Ja meneer. Het is dus niet de bedoeling dat u op de snelweg gaat rijden met een scooter.
De bestuurder van deze scooter moet misschien het theoriegedeelte nog eens overdoen. Of in elk geval de regels goed doorlezen. De politie kwam vanmorgen stomverbaasd een scooter tegen op de A10 bij Amsterdam vanmorgen naar aanleiding van een melding. En nee, het was geen motorscooter.
Het ging hier om een doodgewone scooter die een maximumsnelheid van 45 km/u mag rijden. Dan heb je in principe met zo’n scooter op de snelweg niet veel te zoeken. Sterker nog, het is levensgevaarlijk zo ’s ochtends in het donker. De agenten zagen de scooter rijden ter hoogte van Amsterdam-Zuid, op een gedeelte waar 100 km/u is toegestaan. Onder politiebegeleiding nam de scooter de afslag bij Amstelveen.
Even verderop werd de scooter aan de kant gezet. De bestuurder verklaarde dat dit zijn eerste ritje was op zijn nieuwe scooter en dat hij naar zijn werk moest. Allemaal leuk en aardig, maar dan is het nog zo dat deze tweewieler niet thuishoort op de snelweg. Het is niet bekend wat de consequenties zijn van deze actie. Of bijvoorbeeld de man een boete heeft gehad of niet. De agenten hebben een filmpje van de wonderbaarlijke actie gemaakt:
Scooter op snelweg
Via NHNieuws
ronaldotour zegt
Ik zat pas te kijken of er navigatie bestaat voor bromfietsen en scooters maar dat is er niet, het is ook best wel lastig om de juiste route uit te stippelen.
dubcars zegt
@ronaldotour: was de TomTom VIO daar nooit voor bedacht?
ronaldotour zegt
@dubcars: Klopt, maar dat bestaat niet meer, het is een te kleine markt.
potver7 zegt
Hoezo? Bij Google Maps kun je gewoon aangeven dat je snelwegen wilt vermijden. Meer heb je niet nodig voor navigatie op je brommert. O ja, gezond verstand is ook wel handig.
sportabgasanlage zegt
Dat zal wel zo zijn, maar dat ontslaat je niet van de verantwoordelijkheid om op te letten waar je wel en niet mag rijden.
Ik vermoed dat in het filmpje sprake is van een bestuurder die zijn brommer-rijbewijs gratis gekregen heeft, en alleen een B-rijbewijs heeft. Dan moet je dus zelf actief op zoek naar de verkeersregels die voor jou gelden (en die, toen je je rijbewijs haalde, nog helemaal niet bestonden). Dat is natuurlijk wel erg veel moeite allemaal.
faalhaas zegt
@ronaldotour: Je hebt nog altijd de optie “vermijd snelwegen” , maar praktisch is het niet.
ronaldotour zegt
@faalhaas: Dan gaat hij op een N weg of een fietspad rijden, ik rijd zelf niet op zo’n ding maar het lijkt me met name in het donker niet overal duidelijk.
cossiekiller zegt
Is dit nu een agent op een fiets die hem inhaalt?
goodfellar1 zegt
@cossiekiller: elektrische step ;)
sportabgasanlage zegt
Mij valt vaker op dat met name ouderen de verkeersregels gewoon niet meer kennen. Sinds zij hun rijbewijs haalden, is er natuurlijk heel veel veranderd. Het is veel drukker geworden (en men is veel meer gehaast en moet kortere lontjes) maar er zijn ook heel veel verkeersregels en verkeerssituaties gewijzigd. Toen mijn vader (72) zijn rijbewijs haalde bestonden er helemaal geen rotondes, geen dynamische verkeersborden, geen continu wijzigende maximum snelheid, geen brommers op de rijbaan, geen elektrische fietsen waar je rekening mee moest houden, etc.
Ik ben daarom voorstander van een verplichte opfriscursus (dus geen verplichte toets) voor iedereen die zijn rijbewijs verlengt; dus iedere 10 jaar even 2 uurtjes in de schoolbanken (en voor 75+ ieder jaar). En dan met name aandacht voor alle gewijzigde/nieuwe regels.
baardmijt zegt
@sportabgasanlage: Inderdaad, ben bang dat je daar gelijk in hebt. Mijn vader is van ’42, rijdt taxi en kwam er twee jaar terug pas achter dat smurfen van rechts ook voorrang hebben. Erg kwalijk.
potver7 zegt
Als je vader 72 is, dan heb jij je rijbewijs dus ook al een jaartje of 15-20. Hoeveel opfriscursussen heb je zelf al vrijwillig bijgewoond? Natuurlijk prima om af te geven op de verkeerdkennis van ouderen, maar steek dan ook even de hand in eigen boezem.
Overigens zijn die kortere lontjes en het gebrek aan geduld meer een probleem voor degenen die daarmee aan het verkeer deelnemen. Lijkt me nogal de omgekeerde wereld als dat de reden is dat anderen een verplichte opfriscursus opgedrongen worden.
vaakbenjetebang zegt
@potver: Maar hij heeft wel een goed punt. Het is praktisch helaas onuitvoerbaar, maar het zou echt wel zinnig zijn. Zinniger misschien nog: een instructeur die een rondje met je meerijdt in je eigen auto en die je wijst op wat je jezelf door de jaren heen fout hebt aangeleerd. Geen examen, gewoon een tweede paar ogen.
En ja, ik heb ook al 25 jaar een rijbewijs en nee, ik kan ook niet alle veranderingen zomaar oplepelen. Daar ben ik een jaar of 5 geleden nog mee geconfronteerd toen ik C en CE ging halen, dan blijken er toch wel wat zaken veranderd sinds je theorieexamen B. Niks wereldschokkends, het is niet zo dat ik daar zat en dacht: “jeetje, ik snap er geen hout meer van”, maar toch wel even een momentje van bewustwording. Niks mis mee, lijkt me zo.
Robert zegt
@sportabgasanlage: mee eens, en maatschappelijk gezien is er denk ik ook wel meer dan voldoende draagkracht voor, alleen is het CBR niet eens in staat om onder de huidige wet- en regelgeving structureel op te schalen om zo eindelijk eens die achterstanden in de reguliere rijexamens en de herkeuringen voor 75+ senioren weg te werken. En nee, hiervoor kan en mag het CBR niet de covid-pandemie als excuus aanvoeren, want die achterstanden bestaan al járen.