Je moet immers ergens je auto kunnen stallen.
Miljoenensteden brengen ook miljoenen problemen met zich mee. Ruimte is schaars en dit zorgt ervoor dat de huizenprijzen ook flink hoger liggen in vergelijking met gebieden waar niet veel mensen wonen. Met een woning ben je er in sommige gevallen nog niet. Je moet ook je auto kwijt kunnen. In Hong Kong, waar iedereen op een kluitje woont en gebouwen vrijwel alleen in de hoogte worden gebouwd, ligt de prijs voor een parkeerplaats dan ook erg hoog.
Rijkaard Kwan Wai Ming van investeringsbedrijf Huarong Investment Stock Corp kocht onlangs een parkeerplek in de wijk Sai Ying Pun op Hong Kong Island voor 5,18 miljoen Hong Kong Dollar. Omgerekend ruim 594.000 euro. Niet zozeer omdat Ming een parkeerplek nodig had, maar als investering. Naast woningen zijn parkeerplaatsen ook populaire investeringsobjecten.
Ter vergelijking: de duurste parkeerplek van Nederland is 125 mille in Amsterdam. Als je denkt dat 600.000 euro voor een parkeerplek krankzinnig is, dan ken je DEZE kerel nog niet, die in Londen voor 25 miljoen aan parkeerplaatsen kocht om zijn autocollectie te stallen. (via Mingpao)
Foto: een volle parkeerplaats, ter illustratie. Via @scottishcarspotter2000 op Autojunk
Magnut zegt
Efficiënte opstelling.. Gezien de ruimte had ik mijn parkeervakken toch iets anders ingedeeld.
Stefje zegt
@mercman: Vraag me af of je daar zo ook over denkt als je niet in die voorste rij staat en je er uit moet ;-)
Stefje zegt
@mercman: Sarcasme is een bitch… te laat gezien dat er nog wat kwam na efficiënte opstelling. Staan wel dikke bakken tussen trouwens.
dutchneon zegt
Ik snap niet wat er zo uniek aan is… als ik toch ooit zo dwaas zou zijn om in een grote stad te gaan wonen was een parkeerplaats kopen toch een logische actie… waar moet je anders je auto kwijt? Je raakt het overzicht dan heel snel kwijt in de park-mobiel app….
fanboy zegt
@dutchneon: Wat heb je nou in steden zoals Hong kong aan een auto?
Leuk je eigen parkeerplaats. Maar waar ga je naar toe rijden dan? Ergens waar je ook je auto niet kwijt kunt.
En dat is effe van een andere orde als Amsterdam, waar je binnen 5 a 10 minuten de stad uitrijdt en de auto een bruikbaar ding is.
mopar zegt
@fanboy: in HK wonen genoeg autoliefhebbers, zeker in de dure wijk waar deze parkeerplaats ligt is het een slimme investering. De overheid in HK heeft vanaf begin dit jaar beperkingen opgesteld mbt buitenlandse investeerders in de huizenmarkt. Hierdoor zijn opeens parkeerplaatsen een hot item worden om in te investeren. Mensen die zo een parkeerplaats kunnen betalen die hebben zeker in HK wel een chauffeur dus problemen om op plek van aankomst je wagen kwijt te kunnen hebben ze echt niet.
pomoek zegt
@mopar: als je een chauffeur hebt hoeft de auto natuurlijk niet voor de deur te staan.
mopar zegt
@pomoek: Vaak wel in HK. Veel van de chauffeurs zijn daar mensen uit de Filipijnen en er gelden regels mbt sponsoring van zogeheten non resident workers. Meeste van die mensen gaan dus aan het eind van de dag weer naar hun eigen huis en komen de volgende dag weer naar het werk.
pomoek zegt
@mopar: k lopt natuurlijk, en zal vaak ook wel zo werken. Maar ik kan me ook voorstellen dat je de auto wat meer aan de rand van de stad parkeert en dat de chauffeur die op weg naar zijn werk komt ophalen. Zou ik doen. Maar ja, geen eigen chauffeur en woon niet in Hong Kong.
cpp1 zegt
Nette prijs
fanboy zegt
Die groene auto? Een Lotus Espirit?
cloverleaf zegt
Elders op Hongkong Island moet het nog wel duurder kunnen..
toyotaprius zegt
Mijn parkeerplaats was in eerste instantie €100 Pm en voor een Toyota Prius €135,79 pm.
granlusso zegt
@toyotaprius: Ik hou van kersen.
toyotaprius zegt
@granlusso: een weekend in een bungalow is ook leuk
geertt zegt
Mannen, even een tip zodat jullie het artikel kunnen updaten:
http://funda.nl/49982178.
150k voor een parkeerplaats
Gulli zegt
@geertt: vragen is een ding, het er ook voor krijgen is een tweede natuurlijk :)