-ontzegging, maar dan wel 2 jaar lang dikke korting op een OV-kaart, kan je ook niet zeuren dat je nergens meer kan komen.
bbjorn zegt
@screamer: ehh, nee, je zorgt ervoor dat iemand blijvend letsel krijgt door een stomme actie wat prima voorkomen had kunnen worden, 2 jaar rijontzegging en niks korting
braapert zegt
@bbjorn: Wat hier ook niet gemeld wordt en wat ik wel uit andere media begreep is dat de persoon die achterop klapte geen gordel droeg en daarmee ook mede verantwoordelijk is voor de ernst van zijn eigen verwondingen.
lekbak zegt
@screamer: afhankelijkheid van vervoer voor werk lijkt mij geen reden voor versoepeling van de strafmaat. Gewoon op de blaren laten zitten, want dit is gewoon een zeldzaam domme actie. Als je afhankelijk bent van een auto moet je maar je verstand gebruiken.
koffiekopje zegt
@lekbak: Inderdaad. Voor mij altijd een reden om op de snelweg eventueel wel te hard te rijden, maar zeker niet meer dan 30 per uur boven het maximum.
baklava zegt
Als ik een bandenspanning waarschuwing krijg, rijd ik ook door naar het volgende pompstation. Lijkt me vrij normaal. Dat ie links blijft rijden, is wel raar te noemen.
ouwedibbes83 zegt
@baklava: dat lijkt me ook meer logisch dan m op de vluchtstrook te zetten. Maar als t stuur gaat trillen en jij stoïcijns op de linkerstrook blijft rijden met een stevige snelheid, moet je toch wel doorhebben dat er echt wat aan de band is…
vtie zegt
@baklava: De info is niet compleet. Hij kreeg een waarschuwing van zijn bandenspanningssysteem EN de band bleek lek. Uit onderzoek bleek dat hij dit gemerkt moet hebben. Uiteindelijk kon hij niet meer verder doordat de band echt geheel leeg was. Toen bedacht hij zich dat stil gaan staan op de linker rijstrook terwijl het overige verkeer de max snelheid kon rijden een goede optie was. Het verhaal is dus complexer. Het laatste gegeven vind ik echt verwijtbaar. Daarom vind ik de titel niet de lading dekken(net als overige mediabronnen). Gezien de gevolgen ook de straf vrij mild.
baklava zegt
@vtie: kijk, dat maakt de situatie al weer anders. Dan is de straf volkomen terecht.
flutterby zegt
@baklava: mijn Clio van 2016 kon al een lekke band detecteren zonder dat ik het zelf door had en beperkte het vermogen en cruisecontrol. Lijkt mij dat een Audi (voorsprong door techniek) dit ook kan.
lekbak zegt
@flutterby: van mijn ‘06 a-klasse ging elke paar maanden het alarm af. Dan was een band weer een mm verder versleten ofzo. Ik deed het altijd tijdens het rijden ff resetten. Is er echt iets mis dan komt het vrij vlot weer, en dan moet je echt actie ondernemen.
flutterby zegt
@lekbak: er zat in mijn Clio een verschil tussen “lage bandenspanning” en “lekke band”. Lekke band klopte altijd en kon je ook niet resetten (na stoppen en starten kwam die simpelweg opnieuw tot de conclusie).
lekbak zegt
@baklava: als ik een melding krijg over bandenspanning ga ik bij het eerste veilige punt stoppen en ga ik kijken hoe ik in godsnaam andermans auto mee heb kunnen nemen…
Dutchdriftking zegt
@baklava: Volgens de NOS reedt hij ruim 20km door, dan ben je in Nederland zeker 15 tankstations tegen gekomen. Kortom, een volslagen idioot. Buiten alle veiligheidsrisico’s om ga je toch niet doelbewust je eigen auto aan gort rijden…..
nasty zegt
@baklava: zijn vrouw zat vast in zijn oor te gillen dat hij moest stoppen.
fanboy zegt
De man reed in een Audi, stond in een ander minder suggestief artikel.
