Om even weg te zijn van zijn vrouw, legitieme reden?
Ieder land gaat anders met de corona maatregelen om. In Nederland hebben we nu een maand een intelligente lockdown en geloven we in de 1,5 meter afstand. Als we de Noordzee oversteken en gaan kijken bij onze westerburen zien we een complete lockdown. Alleen essentiële reizen zijn toegestaan. Helaas valt daar het vluchten van de vrouw en kinderen daar niet onder.
In Engeland worden bestuurders door de politie gecontroleerd. Zij moeten een geldige reden hebben om onderweg te zijn. Zo mag je nog wel onderweg zijn om eten te kopen, te sporten, naar de dokter te gaan of medicijnen te halen. Ook zorg verlenen aan iemand die dat nodig heeft is nog toegestaan en werken mits dat niet thuis kan. De Britse politie heeft het vast minder druk dan normaal, nu er weinig verkeer op de weg is. Tijd over om de opvallende zaken via Twitter met ons te delen dus!
Autorijden tijdens corona
Velen van ons zullen het paasweekend hebben aangegrepen om een lekker rondje te rijden. In Engeland is zoiets niet vanzelfsprekend. Op de A30 bij Launceston werd een man in een X5 aangehouden. Hij was namelijk een ‘ommetje’ aan het maken van 270 kilometer. Reden: meneer wilde even weg van zijn vrouw en kinderen. Op 24 maart kondigde Johnson de lockdown voor het Verenigd Koninkrijk aan. Als je al drie weken met je vrouw en drie kinderen zit opgesloten zouden wij deze reden als legitiem kunnen bestempelen. De Britse politie dacht er anders over en slingerde de BMW-rijder op de bon.
Varen tijdens corona net zo erg als rijden?
Het goede weer tijdens het paasweekend nodigde natuurlijk ook uit om een rondje te gaan varen. In Nederland werd alleen toezicht gehouden op het aantal personen in de boot. Varen is nog wel toegestaan als de corona maatregelen in acht genomen worden. Met een beetje creativiteit kom je eind, want autorijden en varen combineren bleek ook mogelijk.
In Engeland probeerde iemand zijn net aangeschafte boot op te halen aan de andere kant van het land. Deze bestuurder ging het autorijden combineren met de boot minder goed af. Hij kreeg pech en werd door de politie op de bon geslingerd omdat hij een niet-essentiële rit aan het maken was.
Paasweekend
In het Verenigd Koninkrijk had de politie het maar druk met alle overtreders. Zo werd ook vrachtwagen aan de kant gezet die een aantal motoren ging ophalen. In Nederland werd er vooral gehandhaafd op drukke plaatsen.
Keuren jullie het ontvluchten van vrouw en kinderen goed?
ontploffer zegt
Tjonge jonge.. ik ben ook blij als ik ff een rondje kan rijden. Daarmee besmet ik niemand hoor. Vind het nogal ver gaan…
Henk_he zegt
Die regel bestaat daar omdat je niet kunt controleren of iemand gewoon een rondje rijdt, of op bezoek gaat bij z’n grootje. Dus daarom zero tolerance. Gelukkig hebben wij dat inderdaad niet hier.
drsjeroen zegt
@ontploffer: helemaal mee eens. Ik ben voor de maatregelen maar zie niet in hoe in je eentje in een auto zitten een gevaar is
donald4motion zegt
@drsjeroen: omdat als iedereen zo denkt, iedereen het gaat doen. #kuddegedrag
padoempats zegt
@donald4motion: eeuh, wat een onzin. Dat kon voor de maatregelen ook. Er waren geen 50 miljoen mensen op de weg om ff een ommetje te maken in de auto. En als er meer het gaat doen is het nog geen probleem. Vanuit de auto kun je niemand besmetten
bogey zegt
Omdat je nog steeds een ongeval kan hebben. Ze kunnen die zorgende sector op een nuttigere manier inzetten tegenwoordig.
noodlesoup zegt
@ontploffer: Daarom spreekt men ook van een intelligente lockdown. Dit soort maatregelen dragen per saldo enorm weinig bij aan beperking van de verspreiding. Het is irritant voor inwoners, niet uit te leggen en kost kostbare handhavingscapaciteit. Ben erg blij voor de ingeslagen weg in NL.
padoempats zegt
@noodlesoup: waarom intelligent? Misschien minder streng
bpc zegt
Hier in België niet anders, vind het zelf ook ironisch gezien de hepa3 filter in een wagen een pak efficiënter werkt dn de meeste sjaals en mondmaskers. Al kan ik er wel inkomen, hier in België mag je nog buiten om te fietsen,wandelen of sporten, je raadt het al, opeens sport heel België en zie je nog steeds massa’s mensen op straat, op de rustige baantjes valt dit ng het meest op.
Als je gaat zeggen dat plezier ritjes toegestaan zijn is iedereen zijn excuus opeens een plezier ritje en is heel België autoliefhebber, want dn mogen ze buiten komen.
Mensen vinden nu al de gekste dingen uit om de regels te omzeilen…
stephane8200 zegt
Ik rijd juist een rondje om even weg van huis te zijn. Hoe kun je met de ramen dicht ‘gevaarlijk’ voor iemand zijn of gevaar lopen.
gilettelubbers zegt
@stephane8200: dit doe ik dus ook. Al een paar keer de auto gepakt om een stukje te rijden. Daarbij let ik er zelfs op dat ik leuke, afgelegen routes rijd. Je zou toch helemaal gestoord worden als 24/7 thuis moet zitten..
leaper035t zegt
@gilettelubbers: Met het mooie weer heb ik al zo vaak de moto willen uithalen om een toertje te doen. Zonder stoppen, zonder helm af te doen. Gewoon rijden en genieten. Maar het mag niet in België want het valt niet te controleren wie een plezier-, of escape from home-toertje rijdt of wie zich verplaatst naar andere personen. Ben al blij als ik met de wagen eens naar de voedingswinkel kan rijden!
dedude zegt
Snap die kerel wel. Dagelijkse woon-werk-verkeer was normaliter mijn manier om m’n hoofd leeg te maken en dat is er nu even niet bij. Ik pak dagelijks even de auto om een half uurtje gedachteloos te sturen. Ik blij, vrouw en kind ook blij.
Wellicht had die kerel met 270 km iets grotere dagelijkse beslommeringen dan dat ik heb :-).
por100 zegt
Lijkt mij wat overdreven, maar ach ben geen viroloog dus … aan de andere kant … een boete in plaats van je kinderen blootstellen aan agressie/spanningen. Ik zou die boete nemen.
trustmeiamanengineer zegt
Ik ben blij dat we hier een “intelligente” lockdown hanteren. Ipv de “domme” zoals in bijvoorbeeld het UK. Even naar buiten kunnen is zo belangrijk voor je mentale gezondheid. En het verspreidingsrisico is toch vrijwel nul lijkt me, als je lekker ene stukje rijdt…
mashell zegt
Of onze lockdown nou zo intelligent is? Veel wegen die leuk zijn om te rijden worden door overfanatieke de mensen het plezier niet gunnende burgemeesters afgesloten omdat het “te druk” wordt.
C220AMG zegt
@koentag: ik ben het volledig met jou eens, sinds het nieuwe jaar ben ik relatief weinig hier. In plaats van vooruitgang is het eerder bergafwaarts gegaan, ook ben ik van mening dat de content niet meer is wat ‘t geweest is. Zeker terwijl wij nu met z’n alle binnen zitten had ik verwacht meer tijd hier te besteden, het tegendeel is waar.
parasite888 zegt
Je weet dat het niet mag, maar je doet het toch? Tja, al jij je billen wilt branden dan moet je op de blaren zitten.
viezefreddyw zegt
@koentag: Hear hear. Ik ben het volledig met je eens. Zeker wat betreft de iPhone app daar ik al weken lang niet meer kan reageren via de app. Heel storend. Maar ik heb de indruk dat het allemaal niet veel uit maakt.
Henk_he zegt
Tips voor alternatieven zijn welkom ?
basjaski zegt
uuh…gewoon naar utoblog.nl op je (telefoon) browser? werkt het toch prima op? Ik snap al dat gejank niet.
koentag zegt
@basjaski: 2020, serieus? Nog maar te zwijgen over de extra mogelijkheden dat een app aan autoblog biedt (notificaties, tracking, advertising,…)
luckylennart zegt
Ik snap het wel… ziekenhuizen zijn overvol. Als je je op de weg begeeft heb je altijd kans op een ongeluk en in het ziekenhuis te belanden. Waarom onnodig het risico nemen
bitd zegt
@luckylennart: thuis gebeuren de meeste ongelukken… nu zeker
tjorque zegt
De regels zijn de regels….
Als we er ons nu gezamenlijk even aan houden dan komen we misschien nog tijdig van dit smerige virus af om in de zomer weer vrij te kunnen bewegen.
dawwg zegt
Je mocht ook geen Joden onderdak geven tijdens WW2, of tegen de Duitsers verzetten; na de oorlog kregen al die mensen een lintje van de Koningin … ‘regels zijn regels’ zijn voor mensen die kampbeul worden en de verantwoordelijkheid van kritisch denken niet willen nemen …
frank2b zegt
Jemig, dat je zelfs hierop een Godwin weet te verzinnen…
Razend knap!
Jochempie zegt
In dit geval zijn de regels bedoeld om levens te redden, niet om levens te beeindigen.
Jochempie zegt
Hier in Zwitserland rijden de Maserati’s en Lamborghini’s gewoon door de straten alsof het Knokke is, en verzamelen de tieners zich gewoon in groepjes want “zij kunnen het toch niet krijgen”.
bernoulli zegt
Lijkt me sterk dat hij werd “aangehouden”.
thomassnelweg zegt
Een stuk rijden in je uppie is natuurlijk een van de meest veilige manieren om jezelf lekker een beetje te vermaken. Dan liefst wel even pinnen aan de pomp en je handen desinfecteren na afloop. Dat je er een boete voor kunt krijgen vind ik gewoonweg ziek.
mashell zegt
Tegenwoordig is het eigenlijk heel simpel, je stelt jezelf de vraag “is het leuk?” Ja? “Nou, dan mag het niet!”.
Dutchdriftking zegt
Je mag in Engeland nog rijden om te sporten? Netjes! de vraag is alleen, welke sportclub is er nog open?
stationcar zegt
Al had hij gezegd dat hij aan het sporten was was er niks aan de hand bedoel je?
Je kan immers toch autosporten? Er zijn zelfs wedstrijden en speciale auto’s voor! Ik zie ook wel dat zijn auto geen sportauto is, maar ja, er zijn mensen genoeg die niet in de juiste outfit sporten.
Volvo_440_turbo zegt
Ik ben een van de gelukkigen die mag rondrijden en uiteraard rij ik enkel wat nodig. Je hebt geen idee hoeveel tijd ik soms win nu, laat iedereen die kan maar thuis werken na deze crisis! Files kosten ook miljarden euro’s!
karhengst zegt
Ik hoop oprecht dat dit een eye-opener is voor werknemers én werkgevers om in de toekomst een stuk coulanter hiermee om te gaan. Gelukkig heb ik zelf reeds een behoorlijk flexibele werkgever die van incidenteel thuiswerk nog nooit een probleem heeft gemaakt (prettig, wanneer je in het buitenland werkt), maar voor de grote groep was dit niet het geval.
Het heeft zeker voordelen met collega’s onder mekaar te zijn, het sociale deel moet je ook niet uitvlakken, maar als dat hooguit één of twee dagen per week zou zijn is dat in een significant aantal gevallen absoluut geen probleem.
En ja, het is erg prettig dat wanneer je dan onderweg moet zijn je dit dan zonder vertraging kunt doen. Gisteren nog eventjes 600km in 4 uurtjes weggereden. Nog niet eens bijzonder snel, maar het gemak waarmee een constante hoge snelheid aangehouden kon worden was wel bizar.
mashell zegt
Files kosten helemaal geen miljarden. Ze kosten veel tijd maar geen geld. Er wordt helemaal niet meer omzet geboekt als mensen of vracht eerder op de bestemming zijn.
viezefreddyw zegt
@mashell: Dat is niet helemaal waar, zeker wat betreft vracht niet. Ik zit in de weg- en waterbouw en transport berekenen we vaak per ton per dag. Dus hoe meer ton er per dag gereden kan worden hoe voordeliger de vracht is. Staat de vrachtwagen een uur in de file terwijl hij in dat uur 30 ton kan vervoeren dan scheelt dat serieus geld.
mashell zegt
Dat is een gevolg van de gekozen reken methode. Je rekent in ton per dag, maar die vlieger gaat alleen op als opdrachten hebt om meer tonnen per dag te vervoeren dan je door de files daadwerkelijk kan vervoeren en dat je dat overschot morgen en overmorgen ook hebt. Zo’n overschot aan opdrachten is er vaak helemaal helemaal niet, als voorbeeld soms moeten Poolse chauffeurs in Nederland zelfs dagen wachten op een volgende vracht. In zo’n geval is het toerekenen van omzetverlies aan files een ouderwets gevalletje van jezelf rijk rekenen.
dawwg zegt
Ze kosten ‘verloren’ tijd’; en zoals ViezeFreddy al zegt voor vracht; ook bij personen vervoer geldt gewoon dat tijd geld is; als ik een uur langer in de file sta op de heenweg, kan ik een uur minder ‘produceren voor de klant’ en kan ik ook een uur minder factureren richting de klant (aangenomen dat ik tot hetzelfde tijdstip kan werken), beide partijen lopen daar dus omzet mis die er wel was geweest zonder file.
mashell zegt
Als ik in de file sta op de heenweg dan krijg ik (en heel veel mensen) daardoor heus geen geen kortere werkdag. Die werkuren moet ik gewoon maken, ofwel ik werk langer door of ik liever vrije uren in. Economisch verschil: €0 alleen minder uren vrije tijd voor mij. Tijd is meer waard dan geld, daarom vind ik dat we minder moeten focussen op virtueel verloren euro’s die helemaal nooit echt hebben bestaan bij het becijferen van file schade maar meer moeten focussen op het werkelijke verlies, minder tijd van mensen met hun gezin bijvoorbeeld.
Jochempie zegt
Ik zeg het al jaren, thuiswerken is de toekomst. De enige manier om permanent het wegennet fileluw te houden.
nasty zegt
Ik begrijp die mens. Mag niet gaan werken, in quarantaine met een vrouw en drie kleine kinderen. Soms kan uw rit niet lang genoeg zijn…
mashell zegt
Als we politie en BOA’s niet meer dit soort vrij zinloze staande houdingen zouden laten doen zou daar een risico op besmetting minder mee zijn.
stationcar zegt
Ik ben dat gemekker over die app ook meer dan zat. Uiteraard zou het fijn zijn als er een app was dat die een beetje werkte. Maar waarom heb je een app nodig om een website te lezen? Je kan toch prima een website lezen via de browser? Ik mag tenminste hopen dat jullie niet allemaal van elke website die je bezoekt de app gaat zitten installeren, dan spoor je echt niet, grotere flauwekul bestaat er echt niet.
Design_Driven zegt
Ja ach, ik woon in het VK en heb net ook een bumper opgehaald een uurtje verder. In mijn eentje in de auto. Ruim afstand bij het ophalen en digitaal betaald. Er zijn ergere dingen. verder hou ik me er goed aan en blijf ik thuis met de kids en vrouw. I
Boete is dacht ik ook maar iets van £30 dus ook geen ramp.
rxate zegt
Het punt is juist dat het gaat dat iedereen zich er aan houdt. Dat jij dat kan wil niet zeggen dat iedereen dat kan. In Nederland zie ik alsnog vreselijk veel mensen buiten fietsen of lopen. Ik snap dat ze een frisse neus willen halen maar dan blijven we des te langer met het probleem zitten. Ik vrees ook dan dat de overheid nog strenger op gaat treden.
hartman zegt
Het is het onbedoelde neveneffect wat de meesten niet begrijpen. Een ieder gaat met goede bedoelingen de deur uit om een te verwachten rustig plekje op te zoeken. Blijkt dat iedereen datzelfde rustige plekje opzoekt. Is het toch weer druk. Dat onbedoelde effect kunnen velen van tevoren blijkbaar niet goed inschatten.
koentag zegt
@reactief: Idd, alles verwijderd :)