Erik zegt
@fanboy: dat verklaart dan waarom hij links reed!
olivier420 zegt
@erik2907: en hij lampjes met een functie niet begrijpt, lees knipperlicht ;-)
jerry zegt
Het is ook al geen helderlicht om niet op de vluchtstrook te parkeren.
trustmeiamanengineer zegt
20km met een lege/lekke band doorrijden en als ‘ie dan eindelijk stukloopt de auto op de linker(!) baan stilzetten….Van mij mag meneer de rest van z’n leven met een taxi. Duidelijk ongeschikt om zelfstandig een voertuig te besturen.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: in het vonnis staat inderdaad dat ie 21km heeft geprobeerd door te rijden. Best wel essentiele informatie eigenlijk. Want in 21km zou je jezelf wel eens af mogen vragen, hé zou ik een lekke band hebben? En de wagen even aan de kant brengen en controleren.
stephane8200 zegt
@mashell: het door rijden an sich is al twijfelachtig, maar dan ook kennelijk met behoorlijk tempo op de linkerbaan. Dat is verwijtbaar gedrag waardoor de auto dan uiteindelijk noodgedwongen tot stilstand gezet wordt op de linkerbaan. Ook dat is verwijtbaar want ook op een velg kun je nog naar de linker vluchtstrook of desnoods rechts rijden.
Blijven letsel is trouwens ook geen duidelijke en specifieke omschrijving. Een litteken is ook blijvend letsel. Er zijn gradaties in die door (letselschade) verzekeraars ook gebruikt worden.
Ik vind deze straf vrij mild ten aanzien van wat de bestuurder verwijtbaar bewust fout heeft gedaan of had moeten weten en de consequenties of mogelijke consequenties voor de andere bestuurder(s). Stel je voor dat een bus vol kinderen tegen aan gereden was. Dan was het land te klein geweest…
vroaaar zegt
@stephane8200: de andere bestuurder heeft ook verwijtbaar iets bewust fout gedaan: hij droeg zijn gordel niet. Had ie dat wel gedaan, dan was zijn letselschade aanzienlijk kleiner geweest. Daarom valt de straf lager uit. Maar blijft natuurlijk een domme actie…
stephane8200 zegt
@vroaaar: inderdaad. Dat lees ik ook net:
“en de omstandigheid dat de ernst van het letsel van [naam 1] deels zijn eigen schuld is, omdat hij geen autogordel droeg…”
We hebben hier te maken met 2 bestuurders die beiden niet extreem zorgvuldig handelden zullen we maar zeggen.
saxoke zegt
Wat zijn we in het artikel weer stemming makend! K rij 20jr Frans, en eigenlijk nog maar bitter weinig last gehad met storingen. Dit in tegenstelling tot verschillende mensen die ik ken die Duits rijden, die uiteindelijk voor veel meer geld aan reparaties kwijt zijn geweest! Maarja, da is Duitse Kwaliteit
pielemuis zegt
@saxoke: Een saxo is dan ook een gemotoriseerde skelter. Daar kan ook weinig aan stuk.
bbjorn zegt
@pielemuis: waarom jeukt mijn saxo?
porker zegt
@saxoke: haha vive le france, right. Franse auto’s zijn leuk, maar naar paar jaar rammelt alles er af. Geen probleem als je een nieuwe kunt kopen. Daarna drama. Wat ik vooral volslagen idioot vind is dat dashboard verlichting lekker aangaat in het donker maar koplampen niet. Moet gekoppeld zijn zodat je niet als een gek zonder verlichting rondrijdt. Zijn altijd (ok vaak) Franse auto’s die dat doen.
tazmania zegt
@porker: Japanse auto’s hebben het ook, bv de Mitsubishi Outlander.
wetdualclutch zegt
@tazmania: maar dat is dan ook eigenlijk weer een Peugeot 4007/Citroën C-Crosser ?
spykerboy zegt
@porker: heeft onze pajero ook, heel vervelend idd, je vergeet erdoor zo nu en dan idd de verlichting aan te zetten
Edge zegt
@porker: Ik heb een keer in een Peugeot 207 gehad, midden op de snelweg terug vanuit vliegveld Düsseldorf. Onbegrensd stuk snelweg, geen snelwegverlichting en een gangetje van ongeveer 180 op de teller. Alle waarschuwingslampjes sprongen aan en nog geen twee seconden later valt de verlichting uit: Koplampen, mistlampen, gevarenlichten, niks deed het meer. En dan moet je dan, terwijl alles zwart om je heen is, in een split second handelen om die auto veilig tot stilstand te brengen. Ik ben niet snel bang, maar toen deed ik het toch even in mijn broek
drdre1 zegt
@edge: ach, da’s pas living on the… ;)
mick0210 zegt
@porker: letterlijk niks van dat hele verhaal klopt.
RubenPriest zegt
@saxoke: plottwist: de schrijver van dit artikel rijdt al 7 jaar vrijwel onafgebroken Frans zonder enige problemen.
rutgerg zegt
@saxoke: stemmingsmakerij? neem niet alles te serieus. Zoiets heet sarcasme! Ik heb er smakelijk om gelachen om die eerste alinea :-)
baklava zegt
@saxoke: zowel Franse als Duitse auto’s zijn rotzooi(uitzonderingen daargelaten). Koop Japans.
RubenPriest zegt
@baklava: Japans is ook rotzooi (uitzonderingen daargelaten)
nasty zegt
@RubenPriest: sinds er meer en meer europese technische inmenging is, is het om zeep.
baklava zegt
@RubenPriest: leugens!
vaakbenjetebang zegt
@baklava: het is heel simpel. Auto’s zijn kudt. Maakt niet uit waar ze gebouwd zijn. Er gaat altijd wel iets kapot.
El-Loco zegt
@saxoke: hoe krijg je het voor elkaar om een artikel over een band om te buigen naar een startargumebt voor een wedstrijdje ‘mijn voorkeur is beter dan de jouwe?
lekbak zegt
@saxoke: lol, de hele reden dat het er staat is om op teentjes van mensen zoals jij te trappen.
rutgerg zegt
21 kilometer doorrijden op de linkerbaan alsof er niets aan de hand is. Dan ben je wel echt een ei. En de arme man die erbovenop geknald heeft blijvend letsel voor de rest van z’n leven.
tazmania zegt
De achterligger blijvend letsel, dus de rest van zijn/haar leven getekend, de veroorzaker een taakstraf van 40 uur. Wat een kutland.
jasbelle zegt
@tazmania: Ga dan weg
tazmania zegt
@jasbelle: ik zou niet weten waarom.
nasty zegt
@tazmania: bijna zo kut als ons België ^^o
reactief zegt
Ik vraag me af waar jullie de info vandaan halen dat hij al lang doorreed met het trillen en dat hij pas stopte toen het zo erg werd dat hij niet meer door kon rijden.
Want voor zover ik de andere nieuwsartikelen lees, stopte hij toen de auto ging trillen. Het lampje brandde echter al wel 21km. Toch wel een verschil. Dat hij niet naar zou kunnen vind ik echter niet geloofwaardig..
Maar als negeren van lampjes strafbaar wordt is dat wel mooi klote voor velen automobilisten. Heb voor mijn oude bijbaantjes in heel veel auto’s (vooral VW en Mercedes) gereden die vaak storingslampjes hadden die niet opgelost konden worden door de dealer….
rutgerg zegt
@reactief: check de link onder het woordje uitspraak even.
reactief zegt
@rutgerg: je hebt gelijk. Doorklikken doe ik echter eigenlijk nooit hier, omdat je te vaak op irrelevante pagina’s terecht komt…
hehe zegt
Naar mijn ervaring zijn de bandenspanningssystemen op basis van ABS ook niet zo betrouwbaar en geven vaker fout positieve meldingen. Dan zou ik ook gewoon doorrijden als ik niets in het stuur voel.
Systemen met TMPS zijn veel beter.
torsen zegt
@hehe: Dit staat in de uitspraak:
– de op het display van het door hem bestuurde motorrijtuig verschenen melding “TPMS Bandenspanning: storing! Zie instructieboekje” en het daarbij behorende waarschuwingslampje en/of geluidssignaal genegeerd en/of (vervolgens/daarbij)
hehe zegt
@torsen: ok, was van mij meer een algemene opmerking, niet specifiek voor de auto van dit ongeluk.
Daar heb ik niet echt een mening over, de rechter zal het toch wel beter bekeken hebben dan wij?
vaakbenjetebang zegt
@hehe: Voor de goede orde: ook een syateem dat werkt op basis van de wielsnelheidssensoren en dus niet met een zendertje in het ventiel zijn ‘gewoon’ een TPMS. Hoeft in principe niet slechter te werken dan het alternatief. Zoals altijd: the devil is in the detail. Kalibratie, fijnafstemming en grondig testen is alles.
lekbak zegt
Ik heb een auto gehad die heel geregeld een melding van de bandenspanning gaf. Op een gegeven moment ga je het negeren. Ik ging het resetten tijdens het rijden, als het dan weer komt weet je dat het mis is.
Wat ik veel erger vind is dat mevrouw zijn auto op de linker baan stil heeft gezet. Dat is de echte fout. Zolang een auto nog enigszins kan bewegen moet je gewoon naar rechts gaan. Iets wat sowieso elke automobilist moet weten, maar eigenlijk gewoon ieder mens met meer verstand dan mug. Deze blonde vrouw zouden ze de rest van zijn leven uit het verkeer moeten verbannen. Als het de deur uit wil neemt het maar een hond mee, die heeft waarschijnlijk meer inzicht.
joejojo2012 zegt
@lekbak: Mevrouw is een hij?!
lekbak zegt
@joejojo2012: uiteraard. Dat kan toch niet anders?
wimof zegt
@lekbak: Kan zijn dat hij zo in paniek raakte dat hij niet meer naar rechts durfde.Geen gordel dragen is nog een grotere stommiteit.
lekbak zegt
@wimof: ik vind geen gordel dragen nog niet eens in de buurt komen van in de buurt komen van dit. Het boeit mij werkelijk geen ene flikker als iemand anders geen gordel om heeft. Dan gaan ze dood, boeiend. Het enige nadeel is dat iemand de resten bij elkaar moet vegen, erg vervelend voor de persoon die dat moet doen.
Maar met zoiets als dit breng je direct volkomen onschuldige omstanders in levensgevaar. En niet zo’n beetje ook, de kans is vrij groot dat het mis gaat. Ik kan me weinig dingen bedenken die gevaarlijker zijn in het verkeer…
hartman zegt
Twee vragen, waarom droeg de Nissan bestuurder geen gordel? En waarom zag de Nissan bestuurder de stilstaande auto niet?
cabriohater zegt
@hartman: Als de auto voor je op het laatste moment wegduikt of iets dergelijks. Aan de hand van de foto’s lijkt het alsof hij/zij wel wegstuurde maar te laat.
hartman zegt
@cabriohater: Je moet je auto stil kunnen zetten binnen de afstand die je kan overzien. Zo heb ik dat op rijles geleerd.
reetschild zegt
Wel grappig. Die straf is ongeveer gelijk aan de straf die onze kansenparels hebben geregen toen ze twee gays hadden mishandeld met een betonschaar.
joosstra zegt
https://nieuwsopbeeld.nl/2017/08/26/zwaargewonde-na-aanrijding-met-pechgeval-op-vluchtstrook-rijksweg-a20-nieuwerkerk-aan-den-ijssel/
henkhekje zegt
Volgens mij was het toch Volkswagen die altijd storingslampjes heeft? als je een oranje gloed in de lucht ziet ’s avonds wordt er ergens een volkswagen meeting gehouden.
cabriohater zegt
Er ging een geel lampje branden, veel mensen hebben aangeleerd dat ze dan door kunnen rijden al moeten ze er wel iets aan doen. Als ik de uitspraak lees lijkt het dat de band langzaam leeg liep zonder dat er iets gemerkt werd, tot hij uiteindelijk van de velg af liep dan en de auto echt niet verder kon. Het kan dus dat hij de eerste 20km niks merkte en dat het daarna mis ging, maar goed dat kan alleen de bestuurder ons vertellen (die overigens in de uitspraak hoogstwaarschijnlijk liegt over wanneer hij de melding kreeg). Ook stond er op zijn display “TPMS Bandenspanning: storing! Zie instructieboekje”. Wat ik zelf dan weer een vrij cryptische melding vind, waarbij het niet meteen duidelijk is dat je je banden moet controleren.
Uiteindelijk staat meneer dus stil zonder band om zijn velg en kan hij niet meer weg. Vervolgens rijd er iemand achterop die overigens geen gordel aan heeft, waardoor het letsel waarschijnlijk erger is.
Persoonlijk ben ik het eens met de uitspraak, hij veroorzaakte gevaar in het verkeer met letsel als gevolg. Hij heeft wel deels verantwoordelijkheid aangezien dat hij foutmeldingen kreeg en zeker iets had kunnen doen. Ook ben ik wel benieuwd hoeveel % van de automobilisten (niet autobloggers) de betekenis van het bandenspanningslampje kennen.
lekbak zegt
@cabriohater: nergens niet om hoor, maar als een band er 20km over doet voordat die leeg is, voel je dat al een behoorlijke tijd heel duidelijk voordat de band van de velg is gelopen. Eerst een vaag gevoel door te weinig lucht, dan gekletter omdat je een echt lege band hebt en dan pas loopt die van de velg af. En zelfs dàn kan je nog naar de rechterkant van de weg rijden! Hier is gewoon geen excuus voor. Zolang de motor de velgen/remschijven rond kan krijgen kan je naar de vluchtstrook strompelen. Het zou zelfs op de startmotor kunnen (al is dat in dit geval niet beter dan links blijven staan).
godfather zegt
Een voorwaardelijke rijontzegging, oftewel mag blijven rijden maar geen overtreding meer begaan. Weet iemand of je met zo’n voorwaardelijke (dus niet onvoorwaardelijke) rijontzegging ook een CIS registratie aan de broek krijgt? In dat geval zal hij zijn nieuwe auto (deze is immers totall) niet meer kunnen verzekeren